PROGRAM AUTORSKI EDUKACJI EUROPEJSKIEJ -Jestem Polakiem Europejczykiem.doc

(131 KB) Pobierz
PROGRAM AUTORSKI EDUKACJI EUROPEJSKIEJ

2

 

PROGRAM AUTORSKI EDUKACJI EUROPEJSKIEJ

 

„JESTEM POLAKIEM EUROPEJCZYKIEM”

 

Domańska Grażyna

 

Wstęp.

 

Program edukacyjno-wychowawczy „Jestem Polakiem Europejczykiem” powstał z myślą o dziecku najmłodszym, które jest bacznym obserwatorem życia społecznego.

              W programie wychodzę od tego, co dziecku bliskie, tzn. od problematyki związanej z moim miastem, z ojczyzną.

 

Idea programu.

 

Żyjemy w czasach, w których na temat integracji i drogi Polski do Unii Europejskiej słyszymy na każdym kroku. Doniesienia medialne są dla dzieci niezrozumiałe, a przecież nie można pominąć odbiorcy, którego pokolenie będzie najpełniej doświadczać integracji państw naszego kontynentu.

Już w przedszkolu prowadząc ukierunkowane i systematyczne działania wpływamy na kształtowanie postaw społecznych, moralnych, wreszcie światopoglądowych naszych wychowanków. Wiek przedszkolny jest to okres, w którym dokonuje się rozwój emocjonalno-społeczny dziecka. Uczy się ono przestrzegania zasad i norm współżycia obowiązujących w rodzinie, grupie, określonych zachowań w zróżnicowanych sytuacjach przedszkolnych, pełnienia ról społecznych. To wszystko sprzyja rozwojowi zachowań i uczuć społecznych małego dziecka.

Dlatego uważam, że powinniśmy poszerzyć krąg oddziaływań na dziecko -- dostosowując problematykę związaną z życiem innych narodów europejskich do możliwości percepcyjnych dziecka w wieku przedszkolnym.

 

Założenia programu.

 

              W konstrukcji programu została uwzględniona( Podstawa programowa MEN z dnia 26 lutego2002roku.) oraz program Moje Przedszkole DKW-4013-3/01

Zasadniczym celem programu edukacji europejskiej jest przygotowanie dzieci do aktywnego życia w zjednoczonej Europie.

              Dotyczy ona nie tylko aspektów dydaktycznych(poznawczych i kształcących), ale również wychowawczych, motywacyjnych i emocjonalnych.

 

Edukacja europejska to przede wszystkim:

·          budzenie uczuć patriotycznych, poszerzenie wiedzy o swoim mieście o naszym kraju

·          nabywanie poczucia przynależności do określonych grup(rodziny, grupy rówieśników, przyjaciół, narodu itp.)

·          poznawanie i kultywowanie tradycji naszego regionu, kraju i jego związku z dorobkiem innych krajów europejskich;

·          poznanie życia ludzi w wybranych krajach europejskich

·          kształcenie uczucia przynależności do Unii Europejskiej jako pełnoprawnego obywatela;

·          zaznajomienie dzieci z zarysami kontynentu europejskiego z zaznaczeniem na nim Polski;

·          kształtowanie szacunku do przedstawicieli różnych narodowości;

·          budzenie poczucia odpowiedzialności za przyjaźń i współpracę między wszystkimi krajami Europy.

 

Cele szczegółowe:

 

·          dziecko zna nazwę swojej miejscowości, kraju, stolicy,

·          potrafi wymienić najważniejsze obiekty, zabytki swojej miejscowości,

·          rozpoznaje różne regiony Polski,

·          zna nazwy największych miast i rzek polskich,

·          odnosi się z szacunkiem do problematyki poznawania życia ludzi innych narodowości,

·          poznaje zwyczaje, tradycje charakterystyczne dla innych krajów,

·          umie nazwać kraje sąsiadujące z Polską,

·          rozpoznaje i nazywa symbole własnego kraju (barwy, hymn, godło), wie, czym są symbole narodowe, a także rozpoznaje niektóre symbole narodowe innych krajów Unii Europejskiej,

·          potrafi wskazać Polskę na mapie Europy,

·          rozumie pojęcia Polak, Polska, język polski, Europejczyk, Europa,

·          zna niektórych europejskich autorów tworzących dla dzieci

Podkreślić należy, że realizacja zadań edukacji europejskiej ma przede wszystkim charakter wychowawczy i służy zainteresowaniu dzieci Unią Europejską.

 

Metody:

Aktywizujące:

·          pedagogika zabawy,

·          gry i zabawy integracyjne,

·          aktywność ruchowa,

·          drama,

      Słowne:

·          swobodna rozmowa,

·          dialog,

·          opis, pogadanka,

·          słuchanie czytanych baśni, bajek, opowiadań,

      Oglądowe:

·          pokaz, obserwacja

Formy:

·          zabawy naśladowcze, inscenizacyjne,

·          inscenizowanie ruchem piosenek,

·          inscenizowanie bajek,

 

Program edukacji europejskiej „Jestem Polakiem Europejczykiem” będzie realizowany w oparciu o pedagogikę zabawy, dziecko bawiąc się pogłębi swoją wiedzę, a jednocześnie rozwijać będzie sprawność manualną, mowę, myślenie i wyobraźnię, ćwiczyć koncentrację uwagi oraz sprawność ruchową.

              W podróży po wybranych krajach Europy będzie dzieciom towarzyszyć maskotka –Sowy Europejki. Sowa będzie się włączać do wspólnych zabaw, zachęcać dzieci do określonych działań jednym słowem towarzyszy dzieciom w każdej podróży.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM REALIZACJI EDUKACJI EUROPEJSKIEJ DLA DZIECI 6 LETNICH

Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem

 

 

Lp.

Blok tematyczny

 

Treści kształcenia

 

Działania edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia dziecka

 

 

 

 

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin