Pedeutologia 1.doc

(38 KB) Pobierz
VII

Wybrane problemy procesu komunikowania się na lekcji

Koncepcja psychologicznych czynników efektywnej komunikacji interpersonalnej Chartiera:

 

     Obraz samego siebie – osoba z właściwym  obrazem siebie  łatwiej nawiązuje kontakt z innymi, potrafi bronić swojego  zdania.

 

     Umiejętność słuchania, a nie tylko słyszenia.

 

     Jasne wyrażanie się.

 

     Radzenie sobie z gniewnymi emocjami – umiejętność ich określenia, zrozumienia i konstruktywnego wyrażenia z zachowaniem kultury języka i „spokoju”.

 

     Otwartość – zdolność szczerego mówienia o sobie i o innych.

 

 

Koncepcja komunikacji etycznej Habermasa:

 

- 4 składowe aktu mowy:

mówię coś,

mówię o czymś,

mówię do kogoś,

mówię w jakiś sposób

 

- 4 roszczenia ważnościowe:

zrozumiałość wypowiedzi,

prawdziwość wypowiedzi,

słuszność mówiącego,

szczerość mówiącego.

 

Style komunikacji interpersonalnej:

 

1.       egocentryczny – dominuje koncentracja osoby komunikującej się głównie na własnej  perspektywie;

 

2.       allocentryczny – koncentracja na perspektywie partnera, rozmówcy.

 

3.       partnerski – jednoczesna koncentracja na perspektywie partnera i własnej.

 

 

Kompetencje komunikacyjne nauczyciela G. Koć – Seniuch:

 

Kompetencje komunikacyjne to układ umiejętności pedagogicznych, których podstawą jest wiedza o uczniach, o szkole, metodach i sposobach oddziaływań w sferze interpersonalnej i zadaniowej, czyli w sferze dobrego komunikowania się, umiejętności udzielania pomocy i wsparcia uczniowi, rozwiązywania konfliktów, umiejętności efektywnej współpracy, tak w szkole jak i poza nią, ze środowiskiem rodziców.

 

 

Struktura grupy i rozwoju jej funkcjonowania Gibba:

 

Autor wyróżnia 10 poziomów funkcjonowania grupy – 6 z nich możemy odnieść do   środowiska klasy szkolnej, traktowanej jako grupa:

 

-        chaos – poziom zdominowany przez lęk w którym ani autorytet, ani uznawanie cudzych praw nie istnieje;

 

-        środowisko karzące – grupa jest zdominowana przez przywódcę, który sprawuje kontrolę za pomocą kary;

 

-        środowisko autokratyczne – przywódca sprawuje kontrolę dzięki swej sile osobowości i gotowości grupy do posłuszeństwa. Tylko wówczas, gdy nauczyciel zrezygnuje trochę ze swej władzy a uczniowie z posłuszeństwa, grupa może ewoluować na wyższy poziom funkcjonowania;

 

-        środowisko życzliwe - ma charakter opiekuńczo – ojcowski; uczniowie mają zapewnione poczucie bezpieczeństwa, emocjonalnego ciepła i spokoju, ale nie są samodzielni;

 

-        środowisko doradczo – konsultatywne – uczniowie się uczą, ponieważ są zainteresowani; nauczyciela traktują jako  pomoc w osiąganiu celów - nauczyciel ułatwiający -  jest on nadal kierownikiem i podejmuje najważniejsze decyzje, nadal ustanawia cele i formułuje problemy.

 

-        środowisko współuczestniczące – współdziałanie i zgodne podejmowanie decyzji; uczniowie mają coraz więcej władzy i takie same prawa i obowiązki jak nauczyciel; dzielą się władzą z nauczycielem, który respektując prawa i wybory uczniów musi czuwać nad tym, by te wybory były zgodne z celami nauczania;

 

-        poziom dialog umożliwiający – wzajemne zaufanie nauczyciela i uczniów tak  wzrasta, że nauczyciel rezygnuje z roli przywódcy, uczy się razem ze swoimi uczniami;  warunkiem zamiany ról: nauczyciel- uczniem, uczeń – nauczycielem jest rezygnacja ucznia  z poczucia, że ktoś jest za niego odpowiedzialny, zaś nauczyciel przestaje robić coś dla uczniów, a w miejsce tego – robi coś autentycznie z nimi.

 

Metoda dialogu w komunikacji i edukacji.

 

Za koniecznością stosowania metody dialogu przemawiają pewne zauważalne cechy procesu edukacyjnego.

 

Cechy:

 

1.       Plastyczność w edukacji – edukacja musi podążać za zainteresowaniami i ciekawością uczniów.

 

2.       Dynamiczność –  edukacja musi obejmować szereg różnych działań i czynności, pozwalających zaspokoić potrzeby uczniów.

 

3.       Nieprzewidywalność – otwartość, świadomość spotkania, rozmowy.

 

4.       Autorytet nauczyciela – nauczyciel jest wzorcem do naśladowania;( ideały budzą ideały). Nauczyciel powinien unikać ocen porównawczych, bo mogą one wytworzyć barierę, która uniemożliwi właściwe rozpoznawanie wartości i tworzenie kręgosłupa aksjologicznego uczniów.

 

          1. Holistyczność (całościowość, integralność) procesu edukacji.

1

Zgłoś jeśli naruszono regulamin