Napęd mechaniczny - zbiór podstawowych informacji.doc

(62 KB) Pobierz

NAPĘDY MECHANICZNE

UKŁAD NAPĘDOWY – mechanizm napędowy, który spełnia następujące funkcje:

·         przenosi ruch od źródła napędu do członów (np. z silnika napędowego do kół jezdnych pojazdu)

·         przekształca ruch,

·         wzmacnia/osłabia moment obrotowy.

PRZEKŁADNIE MECHANICZNE – służą do przenoszenia energii między silnikiem a maszyną. Przenoszą zmiany prędkości, sił i momentu obrotowego, a także zmianę ruchu. P. m. składa się z dwóch lub więcej stykających się kół.

KRYTERIA PODZIAŁU PRZEKŁADNI MECHANCZNYCH:

·         ilość kół w przekładni,

·         liczba przekładni,

·         ilość wałów wejścia i wyjścia (np. przekładnie proste i złożone),

·         ustawienie osi i wałów: kątowe, równoległe, wichrowate,

·         ruch osi kół: zwykłe i planetarne,

·         możliwość przełożenia: stałe, skokowe i o ciągłej zmianie przełożenia,

·         zmiana kierunku przekładni: samohamowna i niesamohamowna,

·         ukształtowanie konstrukcji korpusów: otwarte i zamknięte,

·         zmiana prędkości: reduktory i multiplikatory.

MASZYNA – układ powiązanych elementów, z których przynajmniej jeden jest ruchomy, wraz z urządzeniami roboczymi układami sterowania i zasilania które połączono w celu przetwarzania, obrabiania, przemieszczania lub pakowania.

Inaczej: urządzenie złożone, połączone różnymi częściami (mechanizmami), które służą do przetwarzania energii lub wykonania pracy.

UKŁADY SPRĘŻYSTE

SPRĘŻYNA (element/łącznik sprężysty) posiada dwie właściwości:

·         odkształca się pod wpływem obciążenia,

·         akumuluje energię.

Sprężyny wykazują właściwości sprężyste (magazynowanie energii mechanicznej) i tłumiące (zamiana energii mechanicznej na en. cieplną).

FUNKCJE i ZALETY SPRĘŻYN:

·         akumulują en. potencjalną w celu użycia jej jako pracy mechaniczne (silniki sprężynowe),

·         zamykają sprężyście przepływ sił (sprężyny siłowe) lub ustalają położenie elementów z luzami (spr. zwrotne),

·         mierzą, ograniczają lub dzielą obciążenie (spr. pomiarowe),

·         kształtują charakterystykę dynamiczną maszyn lub pojazdów ze względu na przejmowanie i tłumienie sił (amortyzatory),

·         łączą podatnie inne elementy prowadzone, łożyskowane przejmują mechaniczne i cieplne zmiany innych elementów (spr. więzi podatnych),

·         zapewniają bistabilność układu,

·         zamykają sprężyście przepływ sił (spr. siłowe) lub ustalają położenie elementów z luzami (spr. zwrotne).

PODZIAŁ SPRĘŻYN ZE WZGLĘDU NA EFEKT FIZYCZNY, RODZAJ ELEMENTU I KSZTAŁT ELEMENTU:

 

SPRĘŻYSTOŚĆ CIAŁ STAŁYCH

ŚCIŚLIWOŚĆ GAZOWA

·  sprężyna metalowa

- pręt prosty

- tuleja (walcowa)

- płyta (stożkowa)

- pręt zakrzywiony

- pierścieniowa

·         tłok + cylinder

·         mieszek

·  sprężyna elastomerowa

- prostopadłościan

- walce

- pierścień

- pierścień (stożkowy)

ZASTOSOWANIE SPRĘŻYN:

·     w mechanizmach chodu zegarków i rejestratorów,

·     w zamykaczach drzwiowych,

·     w zabawkach mechanicznych,

·     w hamulcach i zaworach,

·     do regulacji zużycia sprzęgła,

·     do kasowania luzów między zębnych,

·     w wagach sprężynowych, ciśnieniomierzach mechanicznych,

·     jako amortyzatory pojazdów, zderzaki,

·     jako regulatory balansowe zegarów.

 

PRZEKŁADNIE ZĘBATE

P. z. – element, który przenosi ruch obrotowy z wału czynnego na bierny za pomocą kół zębatych albo przemienia ruch obrotowy na prostoliniowy za pomocą koła zębatego i zębatki. Z reguły składa się z wirnika, środnika i piasty.

PODZIAŁ PRZEKŁADNI ZĘBATYCH ZE WZGLĘDU NA UKŁAD OSI KÓŁ WSPÓŁPRACUJĄCYCH:

O OSIACH NIERUCHOMYCH

O OSIACH RUCHOMYCH (PLANETARNYCH)

→ w jednej płaszczyźnie

·         równoległych (walcowe)

·         przecinających się (śrubowe)

 

→ wichrowatych

·         uzębienia przecinają linię między osiami (śrubowe i ślimakowe)

·         uzębienia nie przecinają linii między osiami (spiroidalne i hipoidalne)

 

→ Z 3ma współśrodkowymi elementami
(planetarna walcowa)

 

→ Z 2ma współśrodkowymi i 1 niewspółśrodkowym elementem (planetarna stożkowa)

 

 

 

 

KLADYFIKACJA PRZEKŁADNI:

ŚRUBOWE

CZOŁOWE

→ ślimakowe

·         walcowa

·         globoidalna

 

→ hyperboloidalne

·         walcowe

·         stożkowe

→ stożkowe

·         zęby proste

·         zęby śrubowe

·         zęby lukowe

 

→ walcowe

·         zęby proste

·         zęby śrubowe lub daszkowe

·         strzałkowe

 

ZALETY PRZEKŁADNI ZĘBATYCH:

·                                                        łatwość wykonania,

·                                                        małe gabaryty,

·                                                        cicha praca, (gdy odpowiednio są smarowane),

·                                                        duża równomierność pracy,

·                                                        wysoka sprawność.

WADY PRZEKŁADNI ZĘBATYCH:

·       niskie przełożenie dla pojedynczego stopnia zęba,

·       sztywna geometria,

·       brak naturalnego zabezpieczenia przed przeciążeniem.

PRZEKŁADNIA PASOWA

Przenosi ruch obrotowy z jednego koła za pomocą cięgna na drugie koło. Może się składać z dwu lub większej ilości kół, oddalonych często znacznie od siebie oraz cięgna (czyli elementu giętkiego, który przenosi tylko rozciągające siły). Pasy (cięgna) i koła klinowe są elementami znormalizowanymi (co umożliwia wybór różnych producentów).

PODZIAŁ PRZEKŁADNI PASOWYCH:

PASY GŁADKIE

PASY ZĘBATE

WARIATORY PASOWE

·         p. płaskie

·         p. klinowe

·         p. okrągłe

·         p. jednostronne

·         p. dwustronne

·         p. specjalne

Różne inne pasy wymyślone przez producentów

ZALETY PRZEKŁADNI PASOWYCH:

·         łagodzenie gwałtownych zmian obciążenia i tłumienie drgań,

·         zabezpieczenie innych zespołów napędowych przed nadmiernym przeciążeniem, dzięki poślizgom pasa (pełni funkcję sprzęgła),

·         prostota i niskie koszty produkcji,

·         mała wrażliwość na dokładność wzajemnego ustawienia osi,

·         wysoka sprawność (ok. 99%),

·         płynny ruch i cichobieżność,

·         możliwość pracy przy dużych prędkościach obrotowych (do 40 000 m/s),

·         brak konieczności smarowania.

WADY

·         mała zwartość,

·         duże siły obciążające wały i łożyska,

·         niestałość położenia,

·         szybkie zużywanie się pasów,

·         wrażliwość na zmiany temperatury i innych czynników (atmosferycznych).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin