scenariusze_I_III_podst.pdf

(595 KB) Pobierz
BĘDĘ MŁODSZYM RATOWNIKIEM SZKOLNYM
BĘDĘ MŁODSZYM RATOWNIKIEM SZKOLNYM
SCENARIUSZE ZAJĘĆ
Z ZAKRESU PIERWSZEJ POMOCY PRZEDMEDYCZNEJ
DLA KLAS I-III
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
727764654.020.png 727764654.021.png 727764654.022.png 727764654.023.png 727764654.001.png 727764654.002.png
Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi- opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów
Autor:
Agnieszka Olechowska - doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, nauczyciel edukacji
wczesnoszkolnej, pedagog specjalny-logopeda,
Konsultanci medyczni:
Leszek Jankowski- ratownik medyczny
mgr Mikoaj Kowalewski- ratownik medyczny, pedagog specjalny
Konsultanci merytoryczni z zakresu nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami:
mgr Beata Dubiska pedagog specjalny, oligofrenopedagog- osoby z niepenosprawnością intelektualną
dr Magdalena Loska- pedagog specjalny, fizjoterapeuta - osoby z niepenosprawnością ruchową
dr Grażyna Walczak – pedagog specjalny-tyflopedagog -osoby z dysfunkcją wzroku
dr Katarzyna Biekowska-Robak – pedagog specjalny , surdopedagog- osoby z dysfunkcją suchu
dr Radosaw Piotrowicz pedagog specjalny, oligofrenopedagog- osoby z niepenosprawnością intelektualną
Ilustracje: – mgr Bożena Foder, dr Agnieszka Kwiatkowska- Zwolan
Scenariusze zajęć : Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kl. I- III szkoły podstawowej
w ramach projektu:
„Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi- opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów ”
realizowanego przez
Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
finansowanego ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Spoecznego
(1) Program operacyjny : Kapita Ludzki
(2) Priorytet : III. Wysoka jakość systemu oświaty
(3) Dziaanie: 3.3. Poprawa jakości ksztacenia
(4) Poddziaanie : 3.3.4. Modernizacja treści i metod ksztacenia - projekty konkursowe
(5) Nazwa projektu : Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi - opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów
(6) Nr umowy / decyzji : POKL.03.03.04-00-046/09-01
(7) Kierownik projektu: dr Radosaw Piotrowicz
Warszawa 2010
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
2
727764654.003.png 727764654.004.png 727764654.005.png 727764654.006.png
 
Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi- opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów
Spis treści:
Zajęcia 1 – Scenariusz 1 (45 minut), Karta pracy 1, Zadania: 1,2,3,4
Zajęcia 2 – Scenariusz 2 (45 minut), Karta pracy 2, Zadania 1,2,3,4,5
Zajęcia 3 – Scenariusz 3 (45 minut), Karta pracy 3, Zadania: 1,2,3
Zajęcia 4 – Scenariusz 4 (30 minut), Karta pracy 4 Zadania: 1,2,3,4
Scenariusz 5 (15 minut), Karta pracy 5, Zadanie: 1
Zajęcia 5 – Scenariusz 6 (45 minut), Karta pracy 6, Zadania: 1,2,3
Zajęcia 6 – Scenariusz 7 (45 minut), Karta pracy 7, Zadanie: 1
Zajęcia 7 – Scenariusz 8 (45 minut), Karta pracy 8, Zadania: 1,2
Zajęcia 8 – Scenariusz 9 (45 minut), Karta pracy 9, Zadania: 1,2,3,4
Zajęcia 9 – Scenariusz 10 (30 minut), Karta pracy 10, Zadanie: 1
Scenariusz 11 (15 minut), Karta pracy 11, Zadanie: 1
Zajęcia 10 i 11 – Scenariusz 12 (90 minut), Karta pracy 12, Zadania: 1,2,3
Zajęcia 12 i 13 – Scenariusz 13 (90 minut), Karta pracy 13, Zadania: 1,2
Zajęcia 14 i 15 – Scenariusz 14 (90 minut), Egzamin
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
3
727764654.007.png 727764654.008.png 727764654.009.png 727764654.010.png
 
Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi- opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów
Uwaga:
Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi w klasach I-III szkoły podstawowej może być realizowany na
zajęciach z uczniami zarówno I, II, jak i III klasy, w tym z uczniami o specjalnych potrzebach
edukacyjnych. Dlatego w każdym scenariuszu, oprócz ćwiczeń przeznaczonych do
wykonania przez możliwie wszystkich uczniów, zamieszczono zadania (zawarte w Kartach
pracy), różniące się stopniem trudności, lub przedstawione w różnych wariantach (różniących
się stopniem trudności). Każdorazowo to Nauczyciel decyduje , które spośród zadań
zawartych w Kartach pracy (lub które warianty tych zadań) zostaną wykonane (lub nie) przez
poszczególnych uczniów i w jaki sposób (wykonanie ćwiczeń jest obligatoryjne dla
wszystkich uczniów).
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
4
727764654.011.png 727764654.012.png 727764654.013.png 727764654.014.png
 
Program nauczania pierwszej pomocy przedmedycznej uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi- opracowanie i pilotażowe wdrożenie programów
SCENARIUSZ 1
zajęć z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej
45 minut
Temat: Będę Młodszym Ratownikiem Szkolnym
Pierwsza pomoc – wyjaśnienie podstawowych pojęć i celu zajęć z zakresu udzielania
pierwszej pomocy. Zasady aplikowania na stopień Młodszego Ratownika Szkolnego.
Podstawowe wiadomości na temat ważniejszych części ciała człowieka.
Cele operacyjne:
Uczeń :
· potrafi wyrazić swoje uczucia związane z otrzymaniem pierwszej pomocy
· wie, że umiejętność udzielania pomocy jest ważną i cenioną cechą
· wyraża chęć dbania o swoje i innych zdrowie i bezpieczeństwo
· potrafi powiedzieć co rozumie pod pojęciem pierwsza pomoc
· umie odróżnić sytuacje niesienia pierwszej pomocy od pomagania w codziennych
sytuacjach
· umie podać co najmniej trzy sytuacje, w których należy udzielić pierwszej pomocy
· umie podać kilka przykładowych sposobów udzielania pierwszej pomocy
· potrafi uzasadnić różnice pomiędzy pomaganiem a pierwszą pomocą
· umie wymienić kilka cech Młodszego Ratownika Szkolnego
· umie nazwać i wskazać podstawowe części swojego ciała (głowę, rękę, nogę, nos,
oczy, uszy, stopy, dłonie) i wymienić funkcje jakie pełnią
Metody (wg Okonia):
· Asymilacji wiedzy:
o pogadanka
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
5
727764654.015.png 727764654.016.png 727764654.017.png 727764654.018.png 727764654.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin