Metody aktywizujące to taki sposób nauczania, w którym nauczyciel nie przekazuje gotowej wiedzy, lecz stwarza warunki do samodzielnego uczenia się.
Ludzie generalnie pamiętają:
Stożek Dale¢a:
Metoda metaplanu jest formą dyskusji, polegającą na graficznym przedstawieniu kolejnych etapów analizy określonego zagadnienia. Umożliwia zachowanie porządku przebiegu rozważań, ułatwiając tym samym ocenę faktów i znalezienie możliwych rozwiązań problemu. Polega ona jednak nie na wskazaniu, kto ma rację, a na przedstawieniu wielu aspektów danego problemu. „Prawda często leży pośrodku" i celem użycia metaplanu jest spokojne rozważenie zagadnienia i skoncentrowanie się przede wszystkim na poszukiwaniu (bez konieczności znalezienia!) wspólnego rozwiązania. Uczestnicy zajęć zastanawiają się, analizują problem, próbują go ocenić, formułują opinie i sądy, proponują różne rozwiązania.
Temat:
Jak jest?
Jak powinno być?
Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?
Wnioski:
Sposób przeprowadzenia zajęć z metaplanem:
• Przedstawienie problemu dyskusji
• Podzielenie uczestników na grupy;
• Każda grupa otrzymuje arkusz papieru
• Ustalenie limitu czasowego (15-30 minut)
• Uczniowie dyskutując tworzą plakat wg wzoru. Wnioski można podzielić na “zależne" i “niezależne od nas". Zapisywane treści powinny być zaakceptowane przez całą grupę.
• Przedstawienie plakatów przez reprezentantów grup
• Nauczyciel pełni rolę obserwatora, wspólnie z całą klasą zbiera wnioski ze wszystkich plakatów, omawia efekty pracy grup.
Zalety stosowania metaplanu:
• daje szerokie spojrzenie na problem
• daje możliwość wypowiedzi każdemu członkowi grupy
• uczy wnioskowania i zwięzłego formułowania myśli
• zwiększa efektywność pracy
• pozwala na wizualizację dyskusji
• metoda aktywizuje wszystkich uczniów
• uczy pracy zespołowej
• uczy komunikować się z innymi
• uczy umiejętności słuchania innych i brania pod uwagę ich poglądów
• uatrakcyjnia lekcję
• zmniejsza dystans między nauczycielem a uczniem
• pobudza twórcze myślenie
Wady (zagrożenia) wynikające ze stosowania metaplanu:
• odejście od głównego tematu
• odmawianie uczestnictwa ze względu na niechęć (brak zainteresowania tematem) lub nieśmiałość
• Organizacja miejsca zajęć
• Ograniczenia czasowe
Ocena przydatności zajęć z metaplanem (co się podobało, a co nie, jak można wykorzystać metodę?
dziubusek30