Metaplan.docx

(22 KB) Pobierz

Metody aktywizujące to taki sposób nauczania, w którym nauczyciel nie przekazuje gotowej wiedzy, lecz stwarza warunki do samodzielnego uczenia się.

 

Ludzie generalnie pamiętają:

Stożek Dale¢a:

 

 

Metoda metaplanu jest formą dyskusji, polegającą na graficznym przedstawieniu kolejnych etapów analizy określonego zagadnienia. Umożliwia zachowanie porządku przebiegu rozważań, ułatwiając tym samym ocenę faktów i znalezienie możliwych rozwiązań problemu. Polega ona jednak nie na wskazaniu, kto ma rację, a na przedstawieniu wielu aspektów danego problemu. „Prawda często leży pośrodku" i celem użycia metaplanu jest spokojne rozważenie zagadnienia i skoncentrowanie się przede wszystkim na poszukiwaniu (bez konieczności znalezienia!) wspólnego rozwiązania. Uczestnicy zajęć zastanawiają się, analizują problem, próbują go ocenić, formułują opinie i sądy, proponują różne rozwiązania.

Temat:

 

Jak jest?

 

Jak powinno być?

 

 

 

Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?

 

 

 

Wnioski:

 

 

 

Sposób przeprowadzenia zajęć z metaplanem:

         Przedstawienie problemu dyskusji

         Podzielenie uczestników na grupy;

         Każda grupa otrzymuje arkusz papieru

         Ustalenie limitu czasowego (15-30 minut)

         Uczniowie dyskutując tworzą plakat wg wzoru. Wnioski można podzielić na “zależne" i “niezależne od nas". Zapisywane treści powinny być zaakceptowane przez całą grupę.

         Przedstawienie plakatów przez reprezentantów grup

         Nauczyciel pełni rolę obserwatora, wspólnie z całą klasą zbiera wnioski ze wszystkich plakatów, omawia efekty pracy grup.

Zalety stosowania metaplanu:

         daje szerokie spojrzenie na problem

         daje możliwość wypowiedzi każdemu członkowi grupy

         uczy wnioskowania i zwięzłego formułowania myśli

         zwiększa efektywność pracy

         pozwala na wizualizację dyskusji

         metoda aktywizuje wszystkich uczniów

         uczy pracy zespołowej

         uczy komunikować się z innymi

         uczy umiejętności słuchania innych i brania pod uwagę ich poglądów

         uatrakcyjnia lekcję

         zmniejsza dystans między nauczycielem a uczniem

         pobudza twórcze myślenie

Wady (zagrożenia) wynikające ze stosowania metaplanu:

         odejście od głównego tematu

         odmawianie uczestnictwa ze względu na niechęć (brak zainteresowania tematem) lub nieśmiałość

         Organizacja miejsca zajęć

         Ograniczenia czasowe

Ocena przydatności zajęć z metaplanem (co się podobało, a co nie, jak można wykorzystać metodę?

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin