Socjologia.doc

(1335 KB) Pobierz
SOCJOLOGIA

SOCJOLOGIA

 

Wykład(1) 07.10.2004r.

 

 

Przedmiot badań socjologii i jej funkcje

 

 

Socjologia jest nauką młodą, powstała w latach 20’ XX w. Pojęcie wprowadził August Comte.

Powstała koncepcja, że bez nauki, wiedzy o społeczeństwie nie będzie można dokonać rozwiązań korzystnych, dokonać jakichkolwiek zmian społecznych.

 

Socjologia to nauka o pewnych zbiorowych zachowaniach i formach życia ludzkiego

 

Odpowiedź na pytanie: Co jest istotą społeczeństwa i jakie są podstawowe elementy  tworzące życie zbiorowe?

 

Istnieją 3 główne nurty:

 

1)     Nominalizm – nawiązanie do klasycznych koncepcji angielskich

                                    np. J.Locke – empiryzm ;  H.Spencer - liberalizm

                                       Społeczeństwo jest hipostazą pojęciową. Nie jest to realny byt, który

                                       istnieje w kategoriach empirycznych. Inaczej mówiąc  jest produktem

                                       naszych umysłów, nie jest bytem realnym w sensie ontologicznym.

                                      Społeczeństwo to suma cech, które odnajdujemy w jednostkach. Życie

                                      zbiorowe nie ma żadnego elementu, którego nie moglibyśmy odnaleźć w

                                      życiu jednostki.

                                      Hipostazy pojęciowe, które nie mają ekwiwalentu empirycznego czyli

                                      takie, które realnie nie istnieją, nie istnieją jako oddzielna kategoria

                                     ontologiczna. np. rodzina

 

2) Realizm – zwolennikiem ów poglądu był E.Durkheim.

                        Pogląd przeciwstawny do ww., otóż założenie, że jednostka jest podstawą to

                        błąd. Jednostka pozbawiona wpływu środowiska jest tylko bytem biologicznym.

                        Nie jest sama w stanie wykreować predyspozycji typowo ludzkich np.mowy

                        Cechy ludzkie rozwijają się przy kontaktach z innymi istotami tego samego

                        gatunku. Człowiek reaguje różnie: *presja społeczna, *indywidualne decyzje

                        Tutaj podstawowym elementem społeczeństwa jest grupa społeczna.

 

3) Interakcjonizm – zwolennikiem tego poglądu był G.H Mead

                                     Podstawowym elementem składowym społeczeństwa są pewne

                                     względnie trwałe wzory zachowań, związane z określonymi sytuacjami

                                     społecznymi tzw. role społeczne.

                                     Role społeczne jest to zespół oczekiwań jakie społeczeństwo zajmuje

                                     wobec jednostek zajmujących określoną w nim pozycję.

                                 Esencją życia społ. nie znajduję się ani w jednostce ani w grupie

                                 lecz w  przestrzeni, w  procesie wzajemnego oddziaływania

                                 między jednostkami. Aby istniał ład pewne wzory ról muszą pasować do

                                 podejmowanych czynności  np. rola ojca, matki, dziecka!!!!

                                 Ów oddziaływania mogą przybierać różne formy, odgrywanie ról jest

                                 uwarunkowane 3 czynnikami:

                                   a) scenariuszem określonym przez pewne normy

b)     indywidualnymi predyspozycjami jednostki

c)      oczekiwaniami partnerów interakcji

Podstawą społeczeństwa są powtarzające się wzory zachowań, które wynikają  z rozumienia zachowań partnerów interakcji.

 

Dynamika społeczeństwa

 

 

Część socjologii zajmująca się źródłami łączenia jednostek i entropii(rozpadu) społeczeństwa.

 

 

Wyróżniamy 3 źródła więzi społecznej:

 

I koncepcja  - źródłem więzi społecznej jest sama natura ludzi, predyspozycje biolog.

                         np. związki krwi. Jednostka nie decyduje w jakim świecie  funkcjonuje

                         Z czasem są one obudowywane społeczna ideologią. Nacisk kładzie się

                         na to co społeczne, narodowe

 

II koncepcja – wzajemne związki są konsekwencją respektowania przez jednostki

                          zakazów i nakazów produkowanych przez społeczeństwo.

                            Determinizm społeczny, uczestnictwo w danym społ. nie jest

                        konsekwencją  naszej woli lecz ulegania powyższym warunkom

 

III koncepcja – więź zrzeszeniowa, związki są konsekwencją dokonywania wolnych

                            wyborów, a jednostka jest świadoma alternatyw zachowania.

 

 

Istnieją 2 formy wiązania się ludzi:

 

 

1) Związki funkcjonalne – interakcja z innymi odbywa się z chęcią wymiany dóbr różnego

                                                  typu np. $ za bezpieczeństwo socjalne. Wiążemy się dla dobra, aby

                                                  dzięki komuś coś osiągnąć

 

2) Związki ekspresyjne – wymiana tych samych dóbr i wartości.

 

 

 

Funkcje socjologii

 

1)     Poznawcza – badania społeczeństwa i formułowanie twierdzeń

2)     Praktyczna – wiedza potrzebna kształtowania pożądanych postaw

3)     Ideologiczna – podstawy do formułowania ideologii.

             Ideologia jest próbą opisu, oceny i wytyczenia kierunków działania

 

 

Każda ideologia stawia na pierwszym miejscu osiągnięcie celu, drugorzędną sprawą jest poznanie.

 

 

Wykład(2)  21.10.2004r.

Osobowość ludzka

 

 

Osobowość ludzka – zbiór pewnych cech bio- , psycho- i socjo-gennych umożliwiających adaptację do zmieniających się warunków

 

Jednostka to organizm natury biologicznej.

 

Osoba to kategoria ontologiczna, która oprócz parametrów biologicznych uwzględnia coś jeszcze.

 

Człowiek nie da się zredukować do bio – psycho – socjo gennych elementów. Człowiek jest „trójjednią” tych cech.

Na każdym z tych poziomów człowiek charakteryzuje się  cechami, które odróżniają nasz gatunek od innych.

Cechy bio, psycho i socjo genne, ich zbiór to osobowość ludzka 

 

Cechy charakterystyczne człowieka

 

 

 

Elementy biogenne:

 

1)     najlepiej rozwinięty system nerwowy (nie wykorzystujemy w pełni swego mózgu , geniusze 21% , przeciętni ludzie 18%) 

2)     długi okres zależności pokolenia młodego od starego (proces dojrzewania jest dłuższy niż u innych gatunków)

3)     reprodukcja ludzi może być ciągła

4)     wyprostowana postawa ciała

5)     zdolność do korzystania z przednich kończyn

6)     człowiek potrafi dokonać przekazu między-generacyjnego ( wiedza jest kumulowana i przekazywana następnym pokolenią)

 

Elementy psychogenne:

 

1)     większa pamięć

2)     zdolność do myślenia abstrakcyjnego i symbolicznego

3)     reagowanie emocją

 

Elementy socjogenne:

 

1)     kulturowy ideał osobowości – produkowany przez społeczeństwo aby istniejący porządek społeczny mógł funkcjonować i trwać

2)     rola społeczna

3)     jaźń subiektywna    –   wyobrażenie jakie mamy o sobie, na podstawie

                                           własnych poglądów.

4)     jaźń odzwierciedlona - wyobrażenie jakie mamy o sobie, na podstawie

                                            informacji dochodzących ze środowiska, w którym żyjemy.

 

Kulturowy ideał osobowości – zbiór pewnych cech osobowych, które są przekazywane w procesie socjalizacji i wychowania w celu kształtowania postaw, orientacji życiowych.

Ktoś kto mógłby być zdefiniowany jako wzór do naśladowania. Funkcjonuje w każdej grupie, a jest produkowany by mógł trwać i funkcjonować porządek społeczny. Od tego zależy czy społeczeństwo będzie przyjmować pewne postawy, które są właściwe dla danego porządku.

 

Jaźń subiektywna – to część naszego umysłu i stanu świadomości, która dokonuje samooceny, tworząc tym samym wyobrażenie o nas samych, według własnego kryterium.

Źródło zachowań nonkonformistycznych( postępowanie gdzie jednostka przedkłada swój pogląd nad pogląd grupy, nie poddaje się presji grupy) i egocentrycznych. Potrzebna jest nam do tego by przetrwać mimo złego zdania o nas innych ludzi .Negatywne nastawienie do siebie to autodestrukcja – niedorozwoju jaźni subiektywnej.

 

Jaźń odzwierciedlona – Nasz wizerunek o sobie zbudowany na podstawie informacji, które dobiegają do nas od innych ludzi. Głównym rdzeniem kształtowania tej postawy jest środowisko. Jest ona źródłem zachowań konformistycznych( postępowanie zgodnie z normami grupowymi, ze wzorami zachowań w tej grupie)

 

 

Kształtowanie osobowości

 

 

1) Socjalizacja – jednostki kształtują pewne wzory pod wpływem obserwacji społecznej.  

                             Brak oddziaływania innych jednostek. Doświadczenia własne, widzimy,

                             ludzie w różnych sytuacjach zachowują się podobnie. Bardzo istotny jest

                             tutaj okres dzieciństwa, bardzo wiele tego co wtedy doświadczymy ma

                             znaczenie na przyszłość.

 

2) Wychowanie – intencjonalne oddziaływanie na jednostkę w celu kształtowania jej postaw.              

 

W każdym ładzie społecznym musi być zachowany pewien zakres konformizmu, bez tego byłby on zdegenerowany. Musi istnieć również nonkonformizm, gdyż tylko on umożliwia występowanie zmian.

 

Konformizm budowany jest w oparciu o 3 metody (przywołujące nonkonformistów do porządku):

 

 

1) system kar i nagród – mechanizm wprowadzający instytucje społeczne, które

                                          oddziaływują  na to co robi człowiek

                                                        * sankcja negatywna – jednostka łamie wzorce

                                                        * gratyfikacja – jednostka zachowuje się zgodnie ze wzorcem

                                              tym samym jednostka dostosowuje się do reguł gdyż albo chce

                                              uniknąć kary albo uzyskać nagrodę.

 

2) mechanizm identyfikacji – jednostka utożsamia się z inną osobą, która jest dla niej

                                                          wzorcem, i którą chce naśladować.

 

3) mechanizm internalizacji norm – nasze wzory zachowań mają taki kształt, ponieważ

                                                              pewną normę traktujemy jako godną powielania.

                                                              Przyswojenie pewnych wartości, związana ściśle z

                                                              samokontrolą.

 

Osobowości niektórych jednostek ulegają pewnemu rozpadowi.....jest to tzw. proces dezintegracji osobowości. Powoduje on ograniczone możliwości adaptacyjne.

 

 

Przyczyny dezintegracji osobowości( stan społecznej apatii):

 

1)     czynniki czysto biologiczne

2)     czynniki czysto psychiczne

 

3)     czynniki kształtowane przez społeczeństwo:

 

·         jednostka należy do różnych grup o przeciwstawnych systemach wartości (konflikty ról społecznych) np. konflikt roli rodzica z biznesmenem

·         przynależność do grup zdezorganizowanych( nie ma jasno wytyczonych celów), jednostka nie umie określić za jaki typ zachowań będzie karana a za jakie nagradzana. Będzie się wycofywać ze sfer życia społecznego.

·         przynależność do grupy zorganizowanej, ale posiadających system wartości sprzecznych z systemem wartości, który panuje w środowisku społecznym np. gang

·         odrzucenie jednostki przez grupy odniesienia (zbiorowości na uznaniu, których nam zależy)

·         niekoherencja bio- psycho- socjo gennych (niespójność, niedopasowanie).Czasami pełnienie roli społecznej nie współgra z cechami biolog. , psych. i socjogennymi.

 

 

 

Istnieją 4 podstawowe typy osobowości człowieka:

 

-Kryterium jest tutaj wpływ grup społ. o innych wartościach

 

 

1) Człowiek pracy – są socjalizowani \ wychowywani przez te kręgi społeczne, które

                                      wartości ekonomiczne traktują za nadrzędne. Zasada: Jesteś wart

                                      tyle ile masz $.

 

2) Człowiek dobrze wychowany – kierują się prestiżem. Najważniejsze jest dla nich uznanie

                                                                innych osób. Konformiści, ulegają wpływowi grup do,

                                                                których należą. Zainteresowani pozytywną oceną płynącą

                                                                ze środowiska.

 

3) Człowiek zabawy – są zorientowanie na respektowanie formy. Ważne jest dla nich nie to

                                          co robimy, ale jak to robimy Dążą do respektowania społecznych

                                          konwencji, umów. Zorientowani są na przestrzeganie norm społ.

 

4) Zboczeńcy – osoby mające silnie rozwini...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin