Wywiad neurologiczny
WYWIAD NEUROLOGICZNY
1. wywiad rodzinny:
· nie w całości, chyba, że ma dolegliwości ( jeżeli potrafi spiąć się na stół, chodzi, logicznie odpowiada, tzn. że układ nerwowy prawidłowy)
· ustalić, czy w rodzinie ktoś miał : drgawki, bóle głowy, padaczkę, migreny, udar mózgu
· czy pacjent ma teraz jakieś dolegliwości, bóle głowy, czy mieli drgawki, uczucie, że nie wiedzieli co się z nimi działo
· czy problemy z mową
· czy utracili przytomność
· osłabienia jakiejkolwiek części ciała
· problemy z poruszaniem kończyn
· zaburzenia czucia ( kłucie szpilką, w części ciała czucie zmniejszone)
· problemy z poruszaniem jakiejś części ciała
· dzwonienie w uszach
· podwójne widzenie
ANATOMIA MÓZGU, CUN
BADANIE NEUROLOGICZNE:
· stan psychiczny i mowa
· nerwy czaszkowe
· funkcja motoryczno/ruchowa i koordynacyjna
· czucie
· odruchy głębokie
· określenie świadomości pacjenta
- czy jest w stanie czuwania i świadomości
- czy logicznie odpowiada na pytania
· stan czuwania
- czy pacjent jest w pełni z nami
- czy kontakt jest pełen, czy ucieka
· wygląd pacjenta:
_ zadbany
problemy z utrzymaniem higieny osobistej
wyraz twarzy czy adekwatny do sytuacji
adekwatne reakcje do sytuacji np. śmierć+ radość
agresywność
nadmiernie lękliwi
brak afektu
czy labilni w zakresie nastroju z jednego na drugi
aktywność ruchowa adekwatna
postawa adekwatna ( spokojni, ruch)
ogólna zdolność intelektualna ( orientacja do miejsca, czasu i przestrzeni)
utrzymać uwagę
mówimy cyfr 7 i prosimy o powtórzenie ( co 7)
czy pamięć stara jest dobra, czy pamiętają histerię wydarzeń, szkołę, pracę
sprawdzamy pamięć świeżą ( co na śniadanie)
czy są w stanie nauczyć się nowych rzeczy
słowa bez związku ( stół, kot, księżyc, szczekanie) – prosimy, by zapamiętał, za 5 min prosimy by powtórzył
- wskazanie części ciała, wskazanie przedmiotów w pokoju
- identyfikacja kolorów
- słowo dużym drukiem ( czy przeczyta)
- prosimy o napisanie zdania
- wskazanie okręgu, trójkąta, kwadratu ( skopiowanie tych figur)
- wykształcenie pacjenta
- środowisko kulturowe, w którym żyje
- pytamy o hobby
- definicje specyficznych słów
- testujemy myślenie abstrakcyjne ( wyjaśnianie przysłów)Np. kto rano wstaje temu Pan Bóg daje
- jaki ma osąd, zachowanie się adekwatne do sytuacji( w budynku wybuch pożar- co byś zrobił/
- co byś zrobił w wypadku samochodowym?
NERWY CZASZKOWE
Funkcje ruchowe:
· próba Romb erga
- oczy zamknięte, czy może utrzymać równowagę ciała
· punkt do punktu
- oczy zamknięte, do nosa palec
· test – precyzyjne ruchy naprzemienne
- jak najszybciej palce obu rąk, palce pojedynczo do kciuka
· ruchy alternatywne
- część boczną ręki obracać
· badanie równowagi
- stanie na jednej nodze
· koordynacja dolnych kończyn
- od kolana w dół do kostki druga noga, przykucnąć- utrzymać równowagę
funkcje czuciowe:
- ból temperatura
- dotyk
Badanie:
· pacjent otwarte oczy, dotykamy watą, potem zamyka oczy, czy czuje dotyk za pomocą waty?, gdzie czuje musi powiedzieć ( ramiona, twarz, nogi)
· czy potrafi odróżnić tępy i ostry dotyk
· oczy otwarte ( czy czuje ostry, tępy- igłą z jednej i z drugiej strony), dotykamy ramion, twarzy, nóg, brzucha
· do góry ręka , zamknąć oczy ( palec wskazujący do góry w dół)
poczucie wibracji
· na dystalnych częściach ciała wibracje przenoszone przez: kamerton od palców ( od wewnętrznej części dłoni grzbietowej, przedramię, łokieć), tak samo dla stóp
czucie zróżnicowane: ( ostre i tępe)
· pacjent patrzy :
- czy czujesz dotyk w dwóch miejscach
- ręce- dłonie ( igła część tępa, ostra)
· oczy zamknięte:
- odległość ½ cm dotykamy ( jako jeden dotyk odczuwa)
- powyżej ½ cm odbiera się jako zróżnicowany dotyk
( dłoń grzbietowa- ukłucie tępe, ostre, idziemy od palców do ramienia
· ruchy ( móżdżek)
· pisanie ( kora)
· trzy przedmioty: TEST STEREOGNOZJA ( wyczuwanie kształtów przedmiotów, każdy te przedmioty zna)
- monetę
- agrafka
- klucz
otwarte oczy, wyczuj: monetę, agrafkę, klucz
zamknij oczy:
- wyczuj przedmioty w jednej i drugiej dłoni
TEST GRAFESTEZJA ( pisanie)
· otwarte oczy, dłoń skierowana do twarzy badanego, 4-8 cyfry wybierać, na ręce piszemy cyfrę, kiedy badany widzi ( na jednej i drugiej ręce)
· przy zamkniętych oczach ( cyfry- kształt_
- sprawdzamy, czy kora jest o’key
UKLAD CZUCIOWY
- ciało podzielone jest na dermatony, które możemy badać
- dermaton- obszar skory unerwiony przez jeden korzeń nerwowy tylny
- gdy nie ma czucia w jednej części ręki, poczucie ostrego i tępego czucia. Otwieramy książkę z dermatonami, sprawdzamy, który nerw odpowiada za daną okolicę ( możemy zlokalizować, gdzie jest problem)
- u ludzi, którzy mają wpadnięty dysk w okolicy lędźwiowej, = brak czucia w okolicy unerwienia nerwu czuciowego
- półpasiec, wysypka i ból wg dermatonu
- drętwienie, albo mrowienie danej okolicy ciała, bierzemy igłę, sprawdzamy gdzie mogą czuć a gdzie nie
- TEST, głębokie odruchy ścięgniste
· kontrolowanie na poziomie rdzenia nie kontrolowane przez wyższe ośrodki
· badanie:
- rozciągniecie włókna mięśniowego przez uderzenie młotkiem, czucie do rdzenia kręgowego, przez rogi tylne, stymuluje przednie rogi, neuron ruchowy biegnie do mięśnia
ODRUCHY SĄ KONTROLOWANE NA RÓZNYM POZIOMIE:
· skokowy S1
· kolanowy ł 1, l2 , l3
· ramienno-promieniowy C5, C6
· biceps C5 C6
· triceps C6
GŁĘBOKIE
· brzuszny górny T8, T9, T 10
· brzuszny dolny T10, T11, T12
· podeszwowy L5, S1
- badany:
· wesprzeć ramie badanego swoim ramieniem, poduszką
· odruch promieniowy, tam gdzie nosimy zegarek ( jeden z najtrudniejszych, szeroką częścią mostka, powtarzamy – mało widzialny, można odczuć, opukiwanie za pomocą swojego nadgarstka)
· biceps- ucisk mocno kciukiem okolicy dołu łokciowego, rozciąga mięsień, uderzamy siebie w palec ( biceps się kurczy i przyciąga rękę)
· trójgłowy- ręka luźno zwisa w dół zgięta, uderza „ w rowek” kości łokciowej, aż ręka się odwróci,= porażenie prądem) przeciwne ręce porównujemy
· odruchy kolanowe- zagłębienie pod rzepką, po drugiej stronie symetrycznie
· ścięgna Achillesa, klęczy na krześle – uderzamy w ścięgno , siedzi, też uderzamy w staw skokowy
· podeszwowy- wzdłuż zewnętrznego brzegu a potem pod stawami ( u niektórych nie występuje)- u dzieci Babiński ok. roku, dziecko chodzi w tym wieku to jest przyczyna, chodzi = stymuluje nerw
- odruchy na skali 0-4 stopniuje się
· 2 – to norma
· 3-4 wzmożone
powtórka;
A)
* Ogólne
- Wibracja
- Ruch, pozycja
- Temperatura
B)
* Zróżnicowanie czucia:
- ostre/ tępe
- stereognozja ( przedmiot)
- grafestezja ( pisanie)
- punktowe (1, 2)
· funkcje ruchowe:
- zakres ruchów
- napięcie mięśniowe (siła)
- ruchy mimowolne( tiki)
· móżdżek
_ chód
- Rhomberg
- Palec – nos
- Stopa- kolano
...
PikkuMu