FRESK PAKUŁOWO.doc

(27 KB) Pobierz
FRESK PAKUŁOWO-WAPIENNY (bizantyńsko-ruski)

FRESK PAKUŁOWO-WAPIENNY (bizantyńsko-ruski)

 

Charakterystyka:

·  2 cienkie zaprawy bez piasku, z czystego wodorotlenku wapiennego z dodatkiem substancji włóknistych

·  bardzo trwały i odporny

·  ermeneie i podlinniki – podręczniki o danych ikonograficznych, technologicznych i technikach malowania w obrządku greckokatolickim

Podobrazia:

·  mury, sklepienia kamienne i ceglane

Zaprawa:

·  wapno+włókna (słoma, pakuły, włosia świńskie), czasami dodaje się niewielkie ilości piasku

·  wapno tłuste (3-5 lat od gaszenia), czyste, miałkie

-   jako spoiwo – wodorotlenek wapniowy

-   jako barwnik – węglan wapniowy

·  stosowanie dodatkowych spoiw, np. roztworów lub wywarów zbożowych

·  dodawanie substancji włóknistych ma na celu utrzymanie wilgoci przez dłuższy czas oraz zmniejszenie niebezpieczeństwa spękań zaprawy (jest wtedy elastyczna i wytrzymała)

·  zaprawy:

-   ruskie: włókno cięte lnu lub konopi

-   polskie: I warstwa słona, II warstwa len; I słoma+trawy, II konopie

-   bułgarskie: słoma, konopie, len, trawa, szczecina świńska

·  proces nanoszenia zaprawy: moczenie ściany, nakładanie 2 warstw zaprawy (arriciato jest znaczeni grubsze od intonaco)

·  grubość zapraw jest różna

·  zaprawa, na której malowano była nakładana dniówkami – zakładano je od lewej do prawej, miały skośne styki

·  cechy:

-   dominująca ilość wapna

-   mała ilość piasku

-   lekkość

-   elastyczność

-   wytrzymałość

-   długie utrzymywanie wilgoci (bardzo dobre warunki do karbonizacji)

-   dobre oddychanie ścian

Spoiwa, barwniki, farby, narzędzia:

·  jak we fresku mokrym

·  barwniki: biel wapienna, ugry, czerwień żelazowa, zielona ziemia, glaukonit, lapis lazuli, umbra, cynober, czernie organiczne

Technika malowania:

·  dokładne wygładzenie zaprawy

·  rysunek na świeżej, wilgotnej zaprawie, bez przenoszenia z projektu

·  wzmocnienie szkicu

·  wyciskanie konturu w zaprawie

·  czasami stosowano przepróchę lub synopsis

·  wzorowanie się na przedstawieniach modelowych zawartych w ermenejach

·  malowanie bezpośrednio na zaprawie systemem dniówkowym

·  wygładzanie zaprawy partiami za konturem

·  malowanie od góry do dołu

·  etapy:

-   podmalówka (sanskir/proplasmos)

-   właściwa warstwa

-   wykończenie

sanskir rozświetlano glikasmosem, a następnie jaśniejszą farbą, światła wykonywano czystą bielą

·  po wyschnięciu zaprawy wykańczano malowidło freskiem suchym

·  postępowanie podczas malowania zostało ściśle określone w ermenejach i podlinnikach, np. niebieskie tło podmalowywano reftem i na sucho kładziono na nie lazuryt

·  pozłacanie nimbów, ozdób i tła:

-   najczęściej na olifę (pulment), olej polimeryzowany z sykatywą lub sok czosnkowy

-   obszycia szat i inne ozdoby wykonywano farbami wapiennymi lub temperowymi

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin