Budowa amortyzatorów.pdf
(
450 KB
)
Pobierz
427537539 UNPDF
Budowa amortyzatorów
Amortyzator jest jednym z podzespołów, którego uszkodzenie wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo
jazdy samochodem. W każdym samochodzie amortyzatory spełniają niezwykle trudną i odpowiedzialną
rolę. Najważniejszym ich zadaniem jest utrzymywanie ciągłego kontaktu kół z jezdnią, a także zapobieganie
rozkołysaniu się auta. Muszą też zapewnić odpowiedni komfort jazdy. Są to wzajemnie przeciwstawne
oczekiwania: ze względu na bezpieczeństwo najlepiej, gdy amortyzatory mają dużą siłę tłumienia; komfort
wymaga, aby była ona jak najmniejsza.
Dlatego charakterystyka tłumienia amortyzatorów montowanych fabrycznie jest na ogół kompromisem
komfortu i bezpieczeństwa. Producenci samochodów zwykle dobierają ją dla obciążenia auta dwiema
osobami o masie ok. 75 kg.
Zużyty amortyzator to duże niebezpieczeństwo. Niesprawne amortyzatory drastycznie obniżają
bezpieczeństwo jazdy, ponieważ pogorszona zdolność tłumienia umożliwia chwilowe odrywanie się kół od
jezdni. Skutkiem tego jest zwiększona nawet do 30 proc. droga hamowania. Drugim niepożądanym
efektem jest tendencja do kołysania się nadwozia, co powoduje utratę stabilności. Zwłaszcza na zakrętach i
przy nagłych zmianach toru jazdy. Na mokrej nawierzchni łatwo wtedy wpaść w poślizg. Zły stan
amortyzatorów ma duży wpływ nie tylko na bezpieczeństwo jazdy, ale również na stan techniczny
samochodu. Źle działające amortyzatory przyspieszają zużycie elementów podwozia, a w szczególności
opon, przegubów oraz tulei metalowo-gumowych (silentblocków). Zużywanie się amortyzatorów to proces
powolny, dlatego kierowca często nie zauważa pogorszenia ich własności i stopniowo coraz gorszego
zachowania się samochodu. Dlatego zaleca się, aby co 20 tys. km sprawdzić stan amortyzatorów na
stanowisku diagnostycznym. Tzw. szok-testery oszacowują zużycie amortyzatorów, poddając koła
samochodu serii drgań o określonej częstotliwości. Amortyzator bezwzględnie wymaga wymiany, gdy jego
sprawność spada do 30 proc, lub na jednej osi różnica skuteczności przekracza 15 proc. Najpóźniej wtedy
należy wymienić oba amortyzatory na danej osi. Wstępnym sposobem oceny może być próba rozkołysania
nadwozia. Jeśli wykona ono kilka ruchów, zanim wróci do neutralnego położenia, to jest to sygnał
ostrzegawczy. Również wycieki oleju z amortyzatorów są powodem do wymiany. W praktyce wymiana jest
konieczna po przebiegu ok. 80-100 tys. km. Trwałość amortyzatorów uzależniona jest od marki i modelu,
ale również od nawierzchni, po której najczęściej porusza się samochód. Znaczenie ma też stan innych
elementów zawieszenia - wymieniając amortyzatory należy sprawdzić i usunąć inne usterki podwozia.
Amortyzatory ze zmiennym tłumieniem
Powodem wymiany amortyzatorów nie musi być tylko ich zużycie. Producenci ciągle pracują nad
doskonalszymi rozwiązaniami. Dzięki nim można poprawić własności jezdne auta, zwłaszcza kilkuletniego.
Obecnie najpopularniejsze są amortyzatory gazowo-olejowe ze zmienną siłą tłumienia, np. Monroe Reflex,
czy Sachs Advantage. Posiadają one specjalny rowek bocznikowy w środkowej części cylindra, którym olej
może swobodnie przepływać podczas niewielkich ruchów tłoka. Dzięki temu amortyzator zapewnia duży
komfort podczas spokojnej jazdy. Przy dynamicznej jeździe amortyzator usztywnia się, gdyż tłok wykonuje
większe ruchy i przestaje współpracować z kanałem bocznikowym. Nowe amortyzatory mają większą
szybkość reakcji na drgania, m.in. dzięki olejom o mniejszej lepkości, a także nowym, bardziej czułym
konstrukcjom zaworów. Wymiana amortyzatorów nie może być przypadkowa, dobiera się je z katalogu tak,
aby ich parametry były zgodne z zaleceniami producenta auta. Cena nowego dobrego amortyzatora to
około 200-300 zł. Oferowane są również amortyzatory specjalne, np. sportowe, samopoziomujące lub z
elektroniczną regulacją siły tłumienia. W samochodzie używanym do normalnej jazdy w zupełności
wystarczą „cywilne" amortyzatory olejowe lub gazowo-olejowe. Byle tylko były wystarczająco sprawne.
WPŁYW AMORTYZATORÓW NA BEZPIECZEŃSTWO
Amortyzator jest odpowiedzialny za utrzymywanie ciągłego kontaktu opony z jezdnią, czyli zachowanie
odpowiedniej przyczepności. Ponadto przeciwdziała nadmiernym przechyłom nadwozia, np. podczas
nagłych zmian kierunku jazdy. W przypadku zużytych amortyzatorów nagły manewr powoduje duży
przechyl nadwozia i zmniejszony nacisk na koła po wewnętrznej stronie zakrętu. Efektem jest utrata
stabilności i poślizg. Nagły manewr skrętu powoduje unoszenie się nadwozia, jednak sprawne amortyzatory
zmniejszają ten efekt dzięki silnemu tłumieniu. Samochód pozostaje stabilny, tor jazdy nie jest zakłócony.
Testy wykazują, że już przy prędkości 50 km/h droga hamowania na nierównej powierzchni może wydłużyć
się z powodu niesprawnych amortyzatorów nawet o 2 metry. Odległość ta często decyduje o uniknięciu
kolizji lub np. potrąceniu przechodnia. Dzieje się tak z powodu zmniejszonego nacisku koła na jezdnię lub
nawet chwilowej utraty kontaktu z drogą. Podczas jazdy opona jest podbijana do góry przez nierówności,
ale sprawny amortyzator natychmiast ją dociska. Zużyty amortyzator działa z opóźnieniem lub wcale, przez
co droga hamowania wyraźnie się wydłuża.
Plik z chomika:
zymo100
Inne pliki z tego folderu:
Amortyzatory - stopień zużycia.pdf
(195 KB)
Benzyna 95 kontra 98.pdf
(117 KB)
Bęben hamulcowy - budowa.pdf
(84 KB)
Budowa alternatora i rozrusznika.pdf
(1114 KB)
Budowa amortyzatorów.pdf
(450 KB)
Inne foldery tego chomika:
Opel Astra F
Zawieszenie Przód
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin