Prowadzenie rachunkowości budżetowej.pdf

(529 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_rachunkowosci_412[01]_Z3.01_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Marianna Biernacik – Bartkiewicz
Prowadzenie rachunkowości budżetowej
412[01].Z3.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
404217610.001.png 404217610.002.png 404217610.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Leonia Jadzewicz
mgr Krystyna Kielan
Opracowanie redakcyjne:
Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
mgr inż. Maria Majewska
Korekta:
Joanna Iwanowska
Edyta Kozieł
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 412[01].Z3.01.
Prowadzenie rachunkowości budżetowej zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu technik rachunkowości.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wowie
4
2. Wymagania wstęe
6
3. Cele kształia
7
4. Materiał ia
8
4.1. Podmioty rachunkowości budżetowej
8
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
10
4.1.3. Ćwiczenia
10
4.1.4. Sprawdzian postęów
1
4.2. Klasyfikacja budżowa
2
4.2.1. Materiał nauczania
12
4.2.2. Pytania sprawdzające
14
4.2.3. Ćwiczenia
14
4.2.4. Sprawdzian postępów
16
4.3. Rachunkowość jednostek samorządu terytorialnego
17
4.3.1. Materiał nauczania
17
4.3.2. Pytania sprawdzające
24
4.3.3. Ćwiczenia
24
4.3.4. Sprawdzian postępów
26
4.4. Planowanie dochodów i wydatków budżetowych
26
4.4.1. Materiał nauczania
26
4.4.2. Pytania sprawdzające
29
4.4.3 Ćwiczenia
30
4.4.4. Sprawdzian postępów
31
4.5. Ewidencja dochodów i wydatków, przychodów i kosztów
w jednostkach sektora finansów publicznych
32
4.5.1. Materiał nauczania
32
4.5.2. Pytania sprawdzające
40
4.5.3 Ćwiczenia
40
4.5.4. Sprawdzian postępów
44
4.6. Rozliczenia z budżetem
45
4.6.1. Materiał nauczania
45
4.6.2. Pytania sprawdzające
49
4.6.3 Ćwiczenia
49
4.6.4. Sprawdzian postępów
52
4.7. Sprawozdawczość finansowa i budżetowa
52
4.7.1. Materiał nauczania
52
4.7.2. Pytania sprawdzające
53
4.7.4. Sprawdzian postępów
53
4.8. Posługiwanie się programami finansowo-księgowymi
w rachunkowości budżetowej
56
4.8.1. Materiał nauczania
56
4.8.2. Pytania sprawdzające
58
4.8.4. Sprawdzian postępów
58
4.9. Zamówienia publiczne
68
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.7.3. Ćwiczenia
56
4.8.3. Ćwiczenia
67
4.9.1. Materiał nauczania
68
4.9.2. Pytania sprawdzające
71
4.9.3. Ćwiczenia
71
4.9.4. Sprawdzian postępów
72
5. Sprawdzian osiągnięć
73
6. Lia
82
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
1. WPROWADZENIE
Poradnik umożliwi Ci zapoznanie się z głównymi zagadnieniami rachunkowości
budżetowej.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć opanowane przed
przystąpieniem do poznawania treści zawartych w poradniku ,
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania, podstawowe wiadomości teoretyczne z zakresu szczególnych zasad
prowadzenia rachunkowości w jednostkach zaliczanych do sfery finansów publicznych,
mających formę jednostki, zakładu budżetowego,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy opanowałeś podane treści z zakresu
rachunkowości budżetowej,
ćwiczenia, które pomogą Ci połączyć wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań, dający Ci odpowiedź w jakim
stopniu opanowałeś materiał z zakresu tej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
W materiale nauczania zostały omówione treści, które pozwolą Ci zrozumieć specyfikę
finansów publicznych i ułatwią księgowanie operacji oraz sporządzanie sprawozdań
budżetowych i finansowych w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Ze względu na bardzo szeroki zakres treści w ramach rachunkowości budżetowej na pewno
niezbędne będą wskazówki nauczyciela, który wskaże Ci szczegółowe rozwiązania dotyczące
konkretnych problemów z omawianego zakresu.
Pamiętaj, że treści jednostki modułowej stanowią kolejny etap twojej edukacji, dlatego też
przed przystąpieniem do wykonania ćwiczeń sprawdź stan swojej wiedzy teoretycznej,
odpowiadając na pytania sprawdzające.
Celem ćwiczeń zawartych w poradniku jest rekapitulacja omawianych treści, dająca Ci
umiejętności praktyczne, przydatne w codziennej pracy.
Kolejnym etapem, po wykonaniu ćwiczeń, jest sprawdzenie poziomu swoich postępów,
poprzez wykonanie testu Sprawdzian postępów . Będzie on wskazówką, które zagadnienia
szczególnych zasad rachunkowości budżetowej są dla Ciebie niejasne i musisz do nich
powrócić, a które nie stanowią już dla Ciebie problemu.
Przeczytaj pytania sprawdzianu i odpowiedź na nie, wpisując X w podane miejsce:
jeśli odpowiedź na pytanie jest prawidłowa w miejsce TAK
jeśli odpowiedź na pytanie jest nieprawidłowa w miejsce NIE
Końcowym etapem sprawdzenia stopnia zdobytych przez Ciebie umiejętności będzie
przeprowadzenie przez nauczyciela Sprawdzianu osiągnięć . Składa się on z zestawu zadań
testowych, zawierających zadania różnego typu. Każdy test zawiera instrukcję, jak należy go
wykonywać oraz kartę odpowiedzi, na której będziesz zaznaczał swoje odpowiedzi na pytania.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin