Andrzej Rokita, Tadeusz Rzepa - Bawiąc uczę się - Piłki edukacyjne w kształceniu zintegrowanym.pdf

(1700 KB) Pobierz
Bez tytu³u-5
717281456.001.png
Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu
Andrzej Rokita, T
okita, Tadeusz Rzepa
adeusz Rzepa
BBA WI¥
WI¥ C – UCZÊ SIÊ
C – UCZÊ SIÊ
Piłki edukacyjne
w kształceniu zintegrowanym
Piłki edukacyjne
w kształceniu zintegrowanym
Wrocław 2002
1
Andrzej R
okita, T
B BA
BA
WI¥
717281456.002.png 717281456.003.png
Komitet Wydawniczy:
prof. dr hab. Tadeusz Bober (Przewodnicz¹cy), prof. dr hab. Zbigniew Jethon,
prof. dr hab. Jewgienij Pristupa, dr hab. Zdzisława Wrzosek, prof. nadzw.,
dr hab. Edward Wlazło, prof. nadzw.
Recenzent
prof. dr hab. Tadeusz Koszczyc
Redaktor
Magdalena Orłowska
Korektor
Bogusława Idzik
Projekt okładki
Adam Samuel
Redaktor techniczny
Beata Irzykowska
© Copyright 2002 by Wydawnictwo AWF Wrocław
ISBN 83-87389-94-3
Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu
Wydanie I. Nakład 1000 egz. Poligrafia AWF we Wrocławiu
2
 
Spis treœci
Przedmowa, 5
1. Podstawa programowa kształcenia zintegrowanego, 7
Cele edukacyjne kształcenia zintegrowanego, 9
2. Charakterystyka dziecka kształconego w sposób zintegrowany, 11
111
113
Badania eksploracyjne oraz pilota¿owe, 14
113
114
Opinie osób uczestnicz¹cych w badaniach pilota¿owych
na temat piłek edukacyjnych „Edubal”, 15
114
1 15
119
Doskonalenie umiejêtnoœci z zakresu jêzyka polskiego
z wykorzystaniem piłek edukacyjnych „Edubal”, 20
119
2 20
225
Æwiczenia, zabawy i gry z piłkami edukacyjnymi „Edubal”
jako pomoc ł¹cz¹ca treœci humanistyczne z matematycznymi, 31
225
331
334
Doskonalenie umiejêtnoœci z zakresu obsługi komputera
z wykorzystaniem piłek edukacyjnych „Edubal”, 36
3 34
3 36
Piœmiennictwo, 42
442
3
3. Wykorzystanie piłek edukacyjnych „Edubal”
w kształceniu zintegrowanym, 13
4. Bawi¹c, uczê siê – przykłady æwiczeñ, zabaw i gier
z piłkami edukacyjnymi „ Edubal”, 19
Doskonalenie umiejêtnoœci z zakresu matematyki
z wykorzystaniem piłek edukacyjnych „Edubal”, 25
Doskonalenie umiejêtnoœci z zakresu jêzyków obcych
z wykorzystaniem piłek edukacyjnych „Edubal”, 34
 
Przedmowa
Realizowane w szkolnym systemie kształcenie jest ukierunkowane na to,
by młode pokolenie w sposób aktywny, kreatywny i kompetentny mogło uczest-
niczyæ w przyszłym ¿yciu społecznym. Szkolnictwo jest te¿ naczeln¹ instytucj¹
upowszechniania kultury fizycznej, poniewa¿ człowieka chcemy spostrzegaæ
nie tylko jako osobê wykształcon¹, ale i zdrow¹. Z tych powodów współczesny
człowiek musi podejmowaæ działania, których celem jest m.in. doskonalenie
własnego ciała jako Ÿródła sił witalnych, podtrzymuj¹cych lub pomna¿aj¹cych
zdrowie, definiowane przez Œwiatow¹ Organizacjê Zdrowia jako fizyczny,
psychiczny i społeczny dobrobyt człowieka, a nie tylko brak choroby czy ka-
lectwa. W konsekwencji tego przyjmuje siê pogl¹d, ¿e poziom zdrowotnoœci
społeczeñstwa podnosi siê przede wszystkim dziêki upowszechnianiu psycho-
motorycznej aktywnoœci, nie zaœ lekarstwom, bezruchowi czy nadmiernemu
karmieniu. Zakłada siê równie¿, ¿e wszelkie niedostatki wiedzy mo¿na uzupeł-
niæ w dowolnym czasie. Niestety, nie mo¿na natomiast nadrobiæ zaniedbañ
powstałych w trakcie rozwoju fizycznego dziecka.
Dla człowieka ruch jest wiêc nakazem biologicznym i dlatego jedn¹ z nad-
rzêdnych zasad, ju¿ na poziomie kształcenia zintegrowanego, powinno byæ
zało¿enie, ¿e aby nie wywoływaæ u dzieci awersji do ruchu, nale¿y uczyæ je
zrozumienia jego potrzeby jako œrodka w profilaktyce zdrowia. Przejawem
doskonalenia przez dziecko przymiotów ciała jest kultura fizyczna, której jed-
nym z zakresów jest sport wykorzystywany jako œrodek realizacji okreœlonych
celów, sport dla wszystkich, który nale¿y traktowaæ jako œrodek poznawczy,
rekreacyjny i hedonistyczny. W tym rozumieniu staje siê on zjawiskiem stwa-
rzaj¹cym dziecku nad wyraz korzystne warunki dla doskonalenia rozwoju
intelektualnego, emocjonalnego i psychomotorycznego.
Przedstawiony wywód oraz nabyte doœwiadczenie pozwalaj¹ przyj¹æ tezê,
¿e w kształceniu zintegrowanym, dla realizacji szczegółowych celów doty-
cz¹cych rozpoznawania i doskonalenia podstawowych umiejêtnoœci czyta-
nia, pisania i liczenia oraz prowadzenia usprawniaj¹cych æwiczeñ cielesnych,
mo¿na w sposób bardzo efektywny wykorzystaæ piłki edukacyjne „Edubal”.
Piłka z pewnoœci¹ towarzyszy człowiekowi od staro¿ytnoœci i w miarê upływu
czasu spełnia coraz to wa¿niejsze funkcje. Kształt w poł¹czeniu ze sprê¿ystoœci¹
pozwala piłkê toczyæ, poruszaæ siê z ni¹, odbijaæ od podło¿a lub przeszkody
tak, aby wracała do æwicz¹cego, podawaæ lub chwytaæ, uderzaæ lub rzucaæ
do celu. Atrakcyjnoœæ zalet piłki powoduje, ¿e bez wzglêdu na wiek æwicz¹-
cego czynnoœci z piłk¹ s¹ podejmowane dla nich samych, dla satysfakcji
5
rzedmowa
Zgłoś jeśli naruszono regulamin