atm_01_2007.pdf
(
17778 KB
)
Pobierz
290348361 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 1 (587) styczeñ 2007
Cena 7,90 zl
(w tym 7% VAT)
NowoœcI w dIeSlach
MNIEJSZE SIlNIKI
WIêKSZA MOC
Bmw x5
– CO ZA MASZyNA
ma£e mINIvaNy
– DU¯E MO¯lIWOŒCI
Silniki w Formule 1
rozrz¥d
W MOTOCyKlACH
przynosi czasami efekty odwrotne
od zamierzonych. Dobrym motory-
zacyjnym przykładem jest tu kwestia rodzaju
silnika, jaki wybieramy przy zakupie auta.
Wszyscy wiedzą, że „diesle palą mniej”. I to
w zasadzie jest prawda. Nie każdy już zauwa-
ża, że także kosztują więcej przy zakupie.
Niestety, w każdym samochodzie osobowym
niskiej i średniej klasy koszt jednostki napę-
dowej bardzo waży w cenie całego samocho-
du, a diesle, szczególnie te nowoczesne, mu-
szą kosztować więcej. Ponieważ pracują przy
dużych ciśnieniach nad tłokiem, muszą być
solidniej zbudowane od jednostek benzyno-
wych. Ponadto mają bardzo skomplikowany
i precyzyjny osprzęt – turbosprężarkę, układ
wtryskowy pracujący przy ciśnieniach do
2000 barów, skomplikowany układ oczysz-
czania spalin. Wyższa cena samego silnika jest
uzasadniona, doliczmy do tego większe sprzę-
gło, mocniejszą skrzynię biegów i półosie,
lepsze zawieszenie jednostki napędowej eli-
minujące drgania... Niestety, mały samochód
z dieslem musi być droższy. Czy zużywa mniej
paliwa? Tak. Czy jeździ się nim przyjemniej?
Z tym bywa różnie. Czy warto go kupować?
Nie! Oczywiście są wyjątki, na przykład, gdy
posiadacz małego samochodu uprawia zawód
komiwojażera i pokonuje tysiące kilometrów
miesięcznie. Ale dla przeciętnego kierowcy,
który jeździ
15 tys. km
Taniej
jest drozej?
rocznie, marzenia o dieslu to de-
likatnie mówiąc, pomyłka. Nawet
taksówkarze dużo przecież jeżdżą-
cy nie zawsze decydują się na diesla
i jeżeli tak, to wtedy, gdy posługują
się dużą limuzyną. I tu jest właśnie
pies pogrzebany – silniki wysoko-
prężne sprawdzają się tym lepiej,
im większy samochód napędzają. To
bardzo łatwo wytłumaczyć: w dużym
lub bardzo luksusowym samochodzie
wyższa cena silnika „ginie” w ogól-
nych kosztach, zużycie samochodu
w dużym aucie jest także duże, więc
różnica miedzy tymi kosztami dla diesla
i silnika spalinowego staje się znacząca
(sprawdza się to szczególnie w autach
terenowych i dostawczych) i wreszcie
dużym samochodem zazwyczaj jeź-
dzimy na długich trasach. Dodajmy
do tego większą łatwość wytłumienia
dieslowskich odgłosów w obszernym
nadwoziu i sprawa staje się jasna.
Są jednak ludzie, których trudno prze-
konać. Pewien znajomy, oszczędny
Krakowianin, sprawiwszy sobie kie-
dyś diesla średniej klasy cieszył się
jak dziecko. Zapytałem go: po co Ci
to właściwie? A on odpowiedział: „tak
mnie cieszy, gdy na stacji benzynowej
płacę mniej niż inni...”. Cóż, mogą być
różne powody do zadowolenia, ale po zrównaniu cen
obu paliw nawet i ten przestał być sensownym.
Radzimy więc przed zakupem samochodu, no-
wego czy używanego, intensywnie skorzystać
z kalkulatora, mimo że współczesne diesle to
naprawdę cuda techniki.
Naszym Czytelnikom ży-
czymy, by w Nowym Roku
mieli same takie problemy
oraz żeby pod choinką zna-
leźli kluczyki do swego samocho-
du marzeń.
Wszystkiego najlepszego życzy
Państwu redakcja ATM.
Jerzy Dyszy
B
e z m y ś l n e o s z c z ę d z a n i e
.
w styczniowym numerze
Nowości
10
Porsche Cayenne
11
Chevrolety z Polski
4
Podsumowanie roku
w technice
Prezentacje
4
Podsumowanie roku w technice
22
Małe minivany
32
BMW X5
38
VW Touran
40
Mini Cooper
42
Volvo C30
44
Alfa Romeo Q2
48
Opel GT
54
Firma Paradowscy AMP
Technika
16
Nowości w dieslach
51
Elementy jednostek napędowych
58
Mapy cyfrowe
62
Napędy rozrządu w motocyklach
28
Eksploatacja
Koszty utrzymania auta
Eksploatacja
28
Koszty utrzymania auta
30
Kia Picanto benzynowa i diesel
56
Instalacje gazowe zimą
Bezpieczeństwo
70
Hamowanie z głową
Tuning i sport
66
Silniki w Formule 1
Elementy jednostek
napędowych
Technika
51
Publicystyka
14
Diesle na świecie
Finanse
60
Leasing pojazdów
32
Prezentacja
Historia motoryzacji
BMW X5
74
Nadwozia w okresie classic (1931–1947)
Polecamy
Dziwny patent
78
Dwusuwuwowy silnik z zapłonem
samoczynnym
72
Prenumerata
73
W następnym numerze
2
auto
technika
motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
Plik z chomika:
kielary
Inne pliki z tego folderu:
ATM_wrzesien_2009.pdf
(63387 KB)
ATM_styczen_2009.pdf
(73448 KB)
ATM_pazdziernik_2009.pdf
(70412 KB)
ATM_marzec_2009.pdf
(78241 KB)
ATM_maj_2009.pdf
(88765 KB)
Inne foldery tego chomika:
• All Data 9.9 Chrysler
• Mazda katalog części pl
• Renault Wiring Diagrams (VISU) cd1 i cd2
۩ AutoMapa 6.9 Final PL EU - NOWOŚĆ!!!
۩ Wojskowa Mapa Polski ―――――――――――――――――
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin