Stare podania wspominają o tym jak to Odin, germański bóg mądrości, poezji i czarów, ciągle nienasycony wiedzą, którą posiadał, skłonny był nieraz do wielkich krętactw, by poznanie swoje uczynić bogatszym. By wypić łyk wody z krynicy mądrości giganta Mi Mira, oddał mu swoje oko; by zakosztować miodu skaldów, posunął się do kradzieży. Był ów bóg zdolny także do poświęceń; osiągnął pełnię wiedzy wisząc przez dziewięć dni na Yggdrasilu, Drzewie Życia, którego konary sięgały wszystkich krańców świata. Wisząc na tym kosmicznym jesionie, przekroczył on bariery życia i śmierci, dostąpił zaszczytu ostatecznego Poznania. Zyskał tajemną wiedzę. Wejrzał w duchowe i ezoteryczne znaczenie run.
Słowo "run" oznacza "tajemnica". Wyglądające na niezwykle prymitywne, znaki te nie są zwykłym alfabetem. Ich znaczenie wzbogacało się wraz z rozwojem czysto magicznych i szamańskich filozofii ludów Północy. Prawdopodobnie, z początku były to proste symbole przedstawiające pewne dźwięki pochodzące z natury. Mogło to być cokolwiek; śpiew wiatru, szum morskich fal, odgłosy zwierząt. Z upływem czasu, prymitywne animistyczne znaczenie run rozrosło się do skomplikowanego ezoterycznego systemu myśli. Miało to miejsce głównie w świecie germańskim, potem runy przeniesiono na łodziach wikingów i inne rejony świata. Wyryte na kamieniach napisy runiczne znaleźć można nie tylko w Niemczech i Skandynawii, ale także na przykład w Holandii czy Wielkiej Brytanii, gdzie rozwinął się dość specyficzny alfabet zwany futharkiem anglosaskim.
Dziś, wielu ludzi utożsamia te znaki jedynie z wróżeniem. Korzysta się z prostych układów, gdzie pierwsza runa opisuje przeszłość, druga teraźniejszość, a trzecia przyszłość. Zalew "pop runicznej" literatury służy znakomicie podtrzymywaniu przy życiu tego mitu. Zapomniano, że Odin, ofiarowując się na Yggdrasilu przeszedł typową szamańską inicjację, znaną wielu pogańskim kulturom. Stał się "Zranionym Uzdrowicielem", Mędrcem, mówiącym nie tylko o przyszłości, ale potrafiącym także leczyć i używać magii do wielu celów.
A zatem runy posiadają nie tylko znaczenie dywinacyjne (to jest wróżebne); ich potężna moc jest głęboko ukryta. Wsłuchaj się w ich wibracje, zaintonuj cicho runiczną mantrę, odkryjesz ich siłę.
Światowy autorytet w dziedzinie run, kapłanka Wotana Freya Aswynn w swojej książce "Liście Yggdrasila" omawia magiczne zastosowanie poszczególnych run. Przyjrzyjmy się ezoterycznym znaczeniom tych symboli.
FEHU (znaczenie fonetyczne: f) -Jej głównyq1żywiołem jest ogień w pozytywnym, kreatywnym znaczeniu; Siła Fehu dostarcza pierwotnej mocy do rozpoczęcia jakiejś pracy lub zrealizowania przedsięwzięcia.
URUZ (u) -Oznacza pozytywną siłę, determinację, zdrowie fizyczne, asertywność. Moc Uruz używana jest do uzdrowień. Połączenie run Fehu i Uruz zawiera dwa składniki kreacji: energię i formę.
THURISAZ (d) -Tutaj także, żywiołem związanym z tą runą jest ogień, ale w swej destruktywnej formie. Thurisaz używać można do rzucania klątw. Ogniskuje ona tak potężną energię, że wywołuje w przeciwniku paniczny lęk.
w negatywnym aspekcie, runa ta reprezentuje Cień w podświadomości. W pozytywnym kontekście; można użyć jej do zapewnienia sobie ochrony.
ANSUZ (a) -Runa ta związana jest z elementem powietrza, służy leczeniu problemów w oddychaniu, reguluje Pranę. Ansuz używa się także w celu uzyskania wiedzy bogów i naszych przodków. Pomaga odkryć nasze korzenie i powrócić do pierwotnego źródła.
RAIDO (r) -Raido obdarza mocą potrzebną do kontrolowania sytuacji. Pomaga sterować wydarzeniami wedle woli, kierować energię tam, gdzie jest potrzebna.
KENAZ (k) -Praktyczne magiczne użycie tej runy pomaga uzyskać tajemną wiedzę z innych planów. Kenaz zatem jest używany w astralnych podróżach po wszystkich światach, zarówno tych wyższych, jak i mrokach podziemi.
GEBO (g) -Związana jest ze sztuką dawania i otrzymywania, stanowi równowagę, balansuje wszystkie energie. Gebo godzi zatem dwie przeciwstawne, lecz uzupełniające się energie, takie jak na przykład "męskość" i "żeńskość".
WUNJO (w) -Wunjo wyraża wolę zwycięstwa. Można używać jej do realizacji swojej woli i do działania zgodnie z nią. Jednym z najstarszych pojęć związanych z tą runą jest "życzenie".
HAGALAZ (h) -Hagalaz skutecznie używa się w niszczycielskiej magii o naturze kobiecej -w mroczne stronie czarostwa. Wprowadzić może ona nieład i zniszczenie. Runa ta jest także pomocna w przeprowadzeniu astralnych ataków i wpływaniu na sny. Nic dziwnego, że posiada ona tak destruktywną moc; związana jest bowiem z podziemnymi królestwami zmarłych bogini Hel.
NAUTIZ (n) -Naturą działania tej runy jest obrona. Pomaga ona powstrzymać każdy magiczny atak.
ISA (i) -Jej działanie mocno zbliżone jest do możliwości reprezentowanych przez Nautiz, w tym jednakże przypadku działa ona opóźniająco. Główną funkcją Isy jest blokowanie.
JERA (j) -To bardzo korzystna runa służąca do tworzenia pozytywnej przemiany w danej sytuacji. Pomaga przezwyciężyć trudności związane z doprowadzeniem do końca ciężkiej pracy. Jera może zainicjować trwałe zmiany w dominujących trendach lub w czyjejś świadomości.
c EIWAZ (e lub ei) -Używa się jej w sytuacjach, które wymagają błyskawicznego podejmowania decyzji i wytężonego wysiłku. Dobrym przykładem jest polowanie i ot chociażby poszukiwanie pracy czy też mieszkania. Eiwaz ma także swoją mroczną stronę: może być używana do zabijania i narzucania swojej woli.
PERDO (p) -Podobnie jak Kenaz, jej moc jest związana z zyskaniem wiedzy. Pomaga w dotarciu do zbiorowej nieświadomości i mocy naszych przodków.
ALGIZ (z) -Runy tej używa się w celu zapewnienia sobie boskiej ochrony. Algiz stosuje się także jako fortel w sytuacji, w której spodziewa się możliwości uderzenia zwrotnego. Działa ona wtedy niczym tarcza i odbija wszelkie negatywne energie.
SOWULO (s) -Sowulo używa się do leczenia. Pomaga ona w aktywizowaniu czakramów, a także w kierowaniu działaniem.
TEIWAZ (t) -Magiczne użycie tej runy wiąże się ze wszystkim co dotyczy sprawiedliwości. Talizman, stworzony na bazie run Teiwaz i Raido pomoże zwyciężyć w procesie sądowym. Teiwaz rozwiązuje także konflikty natury intelektualnej.
BERKANA (b) -Berkana przynosi ulgę w problemach natury kobiecej, takich jak okres, ciąża czy poród. Runa ta jest związana z ziemską boginią Berchtą, która jest patronką dzieci i matek.
EHWAZ (e)- Runa ta tworzy związki pomiędzy ludźmi, może także je niszczyć. Wpływa na partnerstwo.
MANNAZ (m) -Mannaz obdarza intelektem wszelkiego rodzaju. Talizman stworzony wraz z runą Ansuz, pomaga w osiągnięciu przewagi nad oponentem. Je} mocy używa się w mediacji i osądzaniu konfliktów.
LAGUZ (l)- Ta runa silnie związana jest z typowymi działaniami natury okultystycznej, z uprawianiem czarów. Pomaga wpływać na ludzi, osiągać każdy cel, dlatego stosuje się ją w magii miłosnej.
INGUZ(ing) -Według Frei Aswynn, Inguz, dzięki swojemu kształtowi, stanowi znakomite wrota do świata astralnego. Runa ta pomaga też zintegrować wszelkie składniki w całość. Często używa się jej jako bariery ograniczającej działanie talizmanu, scalającej moc poszczególnych run, których użyto do jego stworzenia.
OTlLA (o)- Służy tworzeniu poczucia przynależności i wspólnoty. Jest potężnym symbolem łączącym ludzi w ramach jakiegoś celu. Jest zatem przede wszystkim przydatna w pracy grupowej.
DAGAZ (d) -Runa ta jest związana z tak zwanym "trzecim okiem". Pomaga osiągnąć kosmiczną świadomość, Oznacza koniec ery i początek nowego cyklu, stąd też początek nowego cyklu, stąd też umieszczana jest na końcu runicznego alfabetu. Działa ona niczym katalizator inicjujący przemiany. Dagaz funkcjonuje pomiędzy światem światła i ciemności, stanowi syntezę, przemienia i likwiduje wszelkie przeciwieństwa. Bez tych działań ludzka ewolucja nie byłaby możliwą.
JAK KORZYSTAĆ Z MAGICZNYCH WŁAŚCIWOŚCI RUN? Magia osadza się na dwóch filarach: woli i wyobraźni. Po pierwsze, tak bardzo musimy pragnąć wykreować jakieś zdarzenie i zadziałać na rzeczywistość wolincjonalnie, że nasza chęć przysłoni jakiekolwiek inne myśli oraz wszelkie obawy przed niepowodzeniem. Po drugie zaś, działanie magiczne opiera się swobodnym dostępie do archetypowych i abstrakcyjnych obszarów ludzkiej psychiki, gdzie "niemożliwe" nie
Istnieje. Tam też ciągle żyją starożytni Bogowie obdarzając śmiałków wielką mocą. Używając terminologii psychologicznej, są to nie poznane warstwy umysłu. Rozbudzenie w sobie tych cech nie jest zadaniem prostym, wymaga wiele lat żmudnych ćwiczeń i poświęcenia. Runy jednakże, być może dzięki swojej graficznej prostocie, są systemem bardzo spójnym i w miarę łatwym do opanowania. Na wstępnym poziomie, praca z nimi może opierać się na wizualizacjach. Określ dokładnie naturę twojego życzenia czy problemu. Wybierz odpowiednią runę. Wyobraź sobie jej czerwony wzór (wprawdzie niektóre runy lepiej wizualizować w innym kolorze, ale barwy czerwonej można używać bezpiecznie w pracy ze wszystkimi symbolami runicznymi). Utrzymuj je w oku swojego umysłu, i zaintonuj przeciągle fonetyczne brzmienie runy. Niech będzie w tym delikatność i subtelność. Poczuj jak runa przenika twoją świadomość, jak łączy się z twoim Wyższym Ja. Wsłuchaj się w sygnały płynące z bezkresów podświadomości. Ćwiczenie takie wykonuj przez kilka minut. Nie przemęczaj umysłu. Przez cały czas powinno towarzyszyć ci uczucie rozluźnienia. Systematycznie praktykując, zwiększysz swoją osobistą moc do tego stopnia, że w razie potrzeby dokonasz wizualizacji w ciągu ułamku sekundy. Na podstawie run można wykonać bardzo skuteczne talizmany. Opierać się one mogą na jednym jak i kilku połączonych symbolach. Tworzą one wtedy tak zwane sygile, czyli magiczne pieczęcie o skondensowanej w graficznym wzorze mocy. By uczynić taki talizman, interesujące nas runy należy narysować na papierze, namalować czerwoną farbą na drewnie, lub po prostu w nim wypalić. Łącz je w jeden cały rysunek, odwracaj, by zmieniać ich znaczenie na przeciwne, jeśli taka twoja wola. Warto pamiętać o tym, by zabezpieczyć się przed ewentualnymi negatywnymi skutkami ubocznymi poprzez nakreślenie dookoła sygila runy Inguz. Działa ona niczym ochronny magiczny krąg. Potem, wykonany talizman umieść w bezpiecznym miejscu i zapomnij o jego treści. To ostatnie polecenie jest niezwykle ważne, wiele magicznych operacji kończyło się niepowodzeniem z tego tylko względu, że mag zbytnio rozpraszał swoją wolę na ciągłym zastanawianiu się, czy zadanie zostało wykonane poprawnie i jakie przyniesie efekty. Sporządzony talizman wesprze cię w najlepszym momencie.
KRZYSZTOF AZAREWICZ
Bibliografia:
Freya Aswynn Leaves of Yggdrasil
Edred Thorsson the New working
Maryskax