10. ALOJZY RIEGL.doc

(160 KB) Pobierz

ALOJZY RIEGL (1858 - 1905)

 

        początek klasycznego rozumienia historii sztuki jako historii stylu

        synteza myślenia przed Rieglem:

        historiozofia Hegla – dialektyczny, ciągły ruch rozwoju sztuki

        antytetyczne myślenie J. Burckhardta (przeciwstawienie średniowiecza i renesansu)

        epoka ma swoją tożsamość duchową

        wizja płynnego i ciągłego rozwoju sztuki

        psychologizm u Göllera – próba racjonalistycznego oddania pojęcia duchowości

        Szkoła Wiedeńska à Riegl był jej pierwszym przedstawicielem

        zaspokajanie potrzeb sztuki akademickiej wraz z praktyką muzealną

        szeroko zakrojone syntetyczne wizje sztuki

        ukonkretnienie myśli teoretycznej w analizie dzieła

 

        Stilfragen, 1893 – zagadnienie stylu

        Późnorzymski przemysł artystyczny, 1901

        Holenderski portret grupowy, 1902

 

        problem rzemiosła i ornamentu – rozwój zainteresowania tą kwestią w 2 poł. XIX w. (szukanie korzeni rozwoju sztuki)

        pragmatyczne spojrzenie Sempera na funkcjonalność sztuki – rozwój technik w oparciu o wcześniejsze

        semperyści – koncepcja materialistyczna (uproszczona myśl Sempera)

        w kręgu zainteresowań Sempera leżały ornamenty geometryczne ukazujące najbardziej pierwotne zdolności

 

        A. Riegl – ornamenty roślinne

        ewoluowanie formy ornamentalnej

        trop filozofii Herbarta – tendencja porządkowania dochodzących do umysłu wrażeń

        historia rozwoju form ornamentalnych

        formotwórcza funkcja umysłu ludzkiego syntetyzuje i przepracowuje formę naturalną rośliny na ornament

        kształtowanie formy jest procesem autonomicznym

        ciągłość między ornamentami w starożytności (pierwsze powstały na podstawie obserwacji natury)

        np. lotos egipski

        kolejne przekształcenia form nie zależały od obserwacji natury

        natura à pierwszy ornament à rozwój przestylizowanego ornamentu wyjściowego à palmeta à akant

        kolejne ornamenty powstają na bazie transformacji i modyfikacji wcześniejszych motywów

 

        autonomia działań formotwórczego umysłu ludzkiego

 

        idea Kunstwolle – wola tworzenia związana ze zmianą ludzkich postaw wobec świata, historią ludzkiej mentalności, życiem psychicznym, samorozumieniem – teoria ewolucjonistyczna

        ze zmian mentalnych wynika zmiana formowania artystycznego

 

        dwa bieguny zmiany postawy człowieka

        postawa woli, poczucie odrębności, postawa izolująca – bezpośrednie cielesne działanie; człowiek odbiera świat w kategorii odczuć fizycznych, poczucie tożsamości własnego ciała, odrębność ciała od otoczenia

     ja kontra świat; ja kontra inni

        postawa uczucia – orientacja integrująca człowieka, poczucie więzi i wspólnoty, zacieranie odrębności, wspólnota więzi

        antyteza odrębności i wspólnoty, pogaństwa i chrześcijaństwa, dotyku i wzroku

 

        postawa uczucia naznaczała się już w sztuce greckiej

        sztuka jest manifestacją stosunku człowieka do świata

        pierwotnie forma artystyczna miała charakter haptyczny, odrębny, bardziej namacalny

        materialna odrębność rzeczy

        postawa uczucia – rozwój wrażliwości wzrokowej; oczy są zmysłem, dzięki którym odbieramy świat jako widok (synteza szeregu obiektów w jedną całość)

        zmiana formy wrażliwości:

        dotykowa – wzrokowa

        postawa izolacji – postawa uczucia

        forma haptyczna – forma optyczna (łączność z otoczeniem)

 

        dialektyczny proces

        linearność rozwoju od formy haptycznej do optycznej (w książce Późnorzymski przemysł artystyczny)

 

        forma jest odzwierciedleniem woli twórczej artysty-jednostki, na którą nakłada się ogólny rozwój mentalności

        np. w średniowieczu artyści nie mieli potrzeby (woli twórczej) tworzyć perspektywy (nie oznacza to, ze nie byli do tego zdolni)

 

        rozwój formy reliefu

        Egipt – relief płaski, osadzony w płaszczyźnie, materialny obiekt, nastawiony na zmysł dotyku

        minimalna przestrzeń w reliefie – aspekt optyczny

        niezależność od subiektywności widza

        zwarta całość niedopuszczająca nikogo z zewnątrz

 

        Grecja – dialektyczne forma reliefu haptyczno-optycznego

        uprzestrzennienie reliefu

        nie ma izolacji jednostek

        grupowanie

        grupa zamknięta na zewnątrz, zwarta wewnątrz, w sobie

        gra światła i cienia

 

 

 

        Późny Rzym – relief bardziej optyczny niż haptyczny

        otwiera się na przestrzeń jako wydobyte z płaszczyzny figury

        figury zanurzone w przestrzeni

        relacja figura a przestrzeń pomiędzy figurami

        wrażenie przestrzennej jedności

        gra światłocieni

 

Co jest punktem dojścia, metą dla rewolucji zmierzającej ku optyczności?

        rozwój formy ma charakter teleologiczny

        model formy impresjonistycznej – czysto optyczny

        jednolita masa doznań wzrokowych

        właściwe doznanie optyczne powstaje w przestrzeni między obiektem a okiem

        odwołuje się do oka, a na podstawie doznań wzrokowych odbiorca rekonstruuje świat materialny

 

Psychologia Herbarta w rozumieniu rozwoju formy u Riegla:

        odwoływanie do bagażu doświadczeń człowieka

        starożytny Egipcjanin miał „pustą mentalność”

        plamy barwne à świat rekonstruowany przez odbiorcę

 

Impresjonizm wyznaczał standardy punktu wyjścia w epoce Riegla

        teleologiczny model rozwoju sztuki:

        Riegl: relief egipski à impresjonizm

        Schnaase: à efekt jedności widokowej w świątyni

 

Riegl o architekturze:

        Egipt:

        pojęcie haptyczności w odizolowanej piramidzie, odrębność obiektu, niedostępność

        dziedzińce kolumnowe – natłok obiektów przysłaniał perspektywę i przestrzeń

        Grecja:

        architektura płaszczyznowo-przestrzenna; optyczno-haptyczna

        zewnętrzność, zamknięcie formy złagodzone przez portyki kolumnowe – forma występuje w przestrzeni

        gra światłocienia

        Rzym:

        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin