dyrektywa w sprawie lusterek- UWAGA brak jeszcze przepisów wykonawczych.pdf

(62 KB) Pobierz
124572614 UNPDF
14.7.2007
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
L 184/25
DYREKTYWA 2007/38/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 11 lipca 2007 r.
w sprawie doposa ż enia samochodów ci ęż arowych zarejestrowanych we Wspólnocie w lusterka
samochodowe
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
w XXI wieku
grupa wysokiego szczebla CARS 21 zale-
ci
ł
a przyj
ę
cie zintegrowanego podej
ś
cia w zakresie
bezpiecze
ń
stwa drogowego obejmuj
ą
cego obowi
ą
zkowe
uwzgl
ę
dniaj
ą
c Traktat ustanawiaj
ą
cy Wspólnot
ę
Europejsk
ą
,
wprowadzenie nowych elementów bezpiecze
ń
stwa,
w szczególno
ś
ci jego art. 71 ust. 1 lit. c),
takich jak lusterka maj
ą
ce na celu zmniejszenie martwego
pola samochodów ci
ęż
arowych.
uwzgl
ę
dniaj
ą
c wniosek Komisji,
(4) Urz
ą
dzenia s
ł
u
żą
ce do widzenia po
ś
redniego, jak lusterka
szerokok
ą
tne i lusterka bliskiego zasi
ę
gu, kamery, moni-
uwzgl
ę
dniaj
ą
c opini
ę
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-
tory lub inne systemy, poprawiaj
ą
pole widzenia
Spo
ł
ecznego ( 1 ),
kierowcy i poprawiaj
ą
bezpiecze
ń
stwo pojazdów.
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowi
ą
c zgodnie z procedur
ą
okre
ś
lon
ą
w art. 251 Trak-
(5) Dyrektywa 2003/97/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady ( 3 ) w sprawie zbli
ż
enia ustawodawstw pa
ń
stw
cz
ł
onkowskich w odniesieniu do homologacji typu urz
ą
-
tatu ( 2 ),
dze
ń
s
ł
u
żą
cych do po
ś
redniego widzenia oraz pojazdów
wyposa
ż
onych w te urz
ą
dzenia daje du
ż
emo
ż
liwo
ś
ci
ograniczenia liczby
ś
miertelnych ofiar wypadków, ale
a tak
ż
emaj
ą
c na uwadze, co nast
ę
puje:
dotyczy wy
łą
cznie nowo zarejestrowanych pojazdów.
(1) Kieruj
ą
cy samochodami ci
ęż
arowymi, którzy nie dostrze-
gaj
ą
na drodze innych u
ż
ytkowników znajduj
ą
cych si
ę
(6) Pojazdy ju
ż
wprowadzone do ruchu drogowego nie s
ą
ci od prowadzonych przez
nich pojazdów lub obok nich, powoduj
ł
o
ś
zkami ustanowionymi
w dyrektywie 2003/97/WE. Ocenia si
ą
zku z tym obj
ę
te obowi
ą
ą
liczne wypadki.
ę
,
ż
e nie wszystkie
Do wypadków tych dochodzi cz
ę
sto podczas zmiany
z tych pojazdów zostan
ą
zast
ą
pione przed 2023 r.
kierunku jazdy na skrzy
ż
owaniach, w
ę
z
ł
ach dróg lub
rondach, kiedy to kierowcy nie widz
ą
innych u
ż
ytkow-
ników dróg w strefie martwego pola znajduj
ą
cej si
ę
(7) Wmi
ę
dzyczasie, aby przyczyni
ć
si
ę
do zmniejszenia
bezpo
ś
rednio wokó
ł
ich pojazdów. Szacuje si
ę
,
ż
e
liczby
ś
miertelnych i ulegaj
ą
cych powa
ż
nym obra
ż
eniom
ka
ż
dego roku w takich okoliczno
ś
ciach ginie 400 osób,
ofiar wypadków drogowych z udzia
em szczególnie
z których wi
ę
kszo
ść
to szczególnie zagro
ż
eni u
ż
ytkow-
ytkowników dróg powodowanych przez
te pojazdy, nale
ż
onych u
ż
nicy dróg tacy jak rowerzy
ś
ci, motocykli
ś
ci i piesi.
ż
y przewidzie
ć
, aby przedmiotowe
pojazdy zosta
ł
y doposa
ż
one w udoskonalone urz
ą
dzenia
(2) W bia
ł
ej ksi
ę
dze z dnia 12 wrze
ś
nia 2001 r., zatytu
ł
o-
s
ł
u
żą
ce do widzenia po
ś
redniego.
wanej
Europejska polityka transportowa do 2010 r.
, Komisja stawia za cel zmniejszenie do
roku 2010 liczby
ś
miertelnych ofiar wypadków drogo-
(8) Pojazdy ju
ż
wprowadzone do ruchu drogowego powinny
wych w UE o po
ł
ow
ę
. W trzecim programie dzia
a
ń
na
by
ć
wyposa
ż
one w lusterka zmniejszaj
ą
ce boczne
rzecz bezpiecze
ń
stwa drogowego Komisja zobowi
ą
za
ł
a
c w ten sposób wymogi techniczne
dyrektywy 2003/97/WE. W przypadku wi
niaj
ą
si
ę
do zbadania mo
ż
liwo
ś
ci doposa
ż
enia samochodów
ci przed-
miotowych pojazdów jest to technicznie wykonalne.
ę
kszo
ś
arowych wprowadzonych do ruchu drogowego
w urz
ęż
ce
na celu zmniejszenie martwego pola i przyczynienia si
ą
dzenia s
ł
u
żą
ce do po
ś
redniego widzenia maj
ą
ę
w ten sposób do zmniejszenia liczby
ś
miertelnych ofiar
(9) W
ł
a
ś
ciwe i zgodne z zasad
ą
proporcjonalno
ś
ci jest
wypadków drogowych.
jednak wy
łą
czenie z zakresu obowi
ą
zywania
i zapewnienie odst
ę
pstw dla pojazdów, których pozosta
ł
y
czas u
ż
ytkowania jest krótki, pojazdów wyposa
ż
onych
(3) W dziesi
cioletnim harmonogramie zawartym
w sprawozdaniu ko
ę
w lusterka boczne zapewniaj
ą
ce pole widzenia tylko
ń
cowym zatytu
ł
owanym
Konkuren-
pole widzenia przewidziane
w dyrektywie 2003/97/WE oraz pojazdów, których
wyposa
ż
cyjny system prawny dla przemys
ł
u motoryzacyjnego
( 1 ) Opinia z dnia 14 marca 2007 r. (dotychczas nieopublikowana
w Dzienniku Urz
ż
enie w lusterka spe
niaj
ą
ce wymogi tej dyrek-
tywy po rozs
ą
dnych cenach nie jest technicznie mo
ż
liwe.
dowym).
( 2 ) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 maja 2007 r. (dotych-
czas nieopublikowana w Dzienniku Urz
ę
ę
dowym) oraz decyzja Rady
( 3 ) Dz.U. L 25 z 29.1.2004, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona
dyrektyw
z dnia 25 czerwca 2007 r.
ą
Rady 2006/96/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 81).
w bardzo bliskiej odleg
wzwi
ł
zagro
czas na decyzje
ł
martwe pole, spe
ł
ci
nieznacznie mniejsze ni
ł
124572614.002.png 124572614.003.png
 
L 184/26
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
14.7.2007
(10) Przepisy i procedury okre
ś
lone w niniejszej dyrektywie
nr 2367/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie programu statys-
tycznego na lata 2003
ywu na pojazdy zaliczane do kate-
gorii N 2 iN 3 , które zosta
ć
wp
ł
ł
y pierwotnie zarejestrowane lub
2007 ( 2 )
powinna zebra
ć
odpo-
wykorzysty-
wane przed dniem 1 stycznia 2000 r. i które s
ł
y homologacj
ę
typu lub zacz
ęł
yby
ć
wiednie dane z pa
ń
stw cz
ł
onkowskich i przyst
ą
pi
ć
do
ą
wyko-
stosownego ich przetworzenia.
rzystywane g
ł
ównie ze wzgl
ę
du na swoj
ą
warto
ść
zabyt-
kow
ą
.
(17) Dyrektywa Rady 96/96/WE z dnia 20 grudnia 1996 r.
w sprawie zbli
ż
enia ustawodawstw pa
ń
stw cz
ł
onkow-
ci do ruchu drogo-
wego pojazdów silnikowych i ich przyczep ( 3 ) przewiduje
obowi
ą
cych bada
ń
przydatno
ś
(11) W
ł
a
ś
ciwe organy powinny zezwoli
ć
na alternatywne
rozwi
ą
zania i zatwierdzi
ć
je dla pewnej liczby ci
ęż
a-
ą
zek przeprowadzania okresowych bada
ń
przydat-
wszystkich wymogów
niniejszej dyrektywy z przyczyn technicznych lub ekono-
micznych. W takich przypadkach pa
ą
spe
ł
ni
ć
ci do ruchu drogowego pojazdów silnikowych wyko-
rzystywanych do przewozu towarów o maksymalnej
dopuszczalnej masie przekraczaj
ś
ń
stwa cz
ł
onkowskie
ą
cej 3,5 tony przynaj-
Komisji wykazy dozwolonych
i zatwierdzonych rozwi
ć
mniej raz do roku. Aby przej
ść
badania przydatno
ś
ci
ą
za
ń
technicznych, a Komisja
do ruchu drogowego samochody ci
ęż
arowe powinny
powinna je z kolei udost
ę
pni
ć
wszystkim pa
ń
stwom
mi
ę
dzy innymi by
ć
wyposa
ż
one w lusterka wsteczne
cz
ł
onkowskim.
odpowiadaj
ą
ce wymogom tej dyrektywy.
Ś
wiadectwa
przydatno
ś
ci do ruchu drogowego wydawane przez
ego zapotrzebowania na
lusterka na rynku w krótkim czasie, nale
ż
liwi
ć
zaspokojenie du
ż
onkowskie dla pojazdów zarejestrowanych
na ich terytorium s
ń
stwa cz
ł
wzajemnie uznawane w celu zapew-
nienia swobodnego poruszania si
ą
ż
y przewidzie
ć
ę
pojazdów na drogach
okres przej
ś
ciowy.
pa
ń
stw cz
ł
onkowskich.
arowe, które przed terminami transpo-
zycji dyrektywy 2003/97/WE zosta
ęż
(18) Zwa
ż
ywszy na to, i
ż
cel niniejszej dyrektywy, czyli dopo-
ł
y doposa
ż
one
enie pojazdów wprowadzonych do ruchu we Wspól-
nocie w lusterka, nie mo
ż
w urz
ą
dzenia s
ł
u
żą
ce do widzenia po
ś
redniego, których
ż
eby
ć
w wystarczaj
ą
cy sposób
ej mierze jest zgodne z wymogami
tej dyrektywy, nie powinny by
ż
osi
ą
gni
ę
ty przez pa
ń
stwa cz
onkowskie, natomiast ze
ć
obj
ę
te wymogami niniej-
wzgl
ę
du na jej skal
ę
i skutek mo
ż
e zosta
ć
lepiej osi
ą
g-
szej dyrektywy.
ni
ę
ty na poziomie wspólnotowym, Wspólnota mo
ż
e
podj
ąć
dzia
ł
ania zgodnie z zasad
ą
pomocniczo
ś
ci okre-
ś
lon
ą
w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasad
ą
proporcjonal-
enia pojazdów w lusterka samocho-
dowe powinny towarzyszy
ż
we wspomnianym artykule, niniejsza
dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do
osi
ś
ci, okre
ś
lon
ą
ć
odpowiednie dzia
ł
ania
maj
ą
ce na celu u
ś
wiadamianie zagro
ż
e
ń
zwi
ą
zanych
ą
gni
ę
cia tego celu.
z wyst
ę
powaniem martwego pola przy samochodzie
ci
ęż
arowym, w tym kampanie u
ś
wiadamiaj
ą
ce dla najbar-
dzyinstytucjonalnego
w sprawie lepszego stanowienia prawa ( 4 ) zach
ę
dziej zagro
ż
onych u
ż
ytkowników dróg, takich jak rowe-
ę
ca si
ę
rzy
ś
ci, motocykli
ś
ci i piesi, oraz dotycz
ą
ce w
ł
a
ś
ciwego
pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie do sporz
ą
dzania, dla ich w
ł
asnych
ustawienia i w
ł
a
ś
ciwego korzystania z urz
ą
dze
ń
s
ł
u
żą
-
celów i w interesie Wspólnoty, w
ł
asnych tabel, które
cych do widzenia po
ś
redniego.
wmo
ż
liwie najszerszym zakresie odzwierciedlaj
ą
kore-
rodkami jej trans-
pozycji, oraz do podawania ich do wiadomo
ę
pomi
ę
dzy niniejsz
ą
dyrektyw
ą
a
ś
ś
ci
(15) Inne typy pojazdów ni
ż
obj
ę
te niniejsz
ą
dyrektyw
ą
, takie
publicznej,
jak ma
e samochody ci
ęż
arowe i autobusy, które nie s
ą
wyposa
ż
one w ulepszone urz
ą
dzenia s
ł
u
żą
ce do widzenia
po
ś
redniego, cz
ę
sto uczestnicz
ą
w wypadkach, których
PRZYJMUJ
Ą
NINIEJSZ
Ą
DYREKTYW
Ę
:
jest martwe pole. Istnieje zatem potrzeba
dokonywania ci
ą
dów prawodawstwa wspól-
notowego w sprawie czynnych i biernych wymogów
bezpiecze
ą
g
ł
ych przegl
ą
1
Niniejsza dyrektywa ustanawia wymogi dotycz
Artyku
ł
ń
stwa, maj
ą
cych na celu popraw
ę
i wspieranie
ania
zarejestrowanych we Wspólnocie pojazdów kategorii N 2 iN 3 ,
o których mowa w sekcji A pkt 2 za
ą
ce wyposa
ż
bezpiecze
ń
stwa na drodze.
cznika II do dyrektywy
Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbli
łą
(16) W celu dokonania wszechstronniejszej analizy oraz opra-
cowania przysz
ż
enia
ej strategii w zakresie ograniczenia liczby
wypadków spowodowanych martwym polem Komisja
ł
onkowskich w odniesieniu do homo-
logacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep ( 5 ), w systemy
widzenia po
ń
stw cz
ł
w ramach decyzji Rady 93/704/WE z dnia 30 listopada
1993 r. w sprawie stworzenia wspólnotowej bazy
danych wypadków drogowych ( 1 ) oraz innych stosow-
nych przepisów wspólnotowych, takich jak decyzja
ś
redniego.
nr 787/2004/WE (Dz.U. L 138 z 30.4.2004, str. 12).
( 3 ) Dz.U. L 46 z 17.2.1997, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona
rozporz
ą
-
dzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady
(Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
ą
dzeniem (WE) nr 1882/2003.
( 4 ) Dz.U. C 321 z 31.12.2003, str. 1.
( 5 ) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona
dyrektyw
ą
ą
2007/37/WE (Dz.U. L 161 z 22.6.2007, str. 60).
nie powinny mie
uzyska
skich dotycz
rówek, które nie mog
no
powinny przekaza
pa
(12) Aby umo
(13) Samochody ci
sa
pole widzenia w du
ł
(14) Inicjatywie doposa
no
(19) Zgodnie z pkt 34 Porozumienia mi
lacj
ł
przyczyn
ustawodawstw pa
( 2 ) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, str. 1. Decyzja zmieniona decyzj
( 1 ) Dz.U. L 329 z 30.12.1993, str. 63. Decyzja zmieniona rozporz
124572614.004.png
 
14.7.2007
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
L 184/27
Artyku
ł
2
3. Pojazdy, o których mowa w art. 2, które z powodu braku
dost
1. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do pojazdów kate-
gorii N 2 iN 3 , które nie maj
ę
pnych i rozs
ą
dnych z ekonomicznego punktu widzenia
homologacji typu lub homologacji
jako jeden pojazd na mocy dyrektywy 2003/97/WE.
ą
rozwi
ą
za
ń
technicznych nie mog
ą
zosta
ć
wyposa
ż
one
w lusterka spe
niaj
ą
ce wymogi okre
ś
lone w ust. 1 i 2 niniej-
szego artyku
ł
u, mog
ą
zosta
ć
wyposa
ż
one w dodatkowe lusterka
lub inne urz
ą
dzenia s
ł
u
żą
ce do po
ś
redniego widzenia pod
warunkiem,
ż
epo
łą
czenie takich urz
ą
dze
ń
gwarantuje obj
ę
cie
nimi co najmniej 95 % ca
ł
kowitego pola widzenia na poziomie
2. Niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania do nast
ę
puj
ą
-
a lusterek klasy IV i co najmniej 85 % pola widzenia na
poziomie pod
ł
o
ż
cych pojazdów:
o
ż
a lusterek klasy V zgodnie z dyrektyw
ą
2003/97/WE.
a) pojazdów kategorii N 2 iN 3 zarejestrowanych przed dniem
1 stycznia 2000 r.;
4. Pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie przekazuj
ą
Komisji list
ę
rozwi
ą
za
ń
technicznych spe
ł
niaj
ą
cych wymogi niniejszego artyku
ł
u.
Komisja udost
ę
pnia otrzymane informacje publicznie poprzez
b) pojazdów kategorii N 2 , których maksymalna dopuszczalna
masa ca
swoj
ą
stron
ę
internetow
ą
lub za pomoc
ą
wszelkich innych
stosownych
ś
rodków
wszystkim pa
ń
stwom cz
ł
onkowskim.
kowita nie przekracza 7,5 tony, w przypadku
których niemo
ł
liwe jest zamontowanie lusterek klasy V
w sposób gwarantuj
ż
ą
cy spe
ł
nienie nast
ę
puj
ą
cych warunków:
Artyku
ł
4
i)
ż
adna cz
ęść
lusterka nie znajduje si
ę
w odleg
ł
o
ś
ci mniej-
lonych w art. 3 ust. 1, 2 i 3
zostaje stwierdzone w drodze dowodu wydanego przez
pa
ł
nianie wymogów okre
ś
szej ni
ż
2 m (mo
ż
liwe jest przyj
ę
cie tolerancji +10 cm)
nie od pozycji ustawienia lusterka,
gdy pojazd znajduje si
ł
o
ż
a, niezale
ż
ń
stwo cz
ł
onkowskie zgodnie z art. 3 dyrektywy 96/96/WE.
ę
pod obci
ąż
eniem odpowiada-
cym jego maksymalnej technicznie dopuszczalnej
masie; oraz
ą
ii) lusterko jest w pe
ł
ni widoczne z miejsca kierowcy;
2. Komisja, wspomagana przez komitety wymienione
w art. 8 dyrektywy 96/96/WE i art. 13 ust. 1 dyrektywy
70/156/EWG w ramach ich odno
ś
nych mandatów, podejmuje
stosowne
ś
rodki w celu zapewnienia, aby wyposa
ż
enie,
o którym mowa w art. 3 niniejszej dyrektywy, by
o zainstalo-
ci do
ruchu drogowego zgodnie z wymogami niniejszej dyrektywy.
Ś
ę
dem zgodno
ś
ci i przydatno
ś
c) pojazdów kategorii N 2 iN 3 , podlegaj
ą
cych krajowym prze-
rodki te powinny zosta
ć
podj
ę
te najpó
ź
niej w dniu 6 sierpnia
ycie przed terminem transpozycji
dyrektywy 2003/97/WE, wymagaj
ł
yw
ż
2008 r.
ą
cym wyposa
ż
enia, po
stronie pasa
ż
era, w inne urz
ą
dzenia widzenia po
ś
redniego,
obejmuj
ą
ce co najmniej 95 % ca
ł
kowitego pola widzenia na
poziomie pod
ł
o
ż
a lusterek klasy IV i klasy V zgodnie z t
ą
dyrektyw
ą
.
5
W terminie do dnia 6 sierpnia 2011 r. Komisja przedk
Artyku
ł
ada
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie w sprawie
wdra
ł
3
1. Ze skutkiem od dnia 6 sierpnia 2007 r., a najpó
Artyku
ł
ż
ania niniejszej dyrektywy wraz z maj
ą
cym na celu
popraw
ę
bezpiecze
ń
stwa na drogach opracowaniem doty-
ź
niej do
cz
ą
cym wypadków, których przyczyn
ą
jest martwe pole, obej-
dnia 31 marca 2009 r., pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie zapewniaj
ą
muj
ą
cym wszystkie pojazdy i powsta
ł
e koszty. Sprawozdaniu
enie wszystkich pojazdów, o których mowa w art. 2
ust. 1, od strony pasa
ż
Komisji powinien towarzyszy
ć
w odpowiednich przypadkach
ż
era w lusterka szerokok
ą
tne i lusterka
wniosek dotycz
ą
cy przegl
ą
du obowi
ą
zuj
ą
cych przepisów, oparty
bliskiego zasi
ę
gu spe
ł
niaj
ą
ce wymogi okre
ś
lone w dyrektywie
o wszechstronniejsz
ą
analiz
ę
kosztów i korzy
ś
ci.
2003/97/WE dotycz
ą
ce odpowiednio lusterek klasy IV i klasy V.
2. W drodze odst
ę
pstwa od ust. 1, wymogi niniejszej dyrek-
Artyku
ł
6
tywy uwa
ż
asi
ę
za spe
ł
nione, je
ż
eli pojazdy s
ą
wyposa
ż
one, po
1. Pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie wprowadzaj
ą
w
ż
ycie przepisy
gu,
których kombinacja pola widzenia odpowiada co najmniej
95 % ca
ż
era, w lusterka szerokok
ą
tne i bliskiego zasi
ę
dne do wyko-
nania niniejszej dyrektywy w terminie do dnia 6 sierpnia
2008 r. Pa
ę
a lusterek
klasy IV i co najmniej 85 % pola widzenia na poziomie pod
kowitego pola widzenia na poziomie pod
ł
o
ż
ń
stwa cz
ł
onkowskie niezw
ł
ocznie przekazuj
ą
Komisji
o
ż
a
tekst tych przepisów oraz tabel
ę
korelacji mi
ę
dzy tymi przepi-
lusterek klasy V zgodnie z dyrektyw
ą
2003/97/WE.
sami a niniejsz
ą
dyrektyw
ą
.
ł
pod
ł
1. Spe
od pod
j
ł
wane i zbadane pod wzgl
pisom, które wesz
wyposa
stronie pasa
ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezb
ł
ł
 
L 184/28
PL
Dziennik Urz
ę
dowy Unii Europejskiej
14.7.2007
odnie-
sienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy
ich urz
ę
te przez pa
ń
stwa cz
onkowskie zawieraj
ą
Artyku
ł
8
ę
dowej publikacji. Sposób dokonania takiego odniesienia
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do pa
ń
stw cz
ł
onkowskich.
okre
ś
lany jest przez pa
ń
stwa cz
ł
onkowskie.
2. Pa
ń
stwa cz
onkowskie przekazuj
ą
Komisji teksty g
ł
ów-
Sporz
ą
dzono w Strasburgu, dnia 11 lipca 2007 r.
nych przepisów prawa krajowego przyj
ę
tych w dziedzinach
obj
ę
tych niniejsz
ą
dyrektyw
ą
.
W imieniu Parlamentu
Europejskiego
H.-G. PÖTTERING
Przewodnicz
W imieniu
Rady
M. LOBO ANTUNES
Przewodnicz
Artyku
ł
7
Niniejsza dyrektywa wchodzi w
ż
ycie dwudziestego dnia po jej
ą
cy
ą
cy
opublikowaniu w Dzienniku Urz
ę
dowym Unii Europejskiej .
Przepisy przyj
ł
ł
124572614.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin