W co się bawić
W czwartym kwartale życia dziecko najbardziej fascynują przedmioty codziennego użytku. Orkiestra z garnków, grzechotka z pokrywek od słoików, zrzucanie książek z półek, wywracanie roślin doniczkowych, turlanie zabawek, pchanie i ciągnięcie zabawek, wyciąganie, wkładanie i wrzucanie przedmiotów z pojemników, wyciąganie ubrań z szuflad, rwanie i zgniatanie gazet to ulubione zajęcia malucha. Uważnie studiuje kształty i rozmiary przedmiotów zauważając różnice między nimi. Potrafi dopasować do siebie małe przedmioty, np. klucz do dziurki zamku w drzwiach. W okresie tym zabawy z dzieckiem stają się coraz bardziej interaktywne i powinny wpływać na rozwój motoryczny dziecka. Warto też przez zabawę rozwijać u dziecka umiejętność artykułowania swoich potrzeb i dokonywania wyborów. W dziesiątym miesiącu dziecko rozumie, co znaczy nie i nie wolno, - choć nie zawsze się stosuje. Samo potrafi zachęcić Cię do swojej ulubionej zabawy. Potrafi wskazać palcem interesujący je przedmiot.W jedenastym miesiącu zwykle kończy się czas, kiedy dziecko spokojne można było zostawić na kocyku. Dziecko samo siada, szybko raczkuje, podciąga się do pionu, kuca, stawia pierwsze kroki, czasem nawet samodzielnie. Coraz częściej próbuje naśladować osobę, która poświęca mu najwięcej czasu. Potrafi użyć jednego przedmiotu do zdobycia drugiego. Potrafi samodzielnie zjeść kawałek jabłko lub wafelek ryżowy.W dwunastym miesiącu dziecko jest w nieustannym ruchu, siedzenie w jednym miejscu to strata czasu. Dziecko w tym wieku chce już być samodzielne, podejmuje własne decyzje, jest asertywne i uparte. Próbuje jeść przy pomocy łyżeczki, choć często jeszcze nie trafia do buzi. Przez 2 do 5 minut potrafi skupić uwagę na jednej czynności. Dziecko w tym okresie na ogół posługuje się kilkoma prostymi wyrazami i rozpoznaje znaczenie kilkudziesięciu. Rozumie i potrafi wykonać proste polecenia, łatwo się jednak rozprasza i nie zawsze realizuje je do końca
Berek na czworakach
Schodzimy do parteru i ganiamy się maluchem. Tylko nie biegajcie zbyt szybko dajcie się złapać.
Turlanie
Turlaj dziecko na kocyku. Możesz zawijać malucha w mały kocyk a potem udawać ze kroisz go jak naleśnika.
Robię to, co Ty
Zachęcaj dziecko do naśladowania Twoich ruchów. Klaszczcie, kłaniajcie się, pokazujcie jaki jestem duuuży, jaki jestem zmartwiony, jaki jestem zadowolony, róbcie pa pa
A jak robi?
Ucz dziecko, jakie dźwięki wydaje pies - hau hau, krowa - muuu, auto - brum brum, dzwonek - dzyń dzyń, zegar - tik tak. Możesz użyć ceratowych lub tekturowych książeczek z wyraźnymi ilustracjami. Zachęcaj by maluch powtarzał te dźwiękonaśladowcze wyrazy.
Chlapu chlap!
Podczas kąpieli pozwól maluchowi na swobodną zabawę wodą. Niech ją wlewa i wylewa z kolorowych foremek lub butelek po szamponach, próbuje zatapiać różne przedmioty, chlapie, pryska, robi fale. UWAGA! Nigdy nie zostawiaj dziecka samego w wannie, nawet jeśli już pewnie siedzi.
Dziecko za burtą!
Napompuj duże, dmuchane koło do pływania i posadź w nim maluszka. Wydostanie się ze środka koła sprawi dziecku dużo satysfakcji.
Lala u fryzjera
Pokaż dziecku jak czesać lale lub misia małą szczotką i zachęcaj by naśladował tą czynność.
Orkiestra tuż
Daj dziecku dwie małe pokrywki od garnków, pokaż jak może nimi uderzać o siebie.
Kółko graniaste
Gdy maluch zaczął już chodzić, chwyć go za rączki i chodźcie powoli w kółeczko, recytując znaną rymowankę: "Kółko graniaste, czterokanciaste, kółko nam się połamało, cztery grosze kosztowało, a my wszyscy bęc!". Na "bęc" przewróćcie się razem na podłogę.
Tor przeszkód
Na drodze dziecka ustaw: barykadę z klocków, stos poduszek, tunel z dużego kartonowego pudła, itd. Tor przeszkód pokonuj razem z dzieckiem pokazując, co ma robić.
Spacer po wybojach
Na podłodze ułóż kilka poduszek lub kołdrę, chodzi o to by było miękko i nierówno, zachęć dziecko by tak przygotowanych wybojach poraczkowało lub pochodziło z Twoją pomocą.
W trasę
Na podłodze rozłóż drogę np. ze ścierek kuchennych. Pokaz dziecku, że powinno pokonać trasę po ściereczkach nie schodząc na dywan.
Bieg przez płotki
Porozkładaj na podłodze zabawki lub małe poduszki. Chodzi o to by były to nieduże miękkie przedmioty, nad którymi maluch będzie potrafił podnieś nóżkę i dać kroka.
Slalom gigant
Ustaw np. krzesła w prostej linii w niewielkim odstępie od siebie. Omijacie je slalomem. Najpierw powoli a potem coraz szybciej.
W chowanego
Schowaj się za fotelem i zawołaj dziecko. Jeśli nie może Cię znaleźć, pokaż mu się na chwilę, po czym znów się ukryj.
Podaj
Weź 2-3 ulubione zabawki dziecka. Usiądźcie na podłodze, zabawki połóż między Wami. Weź każdą zabawkę do ręki i nazwij ją. Wymów nazwę jednej z zabawek i poproś dziecko by Ci ja podało. Za wykonanie zadanie chwal możesz bić brawo.
Przynieś
Na niskim stoliku lub na podłodze ułóż kilka przedmiotów lub zabawek. Proś maleństwo by ci przynosiło przedmiot a potem by go odniosło na miejsce.
Gdzie masz nóżkę a gdzie nos?
Do tej zabawy potrzebne jest zdjęcie dziecka lub lalka bobasek. Pytaj: gdzie dzidziuś ma rączkę?, gdzie dzidziuś ma nóżkę?, itd. Poproś żeby Maluch wskazał odpowiednie części ciała. Możesz też prosić by wskazywał części ciała u ciebie lub na sobie.
Przesypywanie
Do tej zabawy potrzebne są dwie miseczki i chrupki, do jednego z nich wsyp chrupki. Usiądź z dzieckiem na podłodze, przed nim postaw kubki. Pokaż jak przesypywać chrupki z jednego kubeczka do drugiego, następnie pozwól by samo przesypywało chrupki. Pokaż jak zbierać te, które się rozsypią.
Każdy wygrywa.
Do tej zabawy potrzebne są przezroczyste kubeczki. Posadź dziecko w foteliku i schowaj pod jednym z przezroczystych kubków chrupek lub kawałek jabłka. Pozwól by paluszek znalazł smakołyk i go zjadł.
Ważyła sroczka kaszkę
Postaw przed dzieckiem dwie miseczki, do jednej nasyp trochę ziarenek kaszy. Daj maluszkowi łyżeczkę i pokaż mu jak przesypywać kaszę łyżeczką.
Złap bańkę
Dzieci uwielbiają bańki mydlaną, co prawda a wcześnie żeby robiły je same, ale łapanie robionych przez rodzica to tez wielka frajda.
Pod koniec czwartego kwartału zachęcaj dziecko do budowania wieży z 2-3 klocków (najlepiej drewnianych sześcianów), bazgrania kredkami i często czytaj krótkie rymowane wierszyki.
anulinka1