Bacon - Novum Organum.pdf

(47 KB) Pobierz
Bacon-cytaty.doc
Francis Bacon, Novum Organum , tł. J. Wikarjak, Warszawa 1955
III
Wiedza i potęga ludzka to jedno i to samo, gdyż nieznajomość przyczyny pozbawia nas skutku. Nie
można bowiem przyrody zwyciężyć inaczej niż przez to, że się jej słucha, i to, co przy rozważaniu gra
rolę przyczyny, w działaniu staje się niejako regułą.
VIII
Nawet dzieła już istniejące zawdzięczają swoje powstanie w większym stopniu przypadkowi i ślepemu
doświadczeniu niż naukom: nauki bowiem, które obecnie posiadamy, są tylko pewnego rodzaju
składnymi zestawieniami tego, co już przedtem wynaleziono, a nie metodami robienia odkryć ani też
wskazówkami prowadzącymi do nowych dzieł.
XXXVIII
Idole i fałszywe pojęcia, które opanowały już rozum ludzki i głęboko w nim zapuściły korzenie, nie tylko
w ten sposób osaczają umysły ludzi, że prawda z trudem tylko znajduje do nich dostęp, lecz nawet po
otwarciu i uzyskaniu dostępu, przy samej odnowie nauk, znowu stawać będą na drodze i przeszkadzać,
jeżeli ludzie, z góry ostrzeżeni, w miarę swych możliwości przed nimi się nie zabezpieczą.
XXXIX
Cztery są rodzaje idoli osaczających umysły ludzkie. Nadaliśmy im w wykładzie naszym nazwy;
mianowicie pierwszy rodzaj to idole plemienia ( idola tribus ), drugi to idole jaskini ( idola specus ), trzeci –
idole rynku ( idola fori ), czwarty – idole teatru ( idola theatri ).
XLI
Idole plemienia mają swe źródło w samej naturze ludzkiej, w samym plemieniu, czyli rodzie ludzkim.
Fałszem bowiem jest twierdzenie, że zmysły ludzkie są miarą rzeczy. Przeciwnie, wszystkie percepcje,
zarówno zmysłowe, jak i umysłowe, są dostosowane do człowieka, a nie do wszechświata. Rozum ludzki
podobny jest do zwierciadła, które będąc nierówne (dla promieni wysyłanych przez przedmioty) swoje
właściwości na te przedmioty przenosi, przez co je zniekształca i zmienia.
XLII
Idole jaskini to idole jednostki ludzkiej. Albowiem (...) każda jednostka ma pewnego rodzaju jaskinię,
czyli pieczarę osobistą, która załamuje i zniekształca światło naturalne. A dzieje się to bądź na skutek
właściwej każdemu jednostkowej jego natury, bądź na skutek wychowania i przestawania z innymi, bądź
przez lekturę książek i autorytet osób, które się czci i podziwia (...)
XLIII
Są jeszcze idole wynikające niejako z wzajemnej bliskości i obcowania rodzaju ludzkiego, które
nazywamy idolami rynku, ponieważ tam właśnie ludzie przestają i współdziałają ze sobą. Ludzie bowiem
obcują ze sobą przez rozmowy; wyrazy zaś dobiera się stosownie do tego, jak je pospólstwo pojmuje.
Toteż zły i niezręczny dobór wyrazów w dziwny sposób krępuje umysł. I ani definicje, ani objaśnienia,
którymi uczeni w niektórych sprawach zwykle zabezpieczają się i bronią, żadną miarą nie poprawiają
stanu rzeczy. Słowa całkowicie zadają gwałt rozumowi, wszystko mącą i przywodzą ludzi do
niezliczonych jałowych kontrowersji i wymysłów.
XLIV
Są wreszcie idole, które weszły do umysłów ludzkich z rozmaitych doktryn filozoficznych, a także z
przewrotnych prawideł dowodzenia; nazywamy je idolami teatru. Albowiem ile wynaleziono i przyjęto
systemów filozoficznych, tyle, naszym zdaniem, stworzono i wystawiono sztuk, które przedstawiają
urojone i dla sceny wymyślone światy (...) I znowu mamy tu na myśli nie tylko całe systemy filozoficzne,
lecz również wiele naczelnych zasad i twierdzeń naukowych, które nabrały mocy przez tradycję,
łatwowierność i niedbalstwo. Lecz o tych poszczególnych rodzajach idoli należy pomówić szerzej i
dokładniej, ażeby rozum ludzki przed nimi zabezpieczyć.
XLV
Rozum ludzki ma tę właściwość, że skłonny jest przyjmować większy porządek i większą prawidłowość
w świecie, niż naprawdę znajduje, i jakkolwiek w przyrodzie istnieje wiele rzeczy jedynych w swoim
rodzaju i całkiem od siebie różnych, to jednak rozum wymyśla między nimi paralele, odpowiedniości i
stosunki, które w rzeczywistości nie istnieją. (…)
1
XLVI
Rozum ludzki raz skoro przyjął pewien pogląd (czy to dlatego, że jest on tradycyjnie uznawany, czy też
dlatego, że nam jest przyjemny), wszystko inne ściąga na jego poparcie i potwierdzenie. I choć większa
jest może siła i liczba wypadków, które przemawiają przeciwko temu poglądowi, mimo to jednak nie
zwraca na nie uwagi i albo lekceważy je, albo wprowadzając pewne drobne rozróżnienie usuwa je i
odrzuca (…) Tak samo przedstawia się sprawa z wszelkim zabobonem, a więc z astrologią, snami,
znakami ( omen ), wiarą w karzącą sprawiedliwość ( nemesis ) itp. Ludzie znajdujący upodobanie w tego
rodzaju urojeniach zwracają uwagę na te wypadki, w których się one spełniają, a te, w których zawodzą
(chociaż zdarzają się one o wiele częściej), lekceważą i pomijają. (…)
XLVIII
(…) Lecz bardziej zgubna jest ta niezdolność umysłu, gdy chodzi o odkrywanie przyczyn; to bowiem, co
najbardziej ogólne w przyrodzie, powinno być po prostu stwierdzone tak, jak się je znajduje – istotnie też
nie można tu podać przyczyn; mimo to rozum ludzki, który nie umie się zatrzymać, ciągle jeszcze
domaga się czegoś bardziej znanego. Wtedy jednak dążąc do tego, co dalsze, cofa się z powrotem do
tego, co bliższe, mianowicie do przyczyn celowych, które niewątpliwie odpowiadają raczej naturze
człowieka niż naturze wszechświata; one to, pochodząc z tego źródła, w szczególny sposób zepsuły
filozofię. Dowodzi się zaś w równym stopniu braku doświadczenia i powierzchowności w filozofowaniu,
kiedy się domaga przyczyny dla tego, co najbardziej ogólne, kiedy się jej nie żąda dla tego, co
podporządkowane i podrzędne.
LI
Rozum ludzki z natury swej kieruje się ku abstrakcjom i to, co płynne, skłonny jest uważać za coś
stałego. Lepiej zaś jest rozcinać przyrodę na części niż dokonywać na niej abstrakcji. (…)
LII
Takie więc są idole, które nazywamy idolami plemienia; początek zaś biorą one albo z jednorodności
substancji ducha ludzkiego, albo z jego uprzedzeń, albo z jego ograniczoności, albo z nieustannej jego
ruchliwości, albo z wpływu uczuć, albo z nieudolności zmysłów, albo z tego, co nań robi wrażenie.
LIII
Idole jaskini mają źródło we właściwej każdemu naturze zarówno ducha, jak i ciała, a także w
wychowaniu, w przyzwyczajeniach oraz w przypadkowych okolicznościach. Jakkolwiek ten rodzaj
obejmuje różne i wielorakie idole, przedstawimy jednak tylko te, których najwięcej trzeba się strzec i
które najwięcej przyczyniają się do zniszczenia czystości rozumu.
LIV
Ludzie przywiązują się do pewnych nauk i rozważań szczegółowych albo dlatego, że uważają się za ich
autorów i wynalazców, albo że najwięcej poświecili im trudów i najbardziej się do nich przyzwyczaili.
Jeżeli zaiste ludzie tego pokroju zwrócą się do filozofii i rozważań ogólnych, to pod wpływem
poprzednich urojeń przekręcają je i zniekształcają. Najwyraźniej występuje to na przykładzie
Arystotelesa, który swoją filozofię naturalną podporządkował całkowicie swojej logice, skutkiem czego
uczynił ją niemal całkowicie bezużyteczną (…)
LVI
Są umysły, które rozpływają się w zachwycie nad starożytnością, inne natomiast w miłości i pogoni za
nowością; mało zaś jest takiego usposobienia, że potrafią zachować właściwa miarę, i ani nie zrywają z
tym, co dobrze postawili starożytni, ani nie lekceważą tego, co słusznie wprowadzają nowożytni.
Przynosi to naukom i filozofii wielką szkodę, gdyż raczej staje się tu, to po stronie starożytności, to po
2
XLIX
Rozum ludzki nie odznacza się trzeźwym spojrzeniem, lecz podlega wpływom woli i uczuć; tak powstają
nauki zbudowane wedle upodobań człowieka. Albowiem człowiek łatwiej wierzy w to, co wolałby, aby
było prawdziwe. Stąd to pochodzi, że odrzuca rzeczy trudne, gdyż brak mu cierpliwości w prowadzeniu
badań; rzeczy trzeźwe, ponieważ ograniczają nadzieję; głębie przyrody z powodu przesądów; światło
doświadczenia, przez zarozumiałość i pychę, aby ktoś nie powiedział, że umysł jego zajmuje się rzeczami
błahymi i przemijającymi; poglądy przeciwne pospolitemu mniemaniu, ze względu na opinię gminu.
Niezliczone są wreszcie, a niekiedy nieuchwytne, sposoby, którymi uczucia zabarwiają i zarażają rozum.
L
Lecz największa niewątpliwie przeszkoda i zboczenie rozumu ludzkiego pochodzi z ociężałości,
nieudolności i złudzeń zmysłów (…)
stronie nowszych czasów, niż się wydaje sąd. Prawdy zaś nie należy szukać w szczęśliwości tego czy
innego okresu, która jest rzeczą bardzo zmienną, lecz w świetle przyrody i doświadczenia, które jest
wieczne. (…)
LVIII
Taką więc należy stosować przezorność w rozważaniach, ażeby powstrzymać lub też usunąć idole jaskini.
(…) Ogólnie rzecz biorąc, każdy badacz przyrody winien nie dowierzać temu, co jego rozum najbardziej
zachwyca i przykuwa. Mając do czynienia z tego rodzaju upodobaniami, należy być szczególnie
ostrożnym, ażeby zachować rozum bezstronny i czysty.
LIX
Ze wszystkich wszakże idoli najwięcej kłopotu sprawiają idole rynku, które wkradły się do rozumu na
skutek związku ze słowami i nazwami. Ludzie bowiem wierzą, że ich własny rozum rządzi słowami; lecz
zdarza się także, że słowa swoją siłę odwracają i oddziałują na rozum. To właśnie uczyniło filozofię i
nauki sofistycznymi i bezowocnymi. (…) Skutkiem tego zdarza się, że wielkie i wspaniałe dysputy
uczonych często kończą się sporami o słowa i nazwy, gdy tymczasem rozsądniej byłoby (zgodnie z
mądrym zwyczajem matematyków) zaczynać od nich i za pomocą definicji sprowadzać je na właściwe
tory. Kiedy jednak ma się do czynienia z przedmiotami naturalnymi i materialnymi, nawet definicje nie są
w stanie zaradzić temu złu. Albowiem także same definicje składają się ze słów, a słowa rodzą nowe
słowa; trzeba więc cofnąć się do wypadków szczegółowych (…)
LXI
Wszelako idole teatru nie są wrodzone i nie wkradają się do rozumu, lecz przedostają się całkiem
otwarcie i zostają przejęte ze scenariuszy doktryn (filozoficznych) i przewrotnych reguł dowodzenia. (…)
Kulawy bowiem (jak to mówią), trzymając się drogi, wyprzedzi nawet dobrego biegacza, który zboczył z
drogi. A nawet jest rzeczą jasną, że jeżeli ktoś biegnie błędną drogą, to im jest zręczniejszy i szybszy, tym
bardziej gotów zabłądzić.
Nasza zaś metoda odkrywania nauk jest tego rodzaju, że niewiele pozostawia sile i bystrości umysłów,
lecz wszystkie umysły i rozumy stawia niemal na równi. Kiedy chodzi o to, aby pociągnąć prosta linię
albo zatoczyć dokładne koło, to jeżeli posługujemy się samą ręką, wiele zależy od jej pewności i wprawy,
jeżeli zaś weźmiemy do pomocy liniał lub cyrkiel, czynniki te małą odgrywają rolę albo w ogóle żadną.
Podobnie przedstawia się sprawa z naszą metodą. (…)
LXII
(…) W każdym razie filozofia opierała się na zbyt wąskiej podstawie doświadczenia i historii naturalnej i
wyrokowała na podstawie mniejszej ilości danych, niżby należało. Albowiem tzw. racjonalistyczny
kierunek filozofii ( rationale genus ) wyrywa z doświadczenia różne i pospolite dane, i to bez należytego
ich stwierdzenia, bez dokładnego ich zbadania i odważenia, polegając poza tym głównie na medytacji i
pracy umysłu. Istnieje też inna odmiana filozofów, którzy pracowali sumiennie i dokładnie nad
nielicznymi eksperymentami i stąd ważyli się wyprowadzić i wymyślić cały system filozoficzny – w
dziwny sposób naginając do niego wszystkie inne.
Istnieje też trzecia odmiana filozofów, którzy kierując się wiarą i kultem religijnym mieszają do filozofii
teologię i tradycję. Niektórzy spośród nich w swoich rojeniach posuwają się tak daleko, że po nauki
zwracają się wprost do duchów i opiekuńczych geniuszy, i od nich je wyprowadzają. W ten sposób pień
błędów i fałszywej filozofii rozdziela się na trzy odnogi: sofistyczną, empiryczną i zabobonną.
LXV
Zepsucie teologii spowodowane przesądami i domieszką teologii zatacza szersze kręgi i przynosi
najwięcej zła zarówno całym systemom filozoficznym, jak i poszczególnym ich częściom. (…) A
niektórzy z nowożytnych z największą lekkomyślnością do tego stopnia oddawali się tym urojeniom, że
usiłowali oprzeć filozofię naturalną na pierwszym rozdziale Genesis , na Księdze Joba i innych świętych
pismach – pomiędzy żywymi szukając tego, co umarłe. I to tym bardziej należy powstrzymywać i
poskramiać te urojenia, że z niedorzecznego pomieszania rzeczy boskich i ludzkich wyprowadza się nie
tylko fantastyczną filozofię, lecz także heretycką religię. Toteż bardzo zbawienną jest rzeczą, jeżeli
kierując się trzeźwym umysłem oddajemy wierze tylko to, co do wiary należy.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin