Etyka Biznesu.doc

(121 KB) Pobierz



 

 

 

 

 

Ćw.1                                                                                                                                                                         10.10.2003

 

ETYKA BIZNESU – analizuje wpływ ludzkich działań w sferze biznesu (gospodarowania) na dobro indywidualne, firmy, wspólnoty biznesu oraz społeczeństwa jako całości.

Analizuje, więc specjalne obowiązki jakie przyjmuje na siebie osoba, a jednocześnie obywatel stając się częścią strefy gospodarowania _ chodzi o zobowiązania tej osoby względem innych oraz innych wobec tej osoby z uwagi na określone normy i wartości.

Podstawowe normy to:

-          prawo do wolności;

-          prawo do własności prywatnej;

-          prawo do osiągania efektywności (pojmowanej w sposób ograniczony).

 

 

 

ETYKA GOSPODARCZA (MAKROETYKA) to najogólniejsza forma etycznego namysłu nad praktyką gospodarowania. Uwzględnia ona normy i reguły dotyczące fundamentalnych kwestii makroekonomicznych.

 

Etyka biznesu wyróżnia obszary ludzkiej działalności wymagające regulacji etycznej. W jej skład wchodzi kilka podzbiorów:

 

MEZOETYKA Æ normy i reguły moralne regulujące funkcjonowanie poszczególnych instytucji gospodarczych w układzie rynkowym;

    Æ moralna ocena sposobów postępowania  w kontaktach z innymi uczestnikami działalności gospodarczej;

              np. relacja firmy do konkurentów, klientów czy relacja miedzy kierownictwem
a pracownikami;

 

MIKROETYKA Æ rozpatruje normy i reguły moralne w kontekście działań jednostkowych tzw. cnót osobistych;

              np. etyka zawodowa (lekarza, bankowca, nauczyciela) dotyczy pojedynczej osoby;

 

ETYKA GLOBALNA Æ analizuje standardy postępowania praktykowane w sferze międzynarodowej działalności gospodarczej;

Æ rozpatruje moralne dylematy i konflikty powstające na bazie kontraktów gospodarczych między reprezentantami różnych kultur
i różnej „siły ekonomicznej”.

np. kultura wschodu i zachodu;

 

 

 

 

Rys historyczny nowożytnej etyki biznesu

 

1870 -1960

g etyczne problemy pracy, gospodarowania rozwijane są w ramach społecznej nauki Kościoła;

g pojawiają się regulacje moralne działań gospodarczych pozycji materialistycznych;

1960 -1970

g rozwój licznych grup nacisku sprzyja podjęciu dyskusji nad społeczną odpowiedzialnością organizacji i firmy;

g w niektórych szkołach pojawiają się zagadnienia związane z etyką w biznesie w USA;

1970 -1980

g etyka biznesu wyodrębnia się jako samodzielna dziedzina badań;

g tworzy się „świadomość etyczna” (wpływ masmediów) oraz pojęcie „wizerunku etycznego” w firmie;

g  rozwój koncepcji stakeholders;

I poł. lat 80

g największy rozwój etyki biznesu (od 1985r. w USA staje się ona uznaną dyscypliną akademicką);

gtworzy się specjalne pisma, towarzystwa, placówki, podręczniki, przykłady etyczne, kursy etyki w przedsiębiorstwach;

II poł. lat 80

g dalsza systematyzacja etyki biznesu na etyki szczegółowe tj. etyka środowiskowa, etyka w marketingu, etyka w zarządzaniu personelem, etyka w rekrutacji, bioetyka.

 

 

Przejawy kryzysu moralności w okresach „przejściowych”

 

v      SFERA ETYCZNIE NEUTRALNA – akceptacja postaw wyrażających przyzwolenie na tzw. drobne nieuczciwości  Æ „Dobre jest to co jest dobre dla mnie”g np. drobne kradzieże w sklepie.

 

v     PRÓŻNIA ETYCZNA – stan, w którym destrukcji jednych norm nie towarzyszy powstawanie innych w ich miejsce; Æ np. znikają wartości tj. szacunek dla starszych

 

v      KRAŃCOWA MORALNOŚĆ – stan niewrażliwości moralnej na skutki własnych działań wobec innych i całkowity bark odpowiedzialności za swe poczynania Æ „Grunt to nieograniczony interes własny” np. zawarcie w dokumencie umowy klauzur spisanych drobnym druczkiem, na które klient rzadko zwraca uwagę;

 

 

 

Ćw. 2                                                                                                                                                                        17.10.2003

 

STAN ROZWOJU MORALNEGO WG L. KOHLBERGA

 

I POZIOM PREKONWENCJONALNY g słuszność moralna jest zdeterminowana przez obawę przed karą lub chęć nagrody.

  stopień posłuszeństwa i kary”

Działania osoby są bezrefleksyjne, a jedynym kryterium słuszności działań jest posłuszeństwo wobec autorytet, który ma władzę ukarania._ METODA KIJA

 

  „stopień indywidualizmu i wzajemności” = „stopień nagrody”

Kryterium słuszności moralnej jest uzyskanie jak największego dobra w wyniku indywidualnej decyzji, a wszystkie działania są bezrefleksyjne_ METODA MARCHEWKI

 

 

II POZIOM KONWENCJONALNY g na tym poziomie moralność pełni tradycyjną rolę konformizmu.

  stopień konformizmu grupowego”

Słuszność moralna jest określona przez oczekiwania innych osób względem danego człowieka. Bark jest konkretnego systemu etycznego _ MORALNOŚĆ DOBREGO KOLEGI

  „stopień konformizmu społecznego”

Słuszność moralna jest zdeterminowana przez właściwe wypełnianie swej roli
w społeczeństwie.

 

III POZIOM POSTKONWENCJONALNY g człowiek akceptuje pewne zasady dobrowolnie, a nie dlatego że społeczeństwo uznaje ich słuszność. Wie on, na czym polega słuszność moralna i z czego ona wynika.

 

  stopień społecznego kontraktu ”

Kryterium słuszności moralnej jest jak najwięcej dobra dla jak największej liczby ludzi. Pojawia się tu refleksja moralna i niezależność od zasad uznawanych w społeczeństwie.

 

  „stopień uniwersalnych zasad etycznych”

Wg osoby niekoniecznie najlepsze są zasady, których stosowanie przynosi najwięcej korzyści dla wszystkich, lecz chodzi przede wszystkim o zasady co do których jednostka uważa, że każdy
z osobna powinien ich przestrzegać, bo to byłoby dla niego (jako jednostki a nie jako istoty społecznej) najlepsze długookresowo. Człowiek wybiera swoje zasady bez względu na korzyści z ich stosowania w społeczeństwie i nigdy nie złamanie tych zasad.

 

 

 

Ćw. 3                                                                                                                                                          24.10.2003

 

SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ FIRMY

 

 

SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ ORGANIZACJI (firmy czy instytucji) oznacza, iż firma jest społecznie odpowiedzialna, zobowiązana do rozliczenia się przed społeczeństwem ze swej działalności.

 



                                                        GRUPY WEWNETRZNE   g pracownicy

                            odpowiedzialność                                                                      g właściciele



FIRMA

odpowiedzialność             

                                                        GRUPY ZEWNETRZNE             

 

gbanki                                                        g klienci                                          g akcjonariusze

                            g dostawcy                                          g władze lokalne                            g media

                            g kooperanci                                          g społeczność lokalna                            g grupy biznesu

                            gadministracja państwowa              g grupy nacisku                                          g opinia publiczna

                            g konkurenci                                          g wierzyciele                                          gdostawcy

 

 

 

Odpowiedzialność społeczna firmy jest trójstopniowa:

v     za efektywność (wytworzenie zysku);

v     względem pracowników (godziwe płace i warunki pracy);

v     względem klientów (za produkt);

 

 

Wzorując się na etapach rozwoju moralnego wg. Kohlberga można przedstawić ewolucję etyki biznesu jako praktyki w następującej sekwencji etapów:

 

I POZIOM PREKONWENCJONALNY...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin