A. Wierciński - W wodach potopu.pdf

(241 KB) Pobierz
Microsoft Word - Nowy Dokument programu Microsoft Word .doc
ANDRZEJ WIERCIŃSKI
W WODACH POTOPU
Tekst dedykowany wielkiemu współczesnemu
kabaliście prof. Friedrichowi
Weinrebowi
U podstaw religijnego i magicznego
ujmowania świata leŜy przeświadczenie, Ŝe
wszystko w nim jest symboliczne, jest
znakiem, cyfrą, metaforą czy alegorią oraz, Ŝe
wszystko ze wszystkim jest powiązane, i pełne
sensu są te relacje. Mówiąc krótko, kaŜdy
fenomen zostaje tu sprowadzony do roli
znaku symbolicznego, którego znaczenia
wskazywane i operacyjne naleŜy odczytać.
Dziedziną, która polega na wykrywaniu
potencjału semantycznego znaków
symbolicznych, poprzez jego realizację w
postaci pola semantycznego jest
hermeneutyka. WszakŜe, jeśli nie ma ona
być czystą beletrystyką, to trzeba posługiwać
się dobrze określonymi procedurami
hermeneutycznymi.
Hermeneutyka Biblii hebrajskiej znajduje
się w szczególnej sytuacji, poniewaŜ od czasu
uformowania się kanonicznej wersji ksiąg
1
biblijnych występują następujące "piętra"
oznaczeń:
obrazy zmysłowe, uczucia i myśli,
są ujęte w słowach,
zapisanych literami alfabetu o wartościach
spółgłoskowych,
które są zarazem cyframi.
Litery są więc litero cyframi, bo nie ma
juŜ wtedy oddzielnego zapisu cyfrowego, co
dotyczy zresztą i Ksiąg Nowego Przymierza,
gdyŜ analogicznie rzecz się miała z literami
alfabetu greckiego. Wobec tego, kaŜde słowo
ma swą formułę fonetyczną i jednocześnie
numeryczną.
Sam alfabet hebrajski, o 22 literach,
stanowi przekształcenie poprzez stadium
znaków paleohebrajskich (zw. teŜ
kanaanickimi), pierwszego na świecie alfabetu
synaickiego, którego wszystkie znaki
niewątpliwie reprezentują hieroglify egipskie,
o róŜnym stopniu uproszczenia, a te znów
mają obrazową formę.
Idąc dalej, kaŜda litera hebrajska ma
swoje "imię", którego pierwsza litera odnosi się
do dźwięku spółgłoskowego litery tak
nazwanej. Wyjątek stanowią litery a/ef, która
sama w sobie jest słabym gardłowym
tchnieniem, ale w słowach przyjmuje róŜne
wartości samogłoskowe, oraz ajin, o
2
silniejszym wydźwięku gardłowym i równieŜ
mogąca przyjmować wartości samogłoskowe.
Praktycznie obie te litery uwaŜa się za
"nieme". Niektóre z liter wymawia się twardo
(z kropką w środku), lub miękko (bez kropki),
a teŜ kilka liter ma nieco inną na końcu formę
(k) zapisu słowa. Końcowego nie czyta się,
jeśli nie jest to specjalnie zaznaczone kropką
wewnątrz niej.
śydowska egzegeza Biblii posługuje się
ogromną liczbą róŜnorodnych procedur
hermeneutycznych, począwszy od
interpretacji samych form liter i ich "imion",
przez współbrzmienia fonetyczne słów, a
skończywszy na wielorakich metodach
gematrii, które odnoszą się głównie, choć nie
jedynie, do numerycznej strony zapisu słowa,
lub całego wyraŜenia. Najprostszą i często
stosowaną charakterystyką numerologiczną
słowa jest suma jego cyfro liter, zwana
wartością zewnętrzną. Upatruje się
tajemnicze związki semantyczne między
słowami o identycznych takich sumach. Tym,
co ma ograniczać uzyskane tymi sposobami
zaleŜności znaczeniowe jest sam tekst
biblijny, w którym badane słowo występuje.
JednakŜe rozumienie całości tekstu znów jest
podróŜą w nieznane. NaleŜy bowiem zdawać
3
sobie sprawę z faktu, Ŝe teksty biblijne są na
ogół przekazami mitologicznymi, w których
prawdy o zmysłowo dostępnej rzeczywistości
naturalnej o przyrodzie i społeczeństwie z
jego kulturą i historią są uwikłane w sieć
powiązań z elementami rzeczywistości
nadnaturalnej. Jest tak, gdyŜ zgodnie z
definicją autora (A. Wierciński: "Mit religijny a
współczesny przekaz naukowy". Studia
Religiogica, z.20, 1987, s. 165175, UJ
Kraków): mit religijny to opowiadanie o
czynach bóstw (lub bóstwa), ludzi i innych
tworów animizowanych, przedstawiające w
sposób symboliczny określoną część
religijnego modelu świata. Jak kaŜda tego
rodzaju narracja, obejmuje ono więc "osoby i
akcje w sytuacyjnych kontekstach
środowiskowych". Mit ma dwa źródła
poznawcze: 1) racjonalnie organizowaną,
świadomą wiedzę o świecie, wynikającą z
umysłowego opracowania danych normalnej
percepcji zmysłowej i 2) treści ukryte w
podświadomości, kojarzone według reguł
najprzeróŜniejszej, spontanicznej
analogizacji. Treści te udostępniają się
świadomości w stanach marzeń sennych,
hipnozy, schorzeń umysłowych i pod
wpływem halucynogenów, a w sposób
4
najbardziej "naturalny" na skutek praktyk
ascetycznych.
W konsekwencji tego wszystkiego, kaŜde
słowo biblijne staje się się ośrodkiem
rozległego pola semantycznego, które ponadto
przedstawia niedocieczoną głębię
semantyczną. Mowa tu jest o głębi znaczeń,
poniewaŜ w narracji mitologicznej zwykle
moŜna wykryć naraz zakodowane, trzy
główne warstwy tematyczne:
1) kosmologiczną, często wyraŜającą się
astronomicznie,
2) etnokulturowo historyczną,
nierzadko o wydźwięku
historiozoficznym i moralnym (wzorce
zachowań) i
3) ontogenetyczną, dotyczącą etapów
rozwojowych człowieka jako Ŝywego
indywiduum, w którym zachodzi
wytwarzanie się osobowości
(personalizacja) pod wpływem edukacji i
socjalizacji w ogóle, a co waŜniejsze,
moŜliwość ich (tj. etapów)
ponadnormalnego przedłuŜenia w
postaci procesu inicjacyjnego, dla
religii rzeczy najistotniejszej.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin