Standarty osiągnięć dzieci 4-letnich.docx

(19 KB) Pobierz

Standardy osiągnięć dziecka 4 -letniego

 

 

 

OBSZAR EDUKACJI SPOŁECZNO- MORALNEJ

 

Dziecko:

·         używa form grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuje, dzień dobry, do widzenia oraz odnosi sie z szacunkiem do rówieśników i grupy dorosłych

·         bawi sie zgodnie: nie zabiera zabawek, nie przeszkadza w zabawie, szanuje zabawki i przedmioty oraz wytwory pracy innych

·         odkłada zabawki na wyznaczone miejsce

·         potrafi samodzielnie ubierać się i rozebrać

·         Posługuje sie serwetka i chusteczka do nosa

·         Reaguje na polecenia skierowane do całej grupy

·         Słucha i reaguje na prośby i polecenia nauczyciela

·         Zna swoje imię, nazwisko oraz miejscowość

·         Włącza sie aktywnie w zajęcia i zabawy zorganizowane

·         Mówi prawdę o zaistniałej sytuacji konfliktowej

·         Poprawnie ocenia zachowanie postaci literackiej w kategoriach dobra i zła.

 

 

OBSZAR EDUKACJI ZDROWOTNEJ

 

Dziecko:

·         Informuje nauczyciela o złym samopoczuciu

·         Zna zasady bezpiecznego poruszania sie w budynku i na terenie przedszkola (schody, łazienka, ogród)

·         Nie oddala sie samowolnie z miejsca zabawy

·         Zna zasady ruchu pieszego

·         Próbuje opanować swoje własne gwałtowne reakcje emocjonalne

·         Potrafi posługiwać się umiarkowanym głosem

·         Prawidłowo posługuje sie łyżką, kubkiem

·         Utrzymuje właściwą postawę podczas siedzenia przy stole i na dywanie

·         Wiesza ubranie na wieszak przy własnym znaczku

·         Zasłania ręką usta podczas kaszlu i nos podczas kichania

·         Prawidłowo czworakuje

·         Swobodnie biega nie potrącając innych po obwodzie koła, reaguje na sygnał

·         Pokonuje przeszkody

·         Rzuca oburącz i jednorącz do celu, w przód, w górę

·         Stoi na jednej nodze, przez chwile utrzymuje równowagę

·         Skacze obunóż, podejmuje próby podskoków na jednej nodze

·         Zachowuje równowagę podczas zabaw i ćwiczeń.

 

 

OBSZAR EDUKACJI PLASTYCZNO- KONSTRUKCYJNEJ

 

Dziecko:

·         Prawidłowo posługuje się przyborami

·         Rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory, wykorzystuje je do malowania, określa stosunek emocjonalny do barwy;

·         Maluje, rysuje, wykorzystując całą powierzchnię kartki, rozwijając śmiałość i płynność ruchów reki;

·         Rozwija ekspresje i śmiałość poprzez malowanie całą dłonią i palcami

·         Układa kompozycje z przygotowanych stempli;

·         Lepi, modeluje, poznaje właściwości tworzywa modelarskiego dzieląc go na części, zlepiając, spłaszczając, drążąc otwory, tocząc kulki i wałeczki, łącząc z materiałem przyrodniczym;

·         Bawi sie piaskiem poznając jego właściwości i określa je

·         Komponuje obrazek według własnej inwencji lub według wzoru, z gotowych elementów, nakleja je na papier;

·         Podejmuje próby składania kół, kwadratów, trójkątów tworząc proste formy orgiami

·         Posługuje się nożyczkami z zachowaniem zasad bezpieczeństwa

·         Zna polskie tradycje ludowe związane z obchodzeniem świąt, symbole, zwyczaje.

 

 

OBSZAR EDUKACJI MUZYCZNEJ

 

Dziecko:

·         rozpoznaje różne dźwięki otoczenia

·         Określa dynamikę słyszanej muzyki w kategoriach: cicho-głośno, ciszej-głośniej

·         Śpiewa piosenki o zrozumiałej dla niego treści i potrafi je rozpoznać po melodii

·         słucha muzyki mechanicznej i instrumentalnej

·         gra na instrumentach perkusyjnych poprawnie je trzymając: kołatka, grzechotka, bębenek, tamburyn

·         Wydobywa efekty akustyczne wykorzystując przedmioty np. klocki, gazeta itp.

·         Wytwarza efekty akustyczne powstające przy udziale własnego ciała- klaskanie, cmokanie, tupanie itp.

·         Wyraża gestem improwizacje ruchowe

·         Tańczy proste formy taneczne.

 

 

OBSZAR EDUKACJI MATEMATYCZNEJ

 

Dziecko:

·         Rozumie i określa położenie przedmiotów w przestrzeni: na, pod, obok, za

·         Nazywa i stosuje kierunki: w przód, w tył, do góry, w dół, w bok

·         Określa wielkość przedmiotów: duży, mały, mniejszy, większy

·         Ocenia ciężar przedmiotów używac określeń: lekki, ciężki

·         Prawidłowo nazywa i pokazuje części swojego ciała;

·         Klasyfikuje przedmioty wg określonej cechy- kształt, kolor, wielkość, przeznaczenie

·         Porównuje liczebność zbiorów:, mniej, więcej, tyle samo

·         Manipuluje figurami geometrycznymi- nazywa, rozpoznaje koło, kwadrat, trójkąt

·         Posługuje sie liczebnikami głównymi i porządkowymi w dowolnym zakresie

·         Zna pojecie: para.

 

 

OBSZAR EDUKACJI W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO NAUKI PISANIA I CZYTANIA

Dziecko:

 

·         Dostrzega różnice miedzy dwoma prostymi rysunkami lub zabawkami

·         Składa obrazek z 3, 4 części

·         Po konturze rozpoznaje, co przedstawia rysunek

·         Potrafi odtworzyć prostą sekwencje ruchów

·         Rozpoznaje swoje imię

·         Potrafi odtworzyć zaobserwowany ruch (palcem w powietrzu, kredką na papierze).

 

 

 

OBSZAR EDUKACJI PRZYRODNICZEJ

 

Dziecko:

·         Poznaje różne środowiska przyrodnicze: park, las, ogród, łąka

·         Zna nazwy roślin i zwierząt spotykanych w najbliższym otoczeniu

·         Rozpoznaje i nazywa drzewa po liściach i owocach

·         Prawidłowo nazywa i rozpoznaje owoce, warzywa za pomocą zmysłów: dotyku lub smaku;

·         Zna role zwierząt hodowlanych w życiu człowieka;

·         Podaje nazwy typowych zjawisk atmosferycznych, potrafi je zaobserwować w różnych porach roku;

·         Zna podstawowe zasady szanowania przyrody i opieki nad zwierzętami;

·         Gromadzi eksponaty przyrodnicze.

 

 

 

 

 

OBSZAR EDUKACJI W ZAKRESIE ROZWIJANIA MOWY I MYSLENIA

 

Dziecko:

 

·         Rozumie słowne polecenia skierowane do niego i do całej grupy

·         Rozpoznaje i potrafi naśladować głosy zwierząt, pojazdów itp.

·         Regulując oddech potrafi wprowadzić w ruch lekkie przedmioty

·         Potrafi modulować i regulować swój głos

·         Swobodnie wyraża myśli i opowiada o przeżytych wydarzeniach

·         Poprawnie stosuje formy fleksyjne rzeczowników i przymiotników

·         Dzieli słowa na sylaby, próbuje wyodrębnić głoskę w nagłosie, wygłosie

·         Zapamiętuje proste rymowane teksty

·         Opowiada obrazek wymieniając przedmioty oraz wykonywane czynności

·         Układa  obrazki według kolejności zdarzeń

·         Opowiada własnymi słowami znana sobie bajkę

·         Rozwiązuje proste zagadki

·         Inscenizuje z użyciem rekwizytów krótkie utwory literackie używając formy monologowej, podejmuje próby tworzenia dialogu.

                                                                                                             

 

 

 

                                                                                                              Opracowała

                                                                                                              Lubińska Jolanta

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin