Tradycje bożonarzodzeniowe.pdf

(689 KB) Pobierz
Layout 1
Tradycje bo˝onarodzeniowe
– kol´dy i pastorałki
45 min
Scenariusz lekcji z wykorzystaniem kart pracy
Celelekcji
Uczeƒ:
• wyjaÊnia terminy: adwent, wigilia, kol´da, pastorałka,
• wymienia symbole Êwiàt Bo˝ego Narodzenia,
• samodzielnie tworzy notatk´ na temat polskiej trady-
cji kol´dowania,
• przygotowuje si´ do Êpiewu poprzez realizowanie
odpowiednich çwiczeƒ,
• wykonuje w trzech j´zykach kol´d´ „Cicha noc”,
• gra wybranà kol´d´ na instrumentach perkusyjnych,
• ch´tnie wyra˝a swoje zdanie,
• z zaanga˝owaniem uczestniczy w lekcji,
• aktywnie pracuje w grupie.
3. Nauczyciel przeprowadza çwiczenia oddechowe, dyk-
cyjne i emisyjne (opisy poszczególnych zadaƒ znajdu-
jà si´ wMateriałach dla nauczyciela). Wtym celu pole-
ca uczniom stanàç w pozycji wyprostowanej, z lekko
uniesionà klatkà piersiowà. Jako pierwsze realizowa-
ne sà çwiczenia oddechowe. Uczniowie wykonujà je
na wydechu, powoli wypuszczajàc powietrze z płuc.
Wdalszej kolejnoÊci odbywajà si´ çwiczenia emisyjne.
Nale˝y przy nich pami´taç, aby usta Êpiewajàcych nie
były ÊciÊni´te. Na koniec przeprowadza si´ çwiczenia
dykcyjne z towarzyszeniem pianina lub fortepianu.
4. Po zakoƒczeniu przygotowaƒ uczniowie Êpiewajà kol´-
d´ „Cicha noc” do melodii granej przez nauczyciela.
Nast´pnie ponownie wykonujà kol´d´ w j´zykach
angielskim i niemieckim (podr´cznik, s. 96–97).
5. Nauczyciel rozkłada na dwóch ławkach instrumenty
perkusyjne i dzieli uczniów na trzy grupy, które
wezmà udział w konkursie kol´d. Ka˝da dru˝yna
wybiera instrumenty do gry, a liderzy losujà po jednej
kartce z tytułem kol´dy. Propozycje tytułów zamiesz-
czono w Materiałach dla nauczyciela, natomiast zapisy
nutowe utworów znajdujà si´ na s. 168–169 podr´cz-
nika.Po upływie czasu potrzebnego na przygotowanie
grupy prezentujà swoje wykonania. Nauczyciel wyła-
nia zwyci´ski zespół.
Metody
• pogadanka,
• Êpiew,
• gra na instrumentach perkusyjnych,
• praca z tekstem.
Formypracy
indywidualna, grupowa, zbiorowa.
rodkidydaktyczne
• podr´cznik „Moja muzyka”(s. 92–98, 168–169),
• Zeszyt ucznia „Moja muzyka” (s. 41),
• karty pracy 1, 2: „Hej, kol´da, kol´da...”, „Choinkowa
zagadka”,
• instrumenty perkusyjne,
• pianino lub fortepian.
Faza podsumowujàca
1. Nauczyciel poleca uczniom wykonaç çwiczenia 1. i 2.
ze s. 41 Zeszytu ucznia. Ochotnicy odczytujà rozwià-
zania rebusu i krzy˝ówki na forum klasy.
2. Wcelu podsumowania lekcji uczniowie indywidualnie
koƒczà zdanie zapisane przez nauczyciela na tablicy.
Âwi´ta Bo˝ego Narodzenia sà dla mnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,
poniewa˝ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Zadanie domowe:
Wykonaj çwiczenie 4. ze s.98 podr´cznika.
Przebieglekcji
Faza wprowadzajàca
1. CzynnoÊci organizacyjne: sprawdzenie obecnoÊci,
podanie tematu lekcji, rozdanie kart pracy 1.
2. Nauczyciel wprowadza uczniów w tematyk´ zaj´ç,
zadajàc im pytania dotyczàce Bo˝ego Narodzenia.
• Z czym kojarzy si´ Wam Bo˝e Narodzenie?
• Jakie znacie zwyczaje bo˝onarodzeniowe?
• Jak przebiega wWaszych domach kolacja wigilijna?
3. Uczniowie zapoznajà si´ z ilustracjà przedstawiajàcà
kol´dników w tradycyjnych strojach (odpowiedni
rysunek zamieszczono w Materiałach dla ucznia).
Nast´pnie wykonujà çwiczenie z karty pracy 1.
Ochotnik odczytuje uzupełniony tekst na forum klasy.
Podrcznik„Mojamuzyka”
a
Faza realizacyjna
1. Wybrany uczeƒ czyta „Ciekawostk´” ze s.93 podr´cz-
nika . Pozostałe osoby podajà tytuły znanych im
kol´d i pastorałek.
2. Uczniowie otrzymujà karty pracy 2. Wykonujà
zamieszczone w niej zadanie. Ch´tni odczytujà roz-
wiàzanie diagramu.
a
s. 92–93
1
282331171.018.png 282331171.019.png 282331171.020.png 282331171.021.png 282331171.001.png
Materiaydlaucznia
Kol´dnicy w tradycyjnych strojach
Materiaydlanauczyciela
Przykładowe çwiczenia na rozÊpiewanie
wiczenianarozpiewanie
oddechowe
przepona:
• szybki wdech nosem, a nast´pnie długi wydech ustami na spółgłosce s
j´zyk:
• oblizywanie warg
• przesuwanie j´zykiem wzdłu˝ z´bów
˝uchwa:
• naÊladowanie ziewania
wargi:
• układanie warg w kształt litery u
• nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza
• parskanie
dykcyjne
• wymawianie grup głoskowych:
apt, akt, apt, akt
stuk, puk, stuk, puk
bra, bre, bri, bro, bru
cuku, caka, ceke, ciki, coko
• recytowanie rymowanek, np.:
Siała baba mak, nie wiedziała jak.
A dziad wiedział, nie powiedział, a to było tak.
emisyjne
• Êpiewanie sylab:
la le li lo lu
ma me mi mo mu
kra kre kri kro kru
bra bre bri bro bru
do dore do dore do dore
Uwaga: çwiczenia wykonujemy w ró˝nym tempie i dynamice.
Kartki z tytułami kol´d do zagrania
Gdylicznapanna
LulajeJezuniu
PrzybieelidoBetlejem
2
282331171.002.png 282331171.003.png 282331171.004.png 282331171.005.png
Karta pracy 1
Hej, kol´da, kol´da...
...............................................
Imiinazwisko
Uzupełnij tekst informacjami na temat kol´dników.
.....................
Data
.....................
Klasa
Tradycyjny orszak kol´dników składa si´ przewa˝nie z . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . osób. WÊród
nich jest m.in. rogaty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Inna postaç to niewinny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jedna osoba przebiera si´ za groênego potwora nazywanego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Kol´dnicy
noszà ze sobà . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Niekiedy majà równie˝ papierowà lub drewnianà
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Chodzà od domu do domu i ˝yczà ludziom pomyÊlnoÊci w Nowym Roku.
Karta pracy 2
Choinkowa zagadka
. ..............................................
Imiinazwisko
Ułó˝ hasło z liter znajdujàcych si´ na bombkach choinkowych.
Zapisz otrzymane wyrazy w wyznaczonym miejscu.
. ....................
Data
. ....................
Klasa
Jednà z najsłynniejszych kol´d,
przetłumaczonà na ponad trzysta
j´zyków, jest „ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ” .
C
N
O
C
A
C
H
I
3
282331171.006.png 282331171.007.png 282331171.008.png 282331171.009.png
W kr´gu instrumentów perkusyjnych
45 min
45 min
Scenariusz lekcji z wykorzystaniem zabawy muzycznej
Celelekcji
Uczeƒ:
• rozpoznaje rodzaje instrumentów perkusyjnych,
• nazywa instrumenty perkusyjne,
• rozró˝nia brzmienie poszczególnych instrumentów
perkusyjnych,
• gra na wybranych instrumentach perkusyjnych,
• Êpiewa piosenk´ „Moje instrumenty”,
• wykonuje proste instrumenty perkusyjne,
• wykazuje si´ zaanga˝owaniem podczas pracy indywi-
dualnej i zbiorowej.
3. Uczniowie realizujà polecenia zawarte w çwiczeniu ze
s. 134 . Poszczególne nazwy instrumentów wpisujà
do tabeli narysowanej w zeszycie. Po zakoƒczeniu
pracy ochotnik prezentuje notatk´ na forum klasy.
4. Na polecenie nauczyciela uczniowie wykonujà zada-
nie 1. ze s. 55. Zeszytu ucznia. Wybrana osoba głoÊno
odczytuje uzupełnione zdania.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie otrzymujà tekst piosenki „Moje instrumen-
ty” (słowa znajdujà si´ w Materiałach dla ucznia).
Nast´pnie nauczyciel rozdaje wybranym osobom takie
instrumenty jak: b´benek, trójkàt, talerze, grzechotka.
2. Na sygnał nauczyciela uczniowie wspólnie rozpoczy-
najà Êpiew. Osoby, które otrzymały dany instrument,
grajà na nim w chwili wykonywania dotyczàcej go
zwrotki. Pozostali uczniowie naÊladujà gr´ na poszcze-
gólnych instrumentach za pomocà odpowiednich
gestów.
3. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i poleca
wykonaç zamieszczone tam zadanie. Wskazana osoba
głoÊno odczytuje nazwy instrumentów przedstawio-
nych na ilustracjach.
Metody
• pogadanka,
• gra na instrumentach,
• Êpiew,
• zabawa muzyczna,
• praca z tekstem.
Formypracy
indywidualna, zbiorowa.
rodkidydaktyczne
• podr´cznik „Moja muzyka” (s. 131–134),
• Zeszyt ucznia „Moja muzyka” (s. 55),
• karta pracy „Jaki to instrument?”,
• wybrane instrumenty perkusyjne,
• pianino lub fortepian.
Faza podsumowujàca
1. Nauczyciel inicjuje zabaw´ „Jaki to instrument?”.
Poleca wszystkim osobom zamknàç oczy. Nast´pnie
gra na dowolnym instrumencie perkusyjnym krótkà
melodi´. Zadaniem uczniów jest odgadni´cie nazwy
danego instrumentu. Osoba, która zna właÊciwà odpo-
wiedê, sygnalizuje to poprzez podniesienie r´ki. Po
zakoƒczeniu zabawy nauczyciel wyłania zwyci´zc´.
2. Uczniowie wykonujà zadanie 1. ze s. 55 Zeszytu
ucznia. Po uzupełnieniu krzy˝ówki ochotnik podaje
jej rozwiàzanie.
3. Zadanie domowe:
Wykonaj polecenie zawarte w zabawie „Moje instru-
menty” ze s. 134 podr´cznika .
Przebieglekcji
Faza wprowadzajàca
1. CzynnoÊci organizacyjne: sprawdzenie obecnoÊci,
podanie tematu lekcji.
2. Nauczyciel informuje uczniów o rodzajach instrumen-
tów perkusyjnych. Korzysta przy tym z ilustracji ze s.
132 oraz 133 podr´cznika.
d
Podrcznik„Mojamuzyka”
a
b
d
c
s. 132–133
s. 134–135
4
c
a b
282331171.010.png 282331171.011.png 282331171.012.png
Materiaydlaucznia
Tekst piosenki „Moje instrumenty”
1. Ja jestem muzykantem,
na b´benku sobie gram.
Gdy zagram ładnie,
rytm w ucho wpadnie.
Bum ta ra ra ra ra bum bum bum
ra ra ra ra bum bum bum
ra ra ra ra bum bum bum
ra ra ra bum!
3. Ja jestem muzykantem,
na talerzach sobie gram.
Gdy zagram ładnie,
rytm w ucho wpadnie.
Trach ta ra ra ra ra trach trach trach
ra ra ra ra trach trach trach
ra ra ra ra trach trach trach
ra ra ra trach!
2. Ja jestem muzykantem,
na trójkàcie sobie gram.
Gdy zagram ładnie,
rytm w ucho wpadnie.
Dzyn ta ra ra ra ra dzyn dzyn dzyn
ra ra ra ra dzyn dzyn dzyn
ra ra ra ra dzyn dzyn dzyn
ra ra ra dzyn!
4. Ja jestem muzykantem,
na grzechotce sobie gram.
Gdy zagram ładnie,
rytm w ucho wpadnie.
Szu ta ra ra ra ra szu szu szu
ra ra ra ra szu szu szu
ra ra ra ra szu szu szu
ra ra ra szu!
Uwaga: utwór wykonuje si´ na melodi´ piosenki „Ja jestem muzykantem”
(podr´cznik, s. 131), z niewielkimi zmianami rytmicznymi.
Karta pracy
Jaki to instrument?
...............................................
Imiinazwisko
Podpisz odpowiednie rysunki nazwami instrumentów perkusyjnych.
Skorzystaj z wyrazów w ramce.
.....................
Data
.....................
Klasa
werbel , bongosy , gong , marakasy
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5
282331171.013.png 282331171.014.png 282331171.015.png 282331171.016.png 282331171.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin