SYSTEMY KSZTAŁCENIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W POLSCE 1.doc

(61 KB) Pobierz
PEDAGOGIKA SPECJALNA

 

PEDAGOGIKA SPECJALNA

 

SYSTEMY KSZTAŁCENIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W POLSCE

Obecnie w naszym kraju istnieją równolegle dwa systemy kształcenia:

1.      system kształcenia specjalnego,

2.      system kształcenia integracyjnego.

 

Charakterystyka systemu kształcenia specjalnego.

Jest to elastyczny system udogodnień dydaktycznych i wychowawczych stosowanych wobec osób, które bez specjalnej pomocy nie mogłyby osiągnąć pełni rozwoju.

Składniki systemu:

1.      przedszkola specjalne,

2.      podstawowe szkoły specjalne z gimnazjami,

3.      placówki kształcenia postgimnazjalnego,

4.      zespoły szkół specjalnych,

5.      specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze składające się zazwyczaj z przedszkola, szkoły podstawowej i gimnazjum szkół postgimnazjalnych z internatem.

 

Kategorie osób niepełnosprawnych, dla których istnieją placówki specjalne:

 

1.      na poziomie przedszkolnym:

Ø             dla niewidomych,

Ø             dla osób z zaburzeniami widzenia,

Ø             dla głuchych,

Ø             dla niedosłyszących,

Ø             dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym,

Ø             dla dzieci z zaburzeniami przyswajania (celiakia),

Ø             dla dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi (z autyzmem),

Ø             dla dzieci przewlekle chorych (przy szpitalach, sanatoriach),

Ø             dla dzieci z dysfunkcjami narządów ruchu.

 

2.      szkoły podstawowe i gimnazja – istnieją dla wszystkich w/w grup poza dziećmi z zaburzeniami przyswajania a ponadto mamy szkoły dla osób wykazujących zaburzenia przystosowania. Dla osób z umiarkowanym i znacznym niedorozwojem umysłowym stworzono specjalny tok kształcenia w szkołach życia,

3.      licea i szkoły zawodowe.

 

Programy nauczania w szkołach specjalnych.

W szkołach specjalnych realizowane są trzy warianty programowe:

1.      program ukierunkowany na przyswojenie podstawowych kompetencji życiowych, społecznych i zawodowych jest realizowany w szkołach życia. W placówkach tych kładzie się nacisk na rozwój umiejętności życiowych niezbędnych natomiast rozwijanie typowo szkolnych umiejętności tj. czytanie, pisanie, liczenie jest prowadzone w ograniczonym zakresie uwzględniającym zaburzenia intelektualne,

2.      program szkoły masowej znacznie uproszczony i skrócony ale realizowany w dłuższym czasie jest realizowany w szkołach dla głuchych i upośledzonych lekko,

3.      program szkoły masowej z pominięciem pojedynczych przedmiotów jest realizowany w pracy z pozostałymi grupami osób niepełnosprawnych.

 

Metoda ośrodków pracy jako element wyróżniający system kształcenia specjalnego. Metoda ośrodków pracy została stworzona i jest nadal stosowana w praktyce przedszkoli. Pierwotnie nosiła nazwę ośrodków zainteresowań. Do potrzeb kształcenia niepełnosprawnych została zaadaptowana przez Marię Grzegorzewską. Jest to metoda nauczania stosowana głównie w nauczaniu początkowym i praktyce szkół życia. Rewalidacyjne wartości metody środków pomocy wynikają z tego, iż umożliwia ona:

Ø             indywidualizację nauczania a w tym indywidualizację tempa i sposobu poznawania świata przez ucznia,

Ø             aktywizację uczniów,

Ø             poznawanie wielozmysłowe.

Metoda jest metodą nauczania całościowego – w zajęciach prowadzonych tą metodą nie ma sztywnego podziału na lekcje i przerwy oraz przedmioty.

Organizacja zajęć (składniki) prowadzonych metodą ośrodków pracy:

1.      zajęcia wstępne,

2.      obserwacja,

3.      kojarzenie i porządkowanie,

4.      systematyzowanie i utrwalanie zgromadzonej wiedzy,

5.      ekspresja,

6.      zajęcia końcowe.

 

Wady i zalety kształcenia specjalnego.

Zalety:

1.      stwarzanie szans indywidualizacji nauczania i lepszego poznawania uczniów,

2.      ograniczanie sytuacji doświadczenia przez uczniów mniejszej wartości inności i słabości,

3.      szansa na sukces edukacyjny,

4.      szansa na integrację społeczną,

5.      zdobycie pewnego zasobu wiedzy,

6.      możliwość korzystania z technologii rehabilitacyjnych i asystujących, umożliwiających poznawanie świata przez niepełnosprawnych,

7.      możliwość korzystania z porad interdyscyplinarnego zespołu specjalistów.

 

Wady:

1.      nieadekwatność programów nauczania na poziomie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy,

2.      zubożenie doświadczeń społecznych i zawężenie ich do grona osób niepełnosprawnych i ich opiekunów,

3.      zagrożenia ukształtowaniem nieadekwatnej zawyżonej lub zaniżonej samooceny

 

___________________________________________________________________________

 

28.10.

 

Charaktersytyka systemu kształcenia integracyjnego.

Mianem integracyjnego systemu kształcenia i wychowania określamy rozwiązania organizacyjno-prawne, które pozwalają na maksymalne włączenie osób niepełnosprawnych nurt edukacji w placówkach masowych. Osobom przebywającym na stałe w instytucjach opieki całkowitej należy umożliwić jak najczęstsze kontakty z życiem toczącym się na zewnątrz wymienionych instytucji.

 

Formy organizacyjne kształcenia integracyjnego:

1.      uczniów niepełnosprawnych w zwykłej klasie szkoły masowej nie korzystający z dodatkowych zajęć rehabilitacyjno-edukacyjnych,

2.      uczeń niepełnosprawny w zwykłej klasie szkoły masowej korzystający z dodatkowych zajęć w szkole lub poza nią, np.: w poradniach rehabilitacyjnych, psychopedagogicznych i innych,

3.      klasy specjalne realizujące programy szkół specjalnych w szkołach masowych,

4.      grupa uczniów niepełnosprawnych realizująca program szkoły specjalnej w zwykłej klasie w szkole masowej,

5.      nauczanie indywidualne ucznia niepełnosprawnego w jego domu z realizacją programu szkoły masowej i stworzenie mu możliwości uczęszczania na imprezy okolicznościowe do szkoły masowej,

6.      szkoły sąsiedzkie – ten wariant organizacyjny zakłada istnienie obok siebie przy tej samej ulicy dwóch szkół – specjalnej i masowej. Każda z nich realizuje swój program nauczania ale uczniowie spotykają się na imprezach okolicznościowych w szkołach, spędzają razem wolny czas.

 

Czynniki zwiększające (regulujące) efektywność kształcenia integracyjnego.

 

Czynniki związane z dzieckiem niepełnosprawnym:

a)      wczesna diagnoza i rehabilitacja,

b)     trening umiejętności codziennych i kompetencji w zakresie społecznego bytowania,

c)      odpowiedni poziom dojrzałości społecznej, samo wiedza i samoświadomość,

d)     zaopatrzenie i umiejętne korzystanie z pomocy technicznych,

e)      dystans wobec własnej niepełnosprawności,

f)       motywacja pro integralna,

g)     możliwości korzystania ze wsparcia,

h)     okres wstępny, umożliwiający poznanie struktury architektonicznej placówki zasad jej funkcjonowania.

 

Czynniki związane z nauczycielem:

a)      nauczyciel powinien:

Ø             manifestować swoim zachowaniem postawę tolerancji i otwartości wobec inności  słabości,

Ø             posiadać wiedzę o osobach niepełnosprawnych i metodach ich usprawniania,

Ø             posiadać wiedzę o instytucjach udzielających pomocy niepełnosprawnym i ich opiekunom,

Ø             korzystać ze wsparcia interdyscyplinarnego zespołu specjalistów zajmujących się dzieckiem niepełnosprawnym,

Ø             posiadać wiedzę o regulacjach prawnych i o mechanizmach modyfikujących procesy integracji społecznej w klasie szkolnej,

Ø             współdziałać z rodzicami niepełnosprawnego dziecka jak i rodzicami dzieci niepełnosprawnych,

Ø             realizować w pracy zasadę indywidualizacji nauczania i egzekwowania wiedzy od uczniów,

Ø             umieć rozpoznać u siebie symptomy wypalenia zawodowego i je redukować lub eliminować,

 

Czynniki związane ze środowiskiem fizycznym szkoły:

a)      zapewnienie środka transportu i wyeliminowanie barier architektonicznych w szkole i poza nią,

b)     wyposażenie szkoły w pomoce techniczne umożliwiające pobieranie nauki dzieciom niepełnosprawnym.

 

Czynniki związane z dziećmi pełnosprawnymi:

a)      otrzymywać wiedzę o zróżnicowaniu ludzi pod względem poziomu sprawności,

b)     informowane i uczone w toku odpowiednio zorganizowanych prezentacji i sytuacji wychowawczych różnych sposobów udzielania pomocy potrzebującym osobom z uwagi na konsekwencje chorób, wad wrodzonych, starzenia się i nieszczęśliwych wypadków.

 

Wady i zalety systemu kształcenia integracyjnego.

Zalety:

1.       stwarzanie możliwości dla zdobywania wielu zróżnicowań doświadczeń i kompetencji społecznych,

2.       pozostawienie dziecka w jego naturalnym otoczeniu – w rodzinie i społeczności lokalnej,

3.       umożliwienie mu uczestniczenia w głównym nurcie życia społecznego,

4.       poszerzanie kontaktów społecznych,

5.       kształtowanie adekwatnej samooceny.

 

Wady i zagrożenia wynikające z kształcenia integracyjnego:

1.      zagrożenie codziennym doświadczeniem inności, słabości i mniejszej wartości,

2.      zagrożenie izolowaniem i marginalizowaniem.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin