4.Style kierowania i dyscyplinowania.doc

(129 KB) Pobierz
STYL KIEROWANIA WYCHOWAWCZEGO

STYL   KIEROWANIA  WYCHOWAWCZEGO

             

             

              Definicja: Ogólny ton, jaki nadawany jest wszelkim akcjom kierowniczym wobec zespołu decyduje o stylu pracy wychowawczej. Styl pracy wychowawczej to sposób pełnienia roli wychowawcy – kierownika danego zespołu (klasy szkolnej, drużyny, koła). Pierwsze charakterystyki stylu wychowawczego przeprowadzili R. White i R. Lippit.

 

Składniki stylu kierowania zespołem:

  1. Sposób ustalania planów i celów zespołu oraz podejmowania decyzji w sprawach zespołu
  2. Sposób organizacji pracy/zajęć zespołu
  3. Sposób i charakter udziału wychowawcy w zajęciach/pracy zespołu
  4. Rodzaj kontroli nad działalnością zespołu
  5. Występowanie (lub nie) w roli członka zespołu (poziom identyfikacji z zespołem)
  6. Sposób traktowania inicjatywy zespołu
  7. Rodzaj najczęstszych interakcji między wychowawcą a zespołem
  8. Sposób ponoszenia odpowiedzialności za pracę i osiągnięcia zespołu
  9. Sposób oceniania pracy i osiągnięć zespołu i jego poszczególnych członków
  10. Sposób wymierzania sankcji (kar, nagród) zespołowi oraz rodzaj sankcji
  11. Stosunek do przywódców w zespole
  12. Ogólny stosunek do zespołu

 

Rodzaje stylu kierowania wychowawczego:

Wyróżnia się style: demokratyczny, autokratyczny, autokratyczny życzliwy, liberalny/leseferystyczny (brak stylu, brak zainteresowania zespołem), apostolski. Podstawowa klasyfikacja: demokratyczny, autokratyczny

 

             

 

 

 

 

 

Charakterystyka stylów kierowania zespołem

 

 

 

Elementy stylu

kierowania zespołem

Zachowanie wychowawcy

demokratyczne

Autokratyczne

 

1.       Sposób podejmowania decyzji dotyczą­cych zespołu

 

 

 

 

 

 

2.       Sposób organizacji zajęć zespołu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.       Rodzaje udziału wychowawcy w zajęciach zespołu

 

 

 

 

 

 

 

4.       Rodzaj kontroli nad działalnością zespołu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.       Występowanie w roli członka zespołu

 

 

 

 

 

 

 

6.       Sposób traktowania inicjatywy zespołu

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.       Rodzaje   najczęst­szych   interakcji między   zespołem   a wychowawcą

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.       Sposób   ponoszenia odpowiedzialności za pracę i osiągnię­cia zespołu

 

 

 

 

 

9.       Sposób oceniania pracy i osiągnięć zespołu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.    Sposób oceny poszczególnych członków   zespołu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.    Sposób wymierzania   sankcji człon­kom zespołu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.    Rodzaje sankcji stosowanych wobec całego   zespołu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.    Stosunek do przywódców   w   zespole

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin