2011_12- sylabusy.doc

(67 KB) Pobierz

Podstawy psychologii środowiskowej i radzenia sobie ze stresem

(30 h, LB, semestr IX)

prowadzący: dr Anna Siudem

 

Cele:

·         Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami psychologii środowiskowej i ekologicznej oraz z wybranymi metodami badawczymi stosowanymi w tych dziedzinach psychologii.

·         Zapoznanie ze specyfiką sytuacji trudnych, stresowych.

·         Przygotowanie i zwiększenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych poprzez rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych.

·         Zwrócenie uwagi na zdrowie psychiczne i zasady higieny psychicznej.

 

Metody nauczania: Wykład, dyskusja, oraz prezentacje multimedialne. Eksperymenty i ćwiczenia w zakresie prowadzenie samodzielnego postępowania badawczego oraz diagnostycznego.

 

Wymagania: Aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowywanie się z zadanej literatury, obecność na zajęciach według zasad obowiązujących na specjalności społecznej.

 

Warunki zaliczenia:

Blok I - Kolokwium pisemne

Blok IIopracowanie konspektu badań, przeprowadzenie badań w terenie i przygotowanie raportu.

Termin zaliczenia: do końca semestru zimowego.

 

Tematyka:

Blok I:

·         Podstawowe założenia i główne nurty w psychologii środowiskowej i ekologicznej: źródła i motywy zainteresowania psychologów środowiskiem, definicje i charakterystyka psychologii środowiskowej, główne problemy  i metody badawcze psychologii środowiskowej.

·         Percepcja i wiedza środowiskowa: przegląd wiedzy środowiskowej, mapowanie środowiska, plany i strategie znajdowania drogi.

·         Rola przestrzeni w regulowaniu kontaktów jednostki z otoczeniem: specyfika zachowań terytorialnych ludzi, regulacja i zakłócenia poczucie prywatności, uwarunkowania natężenia poczucia zatłoczenia, psychologiczne konsekwencje poczucia zatłoczenia, zasady organizacji przestrzeni sprzyjające interakcjom społecznym.

·         Stres środowiskowy: stresory środowiska fizycznego (oświetlenie, hałas, drgania i wibracje, warunki klimatyczne, ciepło, substancje chemiczne, promieniowanie i pole  elektomagnetyczne), kataklizmy i katastrofy, profilaktyka w zakresie stresu środowiskowego.

·         Specyfika i wpływ makrośrodowiska miejskiego na zachowanie i samopoczucie ludzi: przeciążenie stymulacyjne i zmiany w zachowaniu ludzi żyjących w dużych aglomeracjach miejskich, uwarunkowania psychologiczne „ucieczki” ludzi z wielkich miast w rejony podmiejskie, projektowanie partycypacyjne nowych miast, projektowanie i ewaluacja środowiska.

·         Psychologia środowiskowa a patologie społeczne: pogoda, klimat a zachowanie człowieka, koncentryczna lokalizacja patologii w miastach, środowiskowe uwarunkowania przemocy i uzależnień, profilaktyka środowiskowa w zapobieganiu patologiom społecznym.

·         Planowanie i projektowanie a zachowania człowieka: elementy przestrzeni, środowisko architektoniczne pracy, nauki, rekreacji i wypoczynku.

·         Opracowywanie koncepcji badań i przygotowanie do samodzielnego prowadzenia badań z zakresu psychologii środowiskowej.

 

Blok II:

·         Ogólna charakterystyka sytuacji stresowych na podstawie własnych doświadczeń i posiadanej wiedzy.

·         Przegląd koncepcji stresu: biologiczne, psychologiczne i współczesne - interakcyjne koncepcje stresu.

·         Wpływ i rola stresu w sytuacjach kryzysowych: modele zachowań w sytuacjach trudnych,  funkcjonowanie człowieka w sytuacjach stresowych.

·         Mechanizmy pośredniczące pomiędzy stresem a powstaniem choroby: sytuacyjne i osobowościowe uwarunkowania powstawania i rozwoju chorób somatycznych.

·         Współczesne koncepcje radzenia sobie ze stresem: radzenie sobie ze stresem jako proces, styl i strategia; efektywność radzenia sobie ze stresem.

·         Wsparcie społeczne i jego buforowa rola w sytuacjach trudnych.

·         Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych poprzez: kształtowanie umiejętności interpersonalnych, ćwiczenia w podejmowaniu decyzji, redukcję nadmiernego stresu za pomocą dowolnej regulacji form oddychania, techniki relaksacji i autoreklaksu.

·         Zdrowie psychiczne i higiena psychiczna:  cywilizacyjne uwarunkowania zaburzeń zdrowia psychicznego, biologiczne podstawy dobrostanu psychicznego, zasady higieny psychicznej.

·         Współczesne nurty w psychologii zdrowia i choroby – koncepcja psychologii pozytywnej.

 

 

Literatura:

 

Blok I:

Bańka,A. (1997). Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne podstawy projektowania. Poznań.  Gemini.

Bańka,A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Bell, P., Greene, T., Fisher, J., Baum., A. (2004). Psychologia środowiskowa. Gdańsk. GWP.

Eliasz A. (1993). Psychologia ekologiczna. Warszawa. Wydawnictwo Instytutu PAN.

Eliasz A. (2000). Psychologia ekologiczna (rozdz. 54, s. 405-440). W: Strelau J. (red.) Psychologia. Tom 3-Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk. GWP.

Hall E. T. (2003). Ukryty wymiar. Warszawa. Państwowy Instytut Wydawniczy.

Leksowski W. I., Matysiakiewicz J. (red.) (1997). Psychiatria ekologiczna. Wybrane zagadnienia. Katowice. Polskie Towarzystwo Psychiatryczne.

Sanoff H. (1999). Integrowanie programowania, ewaluacji i partycypacji w projektowaniu architektonicznym. Podstawy teorii Z. Poznań. Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.

Siudem, A. (2010). Percepcja środowiska a płeć. Analiza różnic w zakresie map poznawczych kobiet i mężczyzn (s. 97-108). W: (red.) G. Kwiatkowska, R. Maksymiuk. Wybrane zagadnienia zmieniającej się rzeczywistości. Lublin. Wydawnictwo UMCS.

Walsmsley D., Lewis G. J. (1997).  Geografia człowieka. Podejście behawioralne. Warszawa. PWN.

 

Blok II.

Bailey, R. (2002). Zarządzanie stresem. Warszawa: Wydawnictwo ARTE.

Cooper, C., Palmer, S. (2000). Pokonać stres. Warszawa: Wydawnictwo Petit.

Czapiński, J. (2004). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa. PWN.

Elanie van der Zeil (2001). Relaks doskonały. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Heszen-Niejodek, I. (2000). Teorie stresu psychologicznego i radzenia sobie (rozdz. 56, s. 465-492). W: Strelau J. (red.) Psychologia. Tom 3-Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk. GWP.

Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN.

Sęk, H., Cieślak, R. (2004). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa. PWN. 

Siudem, A. (2005). Radzenie sobie ze stresem a osiągnięcia szkolne uczniów.  Annales. Lublin: Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Vol. XVIII. s. 155 – 165.

Siudem A. (2007). Zespół  stresu pourazowego u kobiet współuzależnionych. Annales. Lublin: Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Vol. XX. s. 203-216.

Siudem, A. (2008). Radzenie sobie ze stresem jako forma profilaktyki zachowań agresywnych. w (red.) Rejzner A. Przemoc i agresja w szkole – próby rozwiązania problemu. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP. s.179 – 190.

Siudem, A. (2008). Radzenie sobie ze stresem jako element profilaktyki w szkole. w (red.) Z. Bartkowicz, A. Węgliński Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje. Lublin: Wydawnictwo UMCS . s.287 – 300.

Siudem, A. (2008). Style radzenia sobie ze stresem a wybrane cechy osobowości. Annales. Lublin: Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Vol. XX. s. 29-39.

Szczepanik, P.; Strelau, J.; Wrześniewski, K. (1996). Diagnoza stylów radzenia sobie ze stresem za pomocą polskiej wersji kwestionariusza CISS Endlera i Parkera. Przegląd Psychologiczny. Tom 39 nr 1. (s. 187-210).

Terelak, J.F., (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Wydawnictwo Branta.             

Wrześniewski, K. (2000). Psychologiczne uwarunkowania powstawania i rozwoju chorób somatycznych (rozdz. 57, s. 493-512). W: Strelau J. (red.) Psychologia. Tom 3-Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk. GWP.

 

 

 

 

Społeczne aspekty psychologii pracy  

(30 h, KW, semestr IX)

prowadzący: dr Anna Siudem

 

Cele: Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami psychologii pracy, z prawidłowościami i nieprawidłowościami psycholo­gicznymi związanymi z pracą człowieka w określonym miejscu, warunkach i otoczeniu społecznym.

 

Metody nauczania: Wykład, dyskusja, referaty, prezentacje multimedialne oraz gry dydaktyczne (np. „burza mózgów”, gry symulacyjne).

 

Wymagania wobec studentów: Aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowywanie się z zadanej literatury, obecność na zajęciach według zasad obowiązujących na specjalności społecznej.

 

Warunki zaliczenia: Kolokwium w formie pisemnej, przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie nt. patologii w miejscu pracy.

Termin zaliczenia: do końca semestru zimowego.

 

Tematyka:

·         Przedmiot i paradygmaty psychologii pracy- ujęcie współczesne

-         zdefiniowanie pojęć: psychologia pracy

-         praca jako proces psychospołeczny

 

·         Podstawowe nurty współczesnej psychologii pracy 

-         psychologia inżynieryjna

-         psychologia zatrudnienia

-         społeczna psychologia pracy

-         współczesne tendencje rozwojowe w teorii organizacji i psychologii pracy

 

·         Psychologiczna analiza pracy

-         cele analizy pracy (psychologiczne i pozapsychologiczne)

-         modele struktury pracy (np. model Tomaszewskiego)

 

·         Wybrane metody i techniki analizy pracy:

-     bezpośrednia obserwacja pracy

-     wywiady z podmiotem pracy

-     wywiady z przełożonym

-     badania narzędzi, przedmiotów i materiałów związanych z pracą,

-     wcześniejsze dane dotyczące pracy

-     dzienniki pracy zawierające szczegółowe opisy pracy,

-     obserwacja uczestnicząca,

-     kwestionariusze i podobne narzędzia standardowego opisu pracy

 

·         Ocena pracy:

-     ocena poziomu wykonania

-    społeczno-motywacyjny kontekst oceny pracy

 

·         Psychologiczne aspekty przystosowania do pracy i kształcenia w procesie pracy

-         uwarunkowania typu osobowościowego

-         konsekwencje nieprzystosowania do pracy

-         sprawność i rozwój człowieka w procesie pracy

-         osobowość a rodzaje zawodów

 

·         Środowisko pracy i organizacja pracy:

-      środowisko fabryczne

-      środowisko biurowe

-      ekstremalna środowiska pracy

-      specyfika telepracy

 

 

·         Stres zawodowy jako problem społeczny:

-    przyczyny i objawy stresu zawodowego

-    modele stresu zawodowego

-    profilaktyka w zakresie stresu zawodowego

 

·         Patologie w środowisku pracy:

dehumanizacja, nietolerancja, ageizm

bezrobocie, emigracja zarobkowa

patologiczne zachowania pracowników: agresja, ulęgłość, manipulowanie 

-  zjawisko mobbingu w pracy

-  pracoholizm, uzależnienie od pracy

- wypalenie zawodowe jako skutek stresu zawodowego.

 

 

Literatura:

 

Bańka, A. (1996). ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin