Amen.pdf

(67 KB) Pobierz
11257734 UNPDF
Amen
ODPOWIEDZI W MODLITWIE
Hebrajskie słowo amen weszło prawie do każdego języka na świecie i jest
dziś jednym z powszechnie znanych słów. Jest również jednym z
najstarszych, bo pochodzi z Tory. Ma charakter odpowiedzi i afirmacji.
W Księdze Powtórzonego Prawa 27:16-26 znajdujemy wiele oświadczeń
Lewitów, na które ludzie odpowiadają amen. Księga Kronik I (16: 35) jasno
wskazuje na to, że w czasach Króla Dawida, drugiego króla Izraela (1000
lat p.n.e.), ludzie odpowiadali amen, gdy słyszeli błogosławieństwo: "Niech
będzie błogosławiony Pan, Bóg Izraela teraz i na wieki."
W sfaradyjskim hebrajskim a w amen brzmi jak a, a w aszkenazyjskim
wymawia się je bardziej jak u. W obu przypadkach akcent pada na drugą
sylabę.
Gdy człowiek mówi amen, oznacza to jego zgodę na słowa, które właśnie
usłyszał i afirmację wiary w prawdę tego, co zostało powiedziane.
Potwierdza swoją identyfikację z modlitwą albo błogosławieństwem tak,
jakby sam je powiedział.
Jeśli amen następuje po modlitwie proszącej, ma również znaczenie: "oby
się tak stało".
Mędrcy Talmudu dostrzegają wielkie znaczenie tego słowa. Rabbi Hanina
wskazuje na to, że trzy litery, z których zbudowane jest amen (AMN) są
pierwszymi literami El Melech Neeman ("Bóg, Król Prawdziwy"). W ten
sposób amen stanowi potwierdzenie Boskiego Królestwa. (Szabbat 119b).
Mędrcy rozumieli odpowiedź amen jako wypełnienie wersetu: "Gdy
wzywam Imienia Pana, oddajcie cześć Bogu naszemu!"(Pwt. 32:3).
Oznacza to, powiadają, że gdy Mojżesz powiedział do Izraelitów: "Gdy
błogosławię imię Pana, potwierdzcie wielkość Boga, odpowiadając amen"
(OH 215; MB:8).
Halacha (prawo żydowskie) mówi, że każdy, kto słyszy kogoś innego,
wymawiającego błogosławieństwo, powinien odpowiedzieć na zakończenie
1
 
amen (OH 215:2, 124:6).
Zasady te były szczególnie istotne w czasach poprzedzających
powszechne używanie drukowanych modlitewników. Odkąd większość
ludzi nie była w stanie odmawiać modlitw z pamięci, mogli oni wypełnić
przykazanie modlitwy, słuchając prowadzącego i odpowiadając amen.
Odpowiedź równała się samodzielnej recytacji.
Nawet teraz, gdy drukowane modlitewniki stały się popularne i większość
ludzi może odmawiać modlitwy samodzielnie, głośne powtórzenie przez
chazana (prowadzącego modlitwę) Amidy (głównej modlitwy) wraz z
kongregacją odpowiadającą amen, jest integralną i ważną częścią
żydowskiej modlitwy.
INNE ODPOWIEDZI W MODLITWIE
Amen nie jest jedyną odpowiedzią w modlitwie żydowskiej. Inną jest
BARUCH HU UWARUCH SZMO ("Błogosławiony jest On i błogosławione
jest Jego Imię!"). To właściwa odpowiedź, gdy słyszy się imię Boga
(Adonaj), jako początek błogosławieństwa BARUCH ATA ADONAJ (OH
124:5).
Nie odpowiada się BARUCH HU UWARUCH SZMO na te
błogosławieństwa, które są powiedziane z intencją, aby słuchający mógł
wypełnić przykazanie. To przypadek błogosławieństwa dotyczącego
słuchania szofaru, odczytania Megili, czasem też Kiduszu i Hawdali. Nie
mówi się tej odpowiedzi, aby nie przerywać samemu sobie w środku
błogosławieństwa. Jednakże, jeśli ktoś już wypełnił swój obowiązek
związany z tą micwą i słyszy kogoś innego recytującego to
błogosławieństwo, odpowiedź pozostaje właściwa.
Odpowiedzią do słów BORCHU ET ADONAJ HAMEWORACH,
mówionych przez osobę wezwaną na aliję do Tory (czyli wezwaną na bimę
do czytania Tory), jest BARUCH ADONAJ HAMEWORACH LEOLAM
WAED.
Gdy prowadzący modlitwę mówi trzy zdania Błogosławieństwa Kapłanów
przy powtórzeniu Amidy, odpowiedzią społeczności jest: KEIN JEHI
RACON! ("Niech taka będzie Jego wola!"). W tym przypadku nie
odpowiadamy amen, bo prowadzący modlitwę w tym momencie nie
błogosławi tak naprawdę ludzi, tylko czyta fragment dotyczący
błogosławieństwa. Wtedy gdy kohanim (sprawujący rolę kapłanów) mówią
te same zdania w czasie rytualnego Błogosławieństwa Kapłanów, gmina
2
 
odpowiada amen.
W początkowej części porannej modlitwy, PSUKEJ DEZIMRA, jest wiele
psalmów.
Dużo wersów kończy się HALLELUJA ("Chwalmy Pana"). W czasach
Świątyni to słowo było odpowiedzią społeczności na każde zdanie Hallel
(psalmów pochwalnych). Krótka odpowiedź jest szanującą czas formą
modlitwy, która daje możliwość bycia w pełni jej uczestnikiem. Ma to swoje
źródła w modlitwie w Świątyni i zostało przeniesione do synagogi. W
naszych czasach krótka odpowiedź jest często traktowana jako mało
znacząca. Wydaje się, że powinien być przywrócony jej właściwy status.
ZASADY DOTYCZĄCE MÓWIENIA AMEN
Nawet przy tak prostej odpowiedzi jak amen jest wiele zasad, o których
trzeba pamiętać:
Nie mówi się amen na końcu błogosławieństwa, które się powiedziało
samemu. Wyjątkiem jest tutaj trzecie błogosławieństwo z
"Błogosławieństwa po jedzeniu" (Birkat Hamazon), gdzie amen
występowało jako zakończenie oryginalnego błogosławieństwa, po czym
stało się nieodłączną częścią jego zakończenia. W innych modlitwach,
takich jak Kadisz, Mi Szebeirach, El Male Rahamim i Błogosławieństwo
Miesiąca, amen jest często mówione także przez recytującego, nie jako
odpowiedź, ale jako rodzaj instrukcji dla słuchających, WE IMRU AMEN ("i
powiedzmy amen").
Gdy ktoś jest właśnie w środku odmawiania modlitw, które nie powinny być
przerywane, nie powinien też zatrzymywać się nawet po to, by
odpowiedzieć amen.
Można odpowiedzieć amen również wtedy, gdy słyszy się
błogosławieństwo wypowiedziane przez człowieka, który nie jest Żydem
(OH 215:2, Rema).
Zakazane jest odpowiedzieć amen na błogosławieństwo, które zostało
powiedziane bez potrzeby i w związku z tym używa imienia Pana
nadaremno (OH 215:4).
Dla celów edukacyjnych powinno się odpowiadać amen na
błogosławieństwo mówione przez dziecko, aby w ten sposób dawać mu
przykład (OH 215:3, 124:7).
3
 
Nie powinno się odpowiadać amen głośniej niż jest powiedziane samo
błogosławieństwo (OH 124:12; Brachot 45a).
Amen powinno być wymówione bez pośpiechu i godnie. Pierwsza
samogłoska nie może być powiedziana za szybko, aby nie straciła
swojego dźwięku. To samo dotyczy ostatniej litery n, której brzmienie
również nie powinno umknąć (OH 124:8; Brachot 47a).
Amen może być powiedziane tylko wtedy, gdy błogosławieństwo zostało
powiedziane do końca. Ostatnie jego sylaby nie mogą być obcięte przez
odpowiedź (OH 124:8; Brachot 47a).
Nie powinno się odpowiadać amen, jeśli się nie słyszy błogosławieństwa i
nie wie, czego ono dotyczy. Takie amen jest nazywane "sierocym amen",
bo nie posiada ono swojego "rodzica". Ale jeśli ktoś słyszy kongregację
mówiącą amen i wie, na jakie błogosławieństwo odpowiada, powinien
włączyć się w odpowiedź (OH 124:8, 11).
Współczesne autorytety zdecydowały, że nie odpowiada się amen na
błogosławieństwa słyszane z telewizji, radia lub płynące z nagrania.
Na podst. Rabbi Hayim Halevy Donin, To be a Jew, USA 1991
4
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin