39. współzależność między zdrowiem fizycznym i psychicznym, związki miedzy zdrowiem a dyspozycją do uczenia się, osiągnięciami szkolnymi i zachowaniem dzieci i młodzieży
Specyfika uczniów polega na tym że obowiązek szkoły i opanowania podstaw wiedzy i umiejętności spoczywa na osobach fizycznie i psychicznie niedojrzałych. Istnieje sprzężenie zwrotne miedzy zdrowiem a pomyślnym funkcjonowaniem w szkole.
Dyspozycja do pracy szkolnej to psychosomatyczna gotowość do niej. Zależy od:
o Stanu czynnościowego OUN, narządów zmysłów i układu ruchu
o Fazy rozwoju
o Stanu środowiska i samopoczucia
o Środowiska fizycznego i psychospołecznego
o Stylu życia, w tym zachowań zdrowotnych
Zmiany czynności OUN o różnym czasie trwania, wpływające na dyspozycję uczniów do pracy szkolnej, mogą towarzyszyć rożnym stanom dziecka (np. głodu). Zaobserwowano przejściowe obniżenie się średnich wyników w nauce , szybkości analizy informacji wzrokowej oraz sprawności manualnej u dziewcząt pokwitających, szczególnie w okresie poprzedzającym menarche.
Niepowodzenia w nauce to rozbieżności między wymaganiami wychowawczymi i dydaktycznymi szkoły a postępowaniem uczniów oraz uzyskiwanymi przez nich wynikami nauczania. Miarą osiągnięć w nauce są najczęściej oceny.
Przyczyny:
o Biopsychiczne - upośledzenie rozwoju umysłowego, zaburzenia rozwoju psychospołecznego, zaburzenia stanu zdrowia i rozwoju somatycznego
o Społeczno-ekonomiczne
o Dydaktyczne
Wyniki licznych badań nad zdrowotnymi uwarunkowaniami niepowodzeń w nauce wskazują, że zaburzenia w stanie zdrowia ucznia
o są jedną z wielu przyczyn niepowodzeń, występują zwykle równolegle z innymi czynnikami środowiskowymi
o rzadko są jedyną przyczyną niepowodzeń
o mogą być nie tylko przyczyną ale i skutkiem niepowodzeń
Zdrowie, zarówno psychiczne jak i fizyczne, ma wpływ na dyspozycję do uczenia się. Aby umysł dziecka prawidłowo pracował, musi być ono wypoczęte, musi mieć zapewnione odpowiednie warunki i przede wszystkim, musi być zdrowe, ponieważ w stanie choroby dziecko nie ma możliwości dostatecznego skupienia się, by opanować zadany materiał. Ma to bezpośredni wpływ na osiągnięcia takiego dziecka w szkole, trudności z nauką osłabiają je znacząco. Co więcej, dzieci, które często chorują są apatyczne, słabsze od rówieśników, ich kondycja nie pozwala na wspólne zabawy, co prowadzi do trudności w kontaktach międzyludzkich, problemów w nawiązywaniu znajomości.
lowak