Prowadzenie analiz wskaźnikowych.pdf

(330 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik ekonomista_341[02].Z5.06_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Anna Rudzińska
Prowadzenie analiz wskaźnikowych
341[02].Z5.06
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
385496965.001.png 385496965.002.png 385496965.003.png
Recenzenci:
mgr Andrzej Kobylec
mgr Barbara Wierzbowska
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
mgr Andrzej Zych
Korekta:
mgr Joanna Fundowicz
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 341[02].Z5.06.
Prowadzenie analiz wskaźnikowych zawartego w modułowym programie nauczania dla
zawodu technik ekonomista.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Wiadomości wstępne z zakresu analizy finansowej
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
6
6
7
7
8
4.2. Wstępna analiza układu i treści bilansu
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
9
9
13
13
15
4.3. Analiza rachunku wyników
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
16
16
18
18
19
4.4. Badanie płynności finansowej
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
20
20
21
21
23
4.5. Analiza sprawności działania
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
24
24
27
27
28
4.6. Analiza rentowności
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3. Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
29
29
32
32
34
5. Sprawdzian osiągnięć
35
6. Literatura
39
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy dotyczącej prowadzenia analizy
sprawozdań finansowych.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś
bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania
treści jednostki modułowej,
zestaw pytań przydatnych do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że nabrałeś wiedzy i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
Podręcznik ten poświęcony jest prowadzeniu analizy sprawozdań finansowych, która jest
wykorzystywana w praktyce gospodarki rynkowej przy zarządzaniu przedsiębiorstwem,
a przede wszystkim przy ocenie jego sytuacji finansowej.
Podstawowym źródłem informacji o rezultatach działalności jednostki gospodarczej są
sprawozdania finansowe, zawierają one bowiem informacje o stanie i zmianach, jakie zaszły
w sytuacji majątkowej i finansowej oraz w wynikach działalności jednostki gospodarczej.
Nauczysz się odczytywać dane, których dostarcza bilans i rachunek zysków i strat,
przeprowadzając wstępną analizę układu i treści bilansu oraz rachunku wyników. Dowiesz się
także w jaki sposób dokonuje się analizy struktury majątkowej, kapitałowej i kapitałowo-
majątkowej w ujęciu statycznym i dynamicznym.
Poradnik przedstawia również analizę wskaźnikową. Nauczysz się obliczać wskaźniki
płynności finansowej, sprawności działania, zadłużenia i rentowności, a przede wszystkim
dowiesz się jak te wskaźniki interpretować i jakie decyzje należy podjąć w związku z dalszą
działalnością jednostki.
Poznasz także metody sporządzania analizy wskaźnikowej według modelu Du Ponta,
który służy do analizy wskaźnika rentowności kapitału własnego.
Przykładowe ćwiczenia pozwolą Ci zrozumieć i przyswoić wiedzę w praktyce. Gwiazdką
oznaczono pytania i ćwiczenia, których rozwiązanie może sprawić Ci trudności. W razie
wątpliwości zwróć się o pomoc do nauczyciela.
Na końcu każdego tematu znajdują się pytania sprawdzające. Pozwolą Ci one
zweryfikować Twoją wiedzę. Jeżeli okaże się, że czegoś jeszcze nie pamiętasz lub nie
rozumiesz, zawsze możesz wrócić do rozdziału Materiał nauczania i tam znajdziesz
odpowiedź na pytania, które sprawiły Ci problemy.
Przykładowy sprawdzian osiągnięć pozwoli Ci sprawdzić Twoje umiejętności z zakresu
prowadzenia analizy wskaźnikowej, a ponadto może okazać się świetnym treningiem przed
zaplanowanym przez nauczyciela sprawdzianem.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
posługiwać się podstawowymi pojęciami ekonomicznymi oraz pojęciami z zakresu prawa,
posługiwać się podstawową terminologią z zakresu rachunkowości,
korzystać z różnych źródeł prawa, w tym z Ustawy o rachunkowości,
obliczać i analizować podstawowe wielkości ekonomiczne,
stosować technologię komputerową i informacyjną,
określać źródła przychodów,
klasyfikować koszty działalności podstawowej i operacyjnej,
klasyfikować pozostałe przychody i koszty finansowe,
rozróżniać zyski i straty nadzwyczajne,
rozróżniać aktywa trwałe i obrotowe,
klasyfikować aktywa trwałe,
klasyfikować aktywa obrotowe,
określać wzajemne relacje między kapitałami własnymi i obcymi,
ustalać wynik finansowy,
posługiwać się terminologią dotyczącą aktywów,
identyfikować źródła finansowania,
posługiwać się dokumentacją majątku,
sporządzać uproszczony bilans,
obliczać i interpretować wskaźniki rotacji zapasów,
prowadzić księgi rachunkowe,
dokonywać kontroli dokumentów księgowych,
klasyfikować sprawozdania finansowe,
nazywać użytkowników sprawozdań,
sporządzać bilans, rachunek zysków i strat,
sporządzać sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych,
sporządzać sprawozdanie ze zmian w kapitale,
nazywać źródła informacji,
korzystać z różnych źródeł informacji,
wykorzystywać technologię informacyjną.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin