Zarządzanie zasobami ludzkimi.pdf

(365 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik ekonomista_341[02].Z3.02_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Halina Zwolska
Zarządzanie zasobami ludzkimi
341[02].Z3.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
385496954.001.png 385496954.002.png 385496954.003.png
Recenzenci:
mgr Małgorzata Sienna,
mgr Renata Zmysłowska
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
mgr Andrzej Zych
Korekta:
mgr Joanna Fundowicz
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 341[02].Z3.02.
Zarządzanie zasobami ludzkimi zawartego w programie nauczania dla zawodu technik
ekonomista.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Istota i cele polityki personalnej przedsiębiorstwa
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
6
6
8
8
9
4.2. Proces planowania zatrudnienia
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
10
10
12
12
13
4.3. Rekrutacja i selekcja kandydatów do pracy
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
14
14
15
16
18
4.4. Analiza stanu, struktury i płynności zatrudnienia
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
19
19
21
21
22
4.5. Stosunki międzyludzkie w grupie
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
23
23
23
24
24
4.6. Sporządzanie pism w sprawach osobowych
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3. Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
25
25
28
28
29
4.7. Prowadzenie dokumentacji kadrowej
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3. Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
30
30
32
32
36
4.8. Doradztwo kadrowe
4.8.1. Materiał nauczania
4.8.2. Pytania sprawdzające
4.8.3. Ćwiczenia
4.8.4. Sprawdzian postępów
37
37
38
38
39
5. Sprawdzian osiągnięć
40
6. Literatura
44
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy z zakresu zarządzania zasobami
ludzkimi, a w szczególności planowania zatrudnienia, analizy struktury zatrudnienia,
rekrutacji pracowników, zarządzania działem personalnym, sporządzania dokumentacji
kadrowej oraz prowadzenia dokumentacji kadrowej w przedsiębiorstwie.
W poradniku zamieszczono:
wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, aby bez problemów
korzystać z poradnika,
wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z tym poradnikiem,
materiał nauczania, czyli wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści
jednostki modułowej,
zestawy pytań, które pomogą Ci sprawdzić, czy już opanowałeś podane treści,
ćwiczenia, które mają na celu wykształcenie Twoich umiejętności praktycznych,
sprawdzian postępów, czyli przykładowy zestaw zadań i pytań, który umożliwi Ci
sprawdzenie poziomu wiedzy po wykonaniu ćwiczeń. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
sprawdzian osiągnięć, który posłuży nauczycielowi do przeprowadzenia sprawdzianu
poziomu przyswojonych przez Ciebie wiadomości i ukształtowanych umiejętności,
wykaz literatury, z jakiej możesz korzystać podczas nauki.
W materiale nauczania zostały omówione zagadnienia dotyczące treści z obszaru
zarządzania zasobami ludzkimi, w tym: polityka personalna przedsiębiorstwa, metody
rekrutacji pracowników, analiza płynności zatrudnienia, stosunki międzyludzkie,
dokumentacja kadrowa.
Z rozdziałem Pytania sprawdzające możesz zapoznać się:
przed przystąpieniem do rozdziału Materiał nauczania – poznając przy tej okazji
wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po przyswojeniu wskazanych treści,
odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan swojej gotowości do wykonywania ćwiczeń,
po zapoznaniu się z rozdziałem Materiał nauczania, aby sprawdzić stan swojej wiedzy,
która będzie Ci potrzebna do wykonywania ćwiczeń.
Kolejnym etapem poznawania zagadnień z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi
będzie wykonywanie ćwiczeń, których celem jest uzupełnienie i utrwalenie wiadomości.
Po wykonaniu ćwiczeń sprawdź poziom swoich postępów, rozwiązując sprawdzian
postępów, zamieszczony po ćwiczeniach. W tym celu:
przeczytaj pytania i odpowiedz na nie,
podaj odpowiedź wstawiając X w odpowiednie miejsce,
zaznacz TAK, jeśli Twoja odpowiedź na pytanie jest twierdząca,
wpisz NIE, jeśli Twoja odpowiedź na pytanie jest niepoprawna.
Odpowiedzi NIE wskazują na luki w Twojej wiedzy, informują Cię również, jakich
zagadnień jeszcze dobrze nie opanowałeś. Oznacza to także powrót do treści, które nie są
dostatecznie opanowane.
Poznanie przez Ciebie wiadomości z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi będzie
stanowiło dla nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych
wiadomości i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży się Zestawem
zadań testowych zawierającym:
instrukcję, w której omówiono tok postępowania podczas przeprowadzania sprawdzianu,
kartę odpowiedzi do testu, w której udzielisz odpowiedzi na zadane pytania.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej Zarządzanie zasobami
ludzkimi , powinieneś umieć:
posługiwać się podstawowymi pojęciami ogólnoekonomicznymi oraz z zakresu prawa
pracy,
poszukiwać informacji w różnych źródłach,
selekcjonować, porządkować i przechowywać informacje,
korzystać z podstawowych źródeł prawa,
obsługiwać komputer na poziomie podstawowym,
współpracować w grupie,
uczestniczyć w dyskusji, prezentacji,
interpretować wyniki obliczeń działań matematycznych,
oceniać własne możliwości sprostania wymaganiom wybranego zawodu,
wykazywać się znajomością podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin