cwiczenia fonacyjne.rtf

(3 KB) Pobierz

.          Ćwiczenia fonacyjne

 

v              Zabawa „Wiosna i misie” - dziecko – miś siedzi skulone na podłodze i mocno śpi. Logopeda – wiosna podchodzi do misia i dotyka pałeczką do jego ramienia. Wówczas miś budzi się ze snu, przeciąga się i cicho mruczy (przedłużona wymowa głoski m), przeciągając jednocześnie palcami po wargach i skrzydełkach nosa, wyczuwając ich drgania. Po chwili wiosna odchodzi, miś znów zapada w głęboki sen. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.

v              Zabawa „Śpij laleczko” – dziecko kołysze laleczkę, śpiewając jej: aaa. Prowadząca mówi, że laleczka nie chce spaćv              . Wówczas dziecko naśladuje płacz lalki: uuu. Nauczyciel podpowiada, że trzeba dalej usypiaćv              laleczkę, co dziecko wyraża głosem: aaa.

N. – Lale dalej płaczą                                                                                     Dz. – aaa

     - Przyszedł pajacyk, który dziwi się, że lalki płaczą                             - zdziwione: ooo

                 - Lalki na chwilę milkną,

                   potem znów płaczą                                                                                    - uuuu

                 - Dziecko je kołysze                                                                                    - aaa

                 - Płacz lalek usłyszał koziołek,

                    który przyszedł i śpiewa im

               swoją kołysankę                                                                                                  - eee

            - Ale lale płaczą dalej                                                                                    - uuu

            - Zaś dziecko śpiewa im                                                                                    - aaa

            - W odwiedziny do lalek przyszła

            myszka, która stara się je uciszyć                                                        - iii

          - Lalki płaczą w dalszym ciągu                                                        - uuu

          - Dziecko śpiewa kołysankę                                                                      - aaa

          - Ostatnim gościem laleczek jest

            małpka, która martwi się, dlaczego

            lale płaczą                                                                                                                - yyy

          - Lalki płaczą jeszcze chwilę                                                                      - uuu

          - Dziecko kołysze je                                                                                    - aaa

          - I w końcu lalki zasypiają.

 

Zabawa „Echo”- na wstępie prowadząca nawiązuje do wycieczki do lasu lub góry, gdzie dziecko miało możność usłyszenia echa. Po tym wprowadzeniu dziecko woła poszczególne głoski, a jednocześnie powtarza je ciszej, tak jak to robi echo, np. a (głośno) – a (cicho), e (głośno) – e (cicho).

Potem wprowadza się inne samogłoski: oo, uu, ii, yy (I – głośno, II – cicho). Tę zabawę można wykorzystać do łączenia wymowy samogłosek ze spółgłoskami: m, n.

I. ma, me, mo, mu, mi, my

II. na, ne, no, nu ni, ny.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin