SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI PLASTYCZNEJ
TEMAT BLOKU: Dlaczego ludzie zakładają ogrody?
TEMAT ZAJĘĆ: Nasz ogród marzeń – wykonujemy plakat metodą fotokolażu.
KLASA: II
CZAS PRACY: 45 minut
FORMY PRACY:
· praca grupowa
METODY:
· asymilacji wiedzy
· praktyczne
· eksponujące
CELE:
§ Doświadczenia i obserwacja:
· uczeń potrafi odpowiednio dobierać proporcje, kształty i barwy
· uczeń potrafi łączyć wykorzystanie różnych materiałów plastycznych (kredki, wycinki z gazet)
· uczeń potrafi przedstawić w pracy plastycznej swoje marzenia i emocje
§ Wiedza o sztuce:
· uczeń zna pojęcie plakatu, fotokolażu, znaku plastycznego, kompozycji
§ Umiejętności:
· uczeń potrafi współpracować w grupie
· uczeń potrafi wykorzystywać wycinki z gazet w tworzeniu pracy plastycznej
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: brystol / papier pakowy(liczba arkuszy jest uzależniona od liczebności klasy), kredki ołówkowe, klej, wycinki z kolorowych gazet
Aktywność nauczyciela
Aktywność ucznia
Uwagi
1. Przeprowadzenie rozmowy dotyczącej wyobrażeń dzieci na temat wyglądu ogrodów, tego z czym ogród się kojarzy, oraz współpracy w grupie. Wprowadzenie pojęcia plakatu, fotokolażu, kompozycji.
2. Zwrócenie uwagi na charakterystykę kolażu, zagospodarowanie całej powierzchni plakatu.
3. Podział dzieci na grupy 5-7 osobowe. Przygotowanie stanowisk pracy.
4. Rozdanie materiałów potrzebnych do wykonania pracy. Podanie instrukcji o sposobie wykonania pracy. Zwrócenie uwagi na wykorzystanie gotowych elementów.
5. Czuwanie nad bezpiecznym i starannym wykonaniem pracy przez uczniów. Udzielanie wskazówek w toku pracy.
6. Zachęcenie dzieci do zaprezentowania i oceny prac.
7. Podziękowanie za zajęcia i prośba o uporządkowanie stanowisk pracy.
1. Swobodne wypowiedzi uczniów na podany temat.
2. Uważne słuchanie nauczyciela.
3. Ustawienie stolików i krzesełek. Zajęcie miejsc przy stolikach.
4. Uważne słuchanie instrukcji nauczyciela.
5. Wykonywanie prac w podziale na grupy.
6. Prezentacja prac. Wypowiadanie się na ich temat.
7. Uprzątnięcie stanowisk pracy.
Sfera poznania / przeżywania
Sfera poznania
Sfera tworzenia
Sfera przeżywania
Agnieszka Koraszewska
kornik.21