traktorki_ogrodowe.pdf

(1047 KB) Pobierz
384462503 UNPDF
narzędzia i akcesoria
kierownicy na nierówności terenu. W ogro-
dowych traktorkach, zwłaszcza tych prze-
znaczonych do amatorskiego użytku, nie
ma z reguły przekładni kierowniczych, chro-
niących ramiona i barki kierowcy przed te-
go rodzaju przeciążeniami i ułatwiających
stabilne zachowanie obranego kąta skrętu
kierowanych kół.
kosiarki samojezdne
Mechanizm koszący
Wszystkie dostępne obecnie na rynku
samobieżne kosiarki do trawy tną ją takim
samym sposobem, czyli za pomocą dwóch
(rzadko trzech) rotacyjnych noży, poru-
szających się synchronicznie w swoich czę-
ściach obudowy (zdj. u dołu). Główne różni-
ce dotyczą tylko szerokości koszenia, która
powinna być wybierana stosownie do wiel-
kości i ukształtowania obsługiwanego ob-
szaru. Zespół tnący jest umieszczany pod
lub przed (w tzw. riderach) ramą nośną ma-
szyny. Drugie z tych rozwiązań jest wygod-
niejsze (także z powodu mniejszego z regu-
ły promienia skrętu) przy pracy w trudno
dostępnych kątach ogrodu bądź wokół ro-
snących w nim drzew. Wiąże się to jednak
z odmienną, znaną ze żniwnych kombaj-
nów, konstrukcją układu jezdnego (na-
pędzane koła przednie, kierowane tylne),
a więc tym samym z wyższą ceną.
PrZyjeMne
i PożytecZne
trudne do bieżącego kontrolowania i ko-
rygowania. Ważny jest tylko łączny zakres
regulacji (im większy – tym lepiej) i jego
skrajne pozycje (dolna wyznacza końcową
dokładność obróbki trawnika, górna decy-
duje o możliwości koszenia traw przerośnię-
tych w dwóch kolejnych etapach).
Warto natomiast uwzględnić przy wybo-
rze dostępny w niektórych modelach system
„air induction”. Polega on na wykorzysta-
niu dodatkowego wentylatora do unosze-
nia silnym strumieniem powietrza trawy
„wyłożonej” przed jej cięciem nożami. Ko-
siarki z takim wyposażeniem można uży-
wać również do osobnego zbierania po-
kosów lub jesiennych liści. Innym ważnym
udogodnieniem jest możliwość samoczyn-
nego czyszczenia noży i ich osłon (po pra-
cy, w ruchu na biegu jałowym) za pomocą
zwykłego węża ogrodowego, podłączanego
do odpowiedniej końcówki.
nie i pozostawianie na miejscu jako natu-
ralnego nawozu. Ten zabieg nie powinien
być jednak stosowany przy trawach bujnych,
gdyż tworzy wśród nich zbędną, a nawet
szkodliwą warstwę sfilcowanych, obumar-
łych szczątków roślinnych.
Z kolei w intensywnie użytkowanych sa-
dach rozrost darni należy ograniczać, by jak
najwięcej składników pokarmowych zacho-
wać dla drzew. Czasem w tym celu stosuje
się nawet tzw. ściółkowanie, czyli przykry-
wanie ziemi słomą lub leśnym igliwiem. Po-
dobne efekty daje koszenie z pozostawia-
niem na miejscu nierozdrobnionej trawy.
W kosiarce przeznaczonej do tego celu nie
jest potrzebny ani kosz, ani funkcja mulczo-
wania, a tylko boczny wyrzut o maksymal-
nej przepustowości, by nie zatykał się często
ściętymi pędami roślin. Są oczywiście mode-
le traktorków wyposażone we wszystkie trzy
wymienione tu funkcje, lecz z oczywistych
względów kosztują odpowiednio więcej.
Właściciel dużego trawnika więcej ma satysfakcji z widoku skoszonej murawy
niż z długiego dreptania za zwykłą kosiarką. Może wmawiać sobie, że to jakaś forma
relaksu, lecz trudno mu porzucić marzenia o ogrodowym traktorku.
Marian Kozłowski
N abywca samojezdnej kosiarki, zwanej
kosił. I to jest właśnie błąd, bo w zakresie
swych roboczych możliwości poszczególne
rodzaje traktorków mogą się różnić znacz-
nie, choć pod względem warunków jazdy
są do siebie bardzo podobne. Nie ma więc
sensu rezygnować z rozwiązań pożytecz-
nych ani też płacić za zbędne.
(przód-tył i góra-dół, ewentualnie kąt po-
chylenia oparcia) nie daje możliwości ich
skorygowania, z zakupu trzeba bez żalu
zrezygnować na rzecz innych, choćby nieco
droższych i brzydszych produktów.
Mniejsze znaczenie ma łatwość wsiada-
nia i wysiadania. Chodzi przecież o pracu-
jącą w sposób ciągły roboczą maszynę, a nie
o taksówkę lub miejski autobus. Stosowana
przez niektórych producentów konstruk-
cja o angielskiej nazwie „step-through”
odznacza się płaską podłogą stanowiska
kierowcy i rzeczywiście jest bardziej kom-
fortowa od standardowej, ale okupiona
z reguły większą masą nośnej ramy trak-
torka, co przekłada się pośrednio na po-
ziom zużycia paliwa.
Bardziej istotnym udogodnieniem
jest wyposażenie układu kierowniczego
w amortyzatory cierne, czyli połączenia
przegubowe, poruszające się ze zwiększo-
nym oporem. Łagodzą one bowiem reakcje
potocznie traktorkiem, rzadko do-
znaje zawodu, ponieważ kierowanie
takim urządzeniem jest już samo w sobie
wystarczająco atrakcyjną zabawą, by nie
żałować kosztownego wydatku. Przeważ-
nie wymaga on jednak nie tylko emocjo-
nalnych, lecz także praktycznych uzasad-
nień, by nie powiedzieć – usprawiedliwień.
Najlepszym jest, oczywiście, pokaźny areał
obsługiwanej parceli. Pojeździć można bo-
wiem całkiem przyjemnie nawet na dział-
ce kilkuarowej, ale dopiero wtedy, gdy jej
powierzchnia przekracza 1000 m², sprawa
nie budzi niczyich wątpliwości.
Kiedy decyzja zakupu zostanie już pod-
jęta, pojawia się, jak zwykle, kwestia wybo-
ru modelu. Ukryte lub nawet podświadome
przeświadczenie, iż w gruncie rzeczy cho-
dzi o zabawkę, podpowiada zwykle, by wy-
brać wariant możliwie najtańszy, byle rze-
czywiście jeździł i przy okazji jakoś tam
Niezbyt kosztownym, lecz bardzo prak-
tycznym udogodnieniem jest elektrycz-
ne włączanie napędu noży przyciskiem
umieszczonym na pulpicie, ponieważ uży-
wane do tego sprzęgła elektromagnetycz-
ne są bardziej trwałe i niezawodne niż alter-
natywne mechanizmy cierne uruchamiane
za pośrednictwem linek.
W technicznych opisach kosiarek ich
producenci chętnie podkreślają zalety za-
stosowanych systemów regulacji wysoko-
ści koszenia, np. większą liczbę jej stop-
ni bądź system bezstopniowy, możliwość
bieżących zmian dokonywanych w czasie
jazdy ze stanowiska kierowcy, itp. Nabyw-
ca nie powinien poświęcać tym sugestiom
nadmiernej uwagi, ponieważ pozycję noży
najlepiej ustalać tylko raz przed rozpoczę-
ciem danego cyklu prac, gdyż to zapewnia
jednolity wygląd całego trawnika, a efekty
zmian wprowadzanych w ruchu są raczej
Zastosowania i funkcje robocze
Najważniejszą jednak sprawą pozosta-
je główne przeznaczenie nabywanego trak-
torka, czyli sam sposób użytkowania obsłu-
giwanego nim areału. Jeśli jest to trawnik
dekoracyjny, starannie wypielęgnowany
i rosnący na odpowiednio żyznej glebie,
za najwygodniejsze trzeba uznać urządze-
nia z koszem do samoczynnego zbierania
skoszonej trawy i wskaźnikiem sygnalizu-
jącym jego napełnienie. Elektryczne lub
hydrauliczne mechanizmy opróżniania
niewielkiego kosza (pojemność poniżej
200 l) bardziej odpowiadają prestiżowym
aspiracjom użytkownika niż praktycznym
potrzebom.
Dla trawników założonych niedawno
i słabo rosnących z powodu niezbyt ko-
rzystnych warunków glebowych lepszym
rozwiązaniem jest tzw. mulczowanie poko-
sów, czyli ich bardzo dokładne rozdrabnia-
Stanowisko kierowcy
Koszenie samojezdną kosiarką jest ła-
twe, lekkie i przyjemne nawet na rozległych
obszarach o skomplikowanej strukturze,
ale tylko wtedy, gdy kierowca wykonuje
tę pracę w wygodnej, niewymuszonej po-
zycji, korzystając przy tym z możliwie naj-
mniejszej liczby przyrządów sterujących.
Dlatego rozważając zakup jakiegoś kon-
kretnego modelu, należy koniecznie spraw-
dzić, jak siedzi się za jego kierownicą, sięga
do pedałów, przełączników i dźwigni. Je-
śli efekty tego testu nie są w pełni zadowa-
lające, a dostępny zakres regulacji fotela
384462503.052.png 384462503.063.png 384462503.074.png
narzędzia i akcesoria
*%$9.9-!*34%2
+4°2%-5-/.!:!5&!£
Silniki, przekładnie, koła
Zasada mówiąca, iż efektywność pra-
cy urządzenia pozostaje w ścisłym związku
z mocą jego silnika, nie wydaje się słuszna
w odniesieniu do traktorowych kosiarek.
Wraz z mocą bardzo wyraźnie rosną ceny
tego rodzaju sprzętu. W modelach prze-
znaczonych do przydomowego użytku sto-
sowane są zarówno silniki jednocylindrowe
o mocy od kilku do kilkunastu koni mecha-
nicznych, jak i ponad dwudziestokonne –
wielocylindrowe. Konstruktorzy dobiera-
ją je odpowiednio do szerokości i roboczej
szybkości koszenia. Silniki poniżej 10 KM
są zwykle kojarzone z pokosami węższymi
niż 70 cm, kilkunastokonne z 70–90 cen-
tymetrowymi, a najmocniejsze – z jeszcze
szerszymi. Prędkość ze względów bezpie-
czeństwa rzadko przekracza 10 km/h (do ty-
łu 3 km/h).
Nie t rudno więc przewidzieć, że maszy-
na w stosunku do konkretnych potrzeb zbyt
szeroka bądź nadmiernie szybka nie bę-
dzie swej mocy wykorzystywać efektywnie,
mimo stosunkowo dużego zużycia paliwa.
Dlatego na uwagę bardziej zasługują inne
techniczne cechy silnika. Po pierwsze: roz-
rząd. Górnozaworowy występujący w wer-
sjach OHV lub OHC zapewnia – w przeci-
wieństwie do dolnozaworowego, zwanego
też bocznozaworowym – mniejsze zużycie
paliwa i niższą emisję spalin, a zwłaszcza
ich najbardziej toksycznych składników.
Po drugie: smarowanie. System obiegowy
z pompą i filtrem oleju lepiej od wszyst-
kich innych chroni wewnętrzne mechani-
zmy przed przyspieszonym zużyciem. Za-
równo olej, jak i filtr wymagają okresowej
wymiany, której optymalne terminy da-
ją się wyliczać tylko orientacyjnie. Dlate-
go doskonałym rozwiązaniem jest stoso-
wany w niektórych modelach traktorków
sygnalizator przypominający użytkowni-
kowi (na podstawie elektronicznie zlicza-
nych motogodzin) o zbliżającym się czasie
obsługi serwisowej.
W tańszych kosiarkach samobieżnych
do przeniesienia napędu z silnika na ko-
ła służą ręcznie sterowane mechaniczne
skrzynie biegów (przeważnie pięciobiego-
.!2:§$:)!
)!+#%3/2)!
JAKIENARZÇDZIABÇDDLANASNAJLEPSZE
KRYTERIAWYBORUELEKTRONARZÇDZI
JAKUYWAÃNARZÇDZI
we z szóstym wstecznym) oraz mechanizmy
różnicowe rozdzielające moment obrotowy
na poszczególne napędzane koła. Jednak
taki system ma w tym zastosowaniu dwie
poważne wady: kłopotliwa jest sama zmia-
na biegów potrzebna znacznie częściej niż
w jadącym po szosie samochodzie, a prócz
tego, gdy jedno lub oba koła tracą przy-
czepność do podłoża (ślizgają się), uszko-
dzeniu ulega świeżo skoszona darń.
Dlatego w droższych modelach co-
raz częściej spotyka się sterowane pedała-
mi, podwójne przekładnie hydrostatyczne
o zmiennym przełożeniu. Każde napędza-
ne koło sprzężone jest wówczas oddzielnie
z jedną z bliźniaczych części hydrostatycz-
nego układu, złożoną z pompy i hydrau-
licznego silnika. Wartość przekazywanego
momentu obrotowego jest dostosowywa-
na w ten sposób automatycznie do aktual-
nej przyczepności każdego z kół.
Jeśli chodzi o same koła, to przy zaku-
pie traktorka warto zainteresować się, czy
mają one łożyskowanie toczne, czy ślizgowe.
Tulejki ślizgowe nie mają w tej roli żadnych
zalet, a ich obecność w konstrukcji świadczy
tylko o tym, że dla jej producenta najważ-
niejsza jest oszczędność kosztów, co dotyczy
z pewnością i innych podzespołów.
Kontrowersyjne dodatki
Dla uatrakcyjnienia oferty producenci
ogrodowych traktorków dostarczają je wraz
z dodatkowym wyposażeniem, bądź wli-
czonym w cenę zakupu, bądź też dostęp-
nym za oddzielną dopłatą. Najczęściej taki
zestaw uzupełniającego osprzętu obejmu-
je: jednoosiowe przyczepy towarowe, płu-
gi do odśnieżania i szczotki do zamiatania
utwardzonych części posesji. Ma to w za-
łożeniu zmienić okresowo tylko wykorzy-
stywaną kosiarkę w urządzenie pożyteczne
przez okrągły rok i 24 godziny na dobę, po-
nieważ każdy współczesny model ma obo-
wiązkowo zamontowane oświetlenie nazy-
wane roboczym.
Gdy mamy do wyboru dwa traktorki
o identycznych cenach, ale jeden bogato
wyposażony, a drugi „goły”, paradoksalnie
bardziej się opłaca skorzystanie z propozy-
cji mniej atrakcyjnej. Po pierwsze, wszyst-
kie te gadżety to dla producenta dodatkowy
koszt, który musiał sobie gdzieś zrekom-
pensować, najpewniej w samym traktorku.
Po drugie, są to przedmioty o raczej wątpli-
wej przydatności.
Załóżmy, że konstruktor maszyny prze-
widział odpowiednią rezerwę przyczepności
jej kół pozwalającą na holowanie przycze-
py. Są to jednak koła o bieżnikach specjal-
nie przystosowanych do jazdy po darni.
Na twardych nawierzchniach radzą sobie
gorzej i zużywają się szybciej, na zaśnieżo-
nych wymagają zakładania łańcuchów. Od-
śnieżanie dojazdowej alejki pługiem węż-
szym niż połowa jej szerokości jest bardzo
kłopotliwe, a mechaniczne jej zamiatanie
będzie najwyżej rozśmieszać sąsiadów. Noc-
ne koszenie trawnika to pomysł równie sen-
sowny, jak strzyżenie głowy przy kieszonko-
wej latarce. Niby można, ale pod warunkiem,
że nikt efektów tej pracy nie będzie oglą-
dać w dzień.
52:$:!.)%
)$%+/2/7!.)%
JAKEFEKTOWNIEURZDZIÃWNÇTRZE
DOBÐRMATERIAÐWOKUÃINARZÇDZI
JAKKROKPOKROKUZBUDOWAÃMEBLE
2%-/.4
)-/$%2.):!#*!
JAKZAPLANOWAÃREMONT
JAKWYKONAÃPRACEWYKOÎCZENIOWE
MATERIAYIPREPARATYREMONTOWE
$/-)/4/#:%.)%
JAKZBUDOWAÃALTANKÇIOGRODOWEyCIEKI
JAKWYBRAÃNAJLEPSZKOSIARKÇ
JAKURZDZIÃPLACYKZABAWDLADZIECI
ZADARMONA
WWWDIYMAJSTERPL
3ZUKAJWKIOSKACH
PODKONIEC
KADEGOMIESICA
ARCHIWUMINFORMACJE
NAJCIEKAWSZEARTYKUYWPLIKACHPDF
384462503.085.png 384462503.001.png
narzędzia i akcesoria
KosiarKi
samojezdne
z wyrzutem bocznym
PROduCENT
MOdEL
HuSQvARNA
LT 126
OLEO MAC
TORNAdO 95/11,5 T
STIgA
ESTATE TORNAdO
CRAFTSMAN
LTS2000
BOLENS
BL 135/96
SIMPLICITY
REgENT XL20
silnik
Briggs & Stratton
Power Built I/C
Briggs & Stratton
I/C AVS OHV
Briggs & Stratton
Briggs & Stratton
Briggs & Stratton I/C
Briggs & Stratton
Intek OHV
moc silnika
6,4 kW/b.d.
b.d./11,5 KM
6,8 kW/13,5 KM
b.d./17,5 KM
10,1 kW/13,5 KM
b.d./20 KM
przekładnia
ręczna (6 + 1)
ręczna (7 + 7)
ręczna (5 + 1)
ręczna (6 + 1)
ręczna (5 + 1)
hydrostatyczna
prędkość
ok. 7 km/h
b.d.
9,7 km/h
b.d.
do 9,2 km/h
do 8,8 km/h
sprzęgło noży
ręczne
ręczne
elektromagnetyczne
elektromagnetyczne
b.d.
elektryczne
szerokość koszenia
77 cm
96 cm
98 cm (dwa noże)
107 cm
96 cm
112 cm
regulacja wysokości koszenia
6 stopni (20–80 mm)
5 stopni (25–90 mm)
7 stopni (25–80 mm)
6 stopni (30–100 mm)
5 stopni
centralna (25–77 mm)
rozdrabnianie/zbieranie liści
+/–
+/–
+/–
+/+
– (opcja)/– (opcja)
–/–
światła
+
+
+
+
+
+
promień skrętu (średnica wewnętrzna)
41 cm
46 cm
b.d.
65 cm
46 cm
31 cm
wymiary (dł. x szer. x wys.)
172 x 92 x 101 cm
170 x 104 x 100 cm
b.d.
b.d.
170 x 130 x 100 cm
183 x 142 x 114 cm
ciężar
172 kg
148 kg
169 kg
218 kg
155 kg
252 kg
wyposażenie i funkcje
rozrusznik elektryczny, siedzenie typu Comfort,
wygodna kierownica, uchwyt na napoje,
kompaktowa konstrukcja
rozrusznik elektryczny, siedzenie typu Comfort,
wygodna kierownica, kompaktowa konstrukcja,
hak holowniczy
rozrusznik elektryczny, zaczep do przyczepki,
system mielący trawę, schowek na drobiazgi,
fotel Comfort, koła 15“–18“
dwunożowy system tnący,
system antywibracyjny AVS,
zbiornik paliwa 5 l, rozrusznik elektryczny
zbiornik paliwa o pojemności 3,8 l,
dwunożowy agregat tnący
deck trójnożowy typu Free Floating,
koła łożyskowane, przednie 15“, tylne 22“,
zbiornik paliwa 13 l, licznik motogodzin
gwarancja
2 lata
2 lata
2 lata
2 lata
2 lata
2 lata
cena
5390 zł
5750 zł
5824 zł
6270 zł
6499 zł
9600 zł
adres dystrybutora
www.husqvarna.pl
www.oleomac.pl
www.stiga.pl
www.agroma.pl
www.gardenshop.pl
www.agroma.pl
z koszem
PROduCENT
MOdEL
HuSQvARNA
CT 126
OLEO MAC
KROSSER 92/13,5 T
STIgA
ESTATE COLLECTOR
CRAFTSMAN
LT2000
BRILL
CROSSOvER 102/15
vIKINg
MT 5097 C
silnik
Briggs & Stratton
I/C Power Built
Briggs & Stratton
I/C AVS OHV
Briggs & Stratton
I/C Power Built
Briggs & Stratton
Briggs & Stratton
I/C OHV
Briggs & Straton Model 31
15,5 KM I/C OHV
moc silnika
6,4 kW/b.d.
b.d./13,5 KM
6,8 kW/13,5 KM
b.d./17,5 KM
9,64 kW/14,5 KM
b.d./12,7 KM
przekładnia
ręczna (6 + 1)
ręczna (7 + 7)
ręczna (5 + 1)
ręczna (6 + 1)
hydrostatyczna
hydrostatyczna
prędkość
maks. ok. 7 km/h
b.d.
0–10 km/h
b.d.
b.d.
b.d.
sprzęgło noży
b.d.
ręczne
elektromagnetyczne
elektromagnetyczne
b.d.
mechaniczne
szerokość koszenia
77 cm
92 cm
90 cm (dwa noże)
96 cm
102 cm
95 cm
regulacja wysokości koszenia
20–80 mm
5 stopni (25–90 mm)
7 stopni (25–80 mm)
6 stopni (30–100 mm)
6 stopni (30–90 mm)
centralna, 8 stopni (30–100 mm)
rozdrabnianie/zbieranie liści
+/+
+/+
+/+
+/+
–/b.d.
+/+
wielkość kosza zbierającego/sposób opróżniania
200 l/ręczne wygodną dźwignią
240 l/ręczne wygodną dźwignią
210 l/ręczne wygodną dźwignią
250 l/opróżnianie za pomocą dźwigni
300 l/b.d.
250 l/dźwignią
wskaźnik napełnienia kosza zbierającego/światło
+ (sygnał dźwiękowy)/+
–/+
+ (sygnał dźwiękowy)/+
b.d./+
+/+
+ (sygnał dźwiękowy)/+
promień skrętu (średnica wewnętrzna)
41 cm
46 cm
b.d.
65 cm
160 cm
b.d.
wymiary (dł. x szer. x wys.)
226 x 88 x 101 cm
225 x 95 x 109 cm
b.d.
b.d.
261 x 109 x 112 cm
242 x 101 x 117 cm
ciężar
190 kg
174 kg
184 kg
225 kg
213 kg
246 kg
wyposażenie i funkcje
napęd na koła tylne, koła przednie 13“, tylne 16“,
ergonomiczna kierownica, wygodny fotel, wahliwa
przednia oś, łącznik na wąż gumowy do czyszczenia
urządzenia koszącego
napęd na tylne koła, opony przednie 13“,
koła tylne 18“, fotel z wyłącznikiem bezpieczeństwa,
system Fast Attach (szybki montaż
i demontaż akcesoria)
napęd na tylne koła, opony przednie 15“,
koła tylne 18“, fotel z wyłącznikiem bezpieczeństwa,
hamulec noża, hamulec postojowy,
zaczep do przyczepki
dwunożowy system tnący,
system antywibracyjny AVS,
zbiornik paliwa 5 litrów, rozrusznik elektryczny,
opony 20“ x 8,15“ x 6“
2 noże załączane elektromagnetycznie,
zestaw mielący jako opcja
– wyposażenie dodatkowe
1-pedałowy napęd, innowacyjny system
zmiany kierunku jazdy, dwustronny system
zbierania trawy, trwała konstrukcja ramowa,
zespół tnący z systemem dwunożowym
gwarancja
2 lata
2 lata
2 lata
2 lata
2 lata
2 lata
cena
6790 zł
7990 zł
7998 zł
8480 zł
12 795 zł
12 990 zł
adres dystrybutora
www.husqvarna.pl
www.oleomac.pl
www.stiga.pl
www.agroma.pl
www.gardenshop.pl
www.stihl.pl
Informacje o firmach na stronie 64.
384462503.003.png 384462503.004.png 384462503.005.png 384462503.006.png 384462503.007.png 384462503.008.png 384462503.009.png 384462503.010.png 384462503.011.png 384462503.012.png 384462503.013.png 384462503.014.png 384462503.015.png 384462503.016.png 384462503.017.png 384462503.018.png 384462503.019.png 384462503.020.png 384462503.021.png 384462503.022.png 384462503.023.png 384462503.024.png 384462503.025.png 384462503.026.png 384462503.027.png 384462503.028.png 384462503.029.png 384462503.030.png 384462503.031.png 384462503.032.png 384462503.033.png 384462503.034.png 384462503.035.png 384462503.036.png 384462503.037.png 384462503.038.png 384462503.039.png 384462503.040.png 384462503.041.png 384462503.042.png 384462503.043.png 384462503.044.png 384462503.045.png 384462503.046.png 384462503.047.png 384462503.048.png 384462503.049.png 384462503.050.png 384462503.051.png 384462503.053.png 384462503.054.png 384462503.055.png 384462503.056.png 384462503.057.png 384462503.058.png 384462503.059.png 384462503.060.png 384462503.061.png 384462503.062.png 384462503.064.png 384462503.065.png 384462503.066.png 384462503.067.png 384462503.068.png 384462503.069.png 384462503.070.png 384462503.071.png 384462503.072.png 384462503.073.png 384462503.075.png 384462503.076.png 384462503.077.png 384462503.078.png 384462503.079.png 384462503.080.png 384462503.081.png 384462503.082.png 384462503.083.png 384462503.084.png 384462503.086.png 384462503.087.png 384462503.088.png 384462503.089.png 384462503.090.png 384462503.091.png 384462503.092.png 384462503.093.png 384462503.094.png 384462503.095.png 384462503.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin