zagadki.pdf
(
247 KB
)
Pobierz
Zagadki należą do zabaw dydaktycznych, które można wprowadz
www.awans.net Publikacje nauczycieli
Jolanta Cyrulik
Przedszkole Samorządowe w Herbach
Zagadki dla Jacka i Agatki
Wybór zagadek dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym
Praca opublikowana w Internetowym Serwisie Oświatowym AWANS.NET
1
Zagadki należą do zabaw dydaktycznych, które można wprowadzać
w przedszkolu w różnych sytuacjach i różnych grupach dzieci,
oraz w klasach I – III. S. Szuman uważa, iż
„Zagadka jest dla dziecka zabawą
i zarazem zadaniem umysłowym”
.
W literaturze stosuje się różne kryteria podziału zagadek. W zależności
od formy i treści zagadki można podzielić na:
- obrazkowe (m.in. historyjki obrazkowe, zagadki rysunkowe, rebusy),
- zagadki werbalne.
Zagadki werbalne bardzo często wykorzystywane są w pracy przedszkola.
Zaliczają się do nich:
- łamigłówki słowne,
- zagadki słowne – zwykłe (przekazywane prozą) i wierszowane.
Rozwiązywanie zagadek werbalnych wymaga angażowania procesów
myślowych w celu domyślania się, o czym jest mowa w podanym tekście.
Chociaż tego rodzaju zagadki zaliczane są do najtrudniejszych form zabaw
dziecięcych, to jednak najbardziej aktywizują i rozwijają one procesy myślowe
biorące udział w odgadywaniu.
Zagadki – zdaniem prof. Szumana – mają nie tylko uczyć dzieci myślenia,
ale je także bawić. Dziecko powinno odczuwać radość z rozwiązywania zagadki
oraz zdawać sobie sprawę, że to co powiedziano w niej było dowcipne i ładnie
wyrażone.
Zagadki dla dzieci powinny być tak sformułowane, aby dziecko chętnie
je zgadywało, interesowało się żywo ich rozwiązywaniem i aby z wysiłku
i doświadczeń zgadywania odnosiło jak największe korzyści dla rozwoju
umysłu i wyobraźni oraz swojej wiedzy o rzeczywistości.
Rozwiązywanie zagadek pomaga w rozwijaniu takich procesów
myślowych, jak: porównanie, analiza, synteza, uogólnienie.
2
Poprawnie zbudowana zagadka skłania dziecko do uzasadnienia
wniosków, uczy nazywać cechy przedmiotów, dostrzegać różnice
i podobieństwa. Zagadki stanowią skuteczny i atrakcyjny środek wzbogacenia
języka poprzez symbole, przenośnie i porównania.
Odgadywanie zagadek jest zabawą zapewniającą radość i przyjemność.
Pokonanie trudności przynosi zadowolenie i satysfakcję oraz zachęca
do uczenia się.
Rola nauczyciela polega na umiejętnym stosowaniu zagadek i właściwym
ich wyborze, uwzględniającym stopniowanie trudności i atrakcyjność formy.
Różne też są sposoby wykorzystania zagadek. Nadają się do zajęć z całą grupą,
w małych zespołach i pracy indywidualnej.
Głównym celem mojej pracy, było zebranie zagadek dotyczących
tematów i treści najczęściej realizowanych wśród najmłodszych dzieci. Są one
o różnym stopniu trudności, co pozwala na dokonanie ich wyboru
i dostosowanie do możliwości dzieci.
Zagadki pogrupowano w zestawy tematyczne dotyczące zagadnień
przyrodniczych, technicznych, pracy ludzi w różnych zawodach, kalendarza.
Pogrupowanie winno ułatwić dobór odpowiedniej do tematu zagadki
i pomóc nauczycielkom przedszkoli i klas I – III w ich codziennej pracy
z dziećmi.
3
Spis treści:
Zwierzęta domowe ........................................................................................... 5
Zwierzęta dziko żyjące ..................................................................................... 6
Ptaki .................................................................................................................. 7
Owady .............................................................................................................. 8
Kwiaty .............................................................................................................. 9
Drzewa ..............................................................................................................10
Owoce ...............................................................................................................11
Warzywa ...........................................................................................................12
Zabawki ............................................................................................................13
Przybory szkolne ..............................................................................................14
W domu ............................................................................................................15
Żywność ...........................................................................................................16
Narzędzia ..........................................................................................................17
Urządzenia ........................................................................................................18
Pojazdy .............................................................................................................19
Zawody .............................................................................................................20
Kalendarz .........................................................................................................21
Zjawiska przyrodnicze .....................................................................................22
Bajki .................................................................................................................23
Litery ................................................................................................................24
Cyfry i figury geometryczne ............................................................................26
Poczta ...............................................................................................................27
Higiena .............................................................................................................28
Bibliografia ......................................................................................................29
4
Zwierzęta domowe
Bywa siwy, gniady, kary,
Wozi ludzi i towary.
(koń)
Mieszka w chlewiku
tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę
i mięso chowana.
(świnia)
Za kości rzucone dziękuje ogonem.
(pies)
Dzięki niej na zimę
masz czapkę i szalik.
Gdy w góry pojedziesz,
ujrzysz ją na hali.
(owca)
Dobre ma zwyczaje
– ludziom mleko daje.
(krowa)
Zawsze blisko krowy i ogonem
miele, każdy już odgadnie,
bo to przecież...
(ciele)
Chodzi po podwórku
i grzebie łapami,
mówią o niej ptak domowy,
nazwijcie ja sami.
(kura)
Żywa pułapka na myszy,
dobrze widzi, dobrze słyszy.
(kot)
Jest panem podwórka
i chlubą gosposi,
wielki elegant,
zawsze grzebień nosi.
(kogut)
W nocnej ciszy łowi myszy.
(kot)
Długi ma ogonek,
oczy – jak paciorki,
gdy zobaczy kota – ucieka do norki.
(mysz)
W każdej wsi jest taki budzik,
który co dzień wszystkich budzi.
(kogut)
Na jego widok, drżysz zuchu.
Ma mocne nogi i chodzi w kożuchu.
(baran)
Maleńkie, puszyste,
gdy wrona je spłoszy,
wnet z piskiem się kryją
pod skrzydła kokoszy.
(kurczęta)
Cukrowe – są blisko pisanek.
Prawdziwe, rogate – wiodą stado
latem na górską polanę.
(baranki)
Ma długie uszy, futerko puszyste.
Ze smakiem chrupie sałaty listek.
(królik)
5
Plik z chomika:
mrs.bump
Inne pliki z tego folderu:
Samoloty z papieru_modele - jak składać.rar
(23672 KB)
Policz ile cz. 2(1).rar
(11691 KB)
Policz ile cz. 1(1).rar
(9463 KB)
Policz ile cz. 2.rar
(8499 KB)
Policz ile cz. 1.rar
(6012 KB)
Inne foldery tego chomika:
ANATOMIA KOŚCI
ART
AUDIOBOOKI
BAJKI RYSUNKOWE-serie
BAJKI TERAPEUTYCZNE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin