POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE DYREKCJA GENERALNA PKP
E-16
INSTRUKCJAobsługi mechanicznych scentralizowanych i kluczowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym typu normalnego
WARSZAWA 1996 R.
( 2 poprawki )
ZARZĄDZENIE 2
Wykaz pracowników, którzy powinni otrzymać do użytku wewnętrznego egzemplarze „Instrukcji obsługi mechanicznych scentralizowanych i kluczowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym typu znormalizowanego” E-16 oraz stanowisk pracy, które w tę instrukcję należy wyposażyć 2
Rozdział 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE 3
§ 1. Cel instrukcji 3
§ 2. Zakres instrukcji 3
§ 3. Obowiązki i odpowiedzialność personelu obsługi 3
Rozdział 2 OPIS URZĄDZEŃ 5
§ 4. Nastawnie i ich przeznaczenie 5
§ 5. Urządzenia nastawcze mechaniczne scentralizowane 6
§ 6. Urządzenia nastawcze mechaniczne kluczowe 13
§ 7. Urządzenia blokowe 15
Rozdział 3 OBSŁUGA URZĄDZEŃ 18
§ 8. Postanowienia ogólne 18
§ 9. Obsługa urządzeń mechanicznych scentralizowanych 21
§ 10. Obsługa urządzeń mechanicznych kluczowych 26
Rozdział 4 SPOSÓB POSTĘPOWANIA PODCZAS PROWADZENIA ROBÓT 27
§ 11. Pozwolenie na przystąpienie do robót 27
§ 12. Przekazanie urządzeń dla ruchu 28
Rozdział 5 SPOSÓB POSTĘPOWANIA W CZASIE PRZESZKÓD W DZIAŁANIU URZĄDZEŃ STEROWANIA RUCHEM KOLEJOWYM 28
§ 13. Zawiadomienie o powstałych przeszkodach 28
§ 14. Przeszkody w działaniu urządzeń mechanicznych kluczowych 30
§ 15. Przeszkody w działaniu urządzeń mechanicznych scentralizowanych 32
§ 16. Przeszkody w urządzeniach wewnętrznych 37
ZAŁĄCZNIKI 41
WYKAZ ZMIAN 50
Nr 73 ZARZĄDU PKP z dnia 4 listopada 1996 r.w sprawie wprowadzenia w życie „Instrukcji obsługi mechanicznych scentralizowanych i kluczowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym - typu znormalizowanego” E-16
Na podstawie art. 36 ustawy z dnia 6 lipca 1995 r. o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” (Dz.U. Nr 95 poz. 474) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zatwierdza się do użytku służbowego „Instrukcję obsługi mechanicznych scentralizowanych i kluczowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym – typu znormalizowanego” E-16, stanowiąca załącznik* do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Instrukcja, o której mowa w § 1, obowiązuje na kolejach normalnotorowych i szerokotorowych.
§ 3. W związku z postanowieniem niniejszego zarządzenia nie obowiązuje zarządzenie Ministra Komunikacji Nr 202 z dnia 24 sierpnia 1963 r. w sprawie wprowadzenia w życie „Instrukcji obsługi mechanicznych i ręcznych urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego typu znormalizowanego” E-16 (Dz. Urz. MK Nr 38, poz. 2239.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Nr KA2e-5400/14/96
PREZES ZARZĄDU PKP DYREKTOR GENERALNY PKP
wz J. Zalewski
*) Załącznik otrzymuje tylko niektórzy odbiorcy Biuletynu PKP wg osobnego rozdzielnika.
1. pracownicy Dyrekcji Generalnej PKP – zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem
2. pracownicy Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej – zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem
3. pracownicy Dyrekcji Kolejowych Przewozów Towarowych CARGO –zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem
4. pracownicy Dyrekcji Przewozów Pasażerskich – zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem
5. pracownicy sekcji eksploatacji, utrzymania i diagnostyki zakładów infrastruktury kolejowej – zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem
6. pracownicy biur zakładów infrastruktury kolejowej – zgodnie z odrębnym rozdzielnikiem
7. stanowiska pracy związane bezpośrednio z eksploatacją, utrzymaniem i diagnostyką urządzeń
1. Instrukcja obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym mechanicznych scentralizowanych i kluczowych typu znormalizowanego ma na celu podanie sposobu prawidłowej obsługi tych urządzeń dla zapewnienia bezpiecznego i sprawnego prowadzenia ruchu kolejowego.
2. W niniejszej instrukcji przez nazwę „urządzenia” albo „urządzenia sterowania” należy rozumieć mechaniczne urządzenia sterowania ruchem kolejowym typu znormalizowanego.
3. Poprzez użyte w instrukcji określenia należy rozumieć:
1) „monter działkowy” – pracownika odpowiedzialnego za urządzenia srk na przydzielonym obszarze działania, mistrza automatyki;
2) „monter” – pracownika upoważnionego do samodzielnego wykonywania robót w czynnych urządzeniach srk, posiadającego plombownicę;
3) „naczelnik sekcji automatyki” – naczelnika sekcji eksploatacji;
4) „personel utrzymania, pracownik utrzymania” – pracowników upoważnionych do samodzielnego wykonywania robót w czynnych urządzeniach srk na danym posterunku ruchu”.
1. Instrukcja dotyczy obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym znormalizowanych mechanicznych i kluczowych na kolejach normalnotorowych i szerokotorowych użytku publicznego.
2. Obsługa urządzeń odbiegających od typu znormalizowanego powinna odbywać się na podstawie osobnych postanowień zawartych w regulaminach technicznych stacji.
1. W skład personelu obsługi urządzeń wchodzą dyżurni ruchu, st. nastawniczowie, nastawniczowie, st. zwrotniczowie, zwrotniczowie.
2. Kandydaci na powyższe stanowiska powinni przed dopuszczeniem do pełnienia obowiązków na tych stanowiskach odbyć przepisowe szkolenie i praktykę oraz złożyć egzaminy, określone w osobnych przepisach. Przy zmianie rodzaju obsługiwanych urządzeń lub też przy przejściu na inną nastawnię o tym samym rodzaju urządzeń, personel obsługi, jeżeli jeszcze nie pełnił służby na tej nastawni lub pełnił ją w okresie poprzedzającym ostatnie 3 miesiące, powinien ponadto zdać egzamin z praktycznej umiejętności obsługiwania powierzonych mu urządzeń. Egzamin praktyczny powinien odbywać się przy współudziale naczelnika sekcji automatyki.
3. Do obowiązków personelu obsługi należy:
1) obsługiwanie urządzeń zgodnie z postanowieniami instrukcji i zawartymi w regulaminach technicznych stacji,
2) baczne zwracanie uwagi na prawidłowość działania urządzeń oraz bezzwłoczne zapisywanie w książce kontroli urządzeń srk zauważonych niedokładności w ich działaniu i zgłaszanie ich personelowi utrzymania,
3) utrzymywanie w czystości urządzeń znajdujących się w nastawni, dostępnych dla personelu obsługi bez zrywania plomb i otwierania zamknięć,
4) oświetlanie sygnałów i wskaźników oraz utrzymywanie w czystości ich latarń z oświetleniem naftowym i gazowym (załącznik nr 5),
5) czyszczenie i smarowanie trących się powierzchni w rozjazdach,
6) utrzymywanie w czystości szkieł lub soczewek sygnałów i wskaźników świetlnych karłowatych, gdy przewiduje to regulamin techniczny stacji.
4. Za obsługiwanie urządzeń i stan plomb jest odpowiedzialny na nastawni dysponującej dyżurny ruchu, a na nastawni wykonawczej – nastawniczy wskazany w regulaminie technicznym stacji.
5. Dyżurny ruchu, jak również za jego zgodą nastawniczy, w razie usterki w urządzeniach może zdjąć plomby znajdujące się na:
1) urządzeniach zwalniających przy blokach elektromechanicznych zamykających zwrotnice lub wykolejnice,
2) kluczach zapasowych zwrotnic i wykolejnic,
3) kluczach od zamków zapasowych i spon,
4) drążku włączającym,
5) przycisku dzwonka w powtarzaczu sygnałowym,
6) włączniku zastawki elektrycznej nie posiadającym licznika lub w przypadku gdy licznik jest uszkodzony,
7) kluczu od pomieszczenia naprężaczy,
8) kluczu od siłowni,
9) bezpiecznikach głównych na tablicy kontrolnej,
10) wielokrążku od podnoszenia ciężarów naprężaczy,
11) przycisku pomocniczym dla zwrotnic izolowanych,
12) przycisku włączającym sygnał zastępczy nie posiadającym licznika lub w przypadku gdy licznik jest uszkodzony,
13) kluczach zapasowych przebiegowych, zgód, nakazów i od zwalniaczy,
14) przycisku doraźnego przekaźnikowej blokady półsamoczynnej jeśli nie ma on licznika lub gdy licznik jest uszkodzony,
15) przycisku do wyłączania zasilania blokady samoczynnej z licznikiem.
Każdorazowe zdjęcie plomby przez dyżurnego ruchu lub nastawniczego, jak również przez personel utrzymania musi być zapisane w książce kontroli urządzeń srk (załącznik 1).
6. Niezależnie od zapisu w książce kontroli urządzeń srk dyżurny ruchu powinien o każdym użyciu klucza zapasowego do kluczowego zamka zwrotnicowego lub wykolejnicowego natychmiast zawiadomić właściwego naczelnika sekcji automatyki.
W razie uszkodzenia klucza sygnałowego należy wezwać naczelnika sekcji automatyki lub montera działkowego, który dostarczy klucz sygnałowy nowy, w zamian uszkodzonego.
W razie zagubienia klucza zwrotnicowego, wykolejnicowego lub sygnałowego naczelnik sekcji automatyki powinien bezzwłocznie spowodować wymianę rejestru w zamku.
7. Wstęp do nastawni jest dozwolony tylko pracownikom obsługi, personelowi sekcji eksploatacji, sekcji utrzymania i sekcji diagnostyki, nadzoru i kontroli, a innym osobom tylko na podstawie pisemnego pozwolenia, wydanego przez Naczelnego Dyrektora Infrastruktury Kolejowej, lub dyrektora zakładu infrastruktury kolejowej, (lub naczelnika sekcji eksploatacji – tak jest w E-18).
8. Nastawniczy jest odpowiedzialny za każdorazowe obsłużenie urządzeń nastawczych, jak klawiszy blokowych, dźwigni nastawczych itp. i powinien zapobiegać samowolnemu ich przekładaniu przez inne osoby. Personel utrzymania, nadzoru i kontroli może obsłużyć urządzenia nastawcze dopiero po otrzymaniu zgody dyżurnego ruchu lub nastawniczego, osobno na każdą wykonywaną czynność.
9. W okresie zimowym, pracownik posterunku nastawczego jest w pierwszej kolejności obowiązany do utrz...
kotektiger