Wykorzystanie języka w praktyce gospodarczej.pdf

(1449 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik ekonomista_341[02].Z2.03_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Danuta Malinowska-Bartków
Wykorzystanie języka w praktyce gospodarczej
341[02].Z2.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
385496952.001.png 385496952.002.png 385496952.003.png
Recenzenci:
mgr Janina Rosiak
mgr Lidia Pszkit
dr Patrycja Kamińska – opinia językowa
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
mgr Andrzej Zych
Korekta:
mgr Joanna Fundowicz
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 341[02].Z2.03.
Wykorzystanie języka w praktyce gospodarczej zawartego w programie nauczania dla zawodu
technik ekonomista.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
2. Wymagania wstępne
3
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Podanie o pracę i życiorys (Letter of application and CV)
6
4.1.1. Materiał nauczania
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
10
4.1.3. Ćwiczenia
10
4.1.4. Sprawdzian postępów
16
4.2. Korespondencja finansowa i transportowa (Correspondence in Finance and
Transport)
17
4.2.1. Materiał nauczania
17
4.2.2. Pytania sprawdzające
19
4.2.3. Ćwiczenia
20
4.2.4. Sprawdzian postępów
23
4.3. Notatka służbowa i protokół (‘Memo’ or Memorandum and Minutes)
24
4.3.1. Materiał nauczania
24
4.3.2. Pytania sprawdzające
26
4.3.3. Ćwiczenia
26
4.3.4. Sprawdzian postępów
30
4.4. Marketing i reklama (Marketing and Advertising)
31
4.4.1. Materiał nauczania
31
4.4.2. Pytania sprawdzające
32
4.4.3. Ćwiczenia
33
4.4.4. Sprawdzian postępów
37
4.5. Postępowanie administracyjne (Administrative Procedures)
38
4.5.1. Materiał nauczania
38
4.5.2. Pytania sprawdzające
39
4.5.3. Ćwiczenia
39
4.5.4. Sprawdzian postępów
40
4.6. Korespondencja Handlowa (Business Correspondence)
41
4.6.1. Materiał nauczania
41
4.6.2. Pytania sprawdzające
42
4.6.3. Ćwiczenia
42
4.6.4. Sprawdzian postępów
43
4.7. Korespondencja osobowa (Personal Correspondence)
44
4.7.1. Materiał nauczania
44
4.7.2. Pytania sprawdzające
44
4.7.3. Ćwiczenia
44
4.7.4. Sprawdzian postępów
45
5. Sprawdzian osiągnięć
46
6. Literatura
49
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. Wprowadzenie
4
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w doskonaleniu pracy z tekstem w języku angielskim
dotyczącym języka praktycznego przydatnego w wykonywaniu zawodu.
Zawartość poradnika (pakietu):
wprowadzenie,
wymagania i umiejętności, jakie powinieneś mieć już opanowane,
wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z tym poradnikiem (pakietem),
materiał nauczania, czyli wiadomości związane z wykonywaniem Twojego zawodu,
zestawy pytań, które pomogą Ci sprawdzić, czy opanowałeś treści podane w materiale
nauczania,
ćwiczenia, które mają na celu wykształcenie twoich umiejętności praktycznych,
sprawdzian postępów.
Poradnik zawiera również wykaz literatury oraz materiałów pomocniczych,
tj. słowników, opracowań specjalistycznych pomocnych zarówno w trakcie nauki, jak
i w wykonywaniu pracy zawodowej.
W pakiecie są informacje dotyczące sposobów pisania listów motywacyjnych,
życiorysów (CV), sporządzania notatek służbowych i protokołów, dokumentów kadrowych i
finansowych, jak również zasad postępowania administracyjnego i technik marketingowych.
Oczywiście, poradnik ten zawiera niewielką cześć wiadomości z tego zakresu. Pragnąc
rozwijać swoje umiejętności, powinieneś korzystać z literatury podanej w poradniku, jak
również z szeregu innych publikacji. W trakcie nauki pomocny Ci będzie nauczyciel, który
odpowie na Twoje pytania, rozwieje wątpliwości oraz wskaże Ci dodatkowe źródła
informacji.
Zamieszczone w poradniku pytania pozwolą Ci na sprawdzenie, czy posiadasz
wystarczającą wiedzę z odpowiedniego zakresu materiału oraz czy możesz przystąpić do
wykonania ćwiczeń. Jeśli Twoje odpowiedzi będą poprawne, to możesz przejść do dalszego
etapu, jeśli nie – będziesz wiedział, gdzie masz luki i co powinieneś uzupełnić. Pod
warunkiem, oczywiście, że będziesz odpowiadać na pytania samodzielnie.
Po etapie sprawdzania stanu Twojej wiedzy będziesz mógł przejść do następnego etapu,
czyli do wykonania ćwiczeń praktycznych, których celem jest uzupełnienie i utrwalenie
informacji teoretycznych.
Po wykonaniu zestawu ćwiczeń będziesz mógł sprawdzić swoje postępy, wykonując test
Sprawdzian postępów , zamieszczony zawsze w podrozdziale.
Poznanie przez Ciebie całego lub określonej części poradnika będzie stanowiło dla
nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych wiadomości
i ukształtowanych umiejętności. Nauczyciel posłuży się w tym celu Zestawem zadań
testowych zawierających różnego rodzaju pytania. W poradniku zamieszczony jest
przykładowy test.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTEPNE
Przystępując do realizacji tej jednostki modułowej powinieneś umieć:
korzystać z różnych źródeł w celu znalezienia potrzebnych Ci informacji,
czytać lub słuchać ze zrozumieniem tekst w języku angielskim na poziomie średnio
zaawansowanym (intermediate), zadać pytania do tekstu i udzielić odpowiedzi,
posługiwać się słownikiem anglojęzycznym w celu znalezienia definicji nieznanego
słowa w języku angielskim,
posługiwać się podręcznikiem gramatyki języka angielskiego w celu wyjaśnienia
wątpliwości z gramatyki,
wymawiać wyrazy angielskie zgodnie z transkrypcją fonetyczną podaną w słowniku bądź
w podręcznikach do nauki języka angielskiego,
stosować zasady transkrypcji fonetycznej,
stosować zasady gramatyki języka angielskiego na poziomie średnio zaawansowanym
(intermediate).
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin