2
PROGRAM AUTORSKI EDUKACJI EUROPEJSKIEJ
„JESTEM POLAKIEM EUROPEJCZYKIEM”
Domańska Grażyna
Wstęp.
Program edukacyjno-wychowawczy „Jestem Polakiem Europejczykiem” powstał z myślą o dziecku najmłodszym, które jest bacznym obserwatorem życia społecznego.
W programie wychodzę od tego, co dziecku bliskie, tzn. od problematyki związanej z moim miastem, z ojczyzną.
Idea programu.
Żyjemy w czasach, w których na temat integracji i drogi Polski do Unii Europejskiej słyszymy na każdym kroku. Doniesienia medialne są dla dzieci niezrozumiałe, a przecież nie można pominąć odbiorcy, którego pokolenie będzie najpełniej doświadczać integracji państw naszego kontynentu.
Już w przedszkolu prowadząc ukierunkowane i systematyczne działania wpływamy na kształtowanie postaw społecznych, moralnych, wreszcie światopoglądowych naszych wychowanków. Wiek przedszkolny jest to okres, w którym dokonuje się rozwój emocjonalno-społeczny dziecka. Uczy się ono przestrzegania zasad i norm współżycia obowiązujących w rodzinie, grupie, określonych zachowań w zróżnicowanych sytuacjach przedszkolnych, pełnienia ról społecznych. To wszystko sprzyja rozwojowi zachowań i uczuć społecznych małego dziecka.
Dlatego uważam, że powinniśmy poszerzyć krąg oddziaływań na dziecko -- dostosowując problematykę związaną z życiem innych narodów europejskich do możliwości percepcyjnych dziecka w wieku przedszkolnym.
Założenia programu.
W konstrukcji programu została uwzględniona( Podstawa programowa MEN z dnia 26 lutego2002roku.) oraz program Moje Przedszkole DKW-4013-3/01
Zasadniczym celem programu edukacji europejskiej jest przygotowanie dzieci do aktywnego życia w zjednoczonej Europie.
Dotyczy ona nie tylko aspektów dydaktycznych(poznawczych i kształcących), ale również wychowawczych, motywacyjnych i emocjonalnych.
Edukacja europejska to przede wszystkim:
· budzenie uczuć patriotycznych, poszerzenie wiedzy o swoim mieście o naszym kraju
· nabywanie poczucia przynależności do określonych grup(rodziny, grupy rówieśników, przyjaciół, narodu itp.)
· poznawanie i kultywowanie tradycji naszego regionu, kraju i jego związku z dorobkiem innych krajów europejskich;
· poznanie życia ludzi w wybranych krajach europejskich
· kształcenie uczucia przynależności do Unii Europejskiej jako pełnoprawnego obywatela;
· zaznajomienie dzieci z zarysami kontynentu europejskiego z zaznaczeniem na nim Polski;
· kształtowanie szacunku do przedstawicieli różnych narodowości;
· budzenie poczucia odpowiedzialności za przyjaźń i współpracę między wszystkimi krajami Europy.
Cele szczegółowe:
· dziecko zna nazwę swojej miejscowości, kraju, stolicy,
· potrafi wymienić najważniejsze obiekty, zabytki swojej miejscowości,
· rozpoznaje różne regiony Polski,
· zna nazwy największych miast i rzek polskich,
· odnosi się z szacunkiem do problematyki poznawania życia ludzi innych narodowości,
· poznaje zwyczaje, tradycje charakterystyczne dla innych krajów,
· umie nazwać kraje sąsiadujące z Polską,
· rozpoznaje i nazywa symbole własnego kraju (barwy, hymn, godło), wie, czym są symbole narodowe, a także rozpoznaje niektóre symbole narodowe innych krajów Unii Europejskiej,
· potrafi wskazać Polskę na mapie Europy,
· rozumie pojęcia Polak, Polska, język polski, Europejczyk, Europa,
· zna niektórych europejskich autorów tworzących dla dzieci
Podkreślić należy, że realizacja zadań edukacji europejskiej ma przede wszystkim charakter wychowawczy i służy zainteresowaniu dzieci Unią Europejską.
Metody:
Aktywizujące:
· pedagogika zabawy,
· gry i zabawy integracyjne,
· aktywność ruchowa,
· drama,
Słowne:
· swobodna rozmowa,
· dialog,
· opis, pogadanka,
· słuchanie czytanych baśni, bajek, opowiadań,
Oglądowe:
· pokaz, obserwacja
Formy:
· zabawy naśladowcze, inscenizacyjne,
· inscenizowanie ruchem piosenek,
· inscenizowanie bajek,
Program edukacji europejskiej „Jestem Polakiem Europejczykiem” będzie realizowany w oparciu o pedagogikę zabawy, dziecko bawiąc się pogłębi swoją wiedzę, a jednocześnie rozwijać będzie sprawność manualną, mowę, myślenie i wyobraźnię, ćwiczyć koncentrację uwagi oraz sprawność ruchową.
W podróży po wybranych krajach Europy będzie dzieciom towarzyszyć maskotka –Sowy Europejki. Sowa będzie się włączać do wspólnych zabaw, zachęcać dzieci do określonych działań jednym słowem towarzyszy dzieciom w każdej podróży.
PROGRAM REALIZACJI EDUKACJI EUROPEJSKIEJ DLA DZIECI 6 LETNICH
Jestem Polakiem, jestem Europejczykiem
Lp.
Blok tematyczny
Treści kształcenia
Działania edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dziecka
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
...
wiololo