WYWIAD NEUROLOGICZNY.doc

(37 KB) Pobierz
WYWIAD NEUROLOGICZNY

Wywiad neurologiczny

WYWIAD NEUROLOGICZNY

 

1.       wywiad rodzinny:

·         nie w całości, chyba, że ma dolegliwości ( jeżeli potrafi spiąć się na stół, chodzi, logicznie odpowiada, tzn. że układ nerwowy prawidłowy)

·         ustalić, czy w rodzinie ktoś miał : drgawki, bóle głowy, padaczkę, migreny, udar mózgu

·         czy pacjent ma teraz jakieś dolegliwości, bóle głowy, czy mieli drgawki, uczucie, że nie wiedzieli co się z nimi działo

·         czy problemy z mową

·         czy utracili przytomność

·         osłabienia jakiejkolwiek części ciała

·         problemy z poruszaniem kończyn

·         zaburzenia czucia ( kłucie szpilką, w części ciała czucie zmniejszone)

·         problemy z poruszaniem jakiejś części ciała

·         dzwonienie w uszach

·         podwójne widzenie

 

ANATOMIA MÓZGU, CUN

 

BADANIE NEUROLOGICZNE:

 

·         stan psychiczny i mowa

·         nerwy czaszkowe

·         funkcja motoryczno/ruchowa i koordynacyjna

·         czucie

·         odruchy głębokie

·         określenie świadomości pacjenta

-          czy jest w stanie czuwania i świadomości

-          czy logicznie odpowiada na pytania

·         stan czuwania

-          czy pacjent jest w pełni z nami

-          czy kontakt jest pełen, czy ucieka

·         wygląd pacjenta:

_ zadbany

problemy z utrzymaniem higieny osobistej

wyraz twarzy czy adekwatny do sytuacji

adekwatne reakcje do sytuacji np. śmierć+ radość

agresywność

nadmiernie lękliwi

brak afektu

czy labilni w zakresie nastroju z jednego na drugi

aktywność ruchowa adekwatna

postawa adekwatna ( spokojni, ruch)

ogólna zdolność intelektualna ( orientacja do miejsca, czasu i przestrzeni)

utrzymać uwagę

mówimy cyfr 7 i prosimy o powtórzenie ( co 7)

czy pamięć stara jest dobra, czy pamiętają histerię wydarzeń, szkołę, pracę

sprawdzamy pamięć świeżą ( co na śniadanie)

czy są w stanie nauczyć się nowych rzeczy

słowa bez związku ( stół, kot, księżyc, szczekanie) – prosimy, by zapamiętał, za 5 min prosimy by powtórzył

-          wskazanie części ciała, wskazanie przedmiotów w pokoju

-          identyfikacja kolorów

-          słowo dużym drukiem ( czy przeczyta)

-          prosimy o napisanie zdania

-          wskazanie okręgu, trójkąta, kwadratu ( skopiowanie tych figur)

-          wykształcenie pacjenta

-          środowisko kulturowe, w którym żyje

-          pytamy o hobby

-          definicje specyficznych słów

-          testujemy myślenie abstrakcyjne ( wyjaśnianie przysłów)Np. kto rano wstaje temu Pan Bóg daje

-          jaki ma osąd, zachowanie się adekwatne do sytuacji( w budynku wybuch pożar- co byś zrobił/

-          co byś zrobił w wypadku samochodowym?

 

NERWY CZASZKOWE

 

Funkcje ruchowe:

·         próba Romb erga

-          oczy zamknięte, czy może utrzymać równowagę ciała

·         punkt do punktu

-          oczy zamknięte, do nosa palec

·         test – precyzyjne ruchy naprzemienne

-          jak najszybciej palce obu rąk, palce pojedynczo do kciuka

·         ruchy alternatywne

-          część boczną ręki obracać

·         badanie równowagi

-          stanie na jednej nodze

·         koordynacja dolnych kończyn

-          od kolana w dół do kostki druga noga, przykucnąć- utrzymać równowagę

funkcje czuciowe:

-          ból temperatura

-          dotyk

Badanie:

·         pacjent otwarte oczy, dotykamy watą, potem zamyka oczy, czy czuje dotyk za pomocą waty?, gdzie czuje musi powiedzieć ( ramiona, twarz, nogi)

·         czy potrafi odróżnić tępy i ostry dotyk

·         oczy otwarte ( czy czuje ostry, tępy- igłą z jednej i z drugiej strony), dotykamy ramion, twarzy, nóg, brzucha

·         do góry ręka , zamknąć oczy ( palec wskazujący do góry w dół)

poczucie wibracji

·         na dystalnych częściach ciała wibracje przenoszone przez: kamerton od palców ( od wewnętrznej części dłoni grzbietowej, przedramię, łokieć), tak samo dla stóp

czucie zróżnicowane: ( ostre i tępe)

·         pacjent patrzy :

-          czy czujesz dotyk w dwóch miejscach

-          ręce- dłonie ( igła część tępa, ostra)

·         oczy zamknięte:

-          odległość ½ cm dotykamy ( jako jeden dotyk odczuwa)

-          powyżej ½ cm odbiera się jako zróżnicowany dotyk

( dłoń grzbietowa- ukłucie tępe, ostre, idziemy od palców do ramienia

 

·         ruchy ( móżdżek)

·         pisanie ( kora)

 

·         trzy przedmioty: TEST STEREOGNOZJA ( wyczuwanie kształtów przedmiotów, każdy te przedmioty zna)

 

-          monetę

-          agrafka

-          klucz

otwarte oczy, wyczuj: monetę, agrafkę, klucz

zamknij oczy:

-          wyczuj przedmioty w jednej i drugiej dłoni

 

TEST GRAFESTEZJA ( pisanie)

 

·         otwarte oczy, dłoń skierowana do twarzy badanego, 4-8 cyfry wybierać, na ręce piszemy cyfrę, kiedy badany widzi ( na jednej i drugiej ręce)

·         przy zamkniętych oczach ( cyfry- kształt_

-          sprawdzamy, czy kora jest o’key

UKLAD CZUCIOWY

 

-          ciało podzielone jest na dermatony, które możemy badać

-          dermaton- obszar skory unerwiony przez jeden korzeń nerwowy tylny

-          gdy nie ma czucia w jednej części ręki, poczucie ostrego i tępego czucia. Otwieramy książkę z dermatonami, sprawdzamy, który nerw odpowiada za daną okolicę ( możemy zlokalizować, gdzie jest problem)

-          u ludzi, którzy mają wpadnięty dysk w okolicy lędźwiowej, = brak czucia w okolicy unerwienia nerwu czuciowego

-          półpasiec, wysypka i ból wg dermatonu

-          drętwienie, albo mrowienie danej okolicy ciała, bierzemy igłę, sprawdzamy gdzie mogą czuć a gdzie nie

-          TEST, głębokie odruchy ścięgniste

·         kontrolowanie na poziomie rdzenia nie kontrolowane przez wyższe ośrodki

·         badanie:

-          rozciągniecie włókna mięśniowego przez uderzenie młotkiem, czucie do rdzenia kręgowego, przez rogi tylne, stymuluje przednie rogi, neuron ruchowy biegnie do mięśnia

 

ODRUCHY SĄ KONTROLOWANE NA RÓZNYM POZIOMIE:

 

·         skokowy S1

·         kolanowy ł 1, l2 , l3

·         ramienno-promieniowy C5, C6

·         biceps C5 C6

·         triceps C6

 

GŁĘBOKIE

·         brzuszny górny T8, T9, T 10

·         brzuszny dolny T10, T11, T12

·         podeszwowy L5, S1

 

-          badany:

·         wesprzeć ramie badanego swoim ramieniem, poduszką

·         odruch promieniowy, tam gdzie nosimy zegarek ( jeden z najtrudniejszych, szeroką częścią mostka, powtarzamy – mało widzialny, można odczuć, opukiwanie za pomocą swojego nadgarstka)

·         biceps- ucisk mocno kciukiem okolicy dołu łokciowego, rozciąga mięsień, uderzamy siebie w palec ( biceps się kurczy i przyciąga rękę)

·         trójgłowy- ręka luźno zwisa w dół zgięta, uderza „ w rowek” kości łokciowej, aż ręka się odwróci,= porażenie prądem) przeciwne ręce porównujemy

·         odruchy kolanowe- zagłębienie pod rzepką, po drugiej stronie symetrycznie

·         ścięgna Achillesa, klęczy na krześle – uderzamy w ścięgno , siedzi, też uderzamy w staw skokowy

·         podeszwowy- wzdłuż zewnętrznego brzegu a potem pod stawami ( u niektórych nie występuje)- u dzieci Babiński ok. roku, dziecko chodzi w tym wieku to jest przyczyna, chodzi = stymuluje nerw

-          odruchy na skali 0-4 stopniuje się

·         2 – to norma

·         3-4 wzmożone

powtórka;

A)

* Ogólne

- Wibracja

- Ruch, pozycja

- Temperatura

B)

* Zróżnicowanie czucia:

-          ostre/ tępe

-          stereognozja ( przedmiot)

-          grafestezja ( pisanie)

-          punktowe (1, 2)

 

·         funkcje ruchowe:

-          zakres ruchów

-          napięcie mięśniowe (siła)

-          ruchy mimowolne( tiki)

 

·         móżdżek

_ chód

-          Rhomberg

-          Palec – nos

-          Stopa- kolano

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin