Scenariusz zajęcia przeprowadzonego w grupie dzieci 6-letnich
w dniu 18.01.2011r.
Prowadząca: Agnieszka Lewandowska
Temat: „Co świeci, gdy jest ciemno?”
Miejsce: sala zabaw i zajęć
Rodzaj zajęcia: rozwiązywanie krzyżówki, zabawy badawcze, zabawy w teatr
cieni
Formy pracy: z całą grupą
Liczba dzieci: 18
Cele ogólne:
- ukazanie sposobu rozwiązywania krzyżówki
- wiązanie opisu słownego z urządzeniem technicznym
- kształtowanie umiejętności czytania
- poznawanie stopnia przepuszczania światła przez materiały różnego
pochodzenia
- zapoznanie ze zjawiskiem powstawania cienia oraz z możliwościami jego
wykorzystania do zabawy
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wie, na czym polega rozwiązywanie krzyżówek
- wyszukuje litery potrzebne do rozwiązania hasła
- odczytuje hasła
- wie, jakie przedmioty przepuszczają światło
- rozumie zjawisko powstawania cienia
- zna możliwości wykorzystania cienia do zabawy
- samodzielnie wykonuje kukiełki do teatrzyku cieni
- rozwija wyobraźnię twórczą
Środki dydaktyczne:
Obrazki do haseł krzyżówki, diagram krzyżówki, alfabet ruchomy, lampa, biały ekran, teatrzyk cieni, ciemne kartony, patyczki, nożyczki, klej, przedmioty różnego pochodzenia (szkło jasne i ciemne, plastik, metal, drewno, kartka, serwetka itp.).
Przebieg zajęcia:
1. Dzieci siedzą w półkolu na dywanie. Nauczycielka objaśnia co będzie tematem dzisiejszego zajęcia.
2. „Co świeci, gdy jest ciemno?” – rozwiązywanie krzyżówki. Dzieci odgadują nazwy przedmiotów znajdujących się na obrazkach, po czym przyklejają odpowiednie litery będące rozwiązaniem.
3. Odczytywanie hasła, które znajduje się w kolorowych kratkach krzyżówki (lampa).
4. Rozmowa na temat: do czego służy lampa?
5. Zabawa badawcza - sprawdzanie za pomocą lampki, stopnia przepuszczalności światła różnych materiałów – podział na przedmioty przepuszczające i nie przepuszczające wiązki światła.
6. Zabawa ruchowa „Ja i mój cień”.
7. Nauczycielka przedstawia dzieciom formy wykorzystania cienia w zabawie:
- za pomocą odpowiedniego ułożenia dłoni, tworzenie postaci z cienia
oglądane na białym ekranie (lampa z przodu)
- wykorzystanie teatrzyku, kalki technicznej i kukiełek wykonanych z
kartonu (lampa za teatrzykiem).
NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA USTAWIENIE ŚWIATŁA PADAJĄCEGO Z LAMPY!
8. Samodzielne wykonywanie kukiełek do teatrzyku.
9. Zabawy dowolne w teatrzyku cieni.
lewandosia