PROMOCJA i AUTOPREZENTACJA WYKŁADY
Promocja- jest to oddziaływanie na odbiorców promocji polegające na przekazaniu im informacji, które mają w zwiększać wiedzę na temat towarów i usług danej firmy. Promocja to także sposób komunikowania się przedsiębiorstwa z otoczeniem.
Wyróżnia się 5 podstawowych instrumentów marketingu:
- reklama
- sprzedaż osobista (akwizycja)
- promocja uzupełniająca
- public relations
- sponsoring
Reklama – jest podstawową formą komunikowania się firmy z rynkiem. Obejmuje srodki i czynności stosowane do zwrócenia uwagi na dany towar. Reklama jest płatną, bezosobową formą publicznej prezentacji oferty przez określonego nadawcę. Działa na 3 poziomach: informuje, przekonuje i wzmacnia wyobrażenie o produkcie.
Sprzedaż osobista (akwizycja)- polega na osobistym i bezpośrednim kontaktowaniu się przedstawiciela przedsiębiorstwa- producenta lub sprzedawcy z potencjalnym nabywcą.
Wyróżnia się następujące typy kontaktów ze sprzedawcami:
- Sprzedawcy w sklepie- przybliżają produkt do konsumenta służąc m.in. fachową informacją
- Agenci, dealerzy handlowi- reprezentują firmę lub działają na jej zlecenie
- Sprzedawcy w przedsiębiorstwie
- Kompetencji i kwalifikacji sprzedawcy
Public relations- działania promocyjne których celem jest tworzenie i utrzymywanie zaufania do przedsiębiorstwa w otoczeniu w jakim ono działa.
Kaaroollcia