Menora.pdf

(37 KB) Pobierz
11257891 UNPDF
Menora
Menora jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych i
znanych symboli judaizmu. Jej pochodzenie wywodzi się
jeszcze z czasów Mojżesza. Według tradycji Bóg, dając
Mojżeszowi tablice przykazań, przekazał mu również dokładne
instrukcje dotyczące Przybytku, jaki miał stanąć na pustyni i
jaki miał być przenoszony przez Izraelitów podczas ich
wędrówki. Wśród sprzętów Przybytku znajdował się właśnie
świecznik (hebr. menora ). Jego dokładny opis znajdujemy w
Biblii (Księga Wyjścia 25,31-40; 26,35; 37,17-24 oraz Księga
Liczb 8,2-3). Miał on być wykonany ze szczerego złota, kuty i
ozdobiony motywami kwiatów migdałowych. Świecznik miał
być zapalany przez kapłana i płonąć "od wieczora do rana" w
Świętym Świętych Przybytku. Czynność ta miała być zawsze
powtarzana, stąd inna nazwa - " ner tamid " - czyli wieczne
światło.
W czasach Pierwszej i Drugiej Świątyni jerozolimskiej
postępowano zgodnie z przykazaniem danym Mojżeszowi
przez Boga - w miejscu Świętym Świętych zawsze zapalano
menorę. Według przekazu biblijnego za czasów Salomona
Świątynię zdobiło dziesięć takich świeczników (II Księga Kronik
4,7; I Księga Królewska 7,49-50). Już za czasów Dawida w
Świątyni gromadzone były skarby poświęcone Bogu, jednak
nie służyły one liturgii (II Księga Samuela 8,10-11).
W okresie Drugiej Świątyni miało miejsce powstanie
Machabeuszy przeciw Syro-Grekom, z którym związana jest
pewna legenda dotycząca menory. Syro-Grecy narzucali
Żydom swoje wierzenia i posunęli się nawet do
zbezczeszczenia Świątyni, w której ustawili posągi swoich
bogów. Po zwycięskim powstaniu Juda Machabeusz oczyścił i
poświęcił Świątynię na nowo, jednak do zapalenia świec
menory potrzebna była czysta oliwa. Znaleziono tylko jedno
małe naczynko z nie zbrukaną oliwą, a do sporządzenia nowej
potrzebne było kilka dni. Świecznik w cudowny sposób palił się
przez osiem dni co pozwoliło Żydom przygotować nową oliwę.
Na pamiątkę tego wydarzenia Żydzi po dziś dzień obchodzą
święto Chanuka, przez osiem dni zapalając świeczki w
ośmioramiennym świeczniku.
Po podboju Izraela przez Rzymian w 70 r. n.e. świątynna
menora wraz z innymi skarbami została wywieziona do Rzymu.
Jak wiadomo, Świątynia nie została później odbudowana,
zatem także menora nie trafiła na swoje miejsce. Jej kształt
przetrwał jednak w pamięci i sztuce żydowskiej. Przez wieki jej
motyw zdobił w formie malowideł, rzeźb i mozaik synagogi,
domy i nagrobki żydowskie. Stała się ona najczęstszym i
najbardziej charakterystycznym motywem sztuki żydowskiej.
Ślad po menorze zachował się także w wystroju synagogi. W
każdej niemal bożnicy spotykamy bowiem nazywane z
hebrajskiego " ner tamid " - wieczne światło. Jest to lampa, bez
narzuconego konkretnym przepisem kształtu, wisząca lub
stojąca, najczęściej obok aron hakodesz (hebr.), szafy lub
wnęki zawierającej Torę. W niektórych synagogach światło
takie pali się przy wejściu - jej miejsce nie jest ściśle
określone. Z nazwy "wieczne światło" nie należy jednak
wyciągać daleko idących wniosków, nie jest surowym nakazem
aby światło płonęło w lampie bez ustanku. Tak samo zresztą,
jak nie płonęło bez ustanku w Przybytku; było raczej
regularnie zapalane i strzeżone. Jest ono jedynie symbolem i
wspomnieniem oryginalnej świątynnej menory. Światło to
niesie w sobie jeszcze jeden symbol - symbol duszy ludzkiej.
Księga Przysłów mówi: "duch człowieczy jest pochodnią
Pańską". Z tego względu w domu żydowskim zapala się światło
jako widzialny znak pamięci o bliskich, którzy odeszli z tego
świata. Powinno ono palić się bez przerwy przez rok żałoby po
śmierci członka żydowskiej rodziny, naturalnie licząc według
kalendarza żydowskiego. W synagodze również zapala się
lampę na pamiątkę błogosławionej pamięci wiernych, lecz nie
należy jej mylić z lampą upamiętniającą świątynną menorę.
Menora stała się również symbolem narodowym - jest ona
oficjalnym godłem państwa Izrael.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin