t: Pinokio – pajac z drewna. Opis postaci.Cele operacyjne:Po lekcji uczeń wie, jakie informacje powinny znaleźć się w opisie postaci. Zna ich prawidłową kolejność. Zdaje sobie sprawę z faktu, iż zbyt częste powtarzanie tego samego wyrazu staje się błędem językowym.Umie zastąpić wyraz jego bliskoznacznym odpowiednikiem. Wskazuje elementy wyglądu bohatera, potrafi poprzeć je cytatami z lektury. Nazywa charakterystyczne cechy osobowości postaci.Postawy: Uczeń jest przekonany, że na nagrodę zasługuje ten, kto czyni dobrze. Metody:- wykorzystanie techniki „słoneczka”- rozmowa dydaktyczna- praca z tekstem literackimMateriały:- tekst książki Carlo Collodi „Pinokio”- karta pracy przygotowana przez nauczycielaPrzebieg zajęć:1. Nauczyciel nawiązuje do pracy domowej, przypomina, iż zadaniem dzieci było wyszukanie fragmentów lektury, które informują o wyglądzie i najbardziej charakterystycznych cechach Pinokia.2. Praca metodą „słoneczka”. Dzieci wykorzystując cytaty z lektury uzupełniają dwa wykresy: - elementy wyglądu pajaca (drewniana kukiełka, okrągła głowa, brzuch w kształcie walca, brak uszu...)- charakterystyczne cechy bohatera (najpierw: leniwy, lekkomyślny, niegrzeczny...; później: dobry, pracowity, kochający...)3. Nauczyciel mówi, że zebrane słownictwo można wykorzystać do opisania pajacyka. Prosi o przypomnienie wiadomości na temat opisu postaci i kolejności podawanych w nim informacji. Wspólnie z dziećmi dobiera wyrazy bliskoznaczne do wyrazu: Pinokio. Przestrzega, iż zbyt częste stosowanie w tekście tego samego wyrazu, staje się błędem językowym.4. Nauczyciel rozdaje dzieciom karty pracy. Poleca, aby dokładnie przeczytały polecenia i wykonały ćwiczenie – uporządkowanie fragmentów opisu (Załącznik nr 1)5. Uczniowie odczytują przygotowany na podstawie ćwiczenia opis postaci Pinokia. Wszyscy zwracają uwagę na poprawną kolejność podawanych informacji i właściwe stosowanie wyrazów bliskoznacznych.6. Na podstawie tekstu opisu uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: Dlaczego Pinokio zasłużył na nagrodę i stał się chłopcem? ( Ponieważ się zmienił na lepsze. Dobre postępowanie zawsze zasługuje na nagrodę).7. Zadanie pracy domowej: Przepisz do zeszytu wykonane na karcie pracy ćwiczenie.Załącznik nr 1Pinokio- Uporządkuj podane niżej informacje w taki sposób, aby utworzyły opis Pinokia. Nie zapominaj o kolejności podawanych informacji (przedstawienie postaci, wygląd sylwetki, sposób ubierania, opis głowy- elementów twarzy, najważniejsze cechy, twój sąd o postaci).- Pamiętaj, iż zdanie początkowe i końcowe stanowią wstęp i zakończenie pracy.- Unikaj powtórzeń tych samych wyrazów. Słowo Pinokio zastępuj: pajacyk, kukiełka, bohater książki, bohater lektury, on ( jego, go).- Jeśli chcesz, możesz uzupełnić tekst swoimi zdaniami.- Każdą nową myśl rozpoczynaj akapitem.1. Pinokio był szczupły i mały. Miał chude, zrobione z patyków, ręce i nogi. Jego brzuszek przypominał walec. Lekki i zwinny poruszał się szybko i energicznie.2. Nie można uznać Pinokia za szczególnie eleganckiego i zadbanego. Ubranie Pinokia stanowiły bowiem: bluzeczka z tapety, buciki z kory brzozowej i czapeczka z chleba.3. Pinokio, tytułowy bohater książki Carla Collodi, to pajac z drewna wystrugany przez Dżepetta.4. Głowa Pinokia była okrągła, a nos długi i spiczasty. Organ ten powiększał swe rozmiary, gdy niegrzeczny Pinokio mówił nieprawdę. Duże usta uśmiechały się łobuzersko, zdradzając zamiłowanie Pinokia do psot i żartów.5. Pinokio sprawiał wiele kłopotów swemu twórcy.6. Oczy Pinokia przypominały paciorki, a bujna czupryna zakrywała brak uszu.7. Pinokia cechowały: egoizm, lekkomyślność, łatwowierność, brak szacunku dla starszych.8. Początkowo oceniałem Pinokia źle. Jednak, gdy przeżywszy wiele złych przygód, poprawił się, zasłużył na moją sympatię. Stał się: dobry, opiekuńczy, pracowity i życzliwy. Dzięki temu zamienił się w człowieka.9. Bywał też kapryśny i niegrzeczny.10. Uważam, że Pinokio – chłopiec to wzór do naśladowania dla wielu dzieci.W podobny sposób można opracować opis postaci tytułowego bohatera „Akademii pana Kleksa”. Na podstawie zaprezentowanego niżej ćwiczenia uczniowie kształcą umiejętność nie tylko poprawnego opisywania, ale też wykorzystywania tekstu literackiego:Opis Ambrożego KleksaUporządkuj opis pana Kleksa. Pamiętaj o właściwej kolejności podawanych w pracy informacji. Uzupełnij tekst przymiotnikami.Uczniowie cenią go za dobroć, sprawiedliwość i fantazję. Według mnie profesor jest postacią pozytywną. Stworzył wspaniałą szkołę, którą opuszczali chłopcy dobrzy, wrażliwi, o rozwiniętej wyobraźni. Szkoda, że nie istnieje naprawdę.Kleks jest postacią fantastyczną. Profesora cechuje ........... wzrost. Nie można określić jego tuszy, „albowiem cały tonie po prostu w swoim ubraniu”.Nasz bohater ma bardzo .......... nos. Trzymają się na nim ........... binokle.Głowa Kleksa stanowi widok wprost ............ . Pokrywa ją ........... , mieniąca się kolorami tęczy czupryna. Okala ona ............. twarz, którą porasta .......... , wciąż .......... broda.Ubiór pana Ambrożego składa się z: ............ spodni o dużej ilości kieszeni, aksamitnej, ............ kamizelki, długiego ............. surduta. Uwagę zwraca też .......... kołnierz i zdobiąca go ........... kokardka.Ambroży Kleks to czarodziej obdarzony .............. umiejętnościami. Potrafi leczyć ........... sprzęty, sporządzać potrawy z kolorowych szkiełek, powiększać przedmioty za pomocą ........ pompki.Osłaniają one ............ i ............ oczy. Osobliwymi ozdobami na twarzy profesora są piegi i bujne, ......... wąsy.Ambroży Kleks jest ............ bohaterem książki Jana Brzechwy pt.: „Akademia pana Kleksa”. Jest on założycielem ............ szkoły dla chłopców. Uczy w niej dziwnych i oryginalnych przedmiotów.
prosze