OGÓLNE ZASADY PRZYGOTOWANIA I PROWADZENIA OCHRONY
1.1. Zasady dokonywania analizy zaistniałych i potencjalnych zagrożeń
Skuteczna ochrona osób i mienia wymaga poznania potencjalnych zagrożeń. Przez zagrożenie należy rozumieć: zjawiska związane z przestępczą działalnością osób (np. kradzieże), zjawiska wywołane siłami przyrody (np. powodzie, gradobicia), zjawiska będące następstwem nieprawidłowego funkcjonowania urządzeń znajdujących się w obiektach podlegających ochronie (np. pożar w wyniku zwarcia instalacji elektrycznej).
Skuteczne zapobieganie zagrożeniom wymaga systematycznego dokonywania ich analizy i na tej podstawie usprawniania działania służb ochronnych. Analiza jest to wyodrębnienie cech, części lub składników oraz częstotliwości występowania danego zjawiska w celu jego zbadania i na tej podstawie prognozowania możliwości wystąpienia tego zjawiska w przyszłości. By prawidłowo przeprowadzić analizę, należy zgromadzić maksymalną ilość informacji dotyczących zaistniałych w przeszłości zdarzeń. Źródłem tych informacji mogą być osoby ochraniane, właściciele ochranianych obiektów, jednostki Policji, jednostki straży pożarnej, straże miejskie, służby ochrony kolei itp. Innymi źródłami informacji na ten temat mogą być przedsięwzięcia własne, takie jak: obserwacja obiektu i jego otoczenia, wyznaczanie punktów newralgicznych, rozpoznanie zatrudnionych w obiekcie osób.
Przy dokonywaniu analizy zagrożeń należy:
- zgromadzić maksymalną ilości informacji,
- usystematyzować informacje według kategorii zagrożeń,
- określić przyczyny występowania zjawisk oraz najczęściej stosowane metodyi sposoby działań przestępczych,
- określić możliwości skutecznego przeciwdziałania zagrożeniom poprzez kalkulacjęoraz dyslokację sił i środków.
290 Blok zawodowy
Najczęściej występującymi zagrożeniami są zagrożenia wynikające z działalności przestępczej, wśród których największą liczbę stanowią: kradzieże, kradzieże z włamaniem, napady rabunkowe, wymuszenia rozbójnicze, zniszczenia mienia, ataki terrorystyczne.
1.2. Zasady określania organizacji, struktury i wykonywania ochrony
Organizując ochronę należy brać pod uwagę następujące elementy:
- rodzaj, charakter i usytuowanie obiektu podlegającego ochronie,
- rodzaje występujących zagrożeń,
- zadania stawiane służbie ochronnej,
- specjalne życzenia zleceniodawców,
- dyspozycyjność i mobilność posiadanych sił i środków.
Istotnym elementem wpływającym na organizację ochrony osób i mienia jest rodzaj, charakter i usytuowanie obiektu podlegającego ochronie, a w przypadku ochrony osób - ich pozycja społeczna, posiadany majątek, miejsce zamieszkania, wykonywanie określonych funkcji, przyzwyczajenia i życzenia osobiste. Organizując ochronę należy więc dokładnie zapoznać się z charakterem obiektu (czy jest to np. zakład przemysłowy, hurtownia, jednostka handlowa, lokal rozrywkowy), powierzchnią podlegającą ochronie, dotychczasowymi systemami zabezpieczeń zarówno fizycznych, jak i technicznych, usytuowaniem obiektu. W pewnych sytuacjach przed podjęciem się ochrony obiektu należy uzgodnić ze zleceniodawcą konieczne przedsięwzięcia usprawniające system ochronny (np. zamontowanie dodatkowych krat, naprawienie lub podwyższenie ogrodzenia).
Kolejnym niezbędnym elementem w organizacji, strukturze i wykonaniu ochrony jest poznanie występujących zagrożeń i podjęcie działań zmierzających do ich ograniczenia lub wyeliminowania. Działania te powinny polegać na dokonaniu analizy zagrożeń zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych, stosowaniu odpowiednich środków ochrony fizycznej i zabezpieczeń technicznych, właściwym wyszkoleniu pracowników ochrony i stałym reagowaniu na zmianę rodzajów zagrożeń.
Ogromny wpływ na organizację, strukturę i wykonywanie ochrony mają zadania stawiane pracownikom ochrony. Priorytetowym zadaniem powinno być zapewnienie całkowitego bezpieczeństwa chronionym osobom i mieniu. Zadania ochrony będą też ściśle związane z dwoma wyżej wymienionymi elementami, bowiem od rodzaju i charakteru obiektu oraz od występujących zagrożeń, a także życzeń zleceniodawcy, zależeć będą konkretne zadania dla poszczególnych pracowników ochrony na określonych stanowiskach.
Przy organizowaniu działań ochronnych należy brać pod uwagę życzenia zleceniodawców, ale nie mogą one wykraczać poza zasady określone w przepisach. W koncepcji ochrony należy również uwzględniać posiadane siły i środki, tak by podejmowane przedsięwzięcia nie przekraczały możliwości firmy i były opłacalne. Szczególnie należy zadbać o posiadane przez pracowników kwalifikacje, doświadczenie, dyspozycyjność oraz warunki psychofizyczne.
Ogólne zasady przygotowania i prowadzenia ochrony 291
1.3. Kalkulacja i dyslokacja sił i środków
Kalkulacja sił i środków jest przeliczeniem pozostających w dyspozycji agencji ochrony zasobów ludzkich i technicznych środków ochrony w celu skutecznego wykonywania zadań wynikających z przyjętych zleceń.
Dyslokacja jest to rozmieszczenie pozostających w dyspozycji agencji sit i środków w taki sposób, by skutecznie i jak najmniejszym nakładem sił i środków zapewnić ochronę osób i mienia.
Determinantami warunkującymi efektywną kalkulację sił i środków są:
- wielkość i charakter obiektów, urządzeń i obszarów podlegających ochronie i rodzaje zagrożeń jakie występują,
- rodzaje zabezpieczeń technicznych, w jakie wyposażone są obiekty, obszary i urządzenia,
- przepisy prawne regulujące specyficzne formy ochrony, np. konwojowanie, zabezpieczenie imprez masowych,
- życzenia zleceniodawcy dotyczące ilości sił i środków oraz czasu trwania ochrony,np. ochrona osób,
- kalkulacja kosztów związanych z ochroną,
- siły i środki będące w dyspozycji agencji ochrony - stan etatowy, kwalifikacjepracowników, jakość i ilość posiadanych środków technicznych.
Aby kalkulacja i dyslokacja sił i środków były przeprowadzone w sposób profesjonalny i efektywny, należy je uwzględnić w sporządzanym planie ochrony. Prawidłowo dokonana kalkulacja i dyslokacja sił i środków powinna zapewnić bezpieczeństwo ochranianych obiektów i osób oraz efektywność ekonomiczną.
1.4. Określenie niezbędnego wyposażenia i uzbrojenia dla pracowników ochrony
Ustawa o ochronie osób i mienia oraz przepisy wykonawcze tej ustawy umożliwiają oraz regulują warunki i przypadki użycia środków przymusu bezpośredniego przez pracowników ochrony. Przepisy te określają również kwestie dotyczące niektórych elementów wyposażenia osobistego, oznakowania i umundurowania.
W zakres niezbędnego wyposażenia pracowników ochrony wchodzą:
- licencja pracownika ochrony (jako dokument upoważniający do podejmowaniaczynności związanych z ochroną),
- oznaczenie i umundurowanie,
- środki ochrony osobistej (hełmy, kamizelki kuloodporne, maski przeciwgazowe itp.),
- środki łączności,
- środki obserwacji,
- środki oświetlające,
- środki transportu (specjalistyczne i przystosowane).
292 Blok zawodowy
Uzbrojenie pracownika ochrony stanowi broń palna i środki przymusu bezpośredniego wymienione w ustawie o ochronie osób i mienia. Do środków przymusu bezpośredniego zaliczamy:
- siłę fizyczną w postaci chwytów obezwładniających oraz podobnych technik obrony,
- kajdanki,
- pałki obronne wielofunkcyjne,
- psy obronne,
- paralizatory elektryczne,
— broń gazową i ręczne miotacze gazu.
W zależności od zakresu wykonywanych zadań, organizator ochrony jest zobowiązany zapewnić odpowiednie wyposażenie i uzbrojenie pracownikom ochrony. Wyposażenie i uzbrojenie w dużej mierze zależy od rodzaju zadań i charakteru wykonywanej służby ochronnej oraz przepisów regulujących specjalne zadania ochronne (np. ochrona obiektów podlegających obowiązkowej ochronie, organizacja i wykonywanie konwoju).
Przy opracowaniu planu ochrony, trzeba uwzględnić niezbędne wyposażenie i uzbrojenie pracowników ochrony przewidzianych do jego realizacji.
1.5. Przydzielanie zadań dla pracowników ochrony
Warunkiem niezbędnym dla prawidłowego przydzielenia zadań poszczególnym pracownikom ochrony jest szczegółowa analiza dotycząca zagrożeń, charakteru obiektu, jego usytuowania, zabezpieczeń technicznych oraz życzeń zleceniodawców.
Zasadniczymi kryteriami decydującymi o rodzaju przydzielonego zadania są:
1) typ ochranianego obiektu (inne zadania mają np. pracownicy ochraniający obiektyprzemysłowe, inne zaś ochraniający obiekty handlowe, czy pracownicy, którzy zabezpieczają imprezy masowe);
2) miejsce, w jakim ma pełnić służbę pracownik ochrony. Zadania przydzielane poszczególnym pracownikom, związane z miejscem pełnienia służby, muszą zawieraćszczegółowe obowiązki i uprawnienia należne im z uwagi na charakter pełnionychczynności;
3) funkcja pełniona przez pracownika ochrony (inne zadania będą stawiane dowódcy ochrony, dowódcy zmiany czy dowódcy konwoju, jeszcze inne szeregowemu pracownikowi ochrony). Zadania związane z pełnieniem obowiązków na danym stanowisku powinny być szczegółowo opisane w planie ochrony, a ponadtoprzedstawione każdemu pracownikowi ochrony w zakresie jego obowiązków i uprawnień.
Ważnym elementem nadzorowania służby jest każdorazowe rozliczenie pracownika ochrony z nałożonych nań zadań i obowiązków.
Ogólne zasady przygotowania i prowadzenia ochrony 293
Literatura
Źródła
Ustawa z dnia 22 sierpnia 1977 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. Nr 114, póz. 740).
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, póz. 555).
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przedziwdzialaniu alkoholizmowi (Dz. U.
Nr 35, póz. 230). Ustawa z dnia 22 stycznia 1999 r. o ...
nuska25