2a.pdf
(
695 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - S-A7-062.doc
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ NADZORUJĄCY
K
OD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
miejsce
na naklejkę
z kodem
dzień miesiąc rok
SPRAWDZIAN W SZÓSTEJ KLASIE
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
„Pszczoły i miody”
Informacje dla ucznia
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 11 stron. Ewentualny brak zgłoś
nauczycielowi.
2. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
3. Wszystkie rozwiązania zadań zapisuj długopisem lub piórem.
4. Pisz czytelnie i starannie.
5. Gdy przy zadaniu jest taki znak , to wybierz
jedną
dobrą
odpowiedź i zamaluj wybrany kwadrat, np.:
A.
B.
C.
D.
6. Gdy się pomylisz, to otocz błąd kółkiem i zaznacz dobrą odpowiedź, np.:
A.
B.
C.
D.
7. Gdy przy zadaniu jest taki znak , to wpisz wyraz lub sam napisz
odpowiedź w miejscu kropek.
Pomyłki przekreślaj
.
9. Gdy przy zadaniu jest taki znak , to musisz policzyć.
Obliczenia i wynik zapisz w miejscu kratek.
10. Ostatnia strona arkusza jest przeznaczona na brudnopis.
Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane.
11. Na wykonanie wszystkich zadań masz 60 minut (czas można przedłużyć –
nie więcej niż o 30 minut).
12. Za dobre rozwiązanie wszystkich zadań uzyskasz 40 punktów.
Powodzenia!
S-A7-062
8. W zadaniu 26. napisz dłuższy tekst. Napisz co najmniej 5 linii.
Tekst I (zadania: 1., 2., 3.)
Pszczoły to interesujące owady. Żyją w wielkich rodzinach. Jesienią
rodzina liczy około 20 tysięcy pszczół, wiosną jest ich trochę mniej,
a latem wzrasta aż do 50 tysięcy i więcej.
W języku polskim jest powiedzenie
pracowity jak pszczółka
, a pszczoły są
symbolem porządku, pilności i pracowitości. Nic dziwnego. Te owady pracują cały
dzień, zbierając pyłek z kwiatów. Robią z niego miód. Kolor i smak miodu zależy od
gatunku roślin, z których kwiatów pszczoła wzięła pyłek. Są np. miody akacjowe,
wrzosowe, lipowe, gryczane. Od wieków znane są też lecznicze właściwości miodu.
Do dziś przeziębienia czy zapalenie gardła leczymy wodą z miodem
i cytryną.
W ulu pszczoły mają zawsze stałą temperaturę. Dzięki zapasom
pokarmu mogą przeżyć zimę, gdy niska temperatura na zewnątrz
nie pozwala im wylatywać z ula i nie mogą zbierać pyłku
z kwitnących roślin.
Na podstawie: I. Gumowska
Pszczoły i ludzie
, J. Guderska
W ulu i na kwiatach
ul
1.
Ponad 50 tysięcy owadów rodzina pszczół może liczyć
A. jesienią.
B. zimą.
C. wiosną.
D. latem.
2.
Pracowity jak pszczółka
to znaczy, że ktoś
A. bardzo lubi pszczoły.
B. bardzo lubi miód.
C. dużo i chętnie pracuje.
D. nie lubi pracować.
3.
Odmiana miodu zależy od
A. rodzaju roślin, z których pszczoły wzięły pyłek.
B. temperatury wewnątrz ula.
C. pory roku, w której pszczoły zebrały pyłek z roślin.
D. liczebności pszczelej rodziny.
4.
W jesienny dzień temperatura powietrza wynosiła 5°C. W środku ula było
o 19°C
więcej
. Jaka temperatura była w ulu?
A. 5°C
B. 14°C
C. 19°C
D. 24°C
2
Tekst II (zadania: 5., 6., 7.)
Miód zawiera dużo cukrów. Pomaga usunąć zmęczenie u sportowców, turystów,
ludzi ciężko pracujących. Około roku 1960 lekarze stwierdzili, że dzieci, które jadają
miód, lepiej się rozwijają, są wesołe, pogodne i mniej chorują.
Do najsławniejszych miodów świata należą miody tymiankowe, pochodzące ze
wzgórz w Grecji. Słońce wydobywa z kwiatów wspaniały nektar, a pszczoły zmieniają
go w najlepszy miód. Na Kubie do sławnych miodów należy miód z nektaru kwiatów
pomarańczy. U nas za najlepszy uważa się miód lipowy. Dobre są też miody
gryczany i wrzosowy, które są chętnie używane do wyrobu ciast, np. pierników.
Na podstawie: I. Gumowska
Czy wiesz, co jesz?
oraz
Pszczoły i ludzie
5.
Dzieci powinny jeść miód, bo
A. zawiera mało cukrów.
B. łatwo go kupić.
C. jest zdrowy.
D. jest tani.
6.
Z polskich miodów za najlepszy uznaje się miód
A. pomarańczowy.
B. lipowy.
C. tymiankowy.
D. gryczany.
7.
Ile lat temu lekarze stwierdzili, jaki wpływ na dzieci ma jedzenie miodu?
A. Około 44.
C. Około 46.
D. Około 56.
3
B. Około 54.
Tekst III (zadania 8. i 9.)
Plaster miodu zbudowany jest z sześciokątnych komórek. Oto rysunek:
Jedna taka komórka ma kształt sześciokąta o równych bokach i kątach. Oto
rysunek:
E
D
F
C
A
B
8.
Które boki tego sześciokąta są równoległe?
A. AB i AF
B. EF i BC
C. CD i DE
D. EF i CD
9.
Jakie kąty ma ten sześciokąt?
A. Ostre.
B. Proste.
C. Półpełne.
D. Rozwarte.
Tekst IV ( zadania 10. i 11.)
Lipiec z pszczół kapelą
Lipiec z pszczół kapelą
czuwa nad ogrodem,
więc mu ogrodniczka
niesie chleba z miodem.
Ewa Szelburg-Zarembina
10.
Ten wiersz składa się z
A. jednej zwrotki.
B. dwóch zwrotek.
C. trzech zwrotek.
D. czterech zwrotek.
11.
Co jest charakterystyczną cechą tego wiersza?
A. Zawiera wiele epitetów.
B. Podmiotem mówiącym jest pszczoła.
C. Jest w całości przenośnią.
D. Jego podstawą jest porównanie.
4
Tekst V ( zadania: 12., 13., 14.)
W sklepie „Bartnik” różne odmiany miodu są sprzedawane w małych i dużych
słoikach. Oto cennik:
Odmiana miodu
Cena 1 słoika miodu
(w złotych)
mały – 0,25 kg duży – 0,5 kg
gryczany
5,80
10,50
lipowy
6,40
10,80
wielokwiatowy
4,50
8,00
wrzosowy
10,80
18,00
12.
Ile złotych kosztuje mały słoik miodu wrzosowego?
A. 4,50 zł
B. 5,80 zł
C. 6,40 zł
D. 10,80 zł
13.
Który miód najwięcej kosztuje?
A. Gryczany.
B. Lipowy.
C. Wrzosowy.
D. Wielokwiatowy.
14.
Agata kupiła w sklepie „Bartnik” 2 duże słoiki miodu gryczanego i 3 małe słoiki
miodu lipowego. Jak obliczy, ile złotych zapłaci za miód?
A.
2
⋅
⋅
6,40
+
3
10,50
B.
2
⋅
⋅
10,50
+
3
6,40
C.
(
10,50
⋅
+
6,40)
2
D.
(10,50
⋅
+
6,40)
3
5
Plik z chomika:
bogg
Inne pliki z tego folderu:
sprawdzian szóstoklasisty 2010 testy.rar
(4315 KB)
sprawdzian szóstoklasisty 2010 interaktywne testy.rar
(48602 KB)
sprawdzian szóstoklasisty 2011 interaktywne testy.rar
(65563 KB)
4b.pdf
(250 KB)
2a.pdf
(695 KB)
Inne foldery tego chomika:
- - -Free !
21.Wiek 2011
21.Wiek 2012
- Mgła
! FILMY 2009 i Starsze Format RMVB - Lektor - Napi
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin