Schenker I. I., Nyirenda J. M. - Zapobieganie HIV-AIDS w szkołach (2004).pdf

(147 KB) Pobierz
38133704 UNPDF
MIĘDZYNARODOWA AKADEMIA
EDUKACJI
MIĘDZYNARODOWE BIURO
EDUKACJI
Zapobieganie
HIV/AIDS
w szkołach
Inon I. Schenker
Jenny M. Nyirenda
38133704.002.png
Międzynarodowa Akademia
Edukacji / International
Academy of Education
Międzynarodowa Akademia Edukacji (IAE) jest organizacją
non-profit o charakterze naukowym, propagującą badania
w dziedzinie edukacji, jej rozpowszechniania i oddziaływa-
nia. Założona w 1986 roku Akademia zajmuje się zwięk-
szaniem swojego wkładu w badania naukowe, rozwią-
zywaniem szczególnie trudnych problemów edukacyjnych
na całym świecie oraz wpływem na lepszą komunikację
pomiędzy autorami projektów i programów edukacyjnych,
badaczami i praktykami.
Siedzibą Akademii jest Królewska Akademia Nauk, Literatury
i Sztuki w Brukseli, a jej centrum koordynacyjne znajduje się
przy Uniwersytecie Technologii Curtin w Perth, w Australii.
Ogólnym celem IAE jest pielęgnowanie doskonałości we
wszystkich dziedzinach edukacji. Akademia zajmuje się
bieżącą syntezą świadectw opartych na badaniach o między-
narodowym znaczeniu. Udostępnia ocenę badań, ich pod-
stawę dowodową, jak również ich zastosowanie w realizacji
polityki edukacyjnej.
Aktualny skład członków Zarządu Akademii:
Erik De Corte, Universytet Leuven, Belgia (Prezes)
Herbert Walberg, Uniwersytet stanu Illinois w Chicago,
USA (Wiceprezes)
Barry Fraser, Universytet Technologii Curtin, Australia
(Dyrektor Wykonawczy)
Jacques Hallak, Paryż, Francja
Michael Kirst, Uniwersytet Stanford, USA
Ulirich Teichler, Uniwersytet Kassel, Niemcy
Margaret Wang, Uniwersytet Temple, USA
httttp:://www..curttiin..edu..au/curttiin/deptt/smec/iiae
2
38133704.003.png
Wstęp
Niniejsze opracowanie jest logiczną kontynuacją poprzedniej
pracy zatytułowanej „Zapobieganie problemom behawioral-
nym: sprawdzone metody“, omawiającej zasady zapobiega-
nia różnorodnym problemom, z jakimi ma do czynienia
młodzież, poczynając od braku uprzejmości aż do zachowań
zagrażających życiu takich jak palenie, nadużywanie alkoholu
czy przemoc. Z pewnością jednak żadne z nich nie budzi
takiego niepokoju i nie stanowi takiego zagrożenia dla
młodych jak choroby, które mogą być przenoszone zarówno
wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Najgroźniejsze
spośród tych niebezpieczeństw to zakażenie HIV i AIDS,
które w niektórych częściach świata osiągnęły już poziom
epidemii. Do czasu odkrycia skutecznego i zaradczego środ-
ka, najlepszą metodą walki z ich dalszym rozprzestrzenia-
niem wydaje się być zapobieganie. Zadaniem niniejszej pracy
jest pomoc edukatorom poprzez omówienie najbardziej
skutecznych metod zapobiegania HIV/AIDS.
Jako redaktor Serii Praktyk Edukacyjnych jestem bardzo
zadowolony z wkładu autorów w niniejsze opracowanie.
Dr Inon Schenker jest Starszym Specjalistą w Zakresie
Zapobiegania HIV/AIDS oraz naukowcem zajmującym się
promocją zdrowia, posiadającym szerokie doświadczenie
w zapobieganiu HIV/AIDS w aspekcie ponadkulturowym, jak
i na poziome edukacji szkolnej. Dr Schenker pracuje od pięt -
nastu lat dla agend ONZ, narodowych programów AIDS,
a także organizacji zajmujących się problemem AIDS w tak
zróżnicowanych społecznościach jak Izrael, Niemcy, USA;
w krajach rozwiniętych takich jak Brazylia, Tajlandia, Filipiny,
Nepal, Argentyna, Peru; również w krajach Europy
Wschodniej, Ameryki Środkowej i rozwijających się państ -
wach Środkowego Wschodu. Jenny Meya Nyirenda urodziła
się w wiosce Gomeka w Okręgu Chama we Wschodniej
Prowincji Zambii. Posiada szerokie, praktyczne doświadcze -
nie. Jest dyplomowaną pielęgniarką oraz magistrem zdrowia
publicznego. Obecnie pracuje jako Specjalistka w Zakresie
Pediatrii w Narodowej Komisji Zdrowia Zambii.
Niniejsza broszura jest kolejną częścią publikacji Serii
Praktyk Edukacyjnych opracowanych przez Międzyna -
rodową Akademię Edukacji, rozpowszechnianą przez
Międzynarodowe Biuro Edukacji oraz Akademię. Misją
Akademii jest m.in. bieżąca synteza badań edukacyjnych
o międzynarodowym znaczeniu. Niniejsze opracowanie jest
3
38133704.004.png
dziewiątą pozycją w serii praktyk edukacyjnych, mających na
celu doskonalenie nauczania, szczególnie nauczanie zasad
zapobiegania HIV/AIDS i ochrony zdrowia.
Pracownicy Międzynarodowej Akademii Edukacji są
świadomi, że niniejsza broszura oparta jest głównie na bada-
niach przeprowadzonych w państwach zaawansowanych
ekonomicznie. Niemniej jednak, to opracowanie skupia się
na takich aspektach nauczania i zachowań, które są reprezen-
tatywne dla większości kultur. Dlatego omawiane tu praktyki
prezentowane są na poziomie bardziej uniwersalnym,
a zatem nadają się do zastosowania na całym świecie. Mamy
więc nadzieję, że okażą się użyteczne. Jako takie powinny
okazać się łatwymi do przełożenia na warunki lokalne i moż-
liwymi do zaadaptowania zgodnie z zamieszczonymi tu
wskazówkami. W jakimkolwiek kontekście edukacyjnym czy
kulturowym, sugestie co do działań praktycznych wymagają
rozsądnych i świadomych zastosowań i bezustannej ewalu-
acji.
HERBERT J. WALBERG
Redaktor Publikacji Serii Praktyk Edukacyjnych
Międzynarodowej Akademii Edukacji
Uniwersytet stanu Illinois, Chicago
Poprzedniie ttyttułły publliikacjjii „Seriiii Prakttyk Edukacyjjnych“
1. Teaching Jere Brophy, 36 str.
2. Parents and learning Sam Redding, 36 str.
3. Effective educational practices Herbert J. Wallberg i Susan
J. Paik, 24 str.
4. Improving student achivement in mathematics Douglas
A. Grouws i Kristin J. Cebulla, 48 str.
5. Tutoring Keith Topping, 36 str.
6. Teaching additional languages Elliot L. Judd, Libua Tan
i Herbert J. Walberg, 28 str.
7. How children learn Stella Vosniadou, 32 str.
8. Preventing behaviour problems : what works Sharon
L. Foster, Patricia Brennan, Anthony Biglan, Linna Wang
i Suad al-Ghaith, 30 str.
Niniejsze pozycje można znaleźć na stronach internetowych
Międzynarodowej Akademii Edukacji
(http://www.curtin.edu.au/curtin/dept/smec/iae) lub
(http://www.ibe.unesco.org/publications) lub zamówić kopię:
IBE, Publications Unit, P.O. Box 199, 1211 Geneva 20,
Szwajcaria. Nakład pozycji nr 2 i 4 został wyczerpany i są one
dostępne jedynie w internecie.
4
38133704.005.png
Spis treści
Wprowadzenie, strona 6
1. Profesjonalnie wyszkoleni i zaangażowani wychowawcy,
strona 8
2. Praca zespołowa, strona 10
3. Wykorzystanie niekonwencjonalnych metod nauczania,
strona 12
4. Otwarta i szczera rozmowa, strona 14
5. Nowatorskie lekcje, strona 16
6. Tematyka HIV/AIDS a płeć, strona 18
7. Podejście do wrażliwych kulturowo treści, strona 20
8. Wartość wsparcia ze strony rówieśników, strona 22
9. Edukacja oparta na umiejętności, strona 24
10. Monitorowanie i ocena, strona 26
Wnioski, strona 28
Materiały źródłowe nt. AIDS w Internecie, strona 29
Bibliografia, strona 30
Niniejsza publikacja została opracowana w 2002 roku przez
International Academy of Education/Międzynarodową Akademię
Edukacji (IAE), Palais des Academies, 1, rue Ducale, 1000 Brussels,
Belgia oraz International Bureau of Education/Międzynarodowe
Biuro Edukacji (IBE), P.O. Box 199, 1211 Geneva 20, Szwajcaria.
Jest ona dostępna bezpłatnie i może być publikowana oraz
tłumaczona bez ograniczeń. Prosimy o przesłanie egzemplarza
tłumaczenia lub reprodukcji części lub całości tej publikacji do
Międzynarodowej Akademii Edukacji i Międzynarodowego Biura
Edukacji. Niniejsza publikacja jest także dostępna w Internecie.
Patrz dział 'Publications', 'Educational Practices Series' strona:
http://www.ibe.unesco.org
Autorzy ponoszą odpowiedzialność za wybór i prezentację fak-
tów zawartych w publikacji oraz za wyrażone opinie, które nie
muszą być koniecznie opiniami UNESCO/IBE oraz nie są
zobowiązujące dla tych organizacji. Użyte określenia oraz mate-
riał zaprezentowany w publikacji w żaden sposób nie wyrażają
opinii UNESCO/IBE na temat statusu prawnego jakiegokolwiek
państwa, terytorium, miasta lub obszaru, bądź jego władz, lub
ograniczenia jego zasięgu czy też granic.
5
38133704.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin