do biblioterapii bajka i inf z artykułu.doc

(37 KB) Pobierz

1.       Bajka o Ciepłym i Puchatym- np. bajki terapeutycznej:

W pewnym mieście wszyscy byli zdrowi i szczęśliwi. KaŜdy z jego mieszkańców

rozdawał innym coś, czego coraz bardziej przybywało. Wszyscy swobodnie

obdarowywali się Ciepłym i Puchatym wiedząc, Ŝe nigdy go nie zabraknie.

Matki dawały Ciepłe i Puchate dzieciom, kiedy wracały do domu; Ŝony i męŜowie

wręczali je sobie na powitanie, po powrocie z pracy, przed snem; nauczyciele

rozdawali w szkole, sąsiedzi na ulicy i w sklepie, znajomi przy kaŜdym spotkaniu;

nawet groźny szef w pracy nierzadko sięgał do swojego woreczka z Ciepłym i

Puchatym. Nikt tam nie chorował i nie umierał, a szczęście i radość mieszkały we

wszystkich rodzinach.

Pewnego dnia do miasta sprowadziła się zła czarownica, która Ŝyła ze sprzedawania

ludziom leków i zaklęć przeciw róŜnym chorobom i nieszczęściom. Szybko zrozumiała,

Ŝe nic tu nie zarobi, więc postanowiła działać. Poszła do jednej młodej kobiety i w

najgłębszej tajemnicy powiedziała jej, Ŝeby nie szafowała zbytnio swoim Ciepłym i

Puchatym, bo się skończy, i Ŝeby uprzedziła o tym swoich bliskich. Kobieta schowała

swój woreczek głęboko na dno szafy i do tego samego namówiła męŜa i dzieci.

Stopniowo wiadomość rozeszła się po całym mieście, ludzie poukrywali Ciepłe i

Puchate, gdzie, kto mógł. Wkrótce zaczęły się tam szerzyć choroby i nieszczęścia,

coraz więcej ludzi zaczęło umierać.

Czarownica z początku cieszyła się bardzo: drzwi jej domu na dalekim przedmieściu

nie zamykały się. Lecz wkrótce wyszło na jaw, Ŝe jej specyfiki nie pomagają i ludzie

przychodzili coraz rzadziej. Zaczęła, więc sprzedawać Zimne i Kolczaste, co trochę

pomagało, bo przecieŜ był to wprawdzie nie najlepszy, ale zawsze jakiś kontakt. JuŜ

nie umierali tak szybko, jednak ich Ŝycie toczyło się wśród chorób i nieszczęść.

I byłoby tak moŜe do dziś, gdyby do miasta nie przyjechała pewna kobieta, która nie

znała argumentów czarownicy. Zgodnie ze swoimi zwyczajami zaczęła całymi

garściami obdzielać Ciepłym i Puchatym dzieci i sąsiadów. Z początku ludzie dziwili się

i nawet nie bardzo chcieli przyjmować bali się, Ŝe będą musieli oddać. Ale kto by tam

upilnował dzieci! Brały, cieszyły się i kiedyś jedno z drugim powyciągały ze schowków

swoje woreczki i znów, jak dawniej zaczęły rozdawać.

Jeszcze nie wiemy, czym się skończy ta bajka. Jak będzie dalej, zaleŜy od Ciebie.

 

*Na podstawie tekstu znalezionego informacje , które wydają się ciekawe i istotne;):

2. Książki wykorzystywane w biblioterapii pełnią różne funkcje. Danuta Gostyńska, autorka

wielu publikacji w dziedzinie biblioterapii, wymienia:

•materiały uspokajające, do których zalicza się ksiązki przygodowe, tak zwane

młodziezowe, baśnie, literaturę humorystyczną,

•materiały pobudzające, czyli ksiązki o tematyce awanturniczo-przygodowej,

wojenne, podróznicze, popularnonaukowe,

•materiały refleksyjne, czyli powieści obyczajowe, biograficzne, ksiązki z wątkiem

romansowym, psychologiczne i socjologiczne.

Dobry tekst biblioterapeutyczny powinien posiadać następujące cechy:

•ma prowadzić do wyciszenia wewnętrznego, skupienia,

•czytający ma dzięki lekturze „wędrować po nowych drogach” bez opuszczania

łózka czy wózka inwalidzkiego i ta „podróz” ma mu sprawiać przyjemność,

•musi powodować pozytywne myślenie (przedstawiając człowieka zmagającego się

z róznymi przeciwnościami, ale osiągającego zwycięstwo),

•ma powodować przemyślenia, zmuszać do refleksji i zastanowienia się nad

zyciem,

•uwrazliwiać na innych ludzi, na otaczający świat

•pomagać w redukcji lęków, które towarzyszą dziecku od najmłodszych lat (np. lęk

przed ciemnością, lęk przed nieznanym otoczeniem, lęk przed kompromitacją, lęk

Przykłady lektur w oparciu, o które mozna przeprowadzać zajęcia na określony temat:

M. Strzałkowska: „Wiersze, Ŝe aŜ strach” – lęk przed ciemnością

M. Musierowicz: „Bijacz” – agresja

T. Kubiak: „Nadąsany gołąb” – złość

M. Jaworczakowa: „Oto jest Kasia” – zazdrość

F. H. Burnett: „Mała księŜniczka” – radzenie sobie ze smutkiem

J. Korczakowska: „Spotkanie nad morzem” – niepełnosprawność

H. Ch. Andersen: „Brzydkie kaczątko” – brak akceptacji dla „inności”

E. Meyer-Glitza: „Wiadomość od taty” – utrata bliskiej osoby

J. Porazińska: „Szewczyk Dratewka” – pochwała odwagi i sprytu

przed przemocą i agresją)

Rodzice i nauczyciele nie mogą zapominać, Ŝe rozwój dziecka jest procesem samoistnym,

specyficznym dla danej jednostki. W danej grupie wiekowej mogą występować znaczne

róŜnice w rozwoju psychicznym i fizycznym wychowanków, często stając się źródłem ich

wewnętrznego niepokoju. Tę inność kaŜdego z nich naleŜy docenić i uszanować.

Biblioterapia jest metodą, którą intuicyjnie stosuje wiele osób, rodziców i nauczycieli.

Zajęcia biblioterapeutyczne pomagają w rozwoju dzieci i młodzieŜy, przyczyniają się do

integracji osób niepełnosprawnych, nieprzystosowanych społecznie oraz grup

mniejszościowych.

Cały tekst: http://www.zspposada.pl/publikacje/biblioterapia.pdf

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin