Pojęcia_-_Ikonografia_22.02.10.doc

(209 KB) Pobierz
acheiropita – w sztuce chrześcijańskiej obraz z przedstawieniem twarzy Chrystusa, uważany za powstały w sposób nadnaturalny

acheiropita – w sztuce chrześcijańskiej obraz z przedstawieniem twarzy Chrystusa, uważany za powstały w sposób nadnaturalny.

-mandylion – twarz Chrystusa na chuście, długie włosy i broda, nie cierpiący, najwcześniejsze pochodzą z X-XIw.

-veraikon – chusta św. Weroniki, sztuka zachodnia, twarz Chrystusa cierpiącego w aureoli i koronie cierniowej, popularny w późnym średniowieczu.

-sindones – uważane za autentyczne całuny z odbiciem ciała Chrystusa po zdjęciu z krzyża, np. całun turyński przechowywany w Jerozolimie od XIw. od XVIw. w katedrze w Turynie

 

acheiropita, acheiropoieta, achiropita, w sztuce

chrzęść, obraz z przedstawieniem twarzy Chrystusa,

uważany za powstały w sposób nadnaturalny. Najbardziej

popularny był tzw. mandylion - wizerunek

na chuście twarzy Chrystusa nie cierpiącego, z

długimi włosami i brodą; najwcześniejsze zachowane

pochodzą z X-XI w. Znane są dwa typy: 1) występujący

do XIII w., w którym chusta ma kształt prostokątny,

często z frędzlami; 2) popularny od 2 poł. XIII w,

o zawieszonej chuście, często podtrzymywany przez

dwa anioły. W sztuce zach. najbardziej popularne

przedstawienie to chusta św. Weroniki (iwraikon) -

jeden z typów, uznanego za prawdziwy, wizerunków

oblicza Chrystusa na chuście trzymanej przez św.

Weronikę, aniołów lub w formie samodzielnego wyobrażenia;

twarz Chrystusa cierpiącego, najczęściej w

aureoli i koronie cierniowej. Veraikon był szczególnie

popularny w sztuce późnego średniowiecza, gdy temat

spotkania Chrystusa ze św. Weroniką został

włączony w cykl —> Drogi Krzyżowej. Wyobrażenie

samodzielne chusty św. Weroniki występuje także w

przedstawieniach —> arma Christi i —» Chrystusa Boleściwego.

Terminem a. określa się również, uważane

za autentyczne, całuny z odbiciem ciała Chrystusa po

zdjęciu z krzyża, zw. sindones (np. całun turyński,

przechowywany od XI w. w Jerozolimie, od XVI w. w

katedrze w Turynie),

(gr. a 'nie', cheir 'ręka', poietos 'uczyniony')

Barbara Dąb-Kalinowska

 

aureola – świetlisty otok wokół przedstawionej postaci, symbolizujący przedewszystkim świętość. Wywodzi się z buddyzmu, występuje w sztuce przedchrześcijańskiej. Najbardziej popularna w sztuce chrześcijańskiej (od IVw.). Najwcześniej w przedstawieniach Jezusa Chrystusa, następnie Matki Boskiej.

-mandorla – kształt migdału lub owalu, przysługująca Chrystusowi i Marii, do XVIIw.

-aureola promienista – gotyk barok (typowa), promienie proste lub płomieniste, do XIXw. w sztuce ludowej

-aureola rozproszona / gloria – rozproszone światło promieniujące z ciała szat otoczenia, najczęściej chmur, popularna od końca XVIw.

 

aureola, w sztuce świetlisty otok wokół przedstawionej

postaci, symbolizujący przede wszystkim

świętość. A. wywodzi się z buddyzmu, występuje w

sztuce przedchrześc. Najbardziej popularna w sztuce

chrzęść, w której występuje od IV w., najwcześniej

w przedstawieniach -> Jezusa Chrystusa, następnie

Matki Boskiej (-> Maria). A. pojawia się jako:

Dmandorla w kształcie migdału lub owalu, przysługująca

Chrystusowi i Marii, sporadycznie spotykana

jeszcze w XVII w.; 2) a. p r o m i e n i s t a, typowa

dla sztuki gotyku i baroku, składająca się z promieni

prostych lub płomienistych, wychodzących czasem z

pola o kształcie mandorli; w sztuce lud. przetrwała

do XIX w.; 3) a. rozproszona, zw. często glorią,

przybierająca formę rozproszonego światła, promieniującego

z nasyconego nim ciała, szat oraz otoczęaureola:

mandorla (z lewej); promienista (z prawej)

nia, najczęściej chmur; popularna od końca XVI w.

Zob. też nimb.

(franc. aureole, z łac. corona aureola 'wieniec złocisty')

 

alfa i omega – pierwsza i ostatnia litera alfabetu greckiego. W Apokalipsie św. Jana  Bóg zwie się na początku i na końcu Sądu Ostatecznego „Alfa i Omega, Początek i Koniec”, w sztuce chrześcijańskiej odnoszą się najczęściej do Chrystusa – świadectwo Jego równości z Ojcem.

-W okresie wczesnochrześcijańskim z monogramem Chrystusa, wieńcem lub krzyżem.

-W średniowieczu przyporządkowane tronującemu Chrystusowi w przedstawieniach Sądu Ostatecznego. Litery mogą być wpisywane do otwartej Księgi Zycia, którą trzyma w ręce.

 

Aaron – brat Mojżesza, pierwszy kapłan Starego Przymierza ustanowiony przez Boga.

-Cud z laską – z dwunastu lasek dwunastu przywódców Izraela położonych przez Mojżesza przed Arką Przymierza Bóg wybrał jego, zakwitła i obrodziła migdałami. – Zapowiedź narodzin Jezusa z Marii (kwitnącej laski Józefa) i zmartwychwstania.

-Na średniowiecznych kościołach Aaron kapłan Starego Przymierza z kwitnącą laską i kadzielnicą wśród proroków.

-Aaron z naczyniem na mannę.

-Laska papieska i biskupia (pastorał) wywodzą się od laski Aarona.

-Przed faraonem laski kapłanów zmieniły się w węże a laska/wąż Aarona połknął je.

 

Abraham – jeden z patriarchów Izraela, wybraniec Boga miał wyruszyć do ziemi obiecanej Kaanan. Typ Chrystusa. Przedstawiany najczęściej jako starzec.

-W sztuce bizantyjsiej zawsze z nimbem.

-Od Vw. Cykle z przedstawieniami życia (mozaika w kościele Santa Maria Maggiore)

-A. przyjmuje Boga pod postacią trzech mężczyzn przed swoją chatą w Hain Mamre.

-Zwiastowanie narodzin Izaaka, śmiech Sary.

-Przyrzeczenie Izaaka.

-Ofiara z syna, zatrzymywany prze Anioła Pańskiego lub rękę Bożą.

-Izaak typ Chrystusa. Scena dodatkowa, Izaak niesie drewno na ofiarę dymna – niesienie krzyża.

-Przedstawienie na portalach francuskich katedr gotyckich: Abraham, w lewej ręce Izaak jako atrybut, w prawej nóż, baran konsolą

-Przedstawienia z motywem ofiary (Izaaka, Abel, Melchizedek) w kościołach w miejscu odprawiania mszy, na naczyniach liturgicznych.

 

 

Anastasis – zstąpienie Chrystusa do otchłani, po złożeniu do grobu i przed zmartwychwstaniem udał się do zmarłych. Nazwa ze sztuki bizantyjskiej. Św. Mateusz pisz, że Chrystus będzie przebywał przez 3 dni „w łonie ziemi” (Jonasz 3 dni i 3 noce w rybie). W momencie śmierci Jezusa groby się otworzyły, umarli powstali, Jezus poszedł głosić zbawienie.

Kraina cieni, świat zmarłych, Hades antyczny. Jezus rozbija bramy śmierci, aniołowi każe pojmać Hadesa/szatana władcę krainy zmarłych. Patriarchowie, królowie i prorocy ST zostają wyciągnięci. Pierwszemu podaje rękę Adamowi, praojcowi. Archanioł Michał towarzyszy zbawionym w drodze do raju.

-Ok. 700 r powstały pierwsze przedstawienia anastasis – tradycyjne bizantyjskie zmartwychwstanie.

-Chrystus przechodzi przed wyrwane z zawiasów i skrzyżowane skrzydła drzwi Hadesu, związana postać szatana. W jednej ręce trzyma laskę krzyżową z podwójnym krzyżem, drugą podaje Adamowi (w brodzie, ubrany)

-na zachodzie zstąpienie pojawia się w szczegółowych cyklach Męki Pańskiej, płonąca otchłań piekielna, pokonany diabeł – maszkara zwierzę.

-Rozróżnia się przedpiekło i piekło ostatecznie potępionych, których nawet Jezus nie uratuje.

-W późniejszym średniowieczu otchłań piekielną zastępuje niekiedy skalna jaskinia (fresk Fra Angelico w klasztorze San Marco we Florencji, ok. 1440 r.) lub murowane więzienie (drzeworyt Albrechta Durera Wielka Pasja, 1510r.; ołtarz z Bordesholm Hansa Bruggemanna, 1521r., Schleswig, katedra).

-Czasem z Chrystusem stoi Dismas, który wszedł z Chrystusem do raju.

-Po epoce średniowiecza rzadko to przedstawiano

 

anioł – aniołowie w opisach biblijnych wysłannicy Boga, otaczają tron Pana i wychwalają Go.

-Hierarchia aniołów: dziewięć rzędów aniołów otacza tron Boży (cherubiny, serafiny, trony; moce, władze, siły; książęta, archaniołowie, aniołowie)

-Od początku w sztuce chrześcijańskiej aniołów przedstawiano jako mężczyzn w starożytnych szatach – tunika i palium.

-Od IVw aniołowie ze skrzydłami.

-W sztuce renesansu i baroku aniołowie bez skrzydeł.

-Latający anioł po raz pierwszy w scenie Zwiastowania w kościele Santa Maria Maggiore w Rzymie Vw.

-W sztuce bizantyjskiej nimb atrybutem stałym.

-Od XIIw muzykujący aniołowie tworzący niebiańską muzykę niesłyszalną dla ludzi (narodziny Chrystusa, sceny maryjne, chóry muzyczne). W przedstawieniach sądu ostatecznego dmią w trąby.

-Od późnego średniowiecza trzymają narzędzia męki Pańskiej (Most Aniołów w Rzymie XVIIw).

-Z czasem na zachodzie aniołowie – piękne dziewczęta i młodzieńcy w szatach liturgicznych, zbrojach (Michał), eleganckie modne ubiory.

-W sztuce dojrzałego średniowiecza pierwsze przedstawienia aniołów dzieci. We Włoszech putta (wzór ze star. Amora), główki aniołków ze skrzydełkami. Białe, jasne szaty.

-Czysta Boska sfera niebiańska – CZERWONA

-Powietrze, ziemska sfera grzechu – NIEBIESKA

-Purpurowe szaty aniołów członków niebiańskiego dworu.

-Dziewięć chórów anielskich przedstawianych często w sztuce bizantyjskiej otaczając Chrystusa, Marię lub Świętą Trójcę.

-Najwyżsi rangą – archaniołowie, stojący wokół tronu. Michał, Gabriel (Zwiastowanie), Rafał(Tobiasz).

-Kult archaniołów popularny w kościele wschodnim. Wytworne szaty królewskie, strusie pióra w skrzydłach.

-Gabriel anioł zwiastowania, Michał anioł sprawujący sąd – początek i koniec historii zbawienia.

-Michał w sztuce zachodniej stróż i pogromca demonów (portale kościołów).

-Rafał wzór anioła stróża dzięki Księdze Tobiasza.

-Aniołowie na grobowcach – towarzysze.

-Anioł/człowiek symbol św.Mateusza Ewangelisty.

 

 

Anna i Joachim, Anna Samotrzeć –

~Święta Anna: do XIII wieku przedstawiana podobnie jak Maryja, później jako starsza kobieta (matrona) z chustką lub czepkiem na głowie, w zielonym płaszczu i czerwonej szacie; na kolanach lub w ramionach trzyma Maryję jako dziecko / Maryję i Dzieciątko Jezus (Anna Samotrzeć); w rękach księga ST lub lilia.

~Święty Joachim: brodaty, starszy mężczyzna czasem w kapeluszu lub turbanie; długa szata i płaszcz / krótka szata pasterza; kostur / laska pasterska, księga lub zwój.

-Rodzice Maryi nie są wymieniani w Biblii, od II wieku są w apokryficznych ewangeliach i legendach.

-Proszą Boga o potomstwo, Joachim nie może złożyć ofiary przez bezpłodność, odsyłą go kapłan, chowa się wśród stad i pasterzy, tam następuje zwiastowanie Joachimowi że urodzi mu się córka. Zwiastowanie świętej Annie.

-Spotkanie przy Złotej Bramie w Jeruzalem. Wpadają sobie w ramiona, w średniowieczu moment niepokalanego poczęcia Marii. Od X wieku pocałunek.

-Sceny z życia świętej Anny i świętego Joachima: Giotto freski w Capella dell’Arena w Padwie ok. 1305.

-Kontrreformacja sprzeciwiała się spotkaniu przy ZB jako momenty poczęcia, proponowała obraz MB Niepokalanie Poczętej

-Od VI wieku na wschodzie obchodzono święto Anny.

-Od  VIII wieku ukazywana w bizantyjskich przedstawieniach Matki Boskiej (Hodegetria)

-Przedstawienia zachodnie: Anna trzyma księgę ST z przepowiedniami Mesjasza, czasem księga w rękach dzieciątka Maryi

~Anna Samotrzeć – symbol niepokalanego poczęcia od XII wieku: grupa postaci, Anna, Maria, Dzieciątko Jezus; Anna jest główną postacią (Leonardo da Vinci, Anna Samotrzeć 1510). Od momentu pojawienia się tego przedstawienia Anna ukazywana jako starsza zamężna kobieta (chusta).

-Sztuka barokowa, przede wszystkim hiszp., przedstawienia nauczanie Marii, prowadzenie do świątyni z Joachimem małej Marii, Święta Rodzina.

-Od XVI wieku śmierć Anny w typie zaśnięcia w obecności Joachima (ale podobno po jego śmierci miała 2 mężów), Marii, Józefa, Jezusa.

-W okresie kontrreformacji kult Anny osłabł, jednak czczono rodziców MB

-Patronka górników.

 

Arka Przymierza – pozłacana, drewniana skrzynia (łac arca) z dwoma drążkami do noszenia po bokach i dwoma złotymi cherubami na wieku. Z Arki Bóg przemawiał do Mojżesza i kapłanów. Stałą w najświętszym miejscu sanktuarium, trzymano w niej tablice Prawa, naczynie z manna i laskę Aarona.

-Podczas oblężenia Jerycha noszona ją wokół miasta (drzwi rajskie Lorenzo Ghilberti, baptysterium we Florencji 1440).

-Skradziona przez Filistynów, przez Boże kary oddali ją Izraelitom.

-Dawid sprowadził Arkę do Jerozolimy, stała się Świętym Miastem. Przedstawienie tańca Dawida przed Arką w czasie wprowadzania jej do miasta.

-Symbol Prawa Bożego odnowionego w Chrystusie.

-W średniowiecznej symbolice maryjnej Arka z Tablicami Prawa może oznaczać Maryję, która nosił w sobie Nowe Prawo, czyli Chrystusa.

 

Atrybuty:

dodatki pozwalające zidentyfikować figurę, jako konkretną postać lub postaci należącej do pewnej grupy, gdy brak podpisu.

-dodatki do personifikacji pewnych pojęć, np. Ecclesia, Synagoga, cnoty, wady

-odnoszą się do życia, śmierci, dzieła i natury przedstawionej figury

-przedmioty(narzędzia tortur), ludzie(żebrak, pielgrzym), zwierzęta(lew, baranek), rośliny(lilia, róża)

-w sztuce baroku atrybuty świętych trzymają putta

 

Banderola – postaci na średniowiecznych dziełach trzymają ją ze swoim imieniem lub cytatem po łacinie. Zwinięta banderola – księga, zwój.

 

Baranek, owca –

-przedstawieni Dobry Pasterz, na plecach lub kilka płaczących.

-Rozdzielenie kozłów i owiec.

-Atrybut Jana Chrzciciela i świętej Agnieszki.

-Przed wyjściem z Egiptu Mojżesz dostał nakaz obchodzenia Paschy z ofiarowaniem Baranka (krwią pokropione drzwi i progi, ochrona przed zagładą pierworodnych).

-Chrystus jako baranek ofiarny.

-Ulubiony motyw sztuki chrześcijańskiej (Apokalipsa świętego Jana), baranek jako Jezus.

-W 692 na Soborze Konstantynopolitańskim zabroniono takiego przedstawienia, od tego czasu rzadkie w sztuce Kościoła wschodniego.

- Prawie równocześnie papież w Rzymie nakazał śpiewać podczas komunii ‘Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, miserere nobis’ (Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, zmiłuj się nad nami).

- Wokół głowy baranka nimb krzyżowy Chrystusa.

-Symbol ofiarowanego i zwycięskiego, uniesionego przez Boga, Jezusa.

-Obrazowe przedstawienie Baranka (Apokalipsa):

Baranek pomiędzy 4 istotami (symbole ewangelistów).

Adorowany przez 24 Starców Apokaliptycznych.

Baranek z księgą z 7 pieczęciami.

Stojący na górze rajskiej, gdzie znajduje się woda życia.

Pośrodku niebiańskiej Jerozolimy.

-Baranek z kielichem eucharystycznym do którego spływa krew (Ołtarz Gandawski braci van Eyck).

-Baranek Zwycięski z krzyżem lub chorągwią triumfalna.

-Od czasów starożytnych wieniec zwycięstwa otaczający Baranka, czasem podzielony na 4 części (kwiaty, kłosy, winogrona oliwki) – symbolika 4 pór roku.

-Owce mogą symbolizować apostołów (łuk tęczowy kościoła San Apollinare In Classe w Rawennie 550, 12 owiec symb apostołów).

-Zmartwychwstały Chrystus przekazuje władzę pasterską Piotrowi: „Paś baranki moje”.

 

Biblia ubogich – łac. Biblia pauperum. Średniowieczne dzieło teologiczne składające się głównie z obrazków. 30 grup obrazów.

-Liczne rękopisy z XIV wieku.

-Książki blokowe XV wiek.

-Określenie łacińskie od XVIII wieku, uważano wtedy że jej przeznaczenie było dla laików.

-Jest to przemyślana pomoc teologiczna dla średniowiecznych kaznodziejów przy wykładaniu Pisma Świętego.

-Odpowiedź kościoła na rozpowszechnianą opinię heretyków, że ST zawiera bezwartościowe historie o mordercach.

 

Bóg, Bóg Ojciec – W Dekalogu (Dziesięć Przykazań) zakazał tworzenia przedstawiających Go rzeźb. Jezus mówił: „Kto mnie widzi, widzi także i Ojca”. Jezus utożsamiany z Ojcem.

-Ukazywany symbolicznie ‘ręka Boska’.

-Scena z krzewem gorejącym.

-Chrystus Pantokrator, scena Stworzenia.

-Od XIV wieku Bóg Ojciec jako starzec z rozwichrzoną brodą, z kulą ziemską. Bóg Ojciec Michała Anioła na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej . Wraz z tym w renesansie włoskim nowy typ potężnie unoszącego się Boga.

-Od czasu dojrzałego renesansu Pater aeternus (wieczny Ojciec) występuje często na sklepieniach, rozprzestrzenił się po krajach katolickich. W baroku również.

-W sztuce nowoczesnej nie występuje przedstawienie Boga o cechach ludzkich.

 

Caritas – z łac. miłośćdo ludzi i Boga, najważniejsze przykazanie Nowego Testamentu. Inaczej nazywana Misericordia (Miłosierdzie, Litość)

-Od XII wieku przedstawiana jako żeńska postać podczas walki cnót i wad, obok cnót teologicznych. Trzyma w ręku kielich, misę z owocami, chleb. Obok żebrak, któremu podaje płaszcz (św.Marcin), baranek w jej herbie.

-Od XIII wieku występuje obok niej ogień (płonące serce, misa z płomieniami) jako symbol miłości do Boga. Obok małe dzieci sym. Bliźnich potrzebujących pomocy orz matczyną opiekę Caritas.

-W scenie ukrzyżowania Caritas wbija włócznię w bok Jezusa – symbol miłości Boga do ludzi.

 

Cherubin i serafin – anioł z 4 lub 6 skrzydłami. Cherubiny ze ST odpowiadają babilońskiemu karibu (przypominającemu asyryjsko-babilońskiego lamassu), istota z ludzką głową,  tułów lwa, kopyta byka, skrzydłą orłą. Figury ustawiane na świątyniach – strażnicy.

-Cherubiny strzegą wejścia do raju.

-Złote cherubiny czuwają nad Arką Przymierza i stoją na świątynie Salomona.

-Każdy Cherubin ma 4 twarze, człowieka, lwa, cielca i orła, 4 skrzydła. Pomiędzy nimi kręcą się koła pokryte tak jak oni oczyma. 4 istoty z Apokalipsy (symbole ewangelistów) wywodzą się od cherubinów.

-Strażnicy tronu to serafiny, 6 skrzydeł, dwoma zakrywał twarz, 2 zakrywał nogi, dwoma latał.

-Cherubiny i serafiny towarzyszą w sztuce Chrystusowi w glorii, skrzydła pokryte oczami.

-Od czasu renesansu ukazywani jako putta lub główki aniołów ze skrzydłami.

 

chorągiew – sztandar cesarski z monogramem Chrystusa, triumf Konstantyna – główny symbol triumfu chrześcijaństwa.

-Znak triumfu nad śmiercią i diabłem –Chrystus trzyma chorągiew z krzyżem w scenach zmartwychwstania i zstąpienia.

-Atrybut Nadzieji, baranka, Ecclesii.

-Chorągiew triumfalna trzymana na znak zwycięstwa w imię Chrystusa

 

Chrystus i wizerunek Chrystusa – wygląd Chrystusa nie został przekazany.

- Od V wieku do końca średniowiecza nimb z krzyżem. W ST Jezus z nimbem krzyżowym może zastępować Boga Ojca. Ręka Boska może być otaczana nimbem krzyżowym.

-W sztuce wczesnochrześcijańskiej symbolicznie: krzyż, baranek, wieniec z monogramem Chrystusa.

-Młody mężczyzna, z brodą – oznaką dostojeństwa.

-Dobry Pasterz.

-Uniesiony przez Boga w niebie i gloryfikowany podaje Piotrowi i Pawłowi zwój z nowym prawem chrześcijańskim.

-Zwycięzca stojący nad wrogami (bazyliszek, aspis, lew, smok, wąż)

-Król nieba i ziemi ze zbliżającymi hołdującymi Mu apostołami (później aniołowie i męczennicy).

-Cierpiący i ofiarowany na krzyżu od średniowiecza.

-Pantokrator w kościele wschodnim: popiersie, surowa postać, wąska brodata twarz, charakterystyczne pukle włosów, unosi prawą rękę w antycznym geście przemowy/błogosławieństwa, w lewej księga Ewangelia świętego Jana symbol Boskiego Słowa. Obraz  pojawia się w kościołach bizantyjskich w kopule lub absydzie.

-Na zachodzie też został przyjęty obraz brodatego Chrystusa.

-Do XII wieku najważniejsze Maiestas Domini, zastąpione jako Chrystus sędzia i zbawiciel ludzkości.

-Od gotyku Beau Dieu „Piękny Bóg” na portalach francuskich katedr.

-Król nieba zakłada koronę niebiańską Maryi.

-Męka Pańska: ukrzyżowanie, opłakiwanie Chrystusa, Mąż Boleści.

-Chusta świętej Weroniki ukazuje oblicze cierpiącego Zbawiciela z koroną cierniową na głowie.

-Salvator Mundi „Zbawiciel Świata”, trzyma globus z krzyżem lub na nim stoi.

-Renesans (Rafael, Michał Anioł):antyczne piękno.

-Barok: świetlista postać w niebiańskiej glorii. Jednocześni realizm (Caravaggio, Rembrandt).

-XIX wiek poza sentymentalna, wizerunki serca Jezusowego.

 

Chrystus frasobliwy – postać siedząca cierpiąca, przepaska na biodrach, bez stygmatów. Chwila odpoczynku po niesieniu krzyża, bezpośrednio przed ukrzyżowaniem.

Odpoczywający Chrystus lub Chrystus oczekujący na mękę.

-Pojawił się w XV wieku.

-Jest to przedstawieni dewocyjne, obserwator zagłębia się w mękę Zbawiciela.

-Cierpiący Hiob – typ starotestamentowy Chrystusa.

-Przedstawienie Chrystusa z narzuconym płaszczem, siedzący prosto, podczas „odpoczynku” po koronowaniu cierniem.

 

Cnoty i wady – żeńskie postaci z atrybutami.

Cztery kardynalne cnoty:

~Sprawiedliwość ‘Justitia’ –waga, miecz, korona, opaska na oczach, salamandra.

~Siła/Odwaga ‘Fortitudo’ – zbroja, miecz, lew, kolumna.

~Mądrość ‘Prudentia’ – księga, wąż, lustro, dwie twarze.

~Umiarkowanie ‘Temperantia’ – dwa naczynia (z wodą i winem), których zawartość jest mieszana przez cnotę, płonąca pochodnia i dzban wody (do gaszenia), wodze, miecz w pochwie, słoń, żółw, zegar.

Cnoty teologiczne:

~Wiara ‘Fides’ – krzyż, kielich.

~Nadzieja ‘Spes’ – kotwica, korona, chorągiew, wzrok skierowany ku górze.

~Miłość ‘Caritas’ – baranek, pochodnia, płonące serce, dzieci, żebrak.

~Pokora ‘Humilitas’ – gołąb.

-Spes, Fides i Caritas wraz z matką Sophia – Mądrość, uważano za wczesnochrześcijańskie męczenniczki.

-W średniowieczu dołączyły:

Cierpliwość – wół, byk.

Łagodność – owca, baranek.

Zgoda – gałązka oliwna.

Posłuszeństwo – wielbłąd.

Szczodrość – rozdawanie pieniędzy.

Czystość – salamandra.

-W średniowieczu popularne były przedstawieni walk uzbojonych cnót z wadami. Motyw wywodzi się z Psychomachii (Walki o duszę) chrześcijańskiego poety Prudencjusza V w.

Wiara zwycięża Bałwochwalstwo.

Nadzieja – Rozpacz.

Odwaga – Tchórzostwo.

Czystość – Rozkosz.

Pokora – Pychę.

Szczodrość – Skąpstwo.

-Na portalach średniowiecznych kościołów cnoty stoją na zwyciężonych wadach, często w kontekście Sądu Ostatecznego.

-Niekiedy cnoty dosiadają symbolicznych wierzchowców (słoń, wielbłąd, borsuk, osioł, świnia, małpa).

-W ich zastępstwie mogą występować ludzcy przedstawiciele...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin