POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE
R-34
INSTRUKCJAo technice pracy manewrowej
Warszawa 1997
(4 poprawki)
ZARZĄDZENIE
Wykaz jednostek /komórek/ organizacyjnych PKP otrzymujących instrukcję
Wykaz stanowisk, na których zatrudnieni pracownicy otrzymują instrukcję do osobistego użytku
POSTANOWIENIA WPROWADZAJĄCE
Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Cel i zakres stosowania Instrukcji
§ 2. Ogólne zasady wykonywania manewrów; cel i znaczenie pracy manewrowej, sposoby jej wykonywania
§ 3. Pracownicy zatrudnieni przy manewrach
§ 4. Obowiązki i kompetencje nadzorującego manewry
§ 5. Obowiązki kierownika manewrów
§ 6. Obowiązki manewrowego
§ 7. Obowiązki drużyny pojazdu trakcyjnego
§ 8. Organizacja pracy manewrowej oraz urządzenia i środki do jej wykonywania
Rozdział II TECHNIKA WYKONYWANIA MANEWRÓW
§ 9. Wykonywanie ruchów manewrowych i podawanie sygnałów przy manewrach
§ 10. Odrzucanie i staczanie wagonów oraz stosowane ograniczenia
§ 11. Hamowanie wagonów
§ 12. Sprzęganie i rozprzęganie taboru
§ 13. Zabezpieczanie taboru przed zbiegnięciem
§ 14. Manewry na torach głównych
§ 15. Manewry przez przejazdy drogowe i przejścia dla pieszych
§ 16. Manewry z wagonami zawierającymi towar niebezpieczny, przesyłkę o masie ponad 60 ton w jednej sztuce, przesyłkę z przekroczoną skrajnią, wagonami grożącymi wykolejeniem, z ludźmi
§ 17. Przetaczanie wagonów bez użycia szynowego pojazdu trakcyjnego
§ 18. Prowadzenie manewrów przy obsłudze punktów ładunkowych
§ 19. Posługiwanie się płozami hamulcowymi
Rozdział III ZESTAWIANIE POCIĄGÓW
§ 20. Ogólne zasady zestawiania pociągów
§ 21. Warunki włączania wagonów do pociągów
§ 22. Zestawianie pociągów pasażerskich
§ 23. Rozmieszczanie taboru w pociągach towarowych
§ 24. Umieszczanie lokomotyw w pociągach
§ 25. Ustalanie długości i masy pociągu
Rozdział IV SZCZEGÓLNE WYMAGANIA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA PRACY
§ 26. Wyposażenie pracowników zatrudnionych przy manewrach
§ 27. Poruszanie się po torach
§ 28. Jazda na taborze
§ 29. Zachowanie ostrożności na torach zelektryfikowanych
Załącznik 1
Załącznik 2
Załącznik 3
Zmiany i uzupełnienia
Nr 27 ZARZĄDU PKP z dnia 10 lutego 1997 r. w sprawie ustalenia „Instrukcji o technice pracy manewrowej” R-34
Na podstawie art. 36 ustawy z dnia 6 lipca 1995 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” (Dz.U. Nr 95, poz. 474) zasądza się co następuje:
§ 1. Ustala się do użytku służbowego „Instrukcję o technice pracy manewrowej” R-34, stanowiącą załącznik do zarządzenia.
§ 2. Traci moc zarządzenie Ministra Komunikacji Nr 86 z dnia 1 czerwca 1971 r. w sprawie zatwierdzenia „Instrukcji o pracy manewrowej” R-34 (Dz. Urz. MK z 1971 r. Nr 17, poz. 124).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Nr KR4-10-7200-3/97
PREZES ZARZĄDU PKP
DYREKTOR GENERALNY PKP
J. Janik
1. Zarząd PKP, komórki organizacyjne Dyrekcji Generalnej PKP wg oddzielnego rozdzielnika,
2. jednostki organizacyjne bezpośrednio podległe Zarządowi PKP wg oddzielnego rozdzielnika,
3. wykonawcze jednostki organizacyjne wg oddzielnego rozdzielnika,
4. Inne jednostki:
a. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej,
b. Najwyższa Izba Kontroli – Zespół Transportu i Łączności,
c. Główny Inspektorat Kolejnictwa,
d. Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa,
e. Inne nie wymienione wyżej – w miarę potrzeb odpłatnie.
1. kontrolerzy, instruktorzy,
2. naczelnicy zainteresowanych sekcji,
3. inspektorzy,
4. dyżurni ruchu,
5. ustawiacze,
6. manewrowi,
7. maszyniści pojazdów trakcyjnych,
8. kierowcy pojazdów pomocniczych.
1. Opracowanie niniejszej „Instrukcji o technice pracy manewrowej” R-34 spowodowane zostało potrzebą:
1) dostosowania postanowień do zmian wprowadzonych w Instrukcji R-1,
2) wprowadzenia zasad dostosowanych do nowoczesnych urządzeń techniki pracy manewrowej oraz prowadzenia rozrządu,
3) dostosowania technologii pracy manewrowej do nowej struktury organizacyjnej stacji,
4) wyeliminowania z instrukcji postanowień nie związanych z techniką i bezpieczeństwem pracy manewrowej.
2. Przed wejściem w życie niniejszej instrukcji wszyscy zainteresowani pracownicy powinni być przeszkoleni i przeegzaminowani ze znajomości dotyczących ich postanowień. Dyrekcje Infrastruktury kolejowej wydadzą we właściwym czasie szczegółowe zarządzenia w tym kierunku.
1. Instrukcja o technice pracy manewrowej, zwana w skrócie instrukcją R-34 podaje zasady i sposób wykonywania manewrów na kolejach normalnotorowych i szerokotorowych zarządzanych przez przedsiębiorstwo PKP. Celem instrukcji R-34 jest określenie zasad zapewniających bezpieczeństwo osób, taboru i ładunków przy wykonywaniu pracy manewrowej oraz sprawne wykonywanie zadań.
2. (skreślony).
3. Postanowienia instrukcji R-34 należy wykorzystać przy opracowywaniu regulaminów technicznych, procesów technologicznych na stacjach i w innych jednostkach organizacyjnych PKP wykonujących pracę manewrową oraz przy opracowywaniu regulaminów pracy transportu kolejowego na bocznicach (kopalniach, portach morskich itp.).
4. Odstępstwa od postanowień instrukcji R-34 mogą być stosowane wyłącznie na podstawie każdorazowego zezwolenia Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej (Wydział Inżynierii Ruchu).
1. Pracą manewrową nazywamy wszelkie ruchy taboru kolejowego oraz związane z nimi czynności wykonywane na torach kolejowych z wyjątkiem wjazdu, wyjazdu i przejazdu pociągu. Przestawianie z toru na tor pociągu stojącego na stacji, jak również wprowadzenie go na właściwe miejsce (cofanie, podciąganie) po uprzednim zatrzymaniu się na torze, na który został przyjęty, należy uważać za manewry.
2. Składem manewrowym nazywa się tabor sprzęgnięty z pojazdem trakcyjnym użytym do wykonywania manewrów. Pojazd trakcyjny może znajdować się za, przed lub pomiędzy taborem. Da pojazdów trakcyjnych w rozumieniu postanowień niniejszej instrukcji zalicza się każdy pojazd szynowy z własnym napędem przeznaczony do ciągnięcia lub popychania wagonów.
3. Używane w instrukcji określenie „tabor” obejmuje wagony, lokomotywy elektryczne i spalinowe, zespoły trakcyjne, wagony motorowe, ciągniki, pojazdy pomocnicze oraz pojazdy specjalne (techniczno-gospodarcze) znajdujące się na własnych kołach na torze kolejowym.
4. Przez określenie „odprzęg” należy rozumieć 1 wagon lub grupę wagonów połączonych ze sobą, odczepionych jednorazowo od lokomotywy wykonującej manewry lub od pozostałego przy tej lokomotywie taboru, a następnie stoczonych z górki rozrządowej lub odrzuconych.
5. Celem pracy manewrowej jest:
1) rozrządzanie składów pociągów oraz składów manewrowych na poszczególne tory zależnie od przeznaczenia wagonów,
2) zestawianie składów pociągów,
3) zmiana ilości wagonów w składach pociągów przechodzących,
4) podstawianie wagonów na punkty ładunkowe oraz ich zabieranie,
5) podstawianie i zabieranie próżnych składów pasażerskich w perony i z peronów na grupę odstawczą,
6) przestawianie wagonów, grup wagonów i całych składów pociągowych z jednego toru na drugi, zależnie od potrzeb i przeznaczenia torów,
7) wybieranie wagonów próżnych o szczególnych parametrach technicznych,
8) podstawianie wagonów do wykonania czynności dodatkowych, jak: czyszczenia, mycia, odkażania, ważenia, naprawy, zaopatrzenia wagonów w lód, wodę, gaz itp. oraz zabieranie wagonów po zakończeniu tych czynności.
6. Stosowane są następujące sposoby wykonywania manewrów:
1) odstawianie, przetaczanie taboru pojazdem trakcyjnym,
2) odrzucanie pojedyncze i seryjne odprzęgów za pomocą lokomotywy pchającej,
3) staczanie odprzęgów przy pomocy siły ciężkości (górki rozrządowe, tory położone na spadku),
4) przetaczanie ciągnikiem drogowym, przy pomocy kołowrotu linowego, przesuwnicy wagonowej lub innego urządzenia technicznego przeznaczonego do przemieszczania wagonów,
5) przetaczanie z pomocą siły ludzi,
6) przetaczanie z pomocą siły zwierząt.
7. Zabrania się wykonywania manewrów innymi sposobami, niż padano w ust. 6.
1. Przy manewrach należy zatrudniać pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje zawodowe.
2. W wykonywaniu manewrów uczestniczą:
1) nadzorujący manewry,
2) kierownik manewrów,
3) manewrowi,
4) inni pracownicy posiadający wymagane kwalifikacje,
5) drużyna lokomotywy manewrowej,
6) pracownicy posterunków nastawczych, nastawiający drogi przebiegu dla manewrów oraz obsługujący urządzenia hamujące i wydający zezwolenia na jazdy manewrowe.
3. Nadzorującym manewry może być dyżurny ruchu lub starszy ustawiacz, jeśli nadzoruje pracę kilku rejonów manewrowych – zależnie od ustaleń regulaminu technicznego stacji.
4. Kierownikiem manewrów może być:
1) ustawiacz,
2) kierownik pociągu,
3) dyżurny ruchu,
4) nastawniczy (zwrotniczy) przy niepilotowanych jazdach manewrowych (§ 9 ust. 28),
5) inny pracownik posiadający kwalifikacje do kierowania manewrami na terenie stacji lub innej jednostki organizacyjnej wykonującej manewry na użytkowanych przez siebie torach.
5. Kierownikowi manewrów może być przydzielona do pracy manewrowej potrzeba ilość:
1) manewrowych,
2) innych pracowników posiadających kwalifikacje do wykonywania manewrów i hamowania wagonów.
6. Zespół pracowników złożony z kierownika manewrów i z jednego lub więcej pracowników, o których mowa w ust. 5, nazywa się drużyną manewrową.
7. Kierownik manewrów stosownie do potrzeb i okoliczności może wykonywać również czynności manewrowego.
8. Do wykonywania manewrów, jak również do hamowania odprzęgów płozami nie wolno zatrudniać:
1) kobiet, z uwzględnieniem postanowień ust. 9,
2) osób poniżej 18 roku życia (młodocianych),
3) pracowników nie posiadających pierwszego stopnia zdolności do pracy.
9. Kobiety zatrudnione na stanowiskach dyżurnego ruchu, kierownika pociągu i nastawniczego mogą pełnić czynności kierownika manewrów, jednakie nigdy nie mogą wykonywać czynności przewidzianych dla manewrowego pomimo, że w zależności od potrzeb i okoliczności kierownik manewrów takie czynności wykonuje. Dopuszcza się wykonywanie następujących czynności przez kobiety: przestawianie zwartego składu pasażerskiego z czynnym hamulcem zespolonym, przy których prace drużyny manewrowej ograniczają się wyłącznie do obserwacji drogi przebiegu, podawania sygnałów, zabezpieczania wagonów przed zbiegnięciem i usuwania tego zabezpieczenia, wówczas, gdy nie zachodzi konieczność odczepiania lub doczepiania wagonów, hamowania płozami itp.
10. Czynności kierownika manewrów wykonywane przez dyżurnych ruchu, nastawniczych, zwrotniczych (również kobiety) podczas niepilotowanych jazd manewrowych (§ 9, ust. 28), w podległym im okręgu nastawczym polegają na:
– ustaleniu planu jazd manewrowych i zapoznaniu z nim maszynisty, kierowcy (operatora) pojazdu,
– wydaniu zezwolenia na jazdę manewrową, które dla kierującego pojazdem jest równocześnie poleceniem wykonania ruchu manewrowego.
11. Postanowienia Instrukcji R-34 dotyczące drużyn manewrowych obowiązują również innych pracowników zatrudnionych przy wykonywaniu czynności związanych ...
kotektiger