Zachowania organizacyjne wykład
Podstawy zachowań grupowych
Definicja i klasyfikacja grup
Grupa- jest to zbiór dwóch lub więcej osób, między którymi zachodzi bezpośrednio interakcja, które mają wyznaczony cel, normy grupowe i które łączy struktura grupowa.
Grupy posiadają także pewien stopień spoistości, a także poczucie własnej tożsamości.
S. Mika.
Grupa społeczna
Jest to pewna liczba jednostek wyodrębnionych na podstawie formalnych lub nieformalnych kryteriów członkostwa, mających poczucie wspólnoty z innymi członkami grupy, lub takich jednostek, między którymi zachodzą interakcje o względnie stałych wzorach.
Czynniki decydujące o istnieniu grupy:
1. obecność przynajmniej 3 członków
2. Wspólne cele wyznaczające poczucie solidarności i więź społeczną
3. Struktura, czyli organizacja grupy
4. Identyczność wskazująca odrębność od innych grup i zbiorowości.
5. Ośrodki skupiania grup, takich jak konkretne miejsce, przestrzeń lub wartości, symbole, idee.
J. Szczepański
Cel grupowy- pewna ważna dla całej grupy wartość pozytywna, którą członkowie grupy chcą osiągnąć
Normy- to standardy zachowania, które grupa akceptuje i których oczekuje od swoich członków.
Normy, które regulują nasze zachowanie się w życiu codziennym to normy społeczne
Normy grupowe są funkcją celu, tzn. przyczyniają się do jego realizacji
Jednym ze skutków oddziaływania norm to zjawisko zwane konformizmem- rozumiane jako podobieństwo w zachowaniu członków grupy czy społeczności.
Zazwyczaj osoba, która poznała już normy grupy, mimo że może zachować się rozmaicie, przyjmuje i stosuje te normy. Chcemy być członkami grupy i unikamy ujawniania odmienności.
Spoistość grupy
Jest to zakres w jakim stopniu członkowie grupy są lojalni i zaangażowania w sprawy grupy.
Spoistość grupy wpływa na większą swobodę zachowania poszczególnych członków i większą ich motywację do działania co minimalizuje prawdopodobieństwo występowania sytuacji konfliktowej mogącej wpłynąć destrukcyjnie na daną grupę.
Co może zrobić menadżer, żeby przyczynić się do spójności grupy?
-Zmniejszać grupę
-Zachęcać do uzgodnienia wspólnych celów
-Zwiększyć wymiar wspólnie spędzanego czasu
-Podnieść rangę grupy i stwarzać wrażenie, że niełatwo zostać jej członkiem
-Pobudzać rywalizację z innymi grupami
-Przyznawać nagrody raczej grupie niż jej członkom
-Fizycznie odizolować grupę
Skład grupy
Jeżeli grupa jest różnorodna pod względem płci, osobowości, opinii, zdolności, umiejętności i punktów widzenia, to istniej większe prawdopodobieństwo, że spełni warunki potrzebne do skutecznego wykonywania zadań.
Status
Status wyznacza rangę, pozycję lub miejsce w hierarchii grupy.
Może być ustalony formalnie przez grupę lub może być osiągany nieformalnie dzięki takim cechom jak: wykształcenie, wiek, płeć, umiejętności lub doświadczenie.
Struktura grupowa
Każda jednostka w grupie ma swoje miejsce- rolę do osiągnięcia, przez co przyczynia się do osiągnięcia celów grupy.
Układ powiązanych ze sobą pozycji nazywany jest strukturą grupową.
Klasyfikacja grup wg pochodzenia
Grupy formalne
Przez pojęcie grupy formalnej rozumiemy grupę o określonej strukturze organizacyjnej i planowym działaniu, obejmującym ustalone zadania i wyodrębnione zespoły robocze
Grupy formalne:
1. grupy kierowana- jest wyodrębniona w schemacie organizacyjnym. Składa się z pracowników, którzy podlegają bezpośrednio temu samemu kierownikowi
2. grupa zadaniowa- w skład grupy zadaniowej wchodzą nie tylko osoby, które podlegają danemu przełożonemu. Grupy te mogą przekraczać granice podległości służbowej.
Grupy nieformalne nie mają określonej struktury i nie są uzależnione od organizacji. W środowisku pracy grupy te tworzą się w sposób naturalny jako reakcja na potrzebę kontaktu społecznego.
Grupy nieformalne:
1. grupy interesu- członkowie zwykłych grup kierowanych lub zadaniowych osoby nie będące ich członkami mogą skupiać się wokół konkretnych celów, które są ich wspólnym dążeniem
2. Grupy koleżeńskie- rozwijają się często dzięki jakimś wspólnym cechom ich członków. Więzi społeczne wykraczają często poza środowisko pracy.
Dlaczego ludzie łączą się w grupy:
-Bezpieczeństwo
-Status
-Poczucie własnej wartości
-Przynależność
-Siła
-Osiąganie celu
Wielkość grupy a zachowania organizacyjne:
Grupy różnorodne działają skutecznie niż jednorodne.
Małe grupy
Duże grupy
- szybciej wykonują zlecone zadanie
-efektywniej wykorzystują zgromadzone informacje
-proces komunikacji przebiega znacznie sprawniej i mniejsze jest ryzyko zniekształcania informacji
- nie występuje zjawisko tworzenia się elit
-decyzje mogą być podejmowane jednogłośnie
-łatwiej jest zapewnić lepsze warunki dla uczestnictwa członków grupy w jej działaniach
-są bardziej spersonalizowane, ale mniej stabilne
-osiągają lepsze wyniki w rozwiązywaniu problemów
-są bardziej skuteczne w zbieraniu informacji
-posiadają rozbudowany schemat komunikacji, co utrudnia porozumiewanie się i prowadzi do zniekształcenia przekazywanych informacji
-niektóre jednostki mogą uzyskiwać wyróżniające się pozycje, co określa się jako tworzenie się elit
-Jednogłośnie podejmowanie decyzji jest niemożliwe
-istniej znaczne zróżnicowanie talentów, umiejętności i wiedz, a poszczególnych osobom trudniej jest zaznaczyć swoją obecność
-są o wiele mniej spersonalizowane ale bardziej stabilne
Najskuteczniejsze są średnie grupy 7-8 osób
Próżniactwo społeczne
Jest to tendencja jednostek do organizowania swojego wysiłku podczas wspólnej pracy w porównaniu z wysiłkiem podejmowanym samodzielnie.
Pasażer na gapę
Członek danej grupy który korzysta z pracy danej grupy nie dając z siebie nic
Curus13