Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej-Zofia Sękowska.txt

(1120 KB) Pobierz
Zofia S�kowska
WPROWADZENIE
DO PEDAGOGIKI
SPECJALNEJ


Wy�sza Szko�a Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Warszawa 1998
L

Wydanie pracy dofinansowane przez Komitet Bada� Naukowych
KOMITET REDAKCYJNY WYDAWNICTWA WSPS
Przewodnicz�cy Cz�onkowie
Sekretarz
Jan Partczyk
Janusz Kostrzewski
Maria Nowicka-Kozio�
Andrzej Potocki
Stefan Przybylski
Jerzy Stochmia�ek
Gra�yna Walczak
Halina Zawistowska-Zacharewicz
Opiniowa� Prof. dr hab. Jan Pa�czyk
Redaktor Anna Andr�-Urba�ska
Projekt ok�adki Danuta Czudek-Puchalska
ISBN 83-87079-03-0
(c) Copyright by
Wydawnictwo Wy�szej Szko�y Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Warszawa 1998
Nak�ad 5000 + 30 egz.   Ark. druk. 26,25.    Papier offset, kl. III 80 g.    Oddano do sk�adu w pa�dzierniku 1996 r.    Druk uko�czono w lutym 1998 r.    Zam. nr 351/97
Drukarnia Oficroy Wydawniczej PW, ul. Kopinska 12/16, 02-321 Warszawa, tel 660-40-26

SPIS TRE�CI
OD WYDAWCY ...................................................... 7
WST�P   ............................................................ 9
Rozdzia� I. EWOLUCJA TEORII I PRAKTYKI PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
1.  Uwagi terminologiczne   .............................................. 13
2.  Aspekty historyczne pedagogiki specjalnej ................................. 16
3.  Ewolucja pedagogiki specjalnej ......................................... 18
4.  Interdyscyplinarne aspekty pedagogiki specjalnej   ............................ 22
5.  Pedagogika specjalna w aspekcie edukacyjnym .............................. 25
6.  Trendy rozwojowe we wsp�czesnej pedagogice specjalnej   ..................... 33
Przedmiot zainteresowa� i zakres pedagogiki specjalnej ........................ 33
Systemy kszta�cenia specjalnego ........................................ 36
7.  Kszta�cenie specjalne w polskim systemie edukacyjnym   ....................... 41
Rozw�j praktyki i teorii pedagogiki specjalnej w Polsce   ....................... 41
Za�o�enia wsp�czesnego systemu kszta�cenia specjalnego w Polsce ............... 44
Kszta�cenie pedagog�w specjalnych dla systemu integracyjnego .................. 51
8.  Podstawy prawne funkcjonowania systemu kszta�cenia specjalnego w Polsce (Wies�awa
Szczepaniak-Maleszka) ............................................... 53
Rozdzia� II. RESOCJALIZACJA M�ODZIE�Y NIEDOSTOSOWANEJ SPO�ECZNIE
1.  Poj�cie resocjalizacji  ................................................ 59
2.  Aspekt historyczny resocjalizacji nieletnich   ................................ 61
3.  Wykolejenie spo�eczne ............................................... 67
4.  Objawy wykolejenia spo�ecznego m�odzie�y ................................ 68
5.  Przyczyny przest�pczo�ci ............................................. 69
6.  Przest�pczo�� nieletnich i formy jej zwalczania   ............................. 73
7.  Cele i zasady wychowania resocjalizuj�cego ................................ 75
8.  Resocjalizacja w �rodowisku otwartym   ................................... 76
9.  Resocjalizacja w zak�adach poprawczych .................................. 79
10. Resocjalizacja nieletnich w zak�adach wychowawczych ........................ 85
11.  Wsp�czesne trendy w pedagogice resocjalizacyjnej   .......................... 87
12.  System opieki nad dzie�mi i m�odzie�� niedostosowan� spo�ecznie ................ 92
Rozdzia� III. REHABILITACJA DZIECI NIEWIDOMYCH I S�ABOWIDZACYCH
1.  Budowa, funkcjonowanie i znaczenie narz�du wzroku ......................... 94
2.  Dysfunkcje narz�du wzroku  ........................................... 95
3.  Osoby niewidome i s�abowidz�ce  ....................................... 98
4.  Stopie� inwalidztwa wzroku a mo�liwo�ci rehabilitacji pedagogicznej ............. 100
5.  Przyczyny inwalidztwa wzroku ......................................... 103
6. Ewolucja sytuacji spo�ecznej i kszta�cenia niewidomych   ....................... 106

4 Spis tre�ci                                                           __
7. Wp�yw braku wzroku na rozw�j psychiczny dziecka .......................... 110
8.  Przegl�d bada� nad dzie�mi s�abowidzacymi   ............................... 115
9.  Rehabilitacja pedagogiczna dzieci niewidomych i s�abowidz�cych ................. 119
10.  Stres i frustracja w �yciu dziecka z inwalidztwem wzroku ...................... 128
11.  Elementy specjalne kszta�cenia niewidomych i s�abo widz�cych ................... 131
Pismo punktowe L. Braille'a   .......................................... 131
Zasada pogl�dowo�ci w nauczaniu niewidomych ............................. 133
Wskaz�wki metodyczne .............................................. 137
�wiczenia kompensacyjne, korekcyjne i orientacyjne w kszta�ceniu niewidomych ...... 138
12.  Uwarunkowania efektywno�ci rehabilitacji uczni�w niewidomych ................. 146
13.  Uwarunkowania efektywno�ci rehabilitacji uczni�w s�abowidz�cych  ............... 151
14.  Problemy integracyjnego kszta�cenia uczni�w niewidomych i s�abowidz�cych   ........ 154
15.  Rehabilitacja zawodowa niewidomych i s�abowidz�cych   ....................... 156
Rozdzia� IV. REHABILITACJA DZIECI NIES�YSZ�CYCH I S�ABOS�YSZ�CYCH
1. Pojecie g�uchoty  ................................................... 166
2.  Chichota a rozw�j psychiczny dziecka .................................... 169
3. Specyfika proces�w poznawczych u dziecka z uszkodzonym s�uchem .............. 171
4.  Specyficzne warunki kszta�towania mowy dzieci nies�ysz�cych ................... 174
5. Problematyka nauczania i wychowania dzieci nies�ysz�cych ..................... 180
6. Rozw�j szkolnictwa dla dzieci nies�ysz�cych  ............................... 189
7. Wychowanie dzieci nies�ysz�cych w wieku przedszkolnym   ..................... 194
8.  Metody nauczania mowy dzieci nies�ysz�cych   .............................. 196
9.  Wsp�czesne tendencje w rehabilitacji dzieci nies�ysz�cych i s�abos�ysz�cych ......... 204
10. System fonogest�w jako klucz do rozumienia mowy oralnej i tekstu przez dzieci nies�y-
sz�ce ........................................................... 209
11.  Perspektywy rehabilitacji nies�ysz�cych ................................... 212
Rozdzia� V. REHABILITACJA DZIECI UPO�LEDZONYCH UMYS�OWO
1.  Definicja upo�ledzenia umys�owego   ..................................... 214
2. Profilaktyka w zakresie upo�ledzenia umys�owego   ........................... 218
3. Z bada� nad osobowo�ci� dzieci upo�ledzonych umys�owo   ..................... 219
4.  Opieka wychowawcza nad dzie�mi upo�ledzonymi umys�owo   ................... 226
5. Realizacja zada� szko�y specjalnej ....................................... 230
6.  Kwalifikacja uczni�w do szk� specjalnych   ................................ 233
7.  Cele wychowania i nauczania upo�ledzonych umys�owo   ....................... 237
8.  Nauczanie pocz�tkowe w kszta�ceniu specjalnym uczni�w upo�ledzonych umys�owo   ... 241
9.  Nauczanie ca�o�ciowe (globalne) przez stosowanie metody o�rodk�w pracy    ......... 243
10. Realizacja metody o�rodk�w pracy  ...................................... 246
Zaj�cia wst�pne   ................................................... 247
Obserwacja ....................................................... 248
Kojarzenie   ................... ,................................... 250
Ekspresja  ........................................................ 251
11. Formy ekspresji stosowane w metodzie o�rodk�w pracy   ....................... 251
�wiczenia fizyczne jako forma ekspresji   .................................. 253
Czytanie i pisanie   .................................................. 253
12. Zastosowanie metod warunkowania instrumentalnego w kszta�ceniu dzieci upo�ledzonych
umys�owo ........................................................ 254
13. Wsp�dzia�anie warunkowania instrumentalnego z metod� nauczania globalnego w szko�ach specjalnych   ................................................... 257

.   110
.   115
.   119
.   128
.   131
131
133
137
138
146
151
154
156
Spis tre�ci
14.  Nauczanie problemowe w szkolnictwie dla upo�ledzonych umys�owo w stopniu lekkim 259
15.  Funkcje nauczania problemowego w rozwijaniu my�lenia uczni�w upo�ledzonych umys�owo ........................................................... 262
16.  Uwagi dotycz�ce rehabilitacji zawodowej uczni�w upo�ledzonych umys�owo ......... 265
Rozdzia� VI.  TERAPIA WYCHOWAWCZA  DZIECI  HOSPITALIZOWANYCH  I  NIEPE�NOSPRAWNYCH RUCHOWO
1.  Ograniczenie zaspokajania potrzeb przez choroby i dysfunkcje sprawno�ci fizycznej .... 270
2.  Poj�cie stresu i jego zwi�zek z chorob� ................................... 274
3.  Wp�yw choroby i niepe�nosprawno�ci ruchowej na stan psychiczny dziecka .......... 278
4.  M�zgowe pora�enie dzieci�ce jako rodzaj niepe�nosprawno�ci   ................... 282
Objawy, rodzaje, terapia .............................................. 282
Epidemiologia m�zgowego pora�enia dzieci�cego ............................ 283
5.  Choroba reumatyczna jako problem medyczno-pedagogiczny .................... 286
6. Cele i formy terapii wychowawczej ...................................... 293
7.  Nauczanie dzieci w szkole szpitalnej ..................................... 301
Rozdzia� VII.  KOREKCJA FRAGMENTARYCZNYCH DEFICYT�W ROZWOJOWYCH UTRUDNIAJ�CYCH DZIECIOM UCZENIE SI�
1.  Zjawisko fragmentarycznych deficyt�w rozwojowych   ......................... 305
2.  Przyczyny trudno�ci i niepowodze� szkolnych   .............................. 307
3.  Nieharmonijny rozw�j uczni�w przyczyn� trudno�ci w uczeniu si� ................ 311
4.  Op�nienie rozwoju funkcji s�uchowych jako przyczyna trudno�ci w nauce czytania i pisania   ........................................................... 313
5.  Dysfunkcje my�lenia jako przyczyna niepowodze� w nauce ..................... 314
6.  Zaburzenia lateralizacji jako przyczyna trudno�ci w ucz...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin