Sprawozdanie nr 4.doc

(49 KB) Pobierz
Politechnika Gdańska

Kierlin Radosław gr.6                                                    Rok akademicki 2006/2007

Godz.14-16 (środa)

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPRAWOZDANIE                                                                                           Z MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH

 

 

 

 

 

            Temat: Asfalty.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

Pod pojęciem bitumów rozumiemy dwie grupy lepiszcz bitumicznych:

a)asfalty

b)smoły i paki

Asfaltymogą być pochodzenia naturalnego lub uzyskiwane z przeróbki ropy naftowej (destylacji). Mają konsystencję stałą lub półpłynną, a pod wpływem ogrzewania przechodzą w stan ciekły. Asfalty są odporne na działanie większości kwasów, zasad lub soli. Stanowią surowiec wyjściowy do produkcji materiałów wodoszczelnych i przeciwwilgociowych.

 

Lepiszczami – nazywamy materiały wiążące pochodzenia organicznego: asfalt, smoła

Spoiwami – nazywamy materiały pochodzenia nieorganicznego: cement, wapno, gips.

Bitum – mieszanina węglowodanów wielkocząsteczkowych pochodzenia naturalnego , rozpuszczalne w dwusiarczku węgla (benzen) i inne rozpuszczalniki organiczne (nafta, benzyna).

Asfalty dzielimy ze względu na pochodzenie:

a)asfalty naturalne – w postaci jezior tzw. kopalin, które powstają na skutek wielowiekowego zalegania ropy naftowej w złożach i po odparowaniu lekkich składników, (wydobywane są np. na Bermudach i na wyspie Trynidad).

b)skały bitumiczne – pozostałość po ropie naftowej (Albania, Meksyk, Rosja, w Polsce brak)

 

Przemysł rafineryjny został podzielony na 3 rodzaje:

-         ropy naftowe mogą być przerabiane w rafinerii, zawartość czystego asfaltu do 80%, bardzo mała zawartość parafiny, rzadko przerabiany,

-         ropy półasfaltowe – zawartość asfaltu 10 – 30%, przerabiane w rafineriach, uzyskuje się: benzyny, oleje napędowe, oleje smarne (obecnie oleje syntetyczne) oraz asfalt,

-         ropy bezasfaltowe (rafineria Gdańska) – ropy bezasfaltowe, prawie nie zawierają asfaltu, zawierają natomiast parafinę (najcenniejsze ropy do produkcji benzyn - najczęściej lotniczych).

Przeróbka ropy naftowej:

1.destylacja frakcjonowana

2.destylacja rozkładowa

Podział asfaltów:

a)drogowe

b)przemysłowe

c)izolacyjne specjalne

d)izolacyjne wysokotopliwe

e)upłynnione

f)emulsje asfaltowe

g)asfalty poekstrakcyjne

f)asfalty masy zalewowe

Ad.a)

Typy:

D – asfalt drogowy bezparafinowy – zawartość parafiny do 2%,

Dp – asfalt drogowy parafinowy – zawartość parafiny do 3%.

Rodzaje:

W zależności od wartości penetracji rozróżnia się w każdym typie 7 rodzajów asfaltów oznaczonych w sposób następujący: 300; 200; 100; 70; 50; 35; 20 (najniższa wartość - w celu badania konsystencji)

Ad.b)

PN-76/C-96178: „Asfalty przemysłowe.”

Typy

PK – asfalt przemysłowy kruchy – zastosowanie: w przemyśle papierniczym jako substancje izolujące, w przemyśle gumowym jako dodatek plastyfikujący, w górnictwie do produkcji brykietów, zastosowanie również w przemyśle elektrotechnicznym,

PS – asfalt przemysłowy izolacyjny o podstawowym przeznaczeniu w przemyśle materiałów budowlanych jako masy powłokowe impregnacyjne, w produkcji pap, emulsji, roztworów asfaltowych, lepików, kitu oraz innych materiałów izolacyjnych.

 

a)asfalty kruche(PK – asfalt przemysłowy kruchy – zastosowanie: w przemyśle papierniczym jako substancje izolujące, w przemyśle gumowym jako dodatek plastyfikujący, w górnictwie do produkcji brykietów, zastosowanie również w przemyśle elektrotechnicznym)

PK-60,PK-70,PK-90,PK-120,PK-135

b)asfalty izolacyjne(asfalt przemysłowy izolacyjny o podstawowym przeznaczeniu w przemyśle materiałów budowlanych jako masy powłokowe impregnacyjne, w produkcji pap, emulsji, roztworów asfaltowych, lepików, kitu oraz innych materiałów izolacyjnych.)

PS-40/175,PS-75/30,PS-80/20,PS-85/25,PS-85/40,PS-105/15

 

Badania charakterystyczne – pomiar penetracji dla asfaltów drogowych (w celu określenia twardości i konsystencji), za pomocą przyrządu nazywanego penetrometrem.

Miarą penetracji jest głębokość zanurzenia specjalnej igły w badanym asfalcie, w określonym czasie i przy określonym obciążeniu.

Badaną próbkę nakłuwa się w 3 punktach w różnych odległościach. Bardzo ważną czynnością jest tutaj ustawienie grotu igły nad asfaltem, nie ponad nim czy w nim, ale dokładnie na styku. Przy takim ustawieniu zwalniamy igłę na 5 sekund i dokonujemy odczytu .

temp. :      0°,4°,25°,50°

obciążenie:200g,200g,100g,50g

czas T:60s,60s 5s,5s

wyniki:50,48,53

Oznaczenie temperatury mięknienia asfaltu

Pomiar temperatury mięknienia jest dla asfaltów przemysłowych badaniem charakterystycznym.

1)   P i K – pomiar metodą pierścienia i kuli

Temperatura mięknienia wg metody pierścienia i kuli jest to temperatura przy której asfalt umieszczony w znormalizowanym pierścieniu w określonych warunkach, pod ciężarem stalowej kulki dotknie podstawy aparatu.

Do wykonania tego pomiaru w dwóch otworach przyrządu umieszcza się pierścienie wypełnione asfaltem - obciążenie stanowi stalowa kulka .Całość wypełniona jest wodą lub gliceryną ,a następnie podgrzewana tak aby przyrost temperatury był równy 5ºC na minutę. Temperatura mięknienia to taka, dla której mięknący asfalt pod wpływem stalowej kulki dotknie podstawy aparatu.

Dopuszczalne odchyłki:

-         dla asfaltu o temperaturze mięknienia do 50ºC nie może się różnić o 1ºC,

-         dla asfaltu o temperaturze mięknienia powyżej 50ºC - 2ºC.

Nasze wyniki:

I próba 60°

II próba 66°

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin