1. Platońska koncepcja idealnego państwa
Platon wyróżnia dwa światy: świat idei, jako rzeczywisty, oraz świat materialny postrzegany przez nas i będący odbiciem świata rzeczywistego.
Tworzył państwo idealne by przeciwstawić się degeneracji, koncentrując się na poznaniu wartości idealnych: dobra, prawdy, sprawiedliwości i piękna.
POLITYKA – rozumiana w jedności z etyką à dla Platona idealnym ustrojem politycznym jest model idealnej POLIS – o skrajnie racjonalnych rządach.
Podobnie jak dusza dąży do poznania idei dobra, tak PAŃSTWO powinno dążyć do transcendentnie rozumianego dobra. Polityka zaś to sztuka oparta na wiedzy jak czynić ludzi lepszymi .
PLATON wyróżnia dwie polityki: *pospolitą *polityką filozofii è zakłada równość polityki i filozofii
Państwo powinno składać się z 3 części, które w tym przypadku są warstwami społecznymi:
Sprawiedliwość to cnota nadrzędna , każda z warstw uosabiała cnoty:
*filozofowie – mądrość *wojownicy – męstwo * rzemieślnicy - opanowanie
2. Arystotelesowski projekt ładu państwowego
- zorganizowana zbiorowość potrzebujących się wzajemnie jednostek i grup ludzkich
- jest samowystarczalne, w przeciwieństwie do jednostki, dlatego jest imperatywem
- jest wspólnotą moralną, wspólnota jest godna nazwy państwa wtedy, gdy celem jej jest życie szczęśliwe, szczęście człowieka= szczęście państwa - stanowi „miejsce” najwyższego rozwoju człowieka, tylko tutaj człowiek może osiągnąć pełnię swojej możliwości - natura rzeczy to cel i kres jej (tzn. rzeczy) rozwoju; dzięki takiemu podejściu można wyjaśnić kolejne fazy rozwoju rzeczy - celem rozwoju wspólnot jest samowystarczalność, a więc państwo, co oznacza, że państwo jest pierwotne wobec jednostki, czy rodziny, gminy, choć chronologicznie jest ostatnie
- warunek konieczny istnienia polis to różnorodność
- państwo dążące do jedności zmieni siew gminę, a w końcu w jednostkę
- samowystarczalność wymaga podziału pracy- stany
3. Porządek społeczny w średniowiecznej chrześcijańskiej myśli społecznej
*państwo wynika ze społecznej natury człowieka ( który jest zwierzeciem politycznym). Jest ono koniecznościa naturalna, doskonałym tworem, nie jest złe (jak u Augustyna) i ma zapewniać dobro powszechne. *hierarchiczna struktura bytów, która przekładała się na kształt społeczeństwa. Dla istniejącego systemu feudalnego takie podziały były niezbędne.
*nakazywał wypełnianie roli która jest determinowana miejscem w spol.
*Władza pochodzi od ludu , zatem nieprawomocna władza nie wymaga bycia jej posłusznym
4. Społeczeństwo w koncepcji N. Machiavellego
*teoria oparta na zupełnie nowej w stosunku do średniowiecza tradycji odróżnienia racji politycznych od moralnych, *brak dociekań, jakie postępowanie jest dobre, ważne t: co zrobić, by osiągnąć zamierzony cel,
*jeśli działania mają prowadzić do zamierzonego skutku, muszą być dostosowane do okoliczności, w jakich zachodzą oraz do cech ludzi, na których są skierowane,
*możliwe jest odkrycie reguł działania społecznego, ponieważ okoliczności są powtarzalne, a cechy ludzkie stałe - zachowania ludzkie dają się przewidywać, jeśli mamy odpowiednią wiedzę( głównie historia),
*wizja społeczeństwa ujednostkowionego - jedyną więzią między ludźmi jest podleganie jednej władzy państwowej (istnieją tylko stosunki władca-poddani).
5. Dlaczego M. de Montaigne można określić prekursorem antropologii kulturowej?
Montaigne zajmował postawę laicką, głosił idee tolerancji religijnej, racjonalizmu i relatywizmu etycznego oraz uznania rozumu ludzkiego za instancję rozstrzygającą.
Za prekursorską pracę wobec ujęcia relatywizmu kulturowego uznaje się Próby Montaigne'a z 1580 roku
6. Dlaczego, zdaniem Hobbesa, w stanie natury nieunikniona jest wojna wszystkich ze
Tomasz Hobbes -podstawową właściwością człowieka jest „stałe i nie znające spoczynku pragnienie coraz to większej mocy, które ustaje dopiero ze śmiercią”,
- ludzie są sobie z natury nieprzyjaźni, ponieważ każdy z nich dąży do tych samych celów i chce tych samych dóbr, każdy człowiek dąży do samozachowania rozum podpowiada co zrobić, aby to samozachowanie osiągnąć,
- istnieją trzy przyczyny waśni między ludźmi: rywalizacja, nieufność, żądza władzy,
- człowiek obawia się, że utraci raz zdobyte dobro, towarzyszy mu bezustanny strach i niebezpieczeństwo gwałtownej śmierci,
- stanem naturalnym ludzkości jest wojna wszystkich przeciwko wszystkim,
- podejmując umowę społeczną ludzie wyzwolili się ze stanu natury i zgodzili się żyć w ładzie i pokoju w ramach społeczeństwa podległego władzy rządu,
7. Dlaczego Locke’a określa się jako pierwszego filozofa społeczeństwa obywatelskiego?
*każdy człowiek jest zobowiązany dbać o zachowanie własnego życia, troszczyć się o życie reszty ludzkości, nie wolno mu działać na szkodę innych, interesy jednostek są w jakiejś mierze zbieżne,
*w stanie natury człowiek interesuje się drugim człowiekiem jako podobną do siebie istotą, z którą można nawiązać korzystną dla obu stron współpracę,
*kiedy pojawił się pieniądz, ludzie się poróżnili, pojawiły się instytucje wymierzające sprawiedliwość,
*niebezpieczeństwa wynikają nie z własności ludzkiej natury, ale z wytworzonego przez ludzi układu stosunków społecznych,
*władza zostaje powołana przez istniejącą już zbiorowość do wykonania określonych zadań,
*zbiorowość ma prawo się zbuntować przeciw władzy, która nie wywiązuje się z zadań powierzonych w umowie,
*umowa oznacza jednocześnie zjednoczenie jednostek i układ pomiędzy nimi jako ogółem i rządem, którego prerogatywy zostają w ten sposób ograniczone,
*państwo tworzy się w dwóch etapach: najpierw powstaje społeczeństwo obywatelskie (pewna forma samoorganizacji, odmowa posłuszeństwa władzy tyrańskiej), później społeczeństwo polityczne (z władzą: wykonawczą, ustawodawczą i federacyjną).
8. Stan natury u Hobbesa, Locke’a i Rousseau. Podobieństwa i różnice
Thomas Hobbes
John Locke
JJ Rouseau
Stan naturalny
Człowiek z natury jest jednostką
Ludzie z natury są równi (każdy ma zdolność zabicia innego człowieka)
Ludzie z natury są wolni
Człowiek działa egoistycznie, dba o własny interes
Stan natury to wojna
Jedynym rozwiązaniem jest współpraca (kooperacja)
Obojętność
Każdego z każdym Konflikt
9. Myśliciele oświecenia jako krytycy zastanego ładu społecznego.
przekonanie o prawidłowym charakterze rozwoju społecznego, o regularnym następowaniu po sobie jego określonych faz, o kumulatywności rozwoju wszystkich dziedzin ludzkiej kultury, o możliwości prognozowania przemian społecznych.
Turgot i Condorcet zbudowali teorię postępu, wyjaśniającą jego kierunek, prawidłowości i mechanizmy.
1. Zakwestionowanie autorytetu starożytnych (oraz innych autorytetów z przeszłości)
2. uznanie (wbrew tradycji chrześcijańskiej) wartości życia doczesnego i ziemskich osiągnięć człowieka
3. założenie stałości praw natury (à możliwy kumulatywny rozwój wiedzy)
4. Zakwestionowanie instytucji jako danych i ustanowionych raz na zawsze
5. Założenie o zdolności ludzi do doskonalenia się
10. Czym jest Monteskiuszowski „Duch praw”?
Jest to wprowadzenie ulepszeń administracyjnych w oparciu o tak zwany: trójpodział władzy , polegający na oddzieleniu władzy prawodawczej (parlament), wykonawczej (król, rząd lub prezydent) i sądowej (sądy), stała się podstawą rozwoju ustroju parlamentarnego.
11. Pozytywny program oświecenia.
- najwłaściwszy punkt wyjścia dla badania początków teorii socjologicznej
- zaczęto bardziej konsekwentnie metodycznie badać kondycję ludzką, świadomie stosując do analizy człowieka, natury ludzkiej i społeczeństwa to, co uważali za zasady naukowe
- uczynili wyjątkowo dużo dla ugruntowania idei nauki społecznej, wielu socjologów widziało w nich swoich poprzedników
- myśl oświeceniowa stała się ważnym punktem odniesienia i pozostała nim nawet wówczas, gdy rozpoczęła się już radykalna krytyka Oświecenia, nacechowana była wewnętrznymi sprzecznościami, zwłaszcza w pojęciu natury- wszechobecnym lecz wieloznacznym
12. Koncepcja postępu J. A. N. de Condorceta.
*C. bardzo przyczynił się do spopularyzowania idei postępu.
*Procesy historyczne i procesy przyrody tak samo odznaczają się regularnością i koniecznością.
*Stworzył matematykę społeczną wykorzystywaną do analizy procesów społecznych rachunek prawdopodobieństwa.
*C. był skrajnym nominalistą – uznawał że ogół postępu ludzkości jest prostą sumą rozwojów indywidualnych rozpatrywanych równocześnie u bardzo wielu osobników złączonych w społeczeństwo.
*rozwój gatunku polega na rozwoju wiedzy i oświaty.
*Przemiany społeczne analizował jako przemiany świadomości
13. Dlaczego francuskich myślicieli oświeceniowych m
14. Socjologiczny dorobek oświecenia brytyjskiego
Człowiek= istota społeczna
Przedstawiciele: Hume, Smith, Ferguson...
- Fascynacja Newtonem. Uznajemy jednostkowość motywów i czynów ludzkich.
- Natura ludzka- wielość zjawisk i procesów poznawanych dzięki obserwacji i doświadczeniu.
- Natura ludzka jest co do swych działań i pierwiastków taka zawsze sama.
- Nauka Huma o naturze ludzkiej to psychologia, którą wyjaśniają psychologiczne
mechanizmy zachowania się jednostek i zbiorowości, sposoby odzwierciedlania się
faktów społ. w umysłach oraz same fakty.
- Historia pozwala obserwować i poznawać trwałe mechanizmy postępowania i zachowania
się ludzi.
- Nauka o ludzkich działaniach powinna być nauką na tych samych prawach co nauki
o przyrodzie.
15. Adam Smith jako socjolog i ekonomista
*praca jest ostatecznym źródłem wszelkiego bogactwa i rzeczywistą miarą wartości (poszedł za nim Marks); podkreślenie przez niego w teorii produkcji ważności podziału pracy wywarło największy wpływ w historii myśli ekonomicznej,
*analiza wartości i wymiany wg Smitha koncentrowała wokół znanej teorii wartości, opartej na pracy; utrzymywał on, że prawdziwą miara wartości jest ilość pracy potrzebna do wytworzenia danego produktu,
*płace są wynagrodzeniem za pracę i wyznaczane są przez popyt i podaż na rynku pracy,
*zyski są wynagrodzeniem za kapitał, wyznacza je wielkość zainwestowanego kapitału zakładowego, zmieniają się one proporcjonalnie do jego wielkości,
*procent jest tą częścią zysków, która powstaje z wypożyczenia kapitału,
*renta jest wynagrodzeniem dla właściciela ziemi i może istnieć wtedy, gdy cała wolna ziemia jest już zajęta,
*„Bogactwo narodów” Smitha to rozprawa socjologiczna, uwzględniająca w szczególności ekonomiczne procesy społeczne.
16. Konserwatyzm – cechy charakterystyczne. Edmund Burkeniedopuścić by idea rewolucji rozpowszedniła się w Europie , chcieli zatrzymać wszelki postęp , dużą wage przypisywali historii Hasła : porządek ( ład społeczny ) natura człowieka w oświeceniu : człowiek to istota myśląca , i czująca , Hasła oświecenia : indywidualizm jest utopijny , człowiek żyje w społeczeństwie , liczy się ogół a nie jednostka , głosili hasła holizmu i antyatomizmu , Zmiany – pogwałcenie praw Najważniejsze są grupy społeczne , są one uporządkowane wg hierarhi Są 2 rodzaje więzi : -więzi naturalne ( bezpośrednie ) obyczaje , tradycje , religia- pośrednie –sformalizowane przepisy prawa
17. Liberalizm – cechy charakterystyczne. -Betham - Smith, -Mill*przedłużali myśl oświecenia , popierali rewolucje i przeciwstawiali się jej , hasła głoszone przez rewolucja to utopia , Wolność , Równość i Braterstwo nie mały żadnej treści . -natura ludzka jest niezmienna , zaspokoić potrzeby każdego , oddzielić politykę od gospodarki ,
18. Nacjonalizm – cechy charakterystyczne
Uznawanie narodu jako dobra najwyższego. Interes narodu jest nadrzędny wobec interesu jednostki. Ideologia ta uznaje państwo narodowe za najwłaściwszą formę organizacji społeczności złączonej wspólnotą pochodzenia, języka, historii i kultury
19. Czym różni się „wolność od” od „wolności do”?
Isaac Berlin, wielki współczesny myśliciel liberalizmu wyróżnił dwa rodzaje wolności: negatywną i pozytywną. Wolność negatywna była charakterystyczna dla epoki klasycznej, w okresie walki liberalizmu z absolutyzmem. To wolność od przymusu ze strony państwa, kościoła i grup społecznych. Kierując się nią człowiek broni się przed ich „wścibstwem”. Postul...
grzeczna