Prawo konstytucyjne.doc

(86 KB) Pobierz
Prawo konstytucyjne

Prawo konstytucyjne!

 

1.       Pojęcie konstytucji

·         Łac. „Constitutio”- ustrój

·         Uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe (połączone izby Sejmu i Senatu) w dniu 2 kwietnia 1997r a następnie przyjęta w ogólnokrajowym referendum.

·         Ustawa zasadnicza państwa. Ustawa wyposażona w najwyższą moc prawną.

·         Określa podstawowe zasady ustroju politycznego państwa. Unormowana jest struktura organów państwowych  i sposób ich powoływania, kompetencje oraz wzajemne związki.

·         Podstawowe prawa i obowiązki obywateli.

·         Konstytucja może być zmieniona tylko w szczególnym trybie, nie stosowanym przy uchwalaniu innych ustaw, których z reguły charakteryzuje się zwiększonym quorum i koniecznością uzyskania kwalifikowanej większości głosów.

·         Wszystkie akty prawne w państwie muszą być zgodne z konstytucją w ten sposób determinuje ona charakter całego systemu prawnego

 

2.       Pojęcie trójpodziału władzy:

·         Twórcą jest Charles Louis Montesquieu (Monteskiusz) w XVIII wieku

·         Trzy autonomiczne ośrodki władzy niezależne od siebie i wypełniające różne zadania.

·         Władza ustawodawcza = parlament = ustanawia prawo

·         Władza wykonawcza = prezydent i rząd = realizują prawo

·         Władza sądownicza = niezawisłe sądy = rozstrzygają spory

·         Według Monteskiusza władza ustawodawcza winna mieć możliwość kontroli wykonywania władz a sędziowie i urzędnicy powinni być jedynie wykonawcami ustaw, a nie ich interpretatorami.

 

3.       System organów państwowych:

·         Organem państwowy jest odpowiednio zorganizowana instytucja utworzona na podstawie przepisów prawa i powołana do wykonywania określonych zadań w imieniu państwa, będąca częścią aparatu państwowego.

·         Może być jednoosobowy lub kolegialny

·         Art. 10 Konstytucji RP z 1997 r. „Ustrój RP opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej”

·         Organy ustawodawcze to Sejm i Senat. Tworzą prawo o randze ustawy.

·         Organy wykonawcze są obok Prezydenta i Rady Ministrów przede wszystkim organy administracyjne, zarządzające, które kierują przypisanymi im dziedzinami działalności państwowej (Prezes Rady Ministrów, ministrowie, wojewodowie i in.) a także organy kontroli państwowej np. NIK, PIH. Podstawę ich działania stanowią akty prawne wydane przez organy ustawodawcze. Mogą posiadać pewne kompetencje w dziedzinie tworzenia prawa. Np. Prezydent w procesie tworzenia ustaw dysponuje prawem weta. Ministrowie mogą wydawać przepisy.

·         Organy sądownicze to niezawisłe sądy wspomagane przez inne organy np. prokuraturę oraz przez przewidziane w konstytucji Trybunały np. Konstytucyjny

·         Organy państwowe można podzielić na:

-          Centralne- obejmują swym działaniem całe terytorium kraju np. sejm, senat, prezydent, rada ministrów, ministrowie

-          Terenowe- obejmują swym działaniem obszary województwa, gminy, miasta np. wojewoda i in.

 

 

 

 

 

4.       SEJM:

·         Organ przedstawicielski, gdyż pochodzi z bezpośrednich wyborów.

·         Reprezentuje suwerenne prawa narodu przekazane mu przez akt wyboru.

·         Ma kompetencje ustawodawcze, decyduje lub współdecyduje o powołaniu podstawowych organów oraz obsadzaniu niektórych urzędów i stanowisk państwowych.

·         W określonych wypadkach wraz z Senatem obradują wspólnie tworząc Zgromadzenie Narodowe.

·         Wybierany na 4- letnią kadencję. Wybory zarządza prezydent. Zasady i tryb wyborów określa ordynacja wyborcza. O ważności decyduje Sąd Najwyższy.

·         Składa się z 460 posłów wybieranych w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, proporcjonalnych i tajnych. 

A.     Poseł jest reprezentantem całego narodu i nie może być odwołany.

·         Kadencje sejmu może skrócić on sam na mocy uchwały podjętej kwalifikowaną większością 2/3 głosów bądź prezydent w przypadkach określonych w ustawie po zasięgnięciu opinii u marszałków sejmu i senatu.

·         Obraduje na posiedzeniach. Pierwsze zwołuje prezydent w ciągu miesiąca od dnia wyborów. Obradami kieruje marszałek. Obrady są jawne, ale za pomocą bezwzględnej większości mogą uchwalić tajność obrad. .

·         Uchwalenie ustaw i podejmowanie uchwał jest możliwe gdy w posiedzeniu bierze udział co najmniej pewna określona przepisami liczba posłów: QUORUM. Wynosi połowę ogólnej liczby posłów.

·         Uchwalenie ustawy i podejmowanie uchwał wymaga zwykłej większości głosów (więcej za niż przeciw, bez wstrzymujących się) niektóre wymagają bezwzględnej liczby głosów tzn. więcej za niż przeciw + wstrzymujący się, oraz wymagają niekiedy większości kwalifikowanej tzn. 2/3 głosów

·         Jednym z ważniejszych zadań jest ustanowienie budżetu państwa. Rząd ma obowiązek przedstawić Sejmowi najpóźniej na 3 miesiące przed rozpoczęciem roku budżetowego. W innym wypadku prezydent może skrócić kadencje Sejmu i zarządzić nowe wybory. Po zakończeniu roku rząd przedstawia Sejmowi sprawozdanie z wykonania budżetu wraz z informacją o stanie zadłużenia państwa. Po zapoznaniu się z opinią NIK podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia rządowi absolutorium

·         Posłowie mają prawne przywileje:

-          Nietykalność- poseł nie może być aresztowany ani zatrzymany bez zgody Sejmu z wyjątkiem przyłapania na gorącym uczynku. Zakaz ten dotyczy wszelkich form pozbawienia wolności: zatrzymania przez organy policji lub inne organy

-          Immunitet- oznacza że przeciwko posłowi bez zgody Sejmu nie można wszcząć i prowadzić postępowania karnego. Zostaje odwleczone do czasu wygaśnięcia mandatu poselskiego. Nie uchyla karalności.

-          Celem jest zapobieżenie ewentualnym pozbawieniom posła swobody wykonywania jego mandatu i związanych z nim funkcji. Jest przedmiotem licznych sporów.

·         Maja obowiązek brać udział w plenarnych posiedzeniach oraz pracy komisji, do których zostali powołani. Mogą występować z interpelacjami pod adresem rządu i ministrów. Przysługują im diety poselskie

B. Organizacje poselskie to m.in. kluby parlamentarne, poselskie (samoorganizacje poselskie). Kluby są tworzone według kryterium przynależności partyjnej. Zrzesza posłów- członków jednej partii lub innego ugrupowania bądź członków współdziałających z partią.

·         Wewnętrzne organy sejmu:

-          Marszałek sejmu- kieruje pracami sejmu, stoi na straży praw i godności, reprezentuje sejm, zwołuje posiedzenia, przewodniczy, kieruje pracami prezydium, zwołuje konwent seniorów, nadaje bieg inicjatywom ustawodawczym, sprawuje pieczę nad spokojem i porządkiem obrad

-          Prezydium sejmu- to marszałek i wicemarszałkowie wybieranych przez sejm, ustala plan pracy, dokonuje wykładni regulaminu sejmu, organizuje współprace komisji i je koordynuje

-          Konwent seniorów- marszałek, wicemarszałkowie, przewodniczący klubów poselskich, umożliwia spotkania na forum i organizowanie współdziałania organizacji poselskich, organ opiniodawczym

-          Komisje sejmowe- organy specjalistyczne, powoływane na początku kadencji, w skład wchodzą posłowie, , kompetencje obejmują wszelkie dziedziny życia publicznego, dzielą się na stałe i nadzwyczajne, skład i ilość określa sejm, wybiera się prezydium które kieruje jej pracami, obejmuje działanie resortów, rozpatrują projekty ustaw, wysłuchują sprawozdań i informacji kierowników resortów, urzędów oraz instytucji, przeprowadzają analizę działalności poszczególnych działów administracji

C. Trybunał Konstytucyjny jest powoływany do ochrony konstytucyjności prawa tzn. do zgodności ustaw i innych aktów tworzących system polskiego prawa z konstytucją, a także do wykonywania niektórych innych związanych z tym zadań. Trybunał orzeka o:

a)      Zgodności ustaw i umów międzynarodowych z konstytucją

b)      Zgodności ustaw z umowami międzynarodowymi

c)      Zgodności przepisów wydanych przez centralne organy państwowe z konstytucją

d)      Zgodności z konstytucja celów lub działalności partii polit.

e)      Skargi konstytucyjne

f)       Sporów kompetencyjnych pomiędzy centralnymi organami

 

·         Wyróżniamy kontrolę abstrakcyjna (oderwana od toczącej się sprawy sądowej) i konkretną (powiązana)

·         Wszczęcie postępowania następuje na podstawie wniosku, pytania prawnego lub skargi konstytucyjnej.

·         Wniosek rozpatruje się na rozprawie o której powiadamia się uczestników w składzie 5 sędziów (zgodność ustaw i umów międzynarodowych) lub 3 sędziów (akty niższego rzędu no. rozporządzenia)

·         Orzeczenia mają postać wyroków lub postanowień. Są ostateczne i mają moc powszechnie obowiązującą

D. Trybunał stanu został powołany do określania odpowiedzialności konstytucyjnej osób zajmujących najwyższe stanowiska państwowe. Powołuje go sejm i na jego zlecenie podejmuje czynności sądowe. Jest niezawisły i podlega tylko ustawie.

·         Odpowiedzialność konstytucyjna obejmuje czyny sprzeczne z prawem ale nie będące przestępstwami, nie jest to odpowiedzialność karna. Pociąga za sobą czyn którym sprawca np. minister w zakresie swojego urzędowania albo w związku z zajmowanym stanowiskiem w sposób zawiniony naruszył konstytucję lub inną ustawę.

·         Wstępny wniosek może być złożony przez komisję sejmową, grupę posłów co najmniej 50 lub Trybunał Konstytucyjny. Decyzja stanowi podstawę do podjęcia decyzji przez sejm.

·         Kary: utrata czynnego i biernego prawa wyborczego, utrata wszystkich lub niektórych odznaczeń, orderów, tytułów oraz możliwości ich zdobycia, zakaz zajmowania kierowniczych stanowisk lub pełnienia funkcji związanych ze szczególną odpowiedzialnością; orzeka się an okres 2- 10 lat lub na zawsze

·         Zostaje wybrany na pierwszym posiedzeniu sejmu na okres jego kadencji, przewodniczącym jest pierwszy prezes sądu najwyższego, w skład wchodzi 16 członków

E. Rzecznik Praw Obywatelskich:

·         Stoi na straży praw i wolności obywateli określonych w konstytucji i innych przepisów prawa. Bada czy wskutek działania lub zaniechania organów, organizacji i instytucji zobowiązanych do przestrzegania i stosowania tych praw i wolności nie nastąpiło naruszenie prawa a także zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej.

·         Jest powoływany przez sejm za zgodą senatu na okres 5 lat.

·         Dysponuje niezawisłości, nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej. Co roku składa sprawozdanie, które są podawane do opinii publicznej

·         Nie ma władzy podejmowania decyzji lecz zwraca uwagę na przypadki naruszenia praw i wolności obywatela

 

5.       SENAT:

·         W skład wchodzi 100 senatorów

·         Odgrywa dużą role w procesie legislacyjnym tzn. procesie stanowienia prawa, ale nie ma w nim głosu decydującego. Ma wpływ na treść uchwalanych ustaw a nawet mogą pozwolić na zablokowanie uchwalonej przez Sejm ustawy. Zakres jest ściśle związany z układem sił w polityce

·         Wyraża swoje stanowisko w formie uchwały. Poprzez komisje senackie które przedstawiają swoje stanowisko na plenarnym posiedzeniu Senatu. Pracami kieruje marszałek Senatu.

·         Senatorowie pochodzą z powszechnych bezpośrednich wyborów które odbywają się łącznie z sejmowymi

 

6.       Prezydent:

·         Głowa państwa, najwyższy przedstawiciel RP i gwarant ciągłości władzy państwowej.

·         Czuwa nad:

ü      Przestrzeganiem konstytucji

ü      Suwerennością i bezpieczeństwem państwa

ü      Nienaruszalnością i niepodzielnością terytorium

 

·         Jest wybierany na 5 lat w wyborach powszechnych równych bezpośrednich i tajnych. Konieczne jest uzyskanie bezwzględnej większości głosów. Musi mieć ukończone 35 lat i korzystać z pełni praw wyborczych. Może ponownie kandydować tylko raz.

·         Jest reprezentantem państwa w stosunkach zewnętrznych:

ü      Ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe zawiadamiając o tym obie izby parlamentu

ü      Mianuje i odwołuje przedstawicieli dyplomatycznych

ü      Przyjmuje listy uwierzytelniające

ü      Współdziała z Premierem !

·         Jest reprezentantem państwa w stosunkach wewnętrznych:

ü      Najwyższy zwierzchnik sił zbrojnych (w czasie pokoju za pośrednictwem  ministra obrony narodowej)

ü      Mianuje szefa sztabu generalnego i dowódców rodzajów sił zbrojnych

ü      Zarządza mobilizacje i użycie sił zbrojnych

 

 

 

·         Inne kompetencje:

ü      Stosowanie prawa łaski

ü      Nadawanie obywatelstwa polskiego

ü      Zarządzanie wyborów do sejmu i senatu i skracanie ich kadencji

ü      Zarządzanie referendum

ü      Inicjatywa ustawodawcza

ü      Podpisanie lub odmawianie podpisania ustaw

ü      Desygnowanie i powoływanie premiera

ü      Przyjmowanie dymisji rządu

ü      Powoływanie sędziów, prezesa Sądu najwyższego, Trybunału Konstytucyjnego i naczelnego sądu administracyjnego

ü      Wydaje rozporządzenia i zarządzenia które z wyjątkami wymagają kontrasygnaty premiera lub właściwego ministra

 

·         Przed upływem kadencji opóźnienie urzędu Prezydenta powoduje:

ü      Śmierć

ü      Zrzeczenie się urzędu

ü      Uchwała zgromadzenia narodowego podjęta większością głosów co najmniej 2/3 głosów w obecności połowy ogólnej liczby posłów i senatorów uznająca trwałą niezdolność do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia

ü      Złożenie z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu

ü      Stwierdzenia nieważności wyborów

 

Zastępuje go marszałek Sejmu, w dalszej kolejności marszałek Senatu.

Może być pociągnięty do odpowiedzialności jedynie przed Trybunałem Stanu o postawieniu w stan oskarżenia decyduje Zgromadzenie Narodowe (wniosek co najmniej 140 posłów i senatorów, wymaga kwalifikowanej większości). Urząd ulega zawieszeniu.

 

7.       NIK

·         Naczelny organ kontroli państwowej i podlega Sejmowi

·         Kontroluje działalność administracji rządowej (rząd, ministrowie, naczelne i centralne organy), NBP, państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyjnych. W węższym zakresie: organy samorządu terytorialnego, komunalnych osób prawnych, i in. W zakresie zadań zleconych przez państwo mogą kontrolować organizacje i  podmioty gospodarcze np. wykonują prace interwencyjne, roboty publiczne, rozporządzają mieniem państwowym

·         Podejmuje kontrole na zlecenie Sejmu lub jego organów, na zlecenie prezydenta, Prezesa rady ministrów oraz własnej inicjatywy.

·         Kontrola pod względem: legalności, gospodarności, celowości i rzetelności

 

8.  &#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin