ATM_wrzesien_2006.pdf
(
24769 KB
)
Pobierz
290347944 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239- 6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 9 (583) wrzesieñ 2006
Cena 7,90 zl
(w tym 7% VAT)
Czym hamowaæ?
walka
z ciep³em
uwaga
Koreañczycy
> pod lup¹ atm <
jadalNe
ale nielegalne
alfa romeo
brera
ukryte
technologie
NadChodz¥
palIwo
audI tt
Zmiana akcentu
J
eszcze ćwierć wieku temu
samochody japońskie
dobrego zarządzania stał się więcej wart od Renault, które włączyło
go w swe struktury. Znaczy – Japończycy potraią! Pozostaje jesz-
cze tylko jedno pole, na którym europejski (nieco mniej – amery-
kański) przemysł motoryzacyjny zdecydowanie wygrywa: styliza-
cja. Ale Japończycy radzą sobie z tym najprościej jak mogą – za-
trudniają najlepszych ludzi z całego świata, a że mają pieniądze...
Sytuacja w światowej motoryzacji komplikuje się coraz bardziej:
po Japończykach przyszli niezwykle ambitni Koreańczycy, w kolej-
ce stoją Indie i Chiny. Dwa ostatnie kraje muszą jeszcze jakiś czas
popracować, natomiast Koreańczycy (szczególnie Hyundai) planują
gigantyczną ekspansję już na najbliższe lata. Uczą się bardzo szybko,
postęp widoczny jest z roku na rok. Czyżby za jakiś czas właściciel
auta pochodzącego z Europy miał być uznany za nierozsądnego
ekscentryka? Interesujące, jak na tym tle znajdzie się Polska. Nie
należy chyba liczyć na to, że staniemy się centrum produkcji komplet-
nych samochodów. Dużo lepszym, bardziej elastycznym rozwiąza-
niem jest goszczenie wielu koncernów i wytwarzanie w ich zakładach
komponentów dla motoryzacji. Wydaje się, że właśnie taka koncep-
cja, już realizowana w naszym kraju, powinna być dalej rozwijana.
Jerzy Dyszy
wzbudzały w Europie uśmiech politowania, a w USA nimi
gardzono. Nędzny produkt dla biedaków! Dla wszystkich
było oczywiste, że techniczne i koncepcyjne centrum motoryzacji
znajduje się przecież za oceanem oraz częściowo w Niemczech,
Francji i we Włoszech. A teraz? Amerykanie, pomimo swej potęgi
gospodarczej, uginają się pod naporem motoryzacji z kraju kwit-
nącej wiśni, samochody z Europy zaś są dla nich nieustannie wy-
znacznikiem prestiżu i luksusu, a japońskie – jakości wykonania.
Europejski przemysł motoryzacyjny także byłby w głębokim od-
wrocie, gdyby nie parasol handlowych barier ochronnych rozciąg-
nięty nad Unią Europejską. Co prawda Europa stara się nie odda-
wać palmy pierwszeństwa pod względem konstrukcji samochodów
i technologii produkcyjnych, ale Japończycy w tym względzie nie
pozostają z tyłu, przewodzą zaś, gdy chodzi o strategie koncernów.
O dowody nietrudno: Toyota praktycznie zrównała się już wielkością
produkcji z dwoma amerykańskimi gigantami (GM i Fordem), ale
japoński koncern na tym zarabia, a Amerykanie tracą. Drugi dowód
przedstawił Nissan: pogrążony niedawno w kryzysie, po kilku latach
we wrzeœniowym numerze
Nowości
8
Clio Renault Sport
Techniczne innowacje w koncernie PSA
Korektor dźwięku JL Audio
Prezentacje
20
Alfa Romeo Brera i Audi TT
> Pod lup¹ ATM <
34
Historia marek koreańskich
37
Hyundai: Accent, Getz, Santa Fe,
Elantra, Matrix, Tucson
40
Kia: Picanto, Cerato, Magentis,
Rio, Carens, Carnival, Sorento,
Sportage, Opirus
43
Chevrolet: Aveo, Spark, Captiva, Lacetti,
Epica, Rezzo
44
Ssangyong: Rexton, Kyron, Rodius,
Musso Sports
46
Nowe modele aut koreańskich
52
Odrodzenie Duesenberga
60
Fabryka Boscha w Mirkowie
20
Prezentacja
Alfa Romeo Brera
i Audi TT
34
Technika
12
Hamulce aut osobowych
26
Poduszki powietrzne
48
Badania samochodów
55
Nowatorski silnik – bez wału korbowego
Eksploatacja
56
Olej roślinny jako paliwo – problemy
prawne i techniczne
61
Dlaczego hamulce muszą piszczeć?
Prezentacja
Auta koreańskie
Stylizacja
30
Klasyczni konkurenci – Alfa Romeo
Brera i Audi TT
Publicystyka
10
Amerykanie przegrywają w Ameryce
Tuning i sport
64
Suzuki Swift Super 1600 – tajemnice
rajdówki
Bezpieczeństwo
68
Motocyklowe szkoły jazdy
Polecamy
Historia motoryzacji
18
Historia układów hamulcowych
74
Nadwozia w okresie vintage
(1919–1930 r.)
78
75 lat Polskiego Fiata
Dziwny patent
80
Zawieszenie i silnik napędowy
w kole pojazdu
72
Prenumerata
73
W następnym numerze
2
auto
technika
motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
> Pod lup¹ ATM <
9/2006
68
Bezpieczeństwo
Szkoła jazdy motocyklem
12
Technika
Hamulce
aut osobowych
48
26
Badania samochodów
wrzesien 2006
3
Technika
Poduszki
powietrzne
Technika
Plik z chomika:
kielary
Inne pliki z tego folderu:
ATM_wrzesien_2009.pdf
(63387 KB)
ATM_styczen_2009.pdf
(73448 KB)
ATM_pazdziernik_2009.pdf
(70412 KB)
ATM_marzec_2009.pdf
(78241 KB)
ATM_maj_2009.pdf
(88765 KB)
Inne foldery tego chomika:
• All Data 9.9 Chrysler
• Mazda katalog części pl
• Renault Wiring Diagrams (VISU) cd1 i cd2
۩ AutoMapa 6.9 Final PL EU - NOWOŚĆ!!!
۩ Wojskowa Mapa Polski ―――――――――――――――――
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin